Na ostatnim sobotnim spotkaniu rozegraliśmy z Adamem grę Frayser's Farm: Wasted Opportunity z Decision Games http://boardgamegeek.com/boardgame/7324 ... pportunity Zacznę chyba od tego co działo się na planszy. Relację zdjęciową można znaleźć pod adresem: https://picasaweb.google.com/1098984171 ... rSFarm1862 A więcej o samej bitwie np. tutaj: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Glendale
Ja grałem konfederatami, Adam Unią. Na samym początku rozgrywki na planszy znajdują się jedynie oddziały wojsk Unii. Celem Konfederacji było uniemożliwienie przeprowadzenia taborów Unii drogą z jednego końca planszy (po lewej stronie na zdjęciach) do drugiego końca (środek górnej krawędzi). Celem Unii natomiast było utrzymanie skrzyżowania na środku planszy. Rozgrywka zaczęła się od tego, że 10 dywizja Unii przegoniła moją 3 dywizję, którą nie za bardzo znając przepisy zbytnio się zbliżyłem. Bałem się , że Adam całkiem mi ją rozbije, ale wycofał się, a ten jego atak, chyba koniec końców przyczynił się do mojego punktowego zwycięstwa. W tym czasie na plansze wchodziły siły Longstreet’a (prawa krawędź planszy) i niemrawo siły Jacksona (lewy dolny róg). Początkowo rzuciłem siły Longstreet’a na wzgórza u góry planszy, ale Adam zaraz wysłał tam siły aby je zabezpieczyć. Bez sensu jest atakować tam gdzie Cię przeciwnik oczekuje (dlatego też w ogóle nie atakowałem skrzyżowania), więc postanowiłem przerzucić siły na drugą flankę, aby odciąć wycofująca się 10 dywizję Unii, która tak pogoniła na początku gry moją 3 dywizję. To była dobra decyzja, bo pomimo tego, iż początkowo 10 dywizji udało się wymknąć z pierwszego okrążenia, to jednak za moment została rozbita. Gdy większość sił Unii i Konfederacji została przerzucona w okolice walk 10 dywizji Unii, korzystając z większej ruchliwości wojsk Konfederacji (Adam przy każdym żetonie musiał sprawdzać rzutem kostką ile PR może dany żeton się poruszyć) rzuciłem 3 słabe dywizje w celu przecięcia drogi taborom w okolicach wzgórz. Ogólnie mogę napisać, iż w tym momencie rzuty i teren sprzyjały mi, a nie sprzyjały Adamowi, którego kontratak został odparty, co gorsze ta sytuacja umożliwiła mi zdobycie taborów. W tym czasie siły Jacksona w końcu przebiły się przez rzekę, ale nie miały one wpływu na ogólną sytuację.
Oboje uzyskaliśmy warunki dla zwycięstwa automatycznego, zatem o wygranej zadecydowały straty, których więcej poniósł chyba Adam, ale dokładnie już tego nie liczyliśmy.
A teraz co do samej gry/systemu. Gdy zobaczyłem 8 stron instrukcji uśmiechnąłem się, szybko spojrzałem na podział etapu zauważyłem sekwencję „Ja się rusza. Ty się ruszasz.”, znowu się uśmiechnąłem. Co to za staroświeckie zasady pomyślałem. Ale nagle okazało się, że instrukcja ma sporo ciekawych rozwiązań i jest niesamowicie przepakowana – praktycznie każde zdanie trzeba czytać uważnie, bo ma duże znaczenie. Ciekawym rozwiązaniem jest tabela walki, najpierw uzyskujemy wynik, co o niczym nie świadczy, bo później rzucamy na morale i jak nam się uda, to w większości nic się nie dzieje. Często możemy zadecydować co robimy. Inna kwestią były taktyki podczas starcia, przypomniał mi się trochę Tannenberg . Do instrukcji jeszcze wrócę.
Gdy zobaczyłem plansze i rozstawienie, stwierdziłem, że to będzie przepychanka. Okazało się jednak, że była to jedna z bardziej manewrowych gier w jakie ostatnio grałem. Sam Adam stwierdził, że w tej grze przeciwnika trzeba wymanewrować, żeby wygrać. Za to plus. Przewidywany czas rozgrywki to chyba 3 godziny, graliśmy może z jakieś 4,5, ale ja grałem w nią pierwszy raz. Także kolejny plus.
Brak mi było jednak klimatu wojny secesyjnej, nie wiem czy przez żetony, czy raczej przez uniwersalne dla całego systemu zasady. Ale może też była to kwestia tego, iż przepisy tak na prawdę poznawałem w trakcie rozgrywki.
Najwięcej jednak niejasności wzbudziły zasady dotyczące Fortune Of War (FOW), w sytuacji gdy nie zaatakujemy jednostki przeciwnika. Do tej chwili nie jestem pewien na 100% jak je interpretować (bo niby tylko niezaatakowana jednostka uzyskuje FOW, ale w takiej sytuacji nie ma z tego nawet jak skorzystać). Może ktoś pomoże?
Czy zagram jeszcze raz w grę z tej serii? Jeżeli tylko będzie ktoś chętny – TAK. Komu polecam tę grę? Na pewno nie osobom początkującym. Instrukcja mimo, iż 8stronicowa, jest na prawdę wymagająca. Gra jest mała, szybka i w przystępnej cenie.
- Strona główna Gry planszowe XIX wiek
- Szukaj
-
- Dzisiaj jest czwartek, 28 marca 2024, 16:54
- Strefa czasowa UTC+01:00
Frayser's Farm: Wasted Opportunity (DG)
Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XIX wieku.
- Khamul
- Lieutenant
- Posty: 524
- Rejestracja: niedziela, 22 stycznia 2006, 10:33
- Lokalizacja: Będzin
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Frayser's Farm: Wasted Opportunity (DG)
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
Przejdź do
- Fora ogólne
- ↳ Forum i portal
- ↳ Ważne ogłoszenia
- ↳ Dyskusje i sprawy bieżące
- ↳ Portal Strategie
- ↳ International Forum
- ↳ Film i literatura
- ↳ Film
- ↳ Literatura
- ↳ Inne
- ↳ Giełda Książek
- ↳ Spotkania, konwenty, rozgrywki w sieci
- ↳ Spotkania, kluby
- ↳ Konwenty
- ↳ Konwent GLADIUS
- ↳ Konwent POLA CHWAŁY
- ↳ Rozgrywki w sieci
- ↳ Archiwum
- ↳ Forumowe latanie w B-17 Queen of the Skies
- ↳ Forumowa Liga Hannibal: Rome vs Carthage
- ↳ Forumowa Liga Twilight Struggle
- ↳ Konwent GRENADIER
- ↳ Forumowa Liga Ścieżek chwały
- Gra historyczna "Ostrołęka 26 maja 1831"
- ↳ Ostrołęka 26 maja 1831
- ↳ Archiwum
- Gry planszowe
- ↳ Ogólnie o grach planszowych
- ↳ Akcesoria do gier planszowych
- ↳ Archiwum
- ↳ Planszowa Gra Wojenna Roku
- ↳ Giełda Gier Planszowych
- ↳ RPG
- ↳ Starożytność i średniowiecze
- ↳ XVI-XVIII wiek
- ↳ XIX wiek
- ↳ I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne
- ↳ II wojna światowa
- ↳ Archiwum
- ↳ Po II wojnie światowej
- ↳ Forum autorów
- ↳ Rok 1920, Ostatnia wojna cesarzy
- ↳ Ścieżki chwały
- ↳ Sukcesorzy
- ↳ Maj 1926
- ↳ Orzeł, Lew i Lilie
- ↳ Archiwum
- ↳ Irak 2003
- ↳ Pyrrus kontra Rzym
- ↳ Bellum Civile
- ↳ Los Diablos Polacos
- ↳ Wydawnictwo KORDYT
- Historia
- ↳ Konkursy historyczne
- ↳ Konkurs Historyczny Forum Strategie i inne konkursy z nagrodami
- ↳ Archiwum Konkursowe
- ↳ Historia starożytna
- ↳ Historia średniowieczna
- ↳ Historia XVI-XVIII wieku
- ↳ Historia XIX wieku
- ↳ Historia I wojny św.
- ↳ Struktury wojsk
- ↳ Historia dwudziestolecia międzywojennego i II wojny św.
- ↳ Struktury wojsk
- ↳ Sprzęt i uzbrojenie wojsk
- ↳ Mapy
- ↳ Geopolityka i współczesne konflikty zbrojne
- ↳ Struktury wojsk
- Gry bitewne
- ↳ Ogólnie o grach bitewnych
- ↳ Giełda Gier Bitewnych
- ↳ Archiwum Bitewniakowe
- ↳ Archiwum rozgrywek
- ↳ Konkursy modelarskie 2009-2010
- ↳ Tematyczne konkursy modelarskie
- ↳ Konkursy modelarskie DBA
- ↳ Prawem i Lewem
- ↳ Gniazdo
- ↳ Muskets & Tomahawks
- ↳ Oddział Ósmy
- ↳ Tereny do Gier
- ↳ Wrzesień 1939
- ↳ Modele i figurki
- ↳ Porady modelarskie
- ↳ Recenzje modeli
- ↳ Konkurs Modelarski Forum Strategie
- ↳ Systemy historyczne - do końca XIX w.
- ↳ DBR, FoG, FoGR
- ↳ Szwadron
- ↳ Systemy historyczne - od początku XX w.
- ↳ Battlegroup
- ↳ Bolt Action
- ↳ Ambush Alley: Force on Force
- ↳ Operation: World War II
- ↳ Systemy sci-fi i fantasy
- ↳ GM Boardgames
- ↳ Bogowie wojny: Napoleon
- ↳ Bogowie wojny: Lee
- ↳ Bogowie wojny: Togo
- ↳ Malowanie i figurki
- ↳ Ogłoszenia, informacje, wydarzenia
- ↳ Projekty w trakcie rozwoju
- ↳ DBA
- ↳ Ogólnopolska Liga DBA
- Fora dodatkowe
- ↳ Gry komputerowe
- ↳ Archiwum
- ↳ Rekonstrukcje historyczne