Wielkie Bitwy (WB-95) - zestaw modyfikacji

Dostępne w sieci instrukcje gier i ich tłumaczenia, cyberboardy (gameboxy) i różnego rodzaju inne moduły do grania w planszówki przez sieć, home rulesy, erraty i uzupełnienia zasad gier, wykazy żetonów, użyteczne programy do tworzenia gier i wszystko inne co się graczowi przydać może.
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 898
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 2 times

Wielkie Bitwy (WB-95) - zestaw modyfikacji

Post autor: Grohmann »

Porządkując graty planszowe znalazłem zapiski z dawnych lat z modyfikacjami do systemu "Wielkie Bitwy" TiSa. Spisałem do pliku i wrzucam tu na forum. Zasady były parę razy testowane i trzeba napisać, że zmieniają rozgrywkę dość znacznie.

Celem samym w sobie dokonanych zmian była chęć urozmaicenia rozgrywki, a przy okazji udało się parę spraw wyprostować.
Główne zmiany wymienione w pliku w stosunku do oryginału poniżej, podzielę ze względu na wpływ na rozgrywkę:

Zmiany wspomagające obronę:

+ 3 poziom bojowy (większa żywotność formacji)
+ uzupełnienia co etap (j.w. + możliwość podtrzymywania tempa na wybranym odcinku)
+ ruch odwodowy (natychmiastowa reakcja poprzez wcześniejsze planowanie)

Zmiany wspomagające natarcia:

+ atak z marszu (możliwość 'wypychania' małych jednostek stojących na drodze marszruty)
+ dobrowolne ataki (wydajesz komendę ataku kiedy chcesz, a nie kiedy mówi o tym przepis...)
+ reguła przeciwdziałająca tzw. "mostkom" (koncentracja jednostek w obronie teraz bardziej opłacalna niż nierealistyczny rozrzut)
+ dłuższe budowanie umocnień
+ wydajniejsze wsparcie lotnicze

Pozostałe zmiany:

+ utrudnione odrywanie się od wroga
+ ograniczone zaopatrzenie


Zmiany najlepiej sprawdzają się w grach odgrywających zdarzenia z Frontu Wschodniego:
Smoleńsk 1941, Charków 1942, Bagration 1944, Stalingrad 1942/3, Kursk 1943, Moskwa 1941.

Plik jest dostępny na Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/filepage/7 ... -grohmanna
Get the graal or die tryin.
Awatar użytkownika
SPIDIvonMARDER
Hauptmann
Posty: 766
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 10:37
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Re: Wielkie Bitwy (WB-95) zestaw modyfikacji

Post autor: SPIDIvonMARDER »

Parę z tych zasad mi się podoba, parę nie. Nie wiem jak wyszłyby w praktyce, wierzę jednak, że dają pozytywny efekt.

Klin - czyli armor overrun. Bardzo dobre.
Poziomy - ciekawe
Uzupełnienia. Tutaj wprowadziłbym jakieś ograniczenia. Np. żetony symbolizujące bataliony czołgów ciężkich nie powinny być tak samo uzupełniane jak zwykła piechota.
Umocnienia polowe - ok
Wsparcie lotnicze - rozsądne, gdyż normalnie to ono mało dawało.
Atak - też sądzę, że powinien być dobrowolny. Jednak czemu jedno pole? A jak mamy jeden silny żeton i dwa słabe żetony wroga?
czarek0402
Sous-lieutenant
Posty: 487
Rejestracja: poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 17:38
Lokalizacja: Dolnośląskie
Has thanked: 148 times
Been thanked: 20 times

Re: Wielkie Bitwy (WB-95) zestaw modyfikacji

Post autor: czarek0402 »

Witam,
nawet fajne,trzeba przemyśleć,sprawdzić...

Wsparcie lotnicze - każda lotnicza jednostka niemiecka wspiera ataki +2 mod., a obronę +1 mod.
Każda lotnicza jednostka radziecka wspiera ataki +2 mod., a obronę +1 mod.


Można jeszcze tak popróbować...

III Rzesza
Smoleńsk 1941, Moskwa 1941, Charków 1942, Stalingrad 1942/3 +2 atak, +1 obrona.
Kursk 1943, Bagration 1944 +1 atak, +1 obrona

Związek Radziecki
Smoleńsk 1941, Moskwa 1941, Charków 1942, Stalingrad 1942/3 +1 atak, +1 obrona.
Kursk 1943, Bagration 1944 +2 atak, +1 obrona

Lub jeszcze inaczej z podziałem,np. +2 parcie na Stalingrad, +1 kocioł pod Stalingradem czy +2 marsz na Moskwę, +1 kontrnatarcie pod Moskwą :roll:
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 898
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 2 times

Re: Wielkie Bitwy (WB-95) zestaw modyfikacji

Post autor: Grohmann »

SPIDIvonMARDER pisze:Parę z tych zasad mi się podoba, parę nie. Nie wiem jak wyszłyby w praktyce, wierzę jednak, że dają pozytywny efekt.
SPIDI, nie ma co brać na wiarę, trzeba to samemu sprawdzić ;)
SPIDIvonMARDER pisze: Uzupełnienia. Tutaj wprowadziłbym jakieś ograniczenia. Np. żetony symbolizujące bataliony czołgów ciężkich nie powinny być tak samo uzupełniane jak zwykła piechota.
Można wprowadzić takie zróżnicowanie. Zależnie od wybranej gry, inne jednostki mogą być wyłączone z procesu uzupełnień.
SPIDIvonMARDER pisze: Atak - też sądzę, że powinien być dobrowolny. Jednak czemu jedno pole? A jak mamy jeden silny żeton i dwa słabe żetony wroga?
No właśnie, w końcu można samemu decydować gdzie i kiedy chce się atakować i nie trzeba podejmować ataków banzai przed dużą rzekę na okopanego w mieście wroga...

A czemu 1 pole? Dla prostoty. Gdy atakujesz dwa pola masz wówczas do czynienia z różnym terenem obrońcy. Przykładowo wróg A stoi za rzeką w umocnieniach, a wróg B stoi w mieście bez rzeki. Jaki zastosować modyfikator obrony ? Oczywiście są rozwiązania, wyciąganie średniej, warunki otrzymania rzecznego mod'a itp. Krótko pisząc można rozszerzyć zakres ataku, pytanie czy warto.
Get the graal or die tryin.
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 898
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 2 times

Re: Wielkie Bitwy (WB-95) zestaw modyfikacji

Post autor: Grohmann »

czarek0402 pisze:Witam,
nawet fajne,trzeba przemyśleć,sprawdzić...
Czarek, trzeba, trzeba :)
czarek0402 pisze: Wsparcie lotnicze - każda lotnicza jednostka niemiecka wspiera ataki +2 mod., a obronę +1 mod.
Każda lotnicza jednostka radziecka wspiera ataki +2 mod., a obronę +1 mod.
Można jeszcze tak popróbować...

III Rzesza
Smoleńsk 1941, Moskwa 1941, Charków 1942, Stalingrad 1942/3 +2 atak, +1 obrona.
Kursk 1943, Bagration 1944 +1 atak, +1 obrona

Związek Radziecki
Smoleńsk 1941, Moskwa 1941, Charków 1942, Stalingrad 1942/3 +1 atak, +1 obrona.
Kursk 1943, Bagration 1944 +2 atak, +1 obrona
Nie sposób się nie zgodzić z tym pomysłem, podporządkowania mod'a pod dany etap wojny. Mnie się podoba te zróżnicowanie w całej rozciągłości.
Get the graal or die tryin.
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 898
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 2 times

Re: Wielkie Bitwy (WB-95) zestaw modyfikacji

Post autor: Grohmann »

Opcja brania pod uwagę lepszego terenu jest już lepsza, gdyż nie daje możliwości wyzyskania przepisów na swoją korzyść. Ponadto często może prowadzić do zaniechania ataku na drugie (lepiej obsadzone modyfikatorami) pole. Co prowadzi do punktu wyjścia, że lepiej atakować 1 pole - bez kombinacji, prosto i logicznie.

Zresztą w większości sytuacji i tak nie opłaca się atakować jedną jednostką dwóch pól, trudno byłoby taki atak wyzyskać. Natomiast gdy mamy dwie jednostki, każda atakuje osobne pole i problemów nie ma.
Get the graal or die tryin.
Kurcze Pióro
Adjudant-Major
Posty: 285
Rejestracja: piątek, 12 października 2007, 09:39
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Wielkie Bitwy (WB-95) zestaw modyfikacji

Post autor: Kurcze Pióro »

Rozwiązania nie powiem są ciekawe ;) , tylko dlaczego pominięto sztaby :? tego nie rozumiem :roll:
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 898
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 2 times

Re: Wielkie Bitwy (WB-95) zestaw modyfikacji

Post autor: Grohmann »

Najkrócej pisząc, aby uprościć grę. Ponadto:
a. Aby nie pozwalać na ponoszenie strat poprzez sztaby zamiast jednostek liniowych.
b. Dowodzenie jak wiadomo jest jednym z najistotniejszych czynników na wojnie. Lecz jego istotność wyraża się w sprawowaniu kontroli, organizacji i wydawaniu decyzji. Tutaj zostało to oddane przez suche dodawanie modyfikatorów w walce. O ile przy wybitniejszych dowódcach byłoby to zasadne to rozciąganie tego wpływu na każdy sztab wydaje się nadużyciem.

Kiedyś 'gdzieś' wyczytałem genezę tego przepisu. Otóż wprowadzono ją aby ułatwić przełamywanie umocnień wroga. Jest to jakies rozwiązanie. Ale korzystając z kliku powyższych modyfikacji z zestawu ułatwiających natarcia ten handicap staje się zbędny.

c. W skutek powyższych aby zbędne już sztaby nie pałętały się po mapie.
Get the graal or die tryin.
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 898
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 2 times

Re: Wielkie Bitwy (WB-95) zestaw modyfikacji

Post autor: Grohmann »

Wydaje mi się, że warto spróbować tych przepisów w grze. I nie dlatego, że są wspaniałe (czy coś z tych rzeczy), ale dlatego, że rozgrywka wygląda ZUPEŁNIE inaczej. W skrócie mówiąc mamy do czynienia jak gdyby z inną grą. Podobną, ale juz nie tą samą (i znowu dodam, że wcale nie oznacza, że lepszą, kwestia gustu).

Proponowałbym traktować ten zestaw modyfikacji, na tej zasadzie jak traktowane są popularne MOD'y do gier komputerowych. Wzbogacają grę, zmieniają, odmieniają, kreują nowe warianty. Tak właśnie postrzegam ten zestaw.
Howgh!
Get the graal or die tryin.
Kurcze Pióro
Adjudant-Major
Posty: 285
Rejestracja: piątek, 12 października 2007, 09:39
Lokalizacja: Stalowa Wola

Re: Wielkie Bitwy (WB-95) zestaw modyfikacji

Post autor: Kurcze Pióro »

Masz jakieś modyfikacje do B-35 ;)
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 898
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 2 times

Re: Wielkie Bitwy (WB-95) zestaw modyfikacji

Post autor: Grohmann »

Rozumiem, że kolega uznaje wyższość B35 nad WB :) Też tak zawsze uważałem. Więc w odpowiedzi na Twoje pytanie ciężko byłoby rzec, że nie :) Ale to kiedy indziej.
Get the graal or die tryin.
Awatar użytkownika
sowabud
Lieutenant
Posty: 574
Rejestracja: wtorek, 10 listopada 2009, 18:50
Lokalizacja: Budapeszt-Warszawa na zmianę
Been thanked: 1 time

Re: Wielkie Bitwy (WB-95) zestaw modyfikacji

Post autor: sowabud »

Dodam coś od siebie, co testuję sam i Raleenem dla Budapesztu i działało bardzo dobrze.

Likwidacja artylerii dywizji pancernych
Ograniczenie dla artlerii radzieckiej - albo może strzelać, albo sie ruszać. Jednostka, która sie poruszyła, nie może strzelać.
Likwidacja koncentracji jednostek dla sowieckich korpusów pancernych.
Likwidacja kumulacji spowalniania lotnictwa.

Nawet stosując oryginalne żetony zyskuje się nowy wymiar gry.

Odnośnie dyskusji o walce przez rzekę. Logicznie rzecz ujmując, walka przez dużą rzekę to nic innego jak akcja desantowa z wykorzystaniem łodzi, promów i wszelkich podręcznych środków przeprawowych. Pościg, czyli zajęcie miejsca po wyparciu przeciwnika za rzeką, to nic innego, jak zdobycie przyczółka. W nowych przepisach do Budapesztu, walczyć w ten sposób mogą jednak tylko jednostki piechoty niezmotoryzowanej i kawalerii. Wojska pancerne, zmechanizowane, w tym grenadierzy pancermi, piechota zmotoryzowana nie mogą walczyć przez dużą rzekę. Od tej reguły istnieje jednak wyjątek. Jeżeli jednostka (jeden żeton) wojsk pancernych, zmech. lub zmot. znajduje się nad rzeką i w odległości 1 pola od siebie ma żeton dowództwa, wówczas może się przeprawić, a jeżeli walczy w przeprawie, to połową punktów siły zaokrąglając w dół. Jedno dowówdztwo jednego dnia może przeprawić tylko jeden żeton takich wojsk. Promy dla czołgów były znane i stosowane, nie tylko przez Rudego 102. Z drugiej strony ilość takich środków przeprawowych była ograniczona stąd tylko jeden żeton. Stosowanie tego przepisu łącznie z rygorystycznym zapisem (na pewno z moich nowych reguł, nie wiem czy w oryginalnych też tak było), że po moście mogą się przeprawić przez dużą rzekę tylko dwa żetony, to duża rzeka jak Dunaj, Wisła czy inny Dniepr to na prawdą duża przeszkoda.

Odnośnie dowództw. Wprowadziłem podział na dowówdztwa korpusów i armii (państwa osi) oraz armii i frontów (sowieci). Walkę na odległość wspiera tylko niższy szczebel (oś - 5 pól, sowieci - 4 (a może będzie tylko 3). Szaby frontów i armii niemieckich mogą budować silniejsze umocnienia (w Budapeszcie nazwane Linią Małgorzaty), dokonują uzupełnień, budują mosty. Na walkę wpływają tylko wówczas, kiedy znajdują się na zaatakowanym stosie - oddziałowują tylko na niego. Żetony sztabowe mają też u mnie 1 PS, ale tylko wówczas, kiedy bronią się same na heksie.

pozdrawiam

sowabud
Arthurius
Appointé
Posty: 46
Rejestracja: poniedziałek, 27 sierpnia 2012, 13:06

Re: Wielkie Bitwy (WB-95) zestaw modyfikacji

Post autor: Arthurius »

Najbardziej sensowne wydaje mi się podejście z wybiórczym obowiązkiem ataku:

Obowiązek ataku mają:
1. Jednostki, które właśnie weszły do SK wrogiej jednostki.
2. Jeśli atakujemy jednym/kilkoma stosami na jeden stos przeciwnika lub jednym stosem na jeden/kilka stosów przeciwnika, to należy również zaatakować wszystkie przylegające do atakujących wojsk jednostki wroga (przecież nie będą się przyglądały jak atakujemy ich sąsiada).

Z obowiązku ataku są zwolnione:
1. Jednostki, które będąc w strefie kontroli wroga nie poruszyły się w swojej fazie ruchu (nawet jednostki nieumocnione)

Moim zdaniem budowanie umocnień w SK wroga powinno być całkowicie zakazane.
Awatar użytkownika
SPIDIvonMARDER
Hauptmann
Posty: 766
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 10:37
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Re: Wielkie Bitwy (WB-95) zestaw modyfikacji

Post autor: SPIDIvonMARDER »

Czemu zakazane? Zazwyczaj w WB-95 jeden etap to jeden dzień... a heks ma powyżej 3500 metrów. Zatem pod osłoną ciemności można by wybudować nawet katakumby rzymskie ;) Żartuję, ale w ciemnościach powstało wiele kilometrów okopów tuż pod nosem wroga.
Arthurius
Appointé
Posty: 46
Rejestracja: poniedziałek, 27 sierpnia 2012, 13:06

Re: Wielkie Bitwy (WB-95) zestaw modyfikacji

Post autor: Arthurius »

Dzięki za celną uwagę. W pełni się zgodzę.

W połączeniu z 2 stopniowym poziomem umocnień ma to sens. Czyli w WB-95 we wrogiej SK można budować 1 poziom umocnień dziennie (do maksymalnie 2 poziomu).
Natomiast w B-35 pozostanę przy tym, że we wrogiej SK można budowac umocnienia tylko nocą.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Akcesoria do gier planszowych”