Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XIX wieku.
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Post autor: Neoberger »

pietia2014 - nie zjesz ciastka to nie będziesz wiedział czy dobre. :)
Może się sprawdzi?
A z Neyem to był dramat. Do dziś trwają spory czy działał dobrze, czy źle.
No i jego problemem było to, że objął dowodzenie nie mając sztabu. Zdaje się, że uprosił Napoleona gdzieś przy drodze. :(
Berger
pietia2014
Adjudant
Posty: 268
Rejestracja: wtorek, 14 października 2014, 13:42
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Been thanked: 2 times

Re: Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Post autor: pietia2014 »

Wydaje się że ciastko będzie dobre tylko czy według tego przepisu będzie smakować tak jak przed 200 laty? Czy będzie historycznie poprawne?
pietia2014
Adjudant
Posty: 268
Rejestracja: wtorek, 14 października 2014, 13:42
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Been thanked: 2 times

Re: Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Post autor: pietia2014 »

Ciągle mam wątpliwości. Widzę, że w Forcie Gier pojawił się znów Napoleon against Europe. Jest w tej samej cenie a chyba lepszy od Waterloo. Problem w tym że nie mam z kim zagrać a ten pierwszy tytuł do solo chyba niezbyt dobry... eh trzeba będzie wybierać.
Awatar użytkownika
ChevalierVernix
Sous-lieutenant
Posty: 449
Rejestracja: poniedziałek, 6 września 2010, 19:25
Lokalizacja: obecnie Białystok
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Post autor: ChevalierVernix »

pietia2014 pisze:Ciągle mam wątpliwości. Widzę, że w Forcie Gier pojawił się znów Napoleon against Europe. Jest w tej samej cenie a chyba lepszy od Waterloo. Problem w tym że nie mam z kim zagrać a ten pierwszy tytuł do solo chyba niezbyt dobry... eh trzeba będzie wybierać.
Mam identyczny dylemat. Poczekam na pierwsze opinie graczy o Fallen Eagles.
pietia2014
Adjudant
Posty: 268
Rejestracja: wtorek, 14 października 2014, 13:42
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Been thanked: 2 times

Re: Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Post autor: pietia2014 »

Rozsądnie jest poczekać. Mi w sumie wystarczy przeczytać zasady. Po lekturze wiem, że gra będzie dobra a a nawet bardzo dobra. Jednak Napoleon against Europe jest lepszy.
pietia2014
Adjudant
Posty: 268
Rejestracja: wtorek, 14 października 2014, 13:42
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Been thanked: 2 times

Re: Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Post autor: pietia2014 »

Chyba coś jeszcze zgrzyta w przepisach. Mianowicie walka kawalerii. Brak szarży autor tłumaczy tym, że każdy atak był szarżą. O ile można taki zapis jakoś zrozumieć, to za nic nie potrafię pojąć dlaczego nie ma rozróżnienia między lekką i ciężką jazdą. Czyli w FE pułk 400 huzarów w walce wręcz będzie miało takie same szanse jak 400 kirasjerów. Nonsens. Chyba że coś przeoczyłem.
renald
Sous-lieutenant
Posty: 409
Rejestracja: czwartek, 4 stycznia 2007, 23:52
Has thanked: 4 times
Been thanked: 16 times

Re: Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Post autor: renald »

Też mi chodzi Fallen Eagles po głowie, ale coraz mniej.

Po przejrzeniu instrukcji pomyślałem sobie – to wszystko?
Prosty system. Po kosmetycznych zmianach można by i rozegrać bitwę nad Marną z 1914.
Trzy rodzaje broni: piechota, bardziej zwinna piechota i lepiej strzelająca piechota.
Gra w skali brygadowej, z regimentami do zaznaczania siły stosu.
Natowskie oznaczenia na żetonach też nie pomagają.

Oczywiście, to subiektywne wrażenia i być może błędne. Natomiast widzę potknięcie całego systemu w sposobie prezentacji jednostek i rozliczania strat.

Wszystkie jednostki mają dwa poziomy wielkości – pełny (awers żetonu) i zredukowany (rewers żetonu). Tylko że część jednostek pełną siłę ma na poziomie 4-10, a część na poziomie 15-24. W ten sposób redukcja poziomu dla jednego regimentu, to strata 300 żołnierzy, a dla innego 1000 żołnierzy. Rozwiązaniem oczywiście byłoby wprowadzenie więcej niż dwóch poziomów wielkości dla dużych jednostek, ale widać nie tędy poszedł autor.

Coraz bardziej przychylnym okiem patrzę natomiast na Waterloo w systemie Jours de Gloire.
pietia2014
Adjudant
Posty: 268
Rejestracja: wtorek, 14 października 2014, 13:42
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Been thanked: 2 times

Re: Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Post autor: pietia2014 »

Bardzo celna uwaga o stratach. Nie powinno być takiej różnicy w sile oddziałów. Coraz gorzej widzę tą grę.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Post autor: clown »

Ja czekam na Zuckera a teraz mam Wallace'a, Beyond Waterloo i Napoleona z Columbia Games :) wystarczy :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
pietia2014
Adjudant
Posty: 268
Rejestracja: wtorek, 14 października 2014, 13:42
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Been thanked: 2 times

Re: Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Post autor: pietia2014 »

Renald. Gra się broni w kwestii strat jest rezultat walki "R" co oznacza stratę poziomu przez wszystkie jednostki stosu. To ma sens. Liczny pułk straci wtedy tyle co 2-3 słabsze.
Awatar użytkownika
duc de Fort
Capitaine
Posty: 843
Rejestracja: sobota, 21 stycznia 2012, 18:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Post autor: duc de Fort »

A do klęski urodzaju doszło teraz jeszcze bloczkowe Waterloo 200 z VentoNuovo Games ;)
FortGier.pl - najlepszy sklep z wojennymi grami planszowymi
renald
Sous-lieutenant
Posty: 409
Rejestracja: czwartek, 4 stycznia 2007, 23:52
Has thanked: 4 times
Been thanked: 16 times

Re: Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Post autor: renald »

pietia2014 pisze:Renald. Gra się broni w kwestii strat jest rezultat walki "R" co oznacza stratę poziomu przez wszystkie jednostki stosu. To ma sens. Liczny pułk straci wtedy tyle co 2-3 słabsze.
Chodziło mi o sam fakt złego wyskalowania strat - im większy regiment, tym większe ponosi straty.

Natomiast w połączeniu z innymi elementami mechaniki, kwestia strat wciąż jest dla mnie wątpliwa.
W ostrzale straty ponosi lead unit. W zależności od jego wielkości, starty od ognia mogą różnić się o 300%.
Rezultat R w Melee chyba nie bardzo zmieni istotę sprawy. Dalej w zależności od wielkości regimentu straty będą się różnić. Jeśli na jednym polu, straty poniosą regimenty o wielkości 6 i 20, to jeden regiment straci 300 ludzi, a drugi 1000. Nie dlatego, że bardziej walczył, był gorszej jakości itp. Tylko dlatego, że był większy. Pomijam oczywiście kwestię, czy straty na poziomie 1300 ludzi w jednym starciu są odpowiednie.
Ale dalej nie gdybam, bo nie znam tabel walki. Zresztą te straty, to nie jest jakiś olbrzymi problem. Potknięcie, jak napisałem.
clown pisze:Ja czekam na Zuckera a teraz mam Wallace'a, Beyond Waterloo i Napoleona z Columbia Games :) wystarczy :)
Ja mam tylko Wallace’a i niewyciętego Bergera, więc mnie ręce świerzbią :)
Awatar użytkownika
Antioch Seleucyda
Sous-lieutenant
Posty: 357
Rejestracja: wtorek, 12 marca 2013, 17:09
Been thanked: 1 time

Re: Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Post autor: Antioch Seleucyda »

Ja mam tylko Wallace’a i niewyciętego Bergera, więc mnie ręce świerzbią :)
Apdejtuj Bergera do NeoBergera ;-)
https://monitor-historyczny.pl/ - blog o książkach historycznych, historycznych grach wojennych i innych około historycznych sprawach.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Post autor: clown »

Właśnie! A co z reedycją Waterloo Dragona? OWC i Rok 1920 chcą ludziska, więc i to można by wydać :) w końcu by były jakieś dobre gry na wspieram.to a nie żenady i popisówy marketingowe :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
pietia2014
Adjudant
Posty: 268
Rejestracja: wtorek, 14 października 2014, 13:42
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Been thanked: 2 times

Re: Waterloo: Fallen Eagles (Hexasim)

Post autor: pietia2014 »

renald pisze: Natomiast w połączeniu z innymi elementami mechaniki, kwestia strat wciąż jest dla mnie wątpliwa.
W ostrzale straty ponosi lead unit. W zależności od jego wielkości, starty od ognia mogą różnić się o 300%.
Rezultat R w Melee chyba nie bardzo zmieni istotę sprawy. Dalej w zależności od wielkości regimentu straty będą się różnić. Jeśli na jednym polu, straty poniosą regimenty o wielkości 6 i 20, to jeden regiment straci 300 ludzi, a drugi 1000. Nie dlatego, że bardziej walczył, był gorszej jakości itp. Tylko dlatego, że był większy. Pomijam oczywiście kwestię, czy straty na poziomie 1300 ludzi w jednym starciu są odpowiednie.
Ale dalej nie gdybam, bo nie znam tabel walki. Zresztą te straty, to nie jest jakiś olbrzymi problem. Potknięcie, jak napisałem.
Masz rację. Trudno zrozumieć, dlaczego autor tak uparcie trzyma się zasady: jeden pułk jeden żeton, podczas gdy różniły się one tak znacznie liczebnością. Jeśli chodzi o ostrzał i trafienie jednostki "lead" to w wyniku ostrzału możliwe jest zadanie więcej niż jednego "step loss". Wówczas straty ponoszą następne oddziały w stosie. W sytuacji opisanej przez Ciebie faktycznie regimenty poniosą różne straty i jest to nie fair. Jak na potkniecie to dość znaczne, żeby nie powiedzieć z zaliczeniem gleby (nomen omen Fallen Eagles - trochę ryzykowny tytuł).
ODPOWIEDZ

Wróć do „XIX wiek”