T-34 - wersje i odmiany

Sprzęt i uzbrojenie wojsk w XX wieku.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

Gustavus pisze:Polecam "T-34 Mityczna Broń" , tom 1 ( Robert Michulec ).
A masz to?
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

TKS pisze:Chcecie więcej? - mogę poszperać i wkleić trochę fotek :)
Ja mnie mam czasu, bo muszé skoczy charakterysttyki Klima....
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

DT pisze:A masz to?
Niestety nie, przyznaję bez bicia że ksiązka ta padła ofiarą czystki i sprzedałem ją rok temu na allegro.
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

Szkoda......... :'(
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

Nie czas żałować T-34 gdy płaną lasy. ^^

Ksiązka mnie nie zainteresowła bo była zbyt dokładna podczas gdy ja T-34 raczej nie lubie. Zresztą w detalach zgadzam się z autorem ww pozycji. "Rudy" był niedoróbką ale ilość całkowicie nadrobiła braki jakości jednostkowej.
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

Gustavus pisze:Ksiązka mnie nie zainteresowła bo była zbyt dokładna .
ciekawa motywacja :jupi: ;D dla mnie była by super, ale może właśnie dlatego że siedzę w detalach.... i przez to jestem.... :crazy:
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

DT pisze:ciekawa motywacja
Jakbym dorwał tak dokładną książkę na temat A-12 Matilda II to bym się z nią nie rozstawał ani na chwile ^^ , niestety nie wyprodukowano jej tyle T_T .
Jednak w przypadku T-34 wolałbym coś opisującego obszerniej jego działania bojowe niż róźnice w spawaniu pancerza pomiędzy poszczególnymi zakładami.
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

Gustavus pisze:Jakbym dorwał tak dokładną książkę na temat A-12 Matilda II to bym się z nią nie rozstawał ani na chwile ^^ , niestety nie wyprodukowano jej tyle T_T .
mam parę publikacji o Matyldzi..... zerknij w wykaz... mogę ci podesłać......
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Andrzej
Kapitan
Posty: 758
Rejestracja: wtorek, 24 stycznia 2006, 20:41
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 3 times

Post autor: Andrzej »

Niedawno wyszedł specjalny numer "Nowej techniki wojskowej" gdzie jest napisany artykuł o nieznanych wersjach T - 34 jeszcze go nie czytałem ale jest porozdjęć.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

[center]Odmiany z miotaczem ognia (tzw. czołgi chemiczne)[/center]

OT-34/76
produkcja
okres produkcji od późnej połowy 1943 roku do początku 1944 roku
masa 31,0 ton
wymiary
długość kadłuba (całkowita) 6070-6100 (6750) mm
szerokość 3000 mm
wysokość 2600 mm
prześwit 400 mm
uzbrojenie
w wieży 1 armata kal. 76,2 mm obr.1940 (F-34); sprzężona z 1 km-em kal. 7,62 mm DT (szybkostrzelność 600 strz/min)
długość lufy (w kalibrach) 41,2
prędkość wylotowa pocisku p-panc 662 m/s (pocisk o masie 6,30 kg)
przebijalność pocisku p-panc (mm/m) 69/500; 61/1000; 54/1500; 48/2000
kąty ostrzału: w poziomie 360º, w pionie –4º+29º
napęd wieży: ręczny i elektryczny
prędkość obrotu wieży: ręcznie 4,6-4,9º/s; elektrycznie 25,2-36º/s
w kadłubie 1 miotacz ognia ATO-42
kąty ostrzału w poziomie 24º, w pionie –6º +12º (?)
donośność wąską strugą 120 m lub szeroką strugą 60 m
amunicja
do działa ? nabojów
do km ? nabojów
do miotacza ognia 200 litrów mieszanki palnej (wystarczała na około 20 „wystrzałów”)
przyrządy celownicze i obserwacyjne 1 celownik teleskopowy TMFD, 1 celownik peryskopowy (panoramiczny) PTK-4, 5 peryskopowych urządzeń obserwacyjnych oraz szczeliny obserwacyjne, czołg posiadał wieżyczkę obserwacyjną dowódcy
pancerz kadłub i wieża spawana z płyt walcowanych, część wozów wieże odlewane
...................kadłub.........nadbudowa..........wieża.............................jarzmo
przód.....45 mm/30º........60 mm/30º.....60-70 mm/60º i obłe.....40 mm/30º i 90º
boki......45 mm/90º.........45 mm/50º.....52 mm/70º
tył........45 mm/45º.........45 mm/48º......52 mm/70º
góra.....20 mm/0º...........20 mm/0º.......20 mm/0º
dno......20 mm/0º
napęd
rodzaj i typ silnika dieslowski, 4-suwowy, widlasty, 12-cylindrowy, typ W-2-34, chłodzony płynem
średnica cylindra 150mm
skok tłoka 180-186 mm
stopień sprężania 15
pojemność 38 880 cm3
moc 500 KM przy 1800 obr./min
paliwo olej napędowy
pojemność zasadniczych zbiorników paliwa 540-560 litrów
pojemność dodatkowych zbiorników zewnętrznych 180 litry
zużycie paliwa po drodze 155 litrów/ 100 km
układ napędowy (transmisja)
sprzęgło główne suche wielotarczowe
skrzynia przekładniowa mechaniczna
ilość biegów 5 biegów do przodu i 1 do tyłu
mechanizmy skrętu sprzęgła boczne z hamulcami taśmowymi, jednostopniowe przekładnie boczne
podwozie
koła nośne 5 par podwójnych kół nośnych z bandażami gumowymi, zawieszone niezależnie na spiralnych resorach pionowych
koła napędowe z tyłu kadłuba
koła napinające stalowe, z przodu kadłuba.
gąsienice metalowe, jednoswożniowe, jednogrzebieniowe;
ilość ogniw 72 ogniwa w każdej gąsienicy
szerokość gąsienicy 500 mm
podziałka gąsienicy 167-170 mm
długość oporowa gąsienicy 3710 mm
rozstaw środków gąsienic 2450 mm
instalacja elektryczna jednoprzewodowa 12/24V.
łączność
zewnętrzna radiostacja 9R
wewnętrzna czołgowy telefon wewnętrzny TPU-4
osiągi
moc jednostkowa 16,2 KM/t
nacisk jednostkowy 0,83 kG/cm2
promień skrętu 770 cm
prędkość maksymalna po drodze 55 km/h
prędkość maksymalna w terenie 40 km/h
zasięg po drodze 465 km
zasięg w terenie 220-250 km
pokonywane przeszkody
wzniesienia 35º
rowy o szerokości 250 cm
ściany o wysokości 73 cm
brody o głębokości 130 cm

OT-34/85
produkcja
okres produkcji od maja 1944 roku
masa 32,0 tony
załoga 5 ludzi (dowódca, działonowy, ładowniczy, mechanik-kierowca, strzelec-radiotelegrafista)
wymiary
długość kadłuba (całkowita) 6070-6100 (8100-8150) mm
szerokość 3000 mm
wysokość 2720 mm
prześwit 400 mm
uzbrojenie
w wieży 1 armata kal. 85 mm obr.1944 (ZiS-S-53); sprzężona z 1 km-em kal. 7,62 mm DTM
długość lufy (w kalibrach) 51,5
prędkość wylotowa pocisku p-panc 792 m/s (pocisk o masie 9,20 kg)
przebijalność pocisku p-panc (mm/m) 111/500; 102/1000; 93/1500; 85/2000, 78/2500
prędkość wylotowa pocisku podkalibrowego 1200 m/s (pocisk o masie 4,99 kg)
przebijalność pocisku podkalibrowym (mm/m) 138/500
kąty ostrzału: w poziomie 360º, w pionie –5º+22º
napęd wieży: ręczny i elektryczny
prędkość obrotu wieży: ręcznie 4,6-4,9º/s; elektrycznie 17º/s
w kadłubie 1 miotacz ognia ATO-42
kąty ostrzału w poziomie 24º, w pionie –6º +12º (?)
donośność wąską strugą 120 m lub szeroką strugą 60 m
broń ręczna etatowo posiadał na wyposażeniu pistolet maszynowy PPSz
amunicja
do działa ? nabojów
do km ? nabojów
do miotacza ognia 200 litrów mieszanki palnej (wystarczała na około 20 „wystrzałów”)
granaty 20-25 granatów ręcznych F-1
przyrządy celownicze i obserwacyjne 1 celownik teleskopowy TSz-16, 1 celownik mechaniczny km DTM, 2 peryskopy obserwacyjne mechanika-kierowcy, 3 obrotowe peryskopy obserwacyjne Mk-4, czołg posiadał wieżyczkę obserwacyjną dowódcy
pancerz kadłub spawany z płyt walcowanych, wieża spawana z elementów odlewanych
...................kadłub.........nadbudowa..........wieża.................jarzmo
przód.....45 mm/30º.....60 mm/30º......75-90 mm/obłe......90 mm/obłe
boki.......45 mm/90º.....45 mm/50º......75 mm/50º
tył.........45 mm/45º.....45 mm/42º.......60 mm/80º
góra......22 mm/0º.......20 mm/0º.........20 mm/0º-14º
dno.......20 mm/0º
napęd
rodzaj i typ silnika dieslowski, 4-suwowy, widlasty, 12-cylindrowy, typ W-2-34 (w późnych egzemplarzach typ W-2-34M), chłodzony płynem
średnica cylindra 150mm
skok tłoka 180-186 mm
stopień sprężania 15
pojemność 38 880 cm3
moc 500 KM przy 1800 obr./min
paliwo olej napędowy
pojemność zasadniczych zbiorników paliwa 630 litrów
pojemność dodatkowych zbiorników zewnętrznych 180 litry
zużycie paliwa po drodze 200 litrów/ 100 km
zużycie paliwa w terenie 250 litrów/ 100 km
układ napędowy (transmisja)
sprzęgło główne suche wielotarczowe
skrzynia przekładniowa mechaniczna
ilość biegów 5 biegów do przodu i 1 do tyłu
mechanizmy skrętu sprzęgła boczne z hamulcami taśmowymi, jednostopniowe przekładnie boczne
podwozie
koła nośne 5 par podwójnych kół nośnych z bandażami gumowymi, zawieszone niezależnie na spiralnych resorach pionowych
koła napędowe z tyłu kadłuba
koła napinające stalowe, z przodu kadłuba.
gąsienice metalowe, jednoswożniowe, jednogrzebieniowe;
ilość ogniw 72 ogniwa w każdej gąsienicy
szerokość gąsienicy 500 mm
podziałka gąsienicy 172 mm
długość oporowa gąsienicy 3850 mm
rozstaw środków gąsienic 2450 mm
instalacja elektryczna jednoprzewodowa 12/24V.
łączność
zewnętrzna radiostacja 9R lub 10R
wewnętrzna czołgowy telefon wewnętrzny TPU-4
osiągi
moc jednostkowa 15,6 KM/t
nacisk jednostkowy 0,85 kG/cm2
promień skrętu 760 cm
prędkość maksymalna po drodze 50-55 km/h
prędkość maksymalna w terenie 30 km/h
zasięg po drodze 300 km
zasięg w terenie 230 km
pokonywane przeszkody
wzniesienia 30º
rowy o szerokości 250 cm
ściany o wysokości 73 cm
brody o głębokości 130 cm

Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

Andrzej pisze:artykuł o nieznanych wersjach T - 34
ja tylko przejrzałem, dużo bardziej zainteresowały mnie artykuły o czołgach francuskich do 1940go oraz artykuł o Cromwellu :> .
Artykuł o T-34 przeleciałem tylko po łebkach.
Te "nieznane wersje..." to raczej opis prób poprawienia T-34 ew. zaprojektowania czegoś dla odmiany sprawnego.
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

Gustavus pisze: ja tylko przejrzałem, dużo bardziej zainteresowały mnie artykuły o czołgach francuskich do 1940go oraz artykuł o Cromwellu :> .
Artykuł o T-34 przeleciałem tylko po łebkach.
U tiebia towariszcz Gustavus ocziń zapadnyj tok dumania :ost:
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

DT pisze:zapadnyj tok dumania
Co tu ukrywać towarzyszu, pociąga mnie ten obmierzły, zachodni imperializm.
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

Ja bym skazał szto zgniły :rotfl:
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

Wracając do artykułu z nTW, zawiera on całkiem ciekawe porównanie seryjnego T-34 ( prawdopodobnie wersja z 1940go ) z zakupionym PzKpfw III.
Ciekawe głównie dlatego że opis usterek, braków i ogólnie złych rozwiązań "konia bojowego" Mateczki Rosji wręcz przytłacza.
Powiedziałbym że numer ogólnie był anty-T34.
Przy opisie A27 kiepsko oceniono działo F34 i sugerowano że układ płyty czołowej ( pochyła ale z dużym włazem ) nie był zbyt dobrym pomysłem. Gdzieś po drodze jescze wtrącono o mało bezpiecznym umieszczeniu zbiorników paliwa w wozie radzieckim. :>
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Sprzęt i uzbrojenie wojsk”