Campaigns of Napoleon (OSG)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XIX wieku.
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Campaigns of Napoleon (OSG)

Post autor: Nico »

Campaigns of Napoleon

Parę słów o wspaniałym, realistycznym, systemie operacyjnym wojen napoleońskich. Opracowanie na przykładzie gry The Eagles Turn East 1807. System jest w pełni 'fog of war'. Skala gry: 1 heks - 3.2 km, 1 żeton - dowódca, dywizja piechoty, brygada kawalerii, zgrupowanie artylerii, 1 tura - 2 dni, 1 punkt siły - 1000 żołnierzy lub 16 dział.

Na mapie znajdują się tylko dowódcy, a każdy z nich reprezentuje zgrupowanie żołnierzy od 1 (1,000) do 48 pkt siły (48,000). Podczas gry wszystkie, żetony są odwrócone symbolem narodowym do góry i dopiero po wejściu w strefę kontroli poznajemy jaki to dowódca (ale jeszcze nie ilu prowadzi żołnierzy i jakiej sile).
Dowódca dowodzi oddziałami i dowódcami na swoim heksie, może dowodzić także sąsiednimi dowódcami.

Każdego dowódcę opisują trzy współczynniki - inicjatywazdolność dowodzenia (iloma oddziałami jest w stanie sprawnie dowodzić) i zdyscyplinowanie (zdolność operowania i podporządkowania się innemu dowódcy). Niektórzy mają również gwiazdkę oznaczający bonus przy walce i w marszu. Napoleon ma 5-10-4, Davout 5-5-3. Ciężar jednej dywizji piechoty to 1, a kawalerii i artylerii 1/2 (rezerwa armijna lub korpuśna). Dlatego Davout, może dowodzić 5 dywizjami piechoty (które mogą mieć maksymalną siłę 9 PS) co daje 45 tys. żołnierzy. Napoleon zaś może wziąć pod swoje dowództwo np. trzech dowódców klasy Davout i dowodzić siłami 135 tys. żołnierzy.

Gra ma cztery ważne założenia:

1) straty w marszu - wpływa na to pogoda (błoto w 1807 i 14, śnieg w 07 i 12, upał w 12), długość marszu , zaopatrzenie , morale, dezercje.
2) ruch dowódcy na rozkaz - jednostka rusza się automatycznie.
3) ruch dowódcy z inicjatywy - oddział rusza się jeśli przejdzie test inicjatywy dowódcy.
4) straty w bitwie – co jest oczywiste

Na mapie znajdują się tylko dowódcy, którzy ujawniają się podczas wejścia w strefę kontroli. Jakie oddziały ma dowódca wiemy z oddzielnych kartach organizacyjnych dowódcy. Oddziały te to dywizje lub brygady w sile od 1 do 9 PS. W czasie gry można dosyłać do nich uzupełnienia, transferować pkt siły miedzy nimi (zachowując rodzaj broni i narodowość ), wydzielać je pod nowym dowództwem.

W grze występują patrole kawaleryjskie. Poruszają się szybko i służą do osłony kawaleryjskiej i rozpoznawania przeciwnika (jako, ze wycofują się przed walka, po poznaniu dokładnej siły przeciwnika). Jako, ze jest to gra w pełni 'fog of war' maja one bardzo duże znaczenie!

Sekwencje gry.


A / Faza organizacyjna

1 / sprawdzenie pogody
(można uwzględnić historyczną). Występują: śnieg, przymrozki (frost), śnieg+przymrozki (pogoda ciężka - severe), upal, normalna, deszcz, błoto, deszcz+błoto. Wpływają one na poruszanie się - przy czym w TETE 1807 błoto jest dosłownie zabójcze, oddziały pełzną, wpływają one na straty w marszu (przy czym np. w czasie błota musi to dotknąć artylerii) oraz na walkę. Podczas pościgu i prób opuszczenia stref kontroli tez ( w śniegu trudniej gonić. Artyleria gorzej strzela w śniegu i błocie itd.

2 / faza administracyjna.
Sprawdzamy „punkty administracyjne”' - zaopatrzenie rozumiane jako jedzenie, bron, ubrania, buty, menażki, amunicja, podkowy dla koni itd.. Im więcej punktów administracyjnych, tym oddziału dłużej maszeruje w zaopatrzeniu Supply Distance, czyli 18 pkt ruchu do najbliższego magazynu, centrum dowodzenia lub źródła zaopatrzenia. Jest to czas obrotu wozów z magazynów do jednostki i z powrotem w ciągu dwóch dni. Punkty administracyjne pozwalają również aktywować do ruchu automatycznego jednostki będące w zasięgu centrum dowodzenia. Zasięg dowodzenia (Dispatch Distance) wynosi również 18 pkt ruchu. Jak pisze autor gry, jest to rowniez historyk-napoleonista: - „I have always considered the speed of a message as 9 kilometers per hour. The courier travels up to 20 hours = 180 km = 56 hexes on primary road.
This means the courier can be on the road for almost a whole day with his orders. An order that is older than one day is often too late; either the intended force has already moved, or perhaps enemy action has intervened. Therefore the information is useless to the player.
Napoleon would wake up at 2 a.m., after all the despatches from the marshals would have had time to arrive, read them, record their positions on the map, and then issue a new set of orders by 4 a.m. Only those forces within a short span would be able to act upon orders issued that morning. But forces within 18 Movement Points would be able to act somewhat in concert with their orders within the duration of a single Game-Turn (48 hours)”.

3/ można zmienić główne źródło zaopatrzenia i rozwiązać centrum dowodzenia. Oczywiście taka zmiana spowoduje, ze na pewien czas, armia jest odcięta od zaopatrzenia. Wykonuje się to bardzo rzadko i raczej tylko w wielkich kampaniach wojennych.

4 / dodawanie uzupełnień do puli gracza. Takie uzupełnienia obejmują rocznice w typie, narodowości, jakości.

5 / faza uzupełnień - można dodać jednostkom, które maja linie komunikacyjne (LOC - Line of Comunication) uzupełniania z puli, jednak podczas tej tury te jednostki nie mnoga się poruszać.
Z uzupełnień w centrum dowodzenia lub źródłach zaopatrzenia można stworzyć brygady marszowe pod dowództwem generałów majorów.

B / Faza ruchu.

1 / wchodzą posiłki.

2 / wydajemy jednostkom w zasięgu sztabu rozkazy ruchu.
Płaci się za to 1 pkt administracyjnym i porusza jednostkę. Może ona wydać max. ilość swoich pkt ruchu.

3 / porusza się jednostki przez inicjatywe, czyli takie, które są poza zasięgiem lub nie chce się płacić za nie pkt administracyjnych (spada wtedy poziom ogólnego zaopatrzenia). Przeważnie tak się porusza jednostki.

4 / sprawdzamy inicjatywę dowódcy.
Jeśli kostka pokaże
a / mniej pkt. niż jego inicjatywa – wydaje max ilość pkt ruchu.
b / tyle samo pkt. - 1 pkt mniej niż max wartość.
c / 1 i 2 pkt. więcej niż inicjatywa - 1 pkt ruchu.
d / 3 pkt. i więcej od inicjatawy - oddział stoi.

Co ważne, rzucamy kostką jednostce i od razu nią poruszamy. Tak, wiec w danej chwili nie wiemy, czy następna się ruszy, co utrudnia szalenie planowanie działań.

5 / Jednostka sprawdza po każdym ruchu swoje straty marszowe. Im dalej idzie większa ilością żołnierzy ( np. przy małym stanie pkt administracyjnych w bazie zaopatrzenia i złej pogodzie) tym straty są większe. Inaczej mówiąc, należy oddziały jak najbardziej rozdrobnić, stosując zasadę - maszerować oddzielnie, uderzać razem. Strona francuska ma łatwiej, gdyż dowódcy dopisują, gracze koalicji są słabsi.

C / Faza marszu forsownego przeciwnika

Może poruszyć swoje jednostki poprzez inicjatywę, jednak otrzymuje duży negatywny modyfikator strat marszowych.
Jeśli gracz przeciwny zaatakował nasze oddziały (wszedł w strefę kontroli), możemy skierować tam szybko nasze oddziały na pomoc lub uniknąć bitwy, wycofując się ze strefy kontroli (wpływa na to inicjatywa dowódcy, pogoda i przewaga kawaleryjska).

6 / naprawa/ spalenie mostów, ustawianie mostów pontonowych
7 / budowa redut (tylko w tej grze)

8 / uderzenia z marszu ( 'repulse' )
Jednostka po wejściu w strefę kontroli może uderzyć z marszu. Jeśli ma przewagę 7:1 wchodzi na pole przeciwnika, a on wycofuje się 2 pola. Po uderzeniu z marszu jednostka może prowadzić pościg. Jeśli nie będzie miała tej przewagi, dochodzi do bitwy ale z ujemnym przesunięciem w tabeli walki.

D / Faza walki

Wrogie oddziały musza być w strefie kontroli.
1 / atakujący pokazuje kto wykonuje atak.
2 / gracze informują się ile mają pkt siły, zaokrąglając do najbliższej 10.
3 / wybierają taktyki - pursuit battle, pitched battle, refuse, rearguard (przy czym ta ostatnia będzie chyba usunięta na korzyść nowej zasady).
pursuit battle - to taka bitwa, gdzie walczy się o teren. Jeśli przegra rundę starcia to musi się wycofać.
pitched battle obrona uporczywa to bitwa, gdzie ponosi się straty a nie wycofuje
rearguard (dla obrońcy) to bitwa podobna do pursuit, z tym, ze jeśli będzie musiał się cofnąć to płaci 1 pkt siły za każdy heks o jaki się nie wycofa. Jeśli jednak przeciwnik w pościgu wejdzie znów w strefę kontroli, bitwa trwa dalej.
refuse dla obrońcy. Jeśli gracz ma sprzyjający teren (las, miasteczko) może wybrać ta opcje i jeśli wygra 1 rundę to nie musi kontratakować. Jeśli jednak przegra, traktuje się to jako pitched.
4 / strzela artyleria korpuśno-armijna.
5 /porównujemy stosunek sil, rzucamy kostką co daje wynik starcia.


Gracz przegrywający pokazuje, jaki rodzaj bitwy wybrał
pitched - ponosi straty i następuje runda jego kontrataku,
pursuit - cofa sie.
rearguard i refuse - za dużo by wyjaśniać, nie mniej rzadko się używa ;).

Atakujący może wykonać pościg jeśli zmusił przeciwnika do odwrotu i zadać mu jeszcze większe straty. Jeśli przeciwnik cofa się przez strefę kontroli, rzekę to straty się podwaja (cała artyleria idzie na dno) itp. W pościgu liczy się przewaga kawaleryjska, tym bardziej jeśli ściągający to tylko kawaleria lub co gorzej gwardia napoleońska.
W czasie pościgu porównuje się inicjatywę przegranego z wygranym. (Taki Schwarzenberg, nawet po wygranym starciu będzie kiepsko ścigał Napoleon pod Lipskiem).

Wybór taktyki walki jest ograniczony. Pitched, refuse można zastosować tylko, jeśli jest możliwość przesunięcia części sił do rezerwy (nie da się walczyć jak pod Borodino bez rezerw). Dlatego do krwawych bitew dochodzi bardzo rzadko i tylko, jeśli obaj gracze wierzą, że mogą na pewno je wygrać.
Francuzi w czasie bitwy mogą postawić na gwardię i dodając bonus do rzutu, ale w przypadku klęski bitwa jest przegrana.

6/ sprawdzenie strat.
Jeśli przegrany utracił w starciu więcej niż 7 pkt siły, jest to bitwa krytyczna i sprawdza się czy miała wpływ na morale wojska. Odejmujemy utracone punkty od strat zwycięzcy i rzucamy kostką. Wynik równy lub mniejszy - przesuwa się marker na polu morale w odpowiednią stronę. Klęska gwardii, pochwycenie sławnego dowódcy także odbija się na stanie morale.
Tor morale to tor zwycięstwa. Jeśli marker wyjedzie poza tor, jedna ze stron wygrała automatycznie. Im bardziej jest on na lewo lub prawo, jedna ze stron dostaje bonus do strat w marszowych, a druga bonus negatywny. Niskie morale sprawia, że wojska łatwiej przegrywają, żołnierze dezerterują, zwątpienie łatwiej wkrada się w szeregi.


W czasie bitwy Francuz może podwoić siłę swojej artylerii wysuwając ją naprzód przed szeregi piechoty. Doszło do tego pod Friedlandem, gdzie gen. Senarmont zmasakrował Rosjan i przyczynił się do zwycięstwa (http://www.napoleon-series.org/military ... rmont.html). Niebezpieczeństwo tak kontrowersyjnego pociągnięcia oznacza jednak, że część strat w bitwie musi ponieść także artyleria.


Podsumowując - moim zdaniem jest to świetna gra.

---

Z tej serii wyszly takie gry:

Napoleon at Bay - kampania 1814 roku we Francji
1st edition: 1978, Operational Studies Group
2nd edition: 1983, The Avalon Hill Game Company
3rd Edition: 1997, Operational Studies Group
Bonaparte in Italy - kampania 1796/96
1st Edition: 1979, Operational Studies Group
2nd Edition: 2000, Operational Studies Group
Struggle of Nations - kampania 1813 roku
1982, The Avalon Hill Company
1809: Napoleons Danube Campaign - kampania 1809 roku
1984, Victory Games
The Emperor Returns - kampania 1815 roku
1986 & 1994, Clash of Arms Games
1807: The Eagles Turn East - kampania w Polsce 1806/07
1995, Clash of Arms Games
Highway to the Kremlin (Series 5X) - kampania 1812 roku, ze wzgledu na obszar gry, skala gry została zwiększona
2001, Operational Studies Group
The Sun of Austerlitz - druga czesc kampanii 1805 roku
2003, Operational Studies Group
Napoleon at Crossroad (Series 3X) - jesienna kampania 1813 roku
2006, Operational Studies Group

http://www.napoleongames.com/ - Operational Studies Group

--

Tekst opracowany przez Nico, poprawiony przez Teeda :)
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

Jak wam się podoba gameboxik (CB) do 1807: The Eagles Turn East. :cool:

Patrz Grohman i ucz się jak się robić 'porządne' gameboxy do gier, a nie straszysz oczy tym Tannenbergiem swoim :P.

Obrazek
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 898
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 2 times

Post autor: Grohmann »

Noo, faktycznie, skany pierwszorzędne :)
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4838
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien
Been thanked: 5 times

Post autor: slowik »

Bardzo ladne.
Na tym skanie "Exit to Podlasia" to jakis mutant jezykowy (Exti do Podlasia ;) ) :lol: ?
urodzony 13. grudnia 1981....
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

Nie, wszystko jest dobrze - exit - :shock: ?

Obrazek

Nawiasem mówiąc twórca najlepszych gier planszowych :P (i ojciec card driven game) Mark Herman :cool: zagrywa się teraz w te kampanie o czym pisze na forum ConsimWorld.
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4838
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien
Been thanked: 5 times

Post autor: slowik »

A to sie nie odmienia "Podlasie" - do (to) "Podlasia" ?
urodzony 13. grudnia 1981....
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

slowik pisze:A to sie nie odmienia "Podlasie" - do (to) "Podlasia" ?
Aaaa myślałem, że chodziło Ci o wyraz 'exit', bo napisałeś 'exti' :P.
Tak, tak, odmienia się. Ale pamiętaj, że amerykańce mają problem z odmianą i w grze nie jedną nazwę nie odmienili poprawnie, zapewne przepisali z jakiejś książki historycznej dotyczącej tej kampanii.

Mamy jeszcze Dombrowskiego, Zayonchka w grze .... ;)
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4838
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien
Been thanked: 5 times

Post autor: slowik »

Widzisz ja tez tworze mutanty ;)
Tak, smiesznie to brzmi "exit to Podlasia", tak jakby dobrze odmienione ale jednak "do" by bylo cudowne :)
Amerykanie nie sa jedyni - ogolnie taki Dombrowski np. to rzecz stosowana na calym zachodzie ;)
urodzony 13. grudnia 1981....
tstaszek
Adjoint
Posty: 728
Rejestracja: sobota, 18 marca 2006, 19:06
Lokalizacja: SKĄD SIĘ DA

Post autor: tstaszek »

Czytam sobie właśnie przepisy do tych kampanii i generalnie, żeby pograć w kampanię to trzeba trochę się naczytać i zrozumieć co ważniejsze :). Do najprostszych te gry nie należą :(. Sporo tam jest niuansów i niuansików, a i tabelki też dość zakręcone są :).

Jednak jak podpatrywałem rozgrywkę Nico z Comandante to trzeba przyznać, że dość płynnie to szło i całkiem ciekawie wyglądało. Podobno przez CB dużo szybciej się w te gry gra.
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

Tstaszek co Ty opowiadasz? Gra jest prościutka. Faza administracyjna, gdzie się prawie nic nie robi. Potem ruch, rzut na straty w marszu jeśli fruwałeś jakiś duży odcinek i następny oddział. Jedynia walka jest trochę cięższa, ale bez przesady :P. Marudzisz jak zwykle. Zobacz na górze, w jednym poście się całe zasady zmieściły.
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4838
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien
Been thanked: 5 times

Post autor: slowik »

Tak czytajac to po Polsku z posta Nicko idzie to predko. Chyba bym sobie zagral...
urodzony 13. grudnia 1981....
tstaszek
Adjoint
Posty: 728
Rejestracja: sobota, 18 marca 2006, 19:06
Lokalizacja: SKĄD SIĘ DA

Post autor: tstaszek »

Oj Nico już ja wiem co gadam ;). Tak ogólne założenia są takie jak w poście, faktycznie, ale jak zagłębiasz się w instrukcję to już tak miło nie jest :). No chyba nie chcesz powiedzieć, że te 35 stron to sobie napisali, bo się nudzili. Ogólne założenia gry są takie jak napisałeś, ale jest dużo szczególików, które jednak, żeby płynnie grać trzeba znać ;). Ale jak już się przez to przebrnie to jest fajnie.
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

Wszystkie te szczegóły są logiczne, wynikają z realiów epoki, tak więc nie ma żadnego problemu.
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
tstaszek
Adjoint
Posty: 728
Rejestracja: sobota, 18 marca 2006, 19:06
Lokalizacja: SKĄD SIĘ DA

Post autor: tstaszek »

No przecież ja nigdzie nie zarzucam systemowi, że jest nielogiczny, czy niespójny i daleko mu do tamtych realiów :). Stwierdzam, tylko że żeby zagrać sensownie, szczególnie kampanię trzeba się sporo naczytać i zapamiętać. A system naprawdę jest dopracowany i to bardzo. Ja już się nie mogę doczekać, żeby w coś zagrać :).
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

tstaszek pisze:Stwierdzam, tylko że żeby zagrać sensownie, szczególnie kampanię trzeba się sporo naczytać i zapamiętać.
Trzeba przeczytać i kojarzyć, że coś takiego jest. Wcale nie trzeba zapamiętywać, szczególnie, że 'detalowe' przepisy rzadko się używa, czy też sytuacja do ich użycia pojawia się rzadko. Jak np. zmiana źródła zaopatrzenia - czynimy to niezwykle rzadko w grze. Wystarczy wiedzieć, że coś takiego się robi, ale zasad nawet ja do tego do końca nie pamiętam, bo po co? Zawsze mogę zerknąć do instrukcji.

Jeśli wolisz zapamiętywać to nie marudź potem :P, przeważnie człowiek stara sobie ułatwić życie, a nie utrudnić.
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
ODPOWIEDZ

Wróć do „XIX wiek”