Strona 1 z 2

1866: The Struggle for Supremacy in Germany (Compass Games)

: niedziela, 8 stycznia 2017, 09:35
autor: Teufel
Nowa gra od Compass Games:
http://talk.consimworld.com/WebX?7@@.1dd37c00/443
http://compassgames.com/index.php/preor ... rmany.html

Równie ciekawy jest temat 1870 z Compass Games:
http://www.compassgames.com/preorders/on-to-paris.html
Jest nawet jakiś element produkcji.

Re: 1866: The Struggle for Supremacy in Germany (Compass Gam

: wtorek, 10 stycznia 2017, 12:24
autor: Bambrough
Temat ciekawy, instrukcja to aż 11 stron, ale cena. Płacić prawie 350 zł za papierową mapę, 50 kart i ok. 300 żetonów to argument utrudniający podjęcie decyzji o zakupie gry.

Re: 1866: The Struggle for Supremacy in Germany (Compass Gam

: wtorek, 10 stycznia 2017, 19:01
autor: Leo
Dlatego proponuję zrzutę.

Re: 1866: The Struggle for Supremacy in Germany (Compass Gam

: środa, 11 stycznia 2017, 10:33
autor: Bambrough
Ostatnimi czasy gry Compasu bywają wielką niewiadomą. Poczekam na moduł vassala, może uda się z kimś zagrać. Jeśli gra mi się spodoba to zrobię samoróbkę za niewielki koszt wydrukowania mapy.

Re: 1866: The Struggle for Supremacy in Germany (Compass Gam

: środa, 11 stycznia 2017, 14:22
autor: Raubritter
Ja też jestem potencjalnie zainteresowany tą gra, ale nie na tyle, żeby decyzję o zakupie podejmować już teraz. Poczekamy, poczytamy recenzje i AAR-y i zobaczymy, może będzie warto. Na pewno jest dość drogo, jeśli się weźmie pod uwagę, że plansza nie jest twarda, kart jest ledwie 55, a i żetonów jest tylko jeden arkusz. No i generalnie jak dotąd wydawnictwo Compass Games nie zachwyciło mnie żadna swoją grą, a dwie spośród mi znanych - The God Kings oraz No Peace Without Spain mam wręcz za słabe.

Re: 1866: The Struggle for Supremacy in Germany (Compass Gam

: czwartek, 12 stycznia 2017, 21:48
autor: Samuel
Jak gra okaże się fajna - napiszcie. Jeśli z kolei "Illusion of Glory" okaże się klapą, to może się odblokują środki. ;)

Re: 1866: The Struggle for Supremacy in Germany (Compass Gam

: czwartek, 12 stycznia 2017, 22:26
autor: Bambrough
Jest już moduł Vassala. Jeśli ktoś jest chętny to w weekend wieczorem możemy wypróbować.

Re: 1866: The Struggle for Supremacy in Germany (Compass Gam

: piątek, 13 stycznia 2017, 09:06
autor: clown
Ja dopiero przepisy czytam Piotrze, ale chętnie zagram. Odezwę się via mail.

Re: 1866: The Struggle for Supremacy in Germany (Compass Gam

: niedziela, 15 stycznia 2017, 22:37
autor: Bambrough
Po lekturze zasad i obejrzeniu wszystkich kart z całą pewnością mogę stwierdzić, że jest to gra typowo wojenna. Najpierw mobilizujemy i koncentrujemy armię, a kiedy wybuchnie wojna walczymy tym co udało się zmobilizować. Na szczęście tabele walki i atrycji nie są aż tak krwawe. Ewentualne wzmocnienia mogą pojawić się jedynie z wydarzeń. Karty zawierają głównie wspomniane uzupełnienia i dodają modyfikatory do walki, przechwytów, ucieczek i oblężeń. Z politycznych wydarzeń mamy do wyboru chyba jedynie interwencję francuską. Mechanika podobna do Ścieżek, ale za wiele chromu się tu raczej nie znajdzie.

Re: 1866: The Struggle for Supremacy in Germany (Compass Gam

: wtorek, 7 lutego 2017, 18:06
autor: Bambrough
https://lh3.googleusercontent.com/rktI0 ... 71-h776-no

Niedzielna rozgrywka w scenariusz pełno-wojenny, rozstawienie początkowe. Niestety po tym jak przeciągnął się LoD nie zdążyliśmy dograć do końca. Powtórki rajdu Herr Clowna na Berlin nie było i w miarę upływu czasu zaczęła zaznaczać się przewaga Prus.

Re: 1866: The Struggle for Supremacy in Germany (Compass Gam

: sobota, 4 marca 2017, 18:30
autor: Bambrough
Poważne zarzuty dot. braku balansu w grze, ale to Amerykanie:
https://www.boardgamegeek.com/article/25247822

Re: 1866: The Struggle for Supremacy in Germany (Compass Gam

: poniedziałek, 20 marca 2017, 13:12
autor: Bambrough
W sobotę rozegraliśmy wreszcie całą kampanię. Wojna rozpoczęła się dopiero w 3 etapie mobilizacji więc obie armie były niemal w 100 % gotowe do walki. Wielu dowódców i pełne korpusy zapowiadały niezłą jadkę. I też tak było. Bardzo szybko Prusacy zdobyli Hanower, a Austriacy skoncentrowali siły z zamiarem zajęcia Berlina. Co prawda wkroczyli do miasta, ale w zamian otrzymali kontrę od jeszcze silniejszej armii pruskiej i z podkulonym ogonem uciekli do swojego marnego państewka. Włosi także skoncentrowali siły i pobili w kilku starciach rozproszone korpusy austriackie. Punkty zwycięstwa za wygrane bitwy i kilka pomniejszych prowincji dały pretekst do francuskiej interwencji i to juz w 4 etapie. W tym momencie siły na mapie były tak osłabione, że wydawało sie iż pruski koniec pozostaje tylko kwestią czasu. W związku z tym Prusacy parli na Wiedeń aby zakończyć grę automatem, a cała potęga Francuzów podzieliła się na dwie części. Wiekszość sił popędziła na odsiecz Wiedniowi, a reszta pomaszerowała na Berlin i w końcu go zdobyła. W związku z tym Prusacy wybili resztę austriackich korpusów i zawrócili aby zniszczyć mniejszy kontyngent francuski stacjonujący w Berlinie. Jak juz się z nim uporali, wzmocnili wreszcie swoje siły dzięki łasce kart posiłków i rzucili się na Francuzów osłaniających Wiedeń. Seria krwawych bitew zmasakrowała obie armie. Podobnie sytuacja kształtowała się na froncie włoskim. W efekcie od 8 etapu gra wyglądała następująco: pojedyńcze brygady i dywizje manewrowały w celu zajmowania kolejnych prowincji, twierdz i punktowanych miast. Większe związki taktyczne praktycznie nie istniały. Wynik pozostawał ciągle na styku więc każdy ruch miał znaczenie. Ostatecznie kontrola neutralnych miast dała Prusakom zwycięstwo z wynikiem +2 albo +3 pkt. zwycięstwa.

Gra może i jest ciekawa, ale jakoś nie porywa. Pozostaje dziwne wrażnie, jakby czegoś brakowało. Kilka słabszych rzutów i praktycznie nie ma się już kim walczyć. W dodatku ten szaleńczy wyścig kawaleryjski z końca gry. On de facto roztrzygnął losy wojny, a nie wiele chwalebnych bitew. Trudnością na pewno było spamiętanie w tej sytuacji kto w poprzednim etapie kontrolował daną prowincję. Nie wiem czy gra jest tak bardzo przewartościowana na rzecz Austriaków. Prusak ma niezłe pole do popisu w państewkach niemieckich, zwłaszcza jesli po drugiej stronie nie ma żadnego korpusu do obrony. Brak kart posiłków potrafi dać się we znaki, a jest ich naprawdę niewiele. Za to responsy z modyfikatorami potrafią skomplikować niemal każde starcie.

Re: 1866: The Struggle for Supremacy in Germany (Compass Gam

: poniedziałek, 20 marca 2017, 20:53
autor: Leo
No i opis Waszej rozgrywki jakoś nijak się ma do przebiegu tej wojny. Wyszła rzeźnia większa niż w I wojnie. To bez sensu. Czyżby gra była aż tak niehistoryczna?

Re: 1866: The Struggle for Supremacy in Germany (Compass Gam

: poniedziałek, 20 marca 2017, 22:27
autor: Bambrough
Nie naruszyliśmy zasad gry i tak wyszło. Aby jakoś obrazowo przedstawić działania wojenne to najlepiej częściowo wyobrazić sobie mechanikę PoG, czyli sposób zadawania strat, bardzo podobną tabelkę walki oprócz podziału na korpusy i armie i do tego brak fazy uzupełnień na końcu etapu, ewentualnie uzupełnienia co 4-5 etapów.

Re: 1866: The Struggle for Supremacy in Germany (Compass Gam

: wtorek, 21 marca 2017, 12:17
autor: Anomander Rake
Wygląda jakby autorzy zwalili sprawę traktując straty jak nie tylko krwawe, tj. jako utratę zdolności, nawet chyba nie bojowych, ale ofensywnych przez wojska, a dla uzupełnień przyjęli zasady odmienne. To jest uzupełnienia dotyczą wyłącznie konkretnych uzupełnień ludzkich i materiałowych z pominięciem reorganizacji jednostek (zbierania się, odzyskiwania sił itp.). Czyli co do zasady brakuje własnie reorganizacji. Pomijam fakt, czy zebranie tych konfliktów do kupy ma w ogóle sens.