T-34 - wersje i odmiany

Sprzęt i uzbrojenie wojsk w XX wieku.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

T-34 - wersje i odmiany

Post autor: DT »

[center]czołg średni T-34[/center]

T-34 model 1940 (w starszych źródłach: T-34A)
produkcja
fabryki
a)Zawod Nr 183 (Charkowskij Parowozownyj Zawod),
b)Staligradskij Traktornyj Zawod (dostawy dopiero od początku 1941 roku)
okres produkcji od połowy 1940 roku do połowy 1941 roku
wielkość produkcji około 950 czołgów
a)w 1940 roku 115 wozów (szacunkowo)
b)w 1941 roku 835 wozów (szacunkowo)
masa 26,3-26,5 tony
załoga 4 ludzi (dowódca-celowniczy, ładowniczy, mechanik-kierowca, strzelec-radiotelegrafista)
wymiary
długość kadłuba (całkowita) 5920 (6750) mm
szerokość 3000 mm
wysokość 2450 mm
prześwit 400 mm
uzbrojenie
w wieży 1 armata czołgowa kal. 76,2 mm obr.1939 (Ł-11); sprzężona z 1 km-em kal. 7,62 mm DT
długość lufy (w kalibrach) 30,5
prędkość wylotowa pocisku 635 m/s
kąty ostrzału: w poziomie 360°, w pionie -4°+29°
napęd wieży: ręczny i elektryczny
prędkość obrotu wieży: ręcznie 4,6-4,9°/s; elektrycznie 25,2-36°/s
w kadłubie 1 km kal. 7,62 mm DT (szybkostrzelność 600 strz/min)
kąty ostrzału w poziomie 24°, w pionie -6°+12°
amunicja
do działa 76 nabojów
do km 2896 nabojów (w czołgach z radiostacją) lub 4725 nabojów (w czołgach bez radiostacji)
granaty do 25 granatów ręcznych F-1
przyrządy celownicze i obserwacyjne 1 celownik teleskopowy TOD-6, 1 celownik peryskopowy PT-6, 1 celownik peryskopowy PTK, 5 peryskopowych urządzeń obserwacyjnych oraz szczeliny obserwacyjne
pancerz kadłub i wieża spawana z płyt walcowanych
............kadłub.............nadbudowa.........wieża.....................jarzmo
przód..45 mm/30°.......45 mm/30°.......45 mm/obłe.....45 mm/30° i 90°
boki....45 mm/90°.......45 mm/50°.......45 mm/60°
tył......45 mm/45°.......45 mm/48°........40 mm/60°
góra...20 mm/0°.........20 mm/0°.........20 mm/0° i 6°
dno....15 mm/0°
napęd
rodzaj i typ silnika dieslowski, 4-suwowy, widlasty, 12-cylindrowy, typ W-2-34, chłodzony płynem
średnica cylindra 150mm
skok tłoka 180-186 mm
stopień sprężania 15
pojemność 38 880 cm³;
moc 500 KM przy 1800 obr/min
paliwo olej napędowy
pojemność zasadniczych zbiorników paliwa 460-480 litrów
pojemność dodatkowych zbiorników zewnętrznych 134 litry
zużycie paliwa po drodze 140 litrów/ 100 km
układ napędowy (transmisja)
sprzęgło główne suche wielotarczowe
skrzynia przekładniowa mechaniczna
ilość biegów 4 biegi do przodu i 1 do tyłu
mechanizmy skrętu sprzęgła boczne z hamulcami taśmowymi, jednostopniowe przekładnie boczne
podwozie
koła nośne 5 par podwójnych kół nośnych z bandażami gumowymi, zawieszone niezależnie na spiralnych resorach pionowych
koła napędowe z tyłu kadłuba
koła napinające z bandażami gumowymi, z przodu kadłuba.
gąsienice metalowe, jednoswożniowe, jednogrzebieniowe;
ilość ogniw 74 ogniwa w każdej gąsienicy
szerokość gąsienicy 500 mm
podziałka gąsienicy 167-170 mm
długość oporowa gąsienicy 3710 mm
rozstaw środków gąsienic 2450 mm
instalacja elektryczna jednoprzewodowa 12/24V.
łączność
zewnętrzna wozy dowódców (od plutonów wzwyż) posiadały radiostację 71-TK-3
wewnętrzna czołgowy telefon wewnętrzny TPU-2 (późniejszych seriach TPU-3)
osiągi
moc jednostkowa 19 KM/t
nacisk jednostkowy 0,64 kG/cm²
promień skrętu 770 cm
prędkość maksymalna po drodze 53,5 km/h
prędkość maksymalna w terenie 40 km/h
zasięg po drodze 300-400 km
zasięg w terenie 230-260 km
pokonywane przeszkody
wzniesienia 35°
rowy o szerokości 250 cm
ściany o wysokości 90 cm
brody o głębokości 112 cm

T-34 model 1941 (w starszych źródłach: T-34B)
podano tylko różnice w stosunku do modelu 1940
produkcja
fabryki
a)Zawod Nr 183 (Uralskij Tankowyj Zawod im. Stalina), to ChPZ po ewakuacji za Ural do Niżnego Tagilu
b)Uralskij Wagonnyj Zawod im. Dzierżynskogo w Niżnym Tagilu
c)Staligradskij Traktornyj Zawod
d)Zawod Nr 112 (Zawod "Krasnoje Sormo") w Gorki
e)Zawod Nr 174 im. Woroszyłowa w Omsku (po ewakuacji z Lenigradu)
okres produkcji od połowy 1942 roku do połowy 1943 roku
wielkość produkcji około 14041 czołgów
a)w 1942 roku 6276 wozów (szacunkowo)
b)w 1943 roku 7765 wozów (szacunkowo)
masa 28,5 tony
uzbrojenie
w wieży 1 armata kal. 76,2 mm obr.1940 (F-34); sprzężona z 1 km-em kal. 7,62 mm DT (szybkostrzelność 600 strz/min)
długość lufy (w kalibrach) 41,2
prędkość wylotowa pocisku p-panc 662 m/s (pocisk o masie 6,30 kg)
przebijalność pocisku p-panc (mm/m) 69/500; 61/1000; 54/1500; 48/2000
prędkość wylotowa pocisku podkalibrowego (wprowadzony w 1943 roku) 965 m/s (pocisk o masie 3,04 kg)
przebijalność pocisku podkalibrowego (mm/m) 92/500; 58/1000
amunicja
do działa 77 nabojów
przyrządy celownicze i obserwacyjne 1 celownik teleskopowy TOD-7, 1 celownik peryskopowy (panoramiczny) PT-7, 5 peryskopowych urządzeń obserwacyjnych oraz szczeliny obserwacyjne
pancerz kadłub i wieża spawana z płyt walcowanych
............kadłub.............nadbudowa.........wieża.....................jarzmo
przód..45 mm/30°.......45 mm/30°.......52 mm/obłe........40 mm/30° i 90°
boki....45 mm/90°.......45 mm/50°.......52 mm/60°
tył......45 mm/45°.......45 mm/48°....... 52 mm/60°
góra...20 mm/0°.........20 mm/0°.........20-25 mm/0° i 6°
dno....15 mm/0°
układ napędowy (transmisja)
ilość biegów 5 biegów do przodu i 1 do tyłu
łączność
zewnętrzna wozy dowódców (od plutonów wzwyż) posiadały radiostację 71-TK-3, ostatnie serie standardowo radiostacja 9R
wewnętrzna czołgowy telefon wewnętrzny TPU-4
pokonywane przeszkody
ściany o wysokości 73 cm
brody o głębokości 130 cm

T-34 model 1942 (w starszych źródłach: T-34C)
podano tylko różnice w stosunku do modelu 1941
produkcja
fabryki
a)Zawod Nr 183 (Uralskij Tankowyj Zawod im. Stalina) w Niżnym Tagilu
b)Uralskij Wagonnyj Zawod im. Dzierżynskogo w Niżnym Tagilu
c)Zawod Nr 112 (Zawod „Krasnoje Sormo”) w Gorki
d)Zawod Nr 174 im. Woroszyłowa w Omsku
e)Zawod Nr 100 (Kirowskij Zawod) w Czelabińsku (po ewakuacji z Leningradu), znany też jako Tankograd
f)Zawod Nr 9 (Uralskij Zawod Tiażełych Maszyn) im. Ordżonikidze w Swierdłowsku, znany też jako Uralmaszzawod lub UTMZ
okres produkcji od późnej wiosny 1941 roku do 1942 roku
wielkość produkcji około 9290 czołgów
g)w 1941 roku 3014 wozów (szacunkowo)
h)w 1942 roku 6276 wozów (szacunkowo)
masa 28,0 ton
wymiary
długość kadłuba (całkowita) 6070-6100 (6750) mm
amunicja
do działa 100 nabojów
do km 2394 nabojów (w czołgach z radiostacją) lub 3150 nabojów (w czołgach bez radiostacji); od 1943 roku 3600 nabojów
przyrządy celownicze i obserwacyjne 1 celownik teleskopowy TMFD, 1 celownik peryskopowy (panoramiczny) PT-4-7, 5 peryskopowych urządzeń obserwacyjnych oraz szczeliny obserwacyjne
pancerz kadłub i wieża spawana z płyt walcowanych, część wozów wieże odlewane
............kadłub.............nadbudowa...........wieża.............................jarzmo
przód..45 mm/30°.......60 mm/30°.......60-70 mm/60° i obłe....40 mm/30° i 90°
boki....45 mm/90°.......45 mm/50°.......52 mm/70°
tył......45 mm/45°.......45 mm/48°........52 mm/70°
góra...20 mm/0°.........20 mm/0°.........20 mm/0°
dno....20 mm/0°
paliwo olej napędowy
pojemność zasadniczych zbiorników paliwa 540-560 litrów
pojemność dodatkowych zbiorników zewnętrznych 270 litry
zużycie paliwa po drodze 150 litrów/ 100 km
podwozie
koła nośne 5 par podwójnych, stalowych kół nośnych z amortyzacją wewnętrzną, zawieszone niezależnie na spiralnych resorach pionowych,
koła napinające stalowe, z przodu kadłuba.
ilość ogniw 72 ogniwa w każdej gąsienicy
łączność
zewnętrzna wozy dowódców (od plutonów wzwyż) posiadały (od 1943 w standardzie) radiostacja 9R
osiągi
moc jednostkowa 17,5 KM/t
nacisk jednostkowy 0,72 kG/cm²
prędkość maksymalna po drodze 55 km/h
zasięg po drodze 465 km
zasięg w terenie 365 km

T-34 model 1943
podano tylko różnice w stosunku do modelu 1942
produkcja (dla wszystkich odmian modelu 1943)
fabryki
a)Zawod Nr 183 (Uralskij Tankowyj Zawod im. Stalina) w Niżnym Tagilu
b)Uralskij Wagonnyj Zawod im. Dzierżynskogo w Niżnym Tagilu
c)Zawod Nr 112 (Zawod „Krasnoje Sormo”) w Gorki
d)Zawod Nr 174 im. Woroszyłowa w Omsku
e)Zawod Nr 100 (Kirowskij Zawod) w Czelabińsku
okres produkcji od późnej połowy 1943 roku do początku 1944 roku
wielkość produkcji około 10760 czołgów
f)w 1943 roku 6275 wozów (szacunkowo)
g)w 1944 roku 2995 wozów (szacunkowo)
masa 30,9-31,0 ton
wymiary
wysokość 2600 mm
amunicja
do km 2394 nabojów
przyrządy celownicze i obserwacyjne 1 celownik teleskopowy TMFD, 1 celownik peryskopowy (panoramiczny) PTK-4, 5 peryskopowych urządzeń obserwacyjnych oraz szczeliny obserwacyjne
pancerz kadłub i wieża spawana z płyt walcowanych, część wozów wieże odlewane
............kadłub.............nadbudowa.........wieża.........................jarzmo
przód..45 mm/30°.......60 mm/30°.......52 mm/obłe........40 mm/30° i 90°
boki....45 mm/90°.......45 mm/50°.......52 mm/60°
tył......45 mm/45°.......45 mm/48°........52 mm/60°
góra...20 mm/0°.........20 mm/0°.........20-25 mm/0°i 6°
dno....20 mm/0°
paliwo olej napędowy
pojemność dodatkowych zbiorników zewnętrznych 180 litry
zużycie paliwa po drodze 155 litrów/ 100 km
podwozie
koła nośne 5 par podwójnych kół nośnych z bandażami gumowymi, zawieszone niezależnie na spiralnych resorach pionowych
koła napinające stalowe, z przodu kadłuba.
osiągi
moc jednostkowa 16,2-16,3 KM/t
nacisk jednostkowy 0,83 kG/cm²
zasięg w terenie 220-250 km

T-34 model 1943 (zmodernizowany)
podano tylko różnice w stosunku do modelu 1943
przyrządy celownicze i obserwacyjne czołg posiadał wieżyczkę obserwacyjną dowódcy
pancerz kadłub i wieża spawana z płyt walcowanych, część wozów wieże odlewane
............kadłub.............nadbudowa...........wieża.............................jarzmo
przód..45 mm/30°.......60 mm/30°.......60-70 mm/60° i obłe....40 mm/30° i 90°
boki....45 mm/90°.......45 mm/50°.......52 mm/70°
tył......45 mm/45°.......45 mm/48°........52 mm/70°
góra...20 mm/0°.........20 mm/0°.........20 mm/0°
dno....20 mm/0°

T-34/85 model 1943
produkcja
fabryka Zawod Nr 112 (Zawod "Krasnoje Sormo"), w Gorki
okres produkcji od stycznia do marca 1944 roku
wielkość produkcji około 800 czołgów
masa 32,0 tony
załoga 5 ludzi (dowódca, działonowy, ładowniczy, mechanik-kierowca, strzelec-radiotelegrafista)
wymiary
długość kadłuba (całkowita) 6070-6100 (8100-8150) mm
szerokość 3000 mm
wysokość 2720 mm
prześwit 400 mm
uzbrojenie
w wieży 1 armata kal. 85 mm obr.1943 (D-5T); sprzężona z 1 km-em kal. 7,62 mm DTM
długość lufy (w kalibrach) 52,2
szybkostrzelność teoretyczna 12-18 strz/min
szybkostrzelność praktyczna 8-10 strz/min
prędkość wylotowa pocisku p-panc 793 m/s (pocisk o masie 9,54 kg)
prędkość wylotowa pocisku podkalibrowego 1050 m/s (pocisk o masie 4,99 kg)
prędkość wylotowa pocisku odłamkowego-burzącego 785 m/s (pocisk o masie 9,08 kg)
kąty ostrzału: w poziomie 360°, w pionie -5°+22°
napęd wieży: ręczny i elektryczny
prędkość obrotu wieży: ręcznie 4,6-4,9°/s; elektrycznie 17°/s
w kadłubie 1 km kal. 7,62 mm DTM (szybkostrzelność 600 strz/min)
kąty ostrzału w poziomie 24°, w pionie -6°+12°
broń ręczna etatowo posiadał na wyposażeniu pistolet maszynowy PPSz
amunicja
do działa 56-60 nabojów
do km 1920 nabojów
granaty 20-25 granatów ręcznych F-1
przyrządy celownicze i obserwacyjne 1 celownik teleskopowy TSz-15, 1 celownik mechaniczny km DTM, 2 peryskopy obserwacyjne mechanika-kierowcy, 3 obrotowe peryskopy obserwacyjne PTK-5, czołg posiadał wieżyczkę obserwacyjną dowódcy
pancerz kadłub spawany z płyt walcowanych, wieża spawana z elementów odlewanych
............kadłub.............nadbudowa...........wieża.....................jarzmo
przód..45 mm/30°.......45 mm/30°.......75 mm/obłe........90 mm/obłe
boki....45 mm/90°.......45 mm/50°.......75 mm/50°
tył......45 mm/45°.......45 mm/42°........52 mm/80°
góra...20 mm/0°.........20 mm/0°.........20 mm/0°-14°
dno....20 mm/0°
napęd
rodzaj i typ silnika dieslowski, 4-suwowy, widlasty, 12-cylindrowy, typ W-2-34, chłodzony płynem
średnica cylindra 150mm
skok tłoka 180-186 mm
stopień sprężania 15
pojemność 38 880 cm³
moc 500 KM przy 1800 obr./min
paliwo olej napędowy
pojemność zasadniczych zbiorników paliwa 540 litrów
pojemność dodatkowych zbiorników zewnętrznych 180 litry
zużycie paliwa po drodze 180 litrów/ 100 km
układ napędowy (transmisja)
sprzęgło główne suche wielotarczowe
skrzynia przekładniowa mechaniczna
ilość biegów 5 biegów do przodu i 1 do tyłu
mechanizmy skrętu sprzęgła boczne z hamulcami taśmowymi, jednostopniowe przekładnie boczne
podwozie
koła nośne 5 par podwójnych kół nośnych z bandażami gumowymi, zawieszone niezależnie na spiralnych resorach pionowych
koła napędowe z tyłu kadłuba
koła napinające stalowe, z przodu kadłuba.
gąsienice metalowe, jednoswożniowe, jednogrzebieniowe;
ilość ogniw 72 ogniwa w każdej gąsienicy
szerokość gąsienicy 500 mm
podziałka gąsienicy 172 mm
długość oporowa gąsienicy 3850 mm
rozstaw środków gąsienic 2450 mm
instalacja elektryczna jednoprzewodowa 12/24V.
łączność
zewnętrzna radiostacja 9R
wewnętrzna czołgowy telefon wewnętrzny TPU-4
osiągi
moc jednostkowa 15,6 KM/t
nacisk jednostkowy 0,85 kG/cm²
promień skrętu 760 cm
prędkość maksymalna po drodze 50-55 km/h
prędkość maksymalna w terenie 30 km/h
zasięg po drodze 340 km
zasięg w terenie 200 km
pokonywane przeszkody
wzniesienia 30°
rowy o szerokości 250 cm
ściany o wysokości 73 cm
brody o głębokości 130 cm

T-34/85 model 1944
produkcja
fabryki
a)Zawod Nr 183 (Uralskij Tankowyj Zawod im. Stalina) w Niżnym Tagilu
b)Uralskij Wagonnyj Zawod im. Dzierżynskogo w Niżnym Tagilu
c)Zawod Nr 112 (Zawod "Krasnoje Sormo") w Gorki
d)Zawod Nr 174 im. Woroszyłowa w Omsku
okres produkcji od maja 1944 roku do 1956 roku
wielkość produkcji około 17200 czołgów (do lipca 1945 roku)
e)w 1944 roku 10200 wozów (szacunkowo)
f)do lipca 1945 roku 7000 wozów (szacunkowo)
uzbrojenie
w wieży 1 armata kal. 85 mm obr.1944 (ZiS-S-53); sprzężona z 1 km-em kal. 7,62 mm DTM
długość lufy (w kalibrach) 51,5
prędkość wylotowa pocisku p-panc 792 m/s (pocisk o masie 9,20 kg)
przebijalność pocisku p-panc (mm/m) 111/500; 102/1000; 93/1500; 85/2000, 78/2500
prędkość wylotowa pocisku podkalibrowego 1200 m/s (pocisk o masie 4,99 kg)
przebijalność pocisku podkalibrowym (mm/m) 138/500
przyrządy celownicze i obserwacyjne 1 celownik teleskopowy TSz-16, 3 obrotowe peryskopy obserwacyjne Mk-4
pancerz kadłub spawany z płyt walcowanych, wieża spawana z elementów odlewanych
............kadłub.............nadbudowa...........wieża..................jarzmo
przód..45 mm/30°.......60 mm/30°.......75-90 mm/.........90 mm/90°
boki....45 mm/90°.......45 mm/50°.......75 mm/50°
tył......45 mm/45°.......45 mm/42°........60 mm/80°
góra...22 mm/0°.........20 mm/0°.........20 mm/0° -14°
dno....20 mm/0°
napęd
rodzaj i typ silnika dieslowski, 4-suwowy, widlasty, 12-cylindrowy, typ W-2-34 (w późnych egzemplarzach typ W-2-34M), chłodzony płynem
paliwo olej napędowy
pojemność zasadniczych zbiorników paliwa 630 litrów
pojemność dodatkowych zbiorników zewnętrznych 180 litry
zużycie paliwa po drodze 200 litrów/ 100 km
zużycie paliwa w terenie 250 litrów/ 100 km
łączność
zewnętrzna radiostacja 9R lub 10R
osiągi
zasięg po drodze 300 km
zasięg w terenie 230 km
Ostatnio zmieniony sobota, 10 maja 2008, 00:23 przez DT, łącznie zmieniany 1 raz.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Kamil
Praporszczik
Posty: 330
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: Kamil »

Co do liczby wyprodukowanych wozów T 34-76 to w wydanej w 2006 r. w serii : „Frontowa literatura” dwu częściowej publikacji pt. „T 34 -76 od góry do dołu" jej autor Siergiej Kirsanow podaje następujące liczby:

Charkowska Fabryka Parowozów nr 183
1940 – 117 sztuk.
1941 - 1560 sztuk.

Stalingradzka Fabryka Traktorów
1941 – 1256 sztuk.
1942 – 2520 sztuk.

Fabryka nr 183 w Niżnym Tagilu (ewakuowana z Charkowa jesienią 1941)
1941 – 25 sztuk.
1942 – 5684 sztuki.
1943 – 7488 sztuk.
1944 – 1838 sztuk.

Fabryka nr 112 „Krasnoje Somovo” w Gorkim
1941 – 173 sztuki.
1942 – 2584 sztuki.
1943 – 2962 sztuki.
1944 – 557 sztuk.

Czelabińska Kirowska Fabryka w Czelabińsku
1942 – 1055 sztuk.
1943 – 3594 sztuki.
1944 – 445 sztuk.

Fabryka nr 117 w Omsku
1942 – 417 sztuk.
1943 – 1374 sztuki.
1944 – 1136 sztuk.

Uralska fabryka maszyn ciężkich w Swierdlovsku
1942 – 267 sztuk.
1943 – 464 sztuki.

I każda fabryka produkowała w poszczególnym roku tak naprawdę osobną odmianę tego wozu ;D
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

Kamil pisze:I każda fabryka produkowała w poszczególnym roku tak naprawdę osobną odmianę tego wozu ;D
Zgadza się, poszczególne fabryki miały różne odmiany produkcyjne rózniące się na przykład sposobem wykonania wieży, jej kształtem, włazami itd. (przez co łatwo je rozpoznać na zdjęciach), ale generalnie rzecz biorąc trzymały one charakterystyke w obrębie modelu.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
TKS
Major
Posty: 1096
Rejestracja: sobota, 4 listopada 2006, 18:03
Has thanked: 3 times
Been thanked: 228 times

Post autor: TKS »

A ktoś może dokładniej okrelić - który egzemplarz z której fabryki...
Dajmy na to T 34 z odlewaną wieżą i kadłubem z charakterystycznym podłużnym jarzmem...
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

TKS pisze:A ktoś może dokładniej okrelić - który egzemplarz z której fabryki...
najlepiej zapodaj zdjécie, spróbujé sie sprawdzic.....
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

Przypominam o jeszcze jednej wersji T-34 a mianowicie "niszczycielu czołgów" z armatą ZIS-4 montowaną w zmodyfikowanym jarzmie od F-34.

http://www.battlefield.ru/index.php?opt ... 50&lang=en
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

Gustavusie, wersji jest bezliku... chociażby czołgi miotacze ognia (OT-34), ten wykaz powstał na potzreby systemu Operation Overlord... :P teraz męczę wersje Klima, jak się opędzę z tym systemem to bedę to uzupełniał o różne wynalazki....
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
TKS
Major
Posty: 1096
Rejestracja: sobota, 4 listopada 2006, 18:03
Has thanked: 3 times
Been thanked: 228 times

Post autor: TKS »

Dobra na początek takie egzemplarze
Załączniki

[Rozszerzenie jpg zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]

[Rozszerzenie jpg zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]

[Rozszerzenie jpg zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]

Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

Czy pierwsze zdjęcie ( t-34/85 ) nie przedstawia aby wozu produkcji powojennej?
Nie widzę wyraźnie rodzaju kół nośnych ale jarzmo armaty i zaokrąglone a nie łamane błotniki pachną mi pabiedą.

Ostatnie zdjęcie to chyba Stalingrad. Wydaje mi się ze to tam montowali taki układ kół ale nie jestem pewien czy mi się nie pomyliło z innym zakładem. Produkcja na pewno wczesnowojenna. Wewnętrzne koła nie mają bandaży tylko wewnętrzną amortyzację. Obstawiam 1942.
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

co do pierwszego to też mam takie wrażenie....
drugi natomiast jest to T-34 wyprodukowany przez Zawod nr 112 w Gorki (Krasnoje Sormo) nr fabryczny 0309778 ze składu 1.BPanc stojacy w Studziankach....
trzeci to maszyna z Wrzeszcza, i muszę trochę pogrzebać w papierach....... :>
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

co do zdjęcia pierwszego to obydwaj z Gustavusem się myliliśmy... :oops:
jest to T-34-85 model 1944 wyprodukowany w Zakładach nr 183 (UTZ w Niżnym Tagile), ale muszę to opatrzyć dodatkiem prawdopodobnie.... gdyby było widać koła.... T_T a tak to tylko na podstawie wieży dedukowałem.... :faja:
Załączniki

[Rozszerzenie jpg zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]

Ostatnio zmieniony wtorek, 10 czerwca 2008, 12:44 przez DT, łącznie zmieniany 2 razy.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

Mea Culpa, myślałem że takie jarzmo armaty było dopiero w '45. Myliłem się T_T

PS. Prawidłowa forma to raczej OBYDWAJ.
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

tak to jest jak się człowiek spieszy.... ;D
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
TKS
Major
Posty: 1096
Rejestracja: sobota, 4 listopada 2006, 18:03
Has thanked: 3 times
Been thanked: 228 times

Post autor: TKS »

Chcecie więcej? - mogę poszperać i wkleić trochę fotek :)
Załączniki

[Rozszerzenie jpg zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]

Awatar użytkownika
Gustavus
Warrant Officer
Posty: 830
Rejestracja: piątek, 2 marca 2007, 18:36
Lokalizacja: Włochy ;)

Post autor: Gustavus »

Polecam "T-34 Mityczna Broń" , tom 1 ( Robert Michulec ).
Są rozrysowane różnice w wozach z różnych fabryk.
Ta ksiązka Cię uszczęśliwi jeśli chcesz po zdjęciach rozpoznawać miejsce i czas produkcji T-34ki.
Zeppelin, flieg,
Hilf uns im krieg,
Flieg nach England,
England wird abgebrannt,
Zeppelin, flieg.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Sprzęt i uzbrojenie wojsk”