The VASSAL Game Engine

Dostępne w sieci instrukcje gier i ich tłumaczenia, cyberboardy (gameboxy) i różnego rodzaju inne moduły do grania w planszówki przez sieć, home rulesy, erraty i uzupełnienia zasad gier, wykazy żetonów, użyteczne programy do tworzenia gier i wszystko inne co się graczowi przydać może.
Awatar użytkownika
Grohmann
Starosta
Posty: 898
Rejestracja: środa, 4 stycznia 2006, 22:39
Lokalizacja: Szczecin
Been thanked: 2 times

The VASSAL Game Engine

Post autor: Grohmann »

Najnowszy "Emulator" gier planszowych obsługiwany prze język JAVA.
Znacznie więcej zajmuje pamięci niż CB ale jest znacznie bardziej efektywny.
Ponadto zupełnie zbędne staje się korzystanie z systemu ACTS.

Jest możliwość grania 'na zywo' na serwerze, także obydwaj gracze (albo więcej +obserwatorzy) mogą obserwowac ruchy przeciwnika, które stosy sprawdza, jak ustawia, przemieszcza jednostki wszystko w czasie rzeczywistym.

Mimo, że dopiero jestem w trakcie zapoznawania się z tym narzędziem to pragne wszystkim go polecić. To jest przyszłośc !

Jest jedna znacząca wadą, tworzenie nowych modułów (tzn boxów) gier jest znacznie trudniejsze niż w CB, przynajmniej robi takie wrazenie.

http://vassalengine.org/community/index.php
Get the graal or die tryin.
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

Niestety zbytnio zapycha kompa nie da sie naraz Outlooka/Opery/Winampa/Vassala i dlatego wole Cyberboarda ;)
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
Aldarus
Chef de bataillon
Posty: 1021
Rejestracja: wtorek, 12 września 2006, 08:56
Lokalizacja: Warszawa - Bielany
Been thanked: 12 times

Post autor: Aldarus »

Wczoraj z Commendante testowaliśmy Vassala w wersji 2.9.9 i muszę przyznać, że wrażenia mamy jak najbardziej pozytywne.
Obiektem testów był POG.
Vassal umożliwia grę zarówno pbm, jak i online. W tym pierwszym wariancie nie różni on się specjalnie od cyberborda. Natomiast online to zupełnie nowa jakość. Możliwość obserwowania w czasie rzeczywistym ruchów przeciwnika na planszy, połączona ze swobodą komunikacji daje uczucie niemal "gry przy planszy". Bezpośredni kontakt z przeciwnikiem, to jest to czego np. mi najbardziej brakuje w grch przez sieć. Oczywiście można grać online z pomocą acts, cyberborda i gg, ale myślę że kto choć raz spróbuje zagrać z pomocą Vassala zrezygnuje z ww. rozwiązania.
Oczywiście oba te sposoby rozgrywki można łączyć np. gramy sobie online, potem kontynujemy pbm i za jakiś czas wracamy do gry online.
Poza tym Vassal jest bardzo przyjazny użytkownikowi (choć pewnie dużo tu zależy od konstrukcji modułu). Np. w POG-u klikamy na stosik i żetony nam się "rozkładają" umożliwiając wybór właściwego. Klikamy znowu i mamy ładnie ułożony stosik. Eliminujemy turecki korpus - nie ma problemu - zamiast ciągnąć goprzez całą mapę do pola jednostek wyeliminowanych klikamy prawym przyciskiem i wybieramy opcję "do wyeliminowanych" i żeton już tam jest :) Zagraliśmy kartkę zmieniającą ws - żeton już znajduje się na właściwym polu.
Kolejne testy dzisiaj - zobaczymy jak będzie dalej (być może ujawnią się jakieś wady).
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Potwierdzam zalety Vassala, co prawda przetestowanego przeze mnie na nietypowej grze, bo jednoosobowej: Silent War. Moduł Vassala do SW nie jest może produktem doskonałym, ale rozwiązuje nawet tak skomplikowane zagadnienia, jak komponowanie warmixa dla poszczególnych okresów wojny i dzielenie go na cztery wirtualne "filiżanki", z których się losuje żetony. Obługa poszczególnych okrętów podwodnych - wyśmienita, zwłaszcza wspomniane przez Aldarusa "stosikowanie" i "odstosikowanie" jest rewelacyjne. Menu kontekstowe, pojawiające się po kliknięciu na okręt podwodny prawym klawiszem myszy, udostępnia wszystkie ważne czynności i rozkazy. Kostka turla się chyba sprawiedliwie.
Drażni potwornie długi czas oczekiwania na załadowanie gry.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

Wszystkie te zalety niestety są niwelowane przez !(@*()&$@*&$#@*) JAVE na której zbudowany jest ten program :x :evil: :!: Działa wolno i do pupy :(. Cyberboard i tak rulez :cool: .
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
Aldarus
Chef de bataillon
Posty: 1021
Rejestracja: wtorek, 12 września 2006, 08:56
Lokalizacja: Warszawa - Bielany
Been thanked: 12 times

Post autor: Aldarus »

Wolne działanie - to faktrycznie może być wada tego programu. Ja testowałem na amd 2,5 1gb ram i po paru sekundach namysłu komputera wszystko śmigało aż miło. Z drugiej strony jak kiedyś odpaliłem na laptopie (Int 1,5 512 ram) jakąś wcześniejszą wersję Vassala , to Twilight Struggle mi się ciął, choć Hanibal działał dobrze - może to zależy też w jakimś stopniu od moda (tj. konkretnej gry - mają one rozszerzenie mod :) Nie wiem na czym pracował commendante, ale się nie uskarżał (musze go zapytać, chyba że sam napisze)
Kostka jest sprawiedliwa - to potwierdzam - wyszła mi flanka na Sedan, a następnie 2x flipnąłem francuza na 7 :wink:

Vassal powienien się świetnie sprawdzić w grach, gdzie jest duża (tj. stale występująca) interakcja pomiędzy graczami.
Awatar użytkownika
Comandante
General de División
Posty: 3012
Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
Lokalizacja: Verulamium
Been thanked: 3 times

Post autor: Comandante »

Ja bylem na notebooku z 1,3GHz i 512Mb RAM i wszystko smigalo bardzo ladnie (moze wazna jest przepustowosc lacza? Ja mam 1024)
Powyższe opinie są mojego autorstwa.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Nico pisze:Działa wolno i do pupy :(.
Nie zauważyłem, żeby działał wolno. Tak jak pisałem, ładuje się długo, potem zasuwa aż miło.
Vassal powienien się świetnie sprawdzić w grach, gdzie jest duża (tj. stale występująca) interakcja pomiędzy graczami.
Zgadza się. W Silent War Vassal sprawdza się doskonale, a tam interakcja między graczem a jego wirtualnym przeciwnikiem jest ogromna! :D
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Aldarus
Chef de bataillon
Posty: 1021
Rejestracja: wtorek, 12 września 2006, 08:56
Lokalizacja: Warszawa - Bielany
Been thanked: 12 times

Post autor: Aldarus »

Mała korekta po nowych doświadczeniach:
- te żetony ws przesuwał Commendante (tylko się nie chciał przyznać),
- vassal mógłby podświetlać żeton aktualnie podnoszonych przez drugiego gracza (jakaś czerwona ramka, czy coś). Czasami coś mniej istotnego potrafi przez to umknąć (zwłaszcza przy dużej planszy),
- kostka jest wybitnie niesprawiedliwa, o czym świadczą uzyskiwane podczas ostatniego testowania wyniki ;)
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Jedną z gier ,w której Vassal sprawdza się idealnie jest Twilight Struggle (znakomicie grało się z Bogdan[em]xp :D ).
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Aldarus
Chef de bataillon
Posty: 1021
Rejestracja: wtorek, 12 września 2006, 08:56
Lokalizacja: Warszawa - Bielany
Been thanked: 12 times

Post autor: Aldarus »

Fajny pomysł z notatnikiem. Podzielony na sekcję prywatną i publiczną (widoczną dla innych). Tylko dlaczego nie można kopiować z sekcji w której pojawiają się wyniki rzutów, rozmowy graczy itd. do notatnika ?

No i nie ma chyba zabezpieczenia przed ewentualnym kilkukrotnym rozgrywaniem rundy (chyba, bo nie sprawdzałem, ale na to wygląda biorąc pod uwagę konstrukcję zapisu ruchu), więc odpada pbm w rozgrywkach w sytuacji ograniczonego zaufania do innego gracza.

Co do kostki - jest już lepiej. W trzecim etapie rozgrywki w pog-a udało mi się wyrzucić nawet 4 (fakt, że był to rzut na sprawdzenie, czy udało się wybudować okop, ale to szczegół :wink:
Awatar użytkownika
Itagaki
Général de Brigade
Posty: 2011
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:42
Lokalizacja: Dublin
Been thanked: 2 times

Post autor: Itagaki »

Właśnie rozegraliśmy bitwę z serii GBoH z RyTo poprzez Vassala ze wsparciem Skype. Wyszło całkiem nieźle, 2 godz. przez CB zajęło by to co najmniej trzy razy tyle, nie mówiąc o niezliczenie większej ilosci kliknięć ;)
Wygląda na to, że Vassal zagości na dłużej na mym ekranie :)
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu
Awatar użytkownika
Aldarus
Chef de bataillon
Posty: 1021
Rejestracja: wtorek, 12 września 2006, 08:56
Lokalizacja: Warszawa - Bielany
Been thanked: 12 times

Post autor: Aldarus »

Przetestowano Crusader Rex via Vassal.
Sprawdza się znakomicie z jednym wyjątkiem - nie widać, czy dany klocek jest zakryty dla przeciwnika czy nie (runnesan twierdził, że widać po grubości ramki, ale jakoś się nie mogłem dopatrzeć ;)
Nie dyskutuj z idiotą.
Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, potem pokona doświadczeniem.
Awatar użytkownika
Itagaki
Général de Brigade
Posty: 2011
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:42
Lokalizacja: Dublin
Been thanked: 2 times

Post autor: Itagaki »

Czy ktoś mógłby mi wskazać moduł pod Vassala z grą w której są LIM'y (zakryte żetony wrzucamy do "kubeczka", a następnie losujemy) lub coś podobnego? Chciałbym podpatrzyć jak to zostało zrobione.
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu
Awatar użytkownika
RyTo
Major
Posty: 1165
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 22:14
Lokalizacja: Kraków

Post autor: RyTo »

Ancient World: Carthage ma coś takiego...
Moduł do ściągnięcia i nawet nie trzeba się logować...
As-tu le cauchemar, Hoffmann?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Akcesoria do gier planszowych”