Fire in the Sky [Comandante vs. Kuboff] AAR

PBEM, CB, ACTS, VASSAL i in.
Awatar użytkownika
Comandante
General de División
Posty: 3012
Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
Lokalizacja: Verulamium
Been thanked: 3 times

Fire in the Sky [Comandante vs. Kuboff] AAR

Post autor: Comandante »

Fire in the Sky - rozgrywka Comandante vs Kuboff

Halo, halo Waldku, halo halo Mikolaju, zaczynamy rozgrywke!

Ja bede kierowal Imperium Wschodzacego Slonca, lazarus (vel Kuboff) zagra Sprzymierzonymi (USA, Wlk. Brytania, Australia, Nowa Zelandia, Holandia). Zapraszamy do komentowania gry. Szczegolnie licze tu na Oziego i Nico, naszych fachowcow od Wojny na Pacyfiku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10579
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2101 times
Been thanked: 2831 times

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Czy ja mogę też ewentualnie komentować?
Może nie jestem wielki spec, ale temat mnie mocno interesuje i jakąś tam wiedzę mam.
Awatar użytkownika
Lord Voldemort
Pułkownik
Posty: 1325
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 15:26
Lokalizacja: Opole
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Lord Voldemort »

Pewnie, ze mozesz! Ba, nawet powinienes. Bedzie niezla okazja, aby przyjrzec sie mechanice gry :)

V.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10579
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2101 times
Been thanked: 2831 times

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Lord Voldemort pisze:Pewnie, ze mozesz! Ba, nawet powinienes. Bedzie niezla okazja, aby przyjrzec sie mechanice gry :)

V.
Ja tam zdolności technicznych nie mam, ale mechanizm z chęcią zobaczę i swojem zwyczajem pokrytykuję konstruktywnie.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Kuboff
Adjudant
Posty: 212
Rejestracja: poniedziałek, 11 września 2006, 21:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuboff »

super.

to ja siedze sobie w pearl i czekam... :)
Awatar użytkownika
Comandante
General de División
Posty: 3012
Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
Lokalizacja: Verulamium
Been thanked: 3 times

Post autor: Comandante »

Ruch gracza japonskiego dzieli sie na ponizsze fazy (tlumacze na goraco, wiec to sie moze roznic od ostatecznej instrukcji ale warto tez porownywac to z instrukcja, to uwaga do Oziego i Nico):

Faza Transportu
Faza Uzupelnien
Pierwsza Faza Przegrupowan
Faza Ruchu Operacyjnego
Faza Reakcji Przeciwnika
Faza Angazowania Lotnictwa
Faza Walki
Faza Powrotu (do bazy)
Druga Faza Przegrupowan
Faza Koncowa
_________________
Powyższe opinie są mojego autorstwa.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Awatar użytkownika
ozy
Tai-sa
Posty: 1498
Rejestracja: czwartek, 30 marca 2006, 10:30
Lokalizacja: Opole

Post autor: ozy »

Mapa startowa dla pelnej kampanii, od grudnia 1941.

Obrazek

Jak sie kliknie na obrazek to ustawi sie w pelnej wielkosci.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Awatar użytkownika
Wallenstein
Sergent-Major
Posty: 172
Rejestracja: środa, 26 kwietnia 2006, 09:13
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Post autor: Wallenstein »

lazarus pisze:to ja siedze sobie w pearl i czekam... :)
Kto czeka, ten się doczeka!
Awatar użytkownika
Comandante
General de División
Posty: 3012
Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
Lokalizacja: Verulamium
Been thanked: 3 times

Post autor: Comandante »

Na poczatku rozgrywki gracz wykonuje dzialania w ramach Fazy Transportu i Przegrupowania ale w pierwszym etapie sily japonskie znajduja sie juz na pozycjach wyjsciowych do ataku, wiec nie ma potrzeby nic specjalnego robic (moj optymalny pierwszy ruch troche sie rozni od tego, co mam zamiar zrobic w pierwszym etapie ale nie bede wszystkiego od razu zdradzal i dam szanse graczom pomyslec :-)

Jedynym ruchem w fazie operacyjnej, jest przesuniecie o 1 pole (Ruch o Jedno Pole) armii japonskiej, ktora z Sajgonu wchodzi do Bangkoku. Japonczycy zdobywaja swoj pierwszy Punkt Zwyciestwa.

Zaczynam wiec od Fazy Ruchu Operacyjnego:

Kido Butai wyplywa z Zatoki Tokijskiej i plynie do Pearl Harbour. Zespoly Uderzeniowe w tej grze, to po prostu zgrupowania maksymalnie czterech jednostek nawodnych (oraz ewentualne transportowane jednostki ladowe i powietrzne). Kido Butai sklada sie z 3CV (3 zespolów lotniskowcow, kazdy zeton reprezentuje 2 lotniskowce) oraz 1 DD (flotylla niszczycieli).

Okrety w fazie operacyjnej moga poruszyc sie o ich zasieg wyrazony w Punktach Ruchu. Z Tokio (Kure) do PH jest 7 heksow. Taka jest predkosc najwolniejszego CV w grupie, wiec caly Zespol doplywa do PH. Teraz nastepuje jedna z najwazniejszych rzeczy w grze: wydatek Punktow Ropy Naftowej (Paliw?). Ten ruch kosztowal mnie 6 z posiadanych na starcie 30 PRN.

W pierwszym etapie Japonczykow obowiazuje zasada specjalna, dzieki ktorej ten ruch byl oszczedniejszy. W normalnym etapie, ruch powyzej 4 heksow kosztowalby 50% PRN wiecej.

Jednostki morskie konsumuja wiec rope naftowa, podczas gdy transportowane morzem jednostki ladowe i lotnicze korzystaja z puntkow transportowych. Na poczatku gry Japonczycy maja ich rowniez 30. Beda z nich korzystac przy transportowaniu swoich wojsk, grup inwazyjnych, lotnictwa bazowego oraz ropy z Indii Wschodnich do Japonii.

Pozostale dzialania fazy operacyjnej:

Armia ladowa (sila 8PS) wraz z eskorta 1 BB, 1CA oraz 2DD plynie z wyspy Hainan (koszt 8 transportów – pozostaje 22, i 4 PRN – pozostaje 20) do Malajów (Singapur)

Z Palau plynie do Brunei zespół inwazyjny – jedna Brygada (2PS) wraz z eskortą 1CA i 1DD (koszt: 2 transporty – zostalo 18, 1 1/2 PRN – pozostaje 18 1/2)

Z Truk plynie jedna Brygada i jeden zespół (1CA, 1DD) do Rabaul (koszty: 2 transporty – zostalo 16, 1 1/2 PRN – pozostaje 17)

Jedna Brygada oraz 1DD plynie z Wysp Marshalla na Wyspy Gilberta i laduje na wyspie. (koszt: 2 transporty – zostalo 14, 1/2 PRN - zostało 16 1/2)

W koncu jedna Brygada oraz 1DD płynie z Iwo Jimy na Wake. (koszt: 2 transporty – zostalo 12, 1/2 PRN - zostało 16)

to chyba wszystko, co w tej chwili moge zrobic :-)
Powyższe opinie są mojego autorstwa.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kuboff
Adjudant
Posty: 212
Rejestracja: poniedziałek, 11 września 2006, 21:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuboff »

wojna!

wszystkie dzialania bede dzielil na akcje ALIANTOW i USA. bedzie czytelniej.

FAZA REAKCJI (ja nigdy nie place za rope - mam jej pod dostatkiem)
ALIANCI
*Brytyjczycy wyplywaja z singapuru. poniewaz w sajgonie jest duza baza lotnicza, wiec flota brytyjska musi sie zatrzymac(AirZOC). bedzie bitwa.
*Holendrzy poplyna za to odeprzec desant na Brunei. tez bedzie bitwa.

USA
pierwsza rzecza ktora robi gracz sprzymierzonych TYLKO w pierwszej swojej fazie reakcji (podczas tury Japonczyka) jest sprawdzenie gdzie pojawi sie zespol Ramseya (slynne lotniskowce, ktorych nie bylo w Pearl Harbour)
na mapie to jest ten TF ktory jest nad Pearl Harbour.

rzut kostka - wypadlo 2. a wiec zespol Ramseya pojawia sie na Midway (zgodnie z tabelka, jest w CB). pojawiaja sie w gotowosci operacyjnej, ale poniewaz nie ma tam japonczykow, to nic sie nie dzieje.

i to tyle reakcji.

komentarze:
*brytyjczycy plyna po smierc - ale jakby zostali w porcie, to samoloty by ich i tak zniszczyli - a tak moze pociagna na dno jakies japonskie cenne statki
*w pierwszym etapie obowiazuja specjalne przepisy dotyczace Pearl Harbour i aktywnosci lotniczej - wobec tego nic z Pearl sie nie rusza, nic nie reaguje. :(
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

lazarus pisze: *w pierwszym etapie obowiazuja specjalne przepisy dotyczace Pearl Harbour i aktywnosci lotniczej - wobec tego nic z Pearl sie nie rusza, nic nie reaguje. :(
Po prostu klasyka gatunku :wink:
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10579
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2101 times
Been thanked: 2831 times

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Bo gdyby było inaczej, nie dałoby się wygrać Japończykami. To chyba o to chodzi.

Na razie podoba misie kwestia zapłaty za ruch ropą naftową.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Kuboff
Adjudant
Posty: 212
Rejestracja: poniedziałek, 11 września 2006, 21:12
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuboff »

klasyka gatunku - owszem. ale zszycie pierwszego etapu z reszta zasad - mistrzowskie i bez sladu. kilka dodatkowych modyfikatorow - ktore na dodatek da sie bez problemu wytlumaczyc logicznie (np. zaskoczenie) - i zadnego naciagania zasad i mnogosci przepisow specjalnych.

i calosc moze odwzorowac historyczny przebieg zdarzen... :)

ruch za rope - obowiazuje tylko japoncow (alianci nie mieli klopotow z ropa) dlatego zajecie tych 3 pol z zasobami ropy jest kluczowe dla japonczyka.

drugim sprytnym mechanizmem typu "ruch za rope" jest zaopatrzenie za transport. wszystkie ruchy inne niz operacyjne, przebazowania itd itp - wiaza sie z wydawaniem punktow transoprtowych przez obie strony. odzwierciedla to utrzymywanie jednostek, oddzialow, statkow poza home base. moze brzmi skomplikowanie, ale mysle ze juz po turze sprzymierzonych zlapiecie o co chodzi...

tymczasem gotujemy sie do pierwszego uderzenia japonczykow...

dla smaku dodam, ze element losowy jakim jest pojawienie sie zepsolu Ramseya moze byc duzo bardziej przykre dla japonczyka lub dla alianta. bo co by to bylo jakby lotniskowce byly w Pearl? lub jakby okazalo sie ze sa na Wake? :))
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43397
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3970 times
Been thanked: 2528 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Post Gościa

i moze najwazniejsze...

japonczycy albo moga wygrac (automatycznie, przez uzbieranie 20VP) albo wystarczy ze nie przegraja... (beda mieli choc 1VP na koncu gry)

to istotne, nie?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

Gra uwzglednia takze taktyke japonczykow 'tankowania' floty prosto z pol naftowych jak to robil Ozawa w czasie operacji Sho-Go :). Jednostki startujace z takich heksow nie placa kosztow ropy
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Zablokowany

Wróć do „Rozgrywki w sieci”