T-34 - wersje i odmiany

Sprzęt i uzbrojenie wojsk w XX wieku.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

Moze i byl nie dobry ten T-34 ale wyznaczyl kierunki rozwoju czolgow na nastepne dzisieciolecie (conajmniej) i przede wszystkim powalil na kolana Panzerwaffe :>
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez DT, łącznie zmieniany 1 raz.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

DT pisze:wyznaczyl kierunki rozwoju czolgow na nastepne dzisieciolecie
Podaj mi proszę model czołgu z lat 45-55 który miałby duży właz w przedniej płycie pancerza.
DT pisze:powalil na kolana Panzerwaffe
Raczej jego ilość. Ile by tego tatałajstwa nie tłukli to wciąż Rosjanie przyjeżdzali z nowymi.
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
krzy65siek
Adjudant
Posty: 205
Rejestracja: niedziela, 6 kwietnia 2008, 20:32
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 25 times
Been thanked: 74 times

Post autor: krzy65siek »

Jakie cechy T-34 były powielane w następnych czołgach? Bo jakoś nie zauważam zbyt wielu...

A pokonanie Panzerwaffe, to chyba jednak w większym stopniu zasługa całego systemu niż T-34.

Pozdrawiam
Krzysiek
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

Gustavus pisze:
DT pisze:wyznaczyl kierunki rozwoju czolgow na nastepne dzisieciolecie
Podaj mi proszę model czołgu z lat 45-55 który miałby duży właz w przedniej płycie pancerza.
DT pisze:powalil na kolana Panzerwaffe
Raczej jego ilość. Ile by tego tatałajstwa nie tłukli to wciąż Rosjanie przyjeżdzali z nowymi.
Co do włazu to czepiasz się szczegółów :> chodzi koncepcję czołgu (w tym wzgledzie był prekursorski):
Podwozie typu Chrysti, silnik w jednym bloku ze skrzynią biegów, armata długo lufowa jako uzbrojenie główne, pancerz profilowany :jupi: z tym chyba się zgodzicie?
Ja nie pisałem, że jakość pokonała Panthery i Tygrysy, tylko że T-34 więc ilość też trzeba brać pod uwagę :cool:
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez DT, łącznie zmieniany 1 raz.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

DT pisze:chodzi koncepcję czołgu
:rotfl: chyba to że załoga z przodu a silnik z tyłu.
DT pisze:podwozie typu Chrysti
To właśnie było jedną z cech niekoniecznie pozytywnych.
Amortyzacja za pomocą wałków skrętnych było bardziej efektywne.
Zapewniało płynniejszą jazdę.
DT pisze:silnik w jednym bloku ze skrzynią biegów
taaa... i zmiana biegów za pomocą cięgien :>
Pierwsza wersja skrzyni biegów, ta 4+1 biegowa, była dosyć uciążliwa.
Bardzo awaryjna, zmiana biegów wymagała wprawy ( inaczej leciały zębatki ), ciężko wchodziły biegi - potrzebny był nacisk ok. 30kg by zmienić bieg ^^ .
Lepsza, 6cio biegowa, tak naprawdę pochodziła z T-43 którego nie zdecydowano się produkować z obawy na przerwy w dostawach.
krzy65siek pisze:to chyba jednak w większym stopniu zasługa całego systemu niż T-34.
Tu się całkowicie zgadzam. To zdolność ZSRR do dosłownego zalania czołgami przeciwnika pokonała Panzerwaffe a nie konkretny model czołgu.
Rosjanie zdawali sobie o wtopie w programie T-34 już przed wojną ( tj swoją wojną ;D ) tylko stwierdzili że lepiej produkować bubla i stopniowo modernizować usuwając braki niż ryzykować przerwy w dostawach dla produkcji innego wozu choćby był w dużym stopniu zgodny z wcześniej produkowanym ( ok. 50% ).
Stąd też tak długa produkcja i tak wiele wersji produkcyjnych wozu :> .
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

Tak czy owak to kierunki rozwoju wyznaczył... a że początki są bolesne to już inna sprawa....
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez DT, łącznie zmieniany 1 raz.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

Taa... pomysł zaprzestania produkcji T-34 a wznowienia BT-7M rzeczywiście można potraktować jako bolesny początek :>
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

Żeby okazać że nie jestem tylko na "nie" jeśli chodzi o konstrukcje radzieckie mam pytanie dotyczące T-34 :]

materiał z wikipedii:
T-34/57 (T-34 z armatą ZIS-4)
Latem 1940 r. radziecki wywiad otrzymał fałszywe informacje dotyczące nowego niemieckiego czołgu ciężkiego. Rozpoczęto więc pracę nad czołgową armatą ZIS-4 kalibru 57 mm. Jej prototyp ukończono w maju 1941 r., a już w czerwcu zamontowano ją w czołgu. Nie było to trudne, ponieważ armata ZIS-4 była pochodną armaty F-34 ale z zmienionym kalibrem i wydłużoną lufą. Szybkostrzelność armaty ZIS-4 wynosiła 5 strzałów na minutę. Pocisk wystrzelony z tej armaty z 1000 metrów przebijał płytę pancerną o grubości 70 mm nachyloną pod kątem 30°. Wybudowano około 200 czołgów T-34/57, które wykorzystywano w roli niszczycieli czołgów.

A teraz moje pytania:
1. Czy liczba ok.200 szt. nie jest aby przesadzona?
( Wydaje mi się że czołgów tego typu było sporo mniej )
2. Czy były plany uzbrojenia w ZIS-4 inych wozów?
( na innym forum ktoś wspominał o uzbrojeniu w nie KV, brzmi to trochę nierealnie aczkolwiek technicznie pewnie było możliwe ze względu na podobieństwo długiej 57ki do F-34 )
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

Gustavus pisze: materiał z wikipedii:
Wikipedia jak zwykle kłamie :> (czyt. podaje nie sprawdzone dane)
Gustavus pisze: A teraz moje pytania:
1. Czy liczba ok.200 szt. nie jest aby przesadzona?
( Wydaje mi się że czołgów tego typu było sporo mniej )
Być może, produkcja ZiS-4/4M trwała prawie całą wojnę, ale też mi się wydaje to nieprawdopodobne (w 1941 roku planowano wyprodukowac jedynie 100 istirebitieli), w boju znalazło się co najmniej 21 wozów (tyle naliczyłem) :jupi:
Tu masz link do strony z T-34-57:
http://www.battlefield.ru/content/view/78/50/lang,en/
Gustavus pisze: 2. Czy były plany uzbrojenia w ZIS-4 inych wozów?
(na innym forum ktoś wspominał o uzbrojeniu w nie KV, brzmi to trochę nierealnie aczkolwiek technicznie pewnie było możliwe ze względu na podobieństwo długiej 57ki do F-34 )

Na innym forum dobrze pisali ;D , myslano jeszcze o tzw. czołgu KW-Istribitielu czyli "mysliwskim" KW (jest to analog do T-34-57) tu masz link do strony o dziale ZiS-4, niestety jest po rosyjsku :rotfl:
http://www.battlefield.ru/content/view/128/55/lang,ru/
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez DT, łącznie zmieniany 1 raz.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
krzy65siek
Adjudant
Posty: 205
Rejestracja: niedziela, 6 kwietnia 2008, 20:32
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 25 times
Been thanked: 74 times

Post autor: krzy65siek »

Te cechy T-34 o których piszesz DT to chyba bardziej zasługa Christiego niż T-34 (nie mówiąc już o tym, że po wojnie chyba żadnego czołgu z tym zawieszeniem nie robiono).

A długolufowe działo? Chyba większość czołgów tego okresu miała takie działa w planach w tym czołgi planowane w Polsce.

Pozdrawiam
Krzysiek
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

Ale T-34 jako pierwszy skupił te wszystkie cechy.... był pierwszy w boju i pierwszy w produkcji... układ podwozia typu Chrysti nie było zastosowane po wojnie o_O :> T-44, T-54/55, T-62 :>
Ostatnio zmieniony czwartek, 1 stycznia 1970, 01:00 przez DT, łącznie zmieniany 1 raz.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

Pozwoliłem sobie pominąć T-44 poniważ ma on raczej skąpe opisy.
Poszukałem więc T-54 i ...

"Ważną innowacją w stosunku do czołgów z II wojny światowej było indywidualne zawieszenie wszystkich kół jezdnych na wahaczach i wałkach skrętnych"
a napisali to w:
http://www.pancerni.abajt.pl/index.php? ... &Itemid=82

Tak więc układ podwozia Chrysti to to raczej nie był. Układ kół owszem był taki jak w czołgu Chrystiego ale zawieszenie i resorowanie było już inne.
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

Może faktycznie zbyt pochopnie nazwałem je układem Chrysti :oops: , chodziło o podwozie o dużych kołach nosnych, zdolne da czołgowi dobre własciwosci manewrowe w terenie... ;D
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
krzy65siek
Adjudant
Posty: 205
Rejestracja: niedziela, 6 kwietnia 2008, 20:32
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 25 times
Been thanked: 74 times

Post autor: krzy65siek »

No i trudno powiedzieć, żeby takie podwozie było jakąś szczególną zasługą T-34. Wszystkie czołgi w których je stosowano wywodzą się od czołgów Christiego, a nie T-34.

Pozdrawiam
Krzysiek
Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

Zacznijmy od tego że czołg Christiego=seria BT
ze względu na sukcersy w eksploatacji serii BT postanowiono kontynuować produkcję czołgów z takim zawieszeniem to że w porównaniu z zawieszeniem na wałkach skrętnych odpadało ono ze względu na sztywność i zajmowaną powierzchnię wyszło dopiero około 1940go. Zresztą podstawową wadą T-34 nie było sztywne zawieszenie. Rosjanie nigdy nie kładli nacisku na ergonomię. Wadą była ciasna wieża i praktyczny brak przyrządów obserwacji pola walki dla dowódcy wozu. Naprawiono to w seriach od 1943go ale to była modyfikacja wzięta z T-43 który nie został skierowany do produkcji
Co do zawieszenia Christiego zwracam uwagę że angole po serii czołgów na tym zawieszeniu wycofali się z niego jako nieefektywnego.
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Sprzęt i uzbrojenie wojsk”