[Home Rules] Waterloo 1815 (Grenadyer)

Dostępne w sieci instrukcje gier i ich tłumaczenia, cyberboardy (gameboxy) i różnego rodzaju inne moduły do grania w planszówki przez sieć, home rulesy, erraty i uzupełnienia zasad gier, wykazy żetonów, użyteczne programy do tworzenia gier i wszystko inne co się graczowi przydać może.
Awatar użytkownika
Itagaki
Général de Brigade
Posty: 2011
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:42
Lokalizacja: Dublin
Been thanked: 2 times

[Home Rules] Waterloo 1815 (Grenadyer)

Post autor: Itagaki »

Zamieszczam tutaj moje propozycje poprawek które stosuje grając w różne bitwy z sys. Waterloo. Punktacja przepisów nie ma nic wspólnego z numeracją w instrukcji...

1.0 Walka ogniowa
[1.1] Wszystkie oddziały w szyku strzeleckim mogą prowadzić walkę ogniową na 2 heksy z -1 do rezultatu.
[1.2] Oddział kończący ruch na 2 heksy od przeciwnika nie może być przez niego ostrzelany w fazie ruchu.
[1.3] Do kawalerii można strzelić kolejny raz po tym jak wyda ona 2 PR.

2.0 Ruch w Formacji
[2.1] Ruch formacji traktowany jest jako jednoczesny ruch wszystkich jednostek wchodzących w jej skład.
[2.2] Wszystkie jednostki wykonujące ten ruch muszą zawierać się w "kole" o promieniu 2 heksów i nie mogą na początku znajdować się we wrogiej strefie kontroli.
[2.3] Wszystkie jednostki wykonujące ten ruch muszą należeć do tego samego korpusu.
[2.4] Formacja zatrzymuje się (kończy ruch), gdy którakolwiek jednostka wyczerpie swoje PR. Nie dotyczy to sytuacji, gdy w czasie ruchu jakaś jednostka dostanie U lub wejdzie we wrogą strefą kontroli.
[2.5] W czasie ruchu formacji dozwolona jest zmiana szyku pomiędzy linią a kolumną oraz odprzodkowywanie i zaprzodkowywanie armat. Jeżeli w formacji porusza się piechota to odprzodkowania/zaprzodkowanie artylerii kosztuje 2 PR (niezależnie od rodzaju).
[2.6] Jednostki wchodzące w skład formacji nie mogą wykonywać zwrotów.
[2.7] Formacja może poruszać się jedynie do przodu i do tyłu, zabronione jest "skręcanie" formacją.
[2.8] Zabronione jest szarżowanie w formacji.
[2.9] Kawaleria poruszająca się w formacji nie ignoruje wrogich stref kontroli.
[2.10] Zabronione jest mieszanie ruchu zwykłego z ruchem w formacji.

3.0 Kawaleria
[3.1] Kawaleria, która jest bardziej liczna (conajmniej 1,5:1) uzyskuje modyfikator 1 na swoją korzyść.
[3.2] Jeżeli choć jedna ze stron jest w szyku kolumnowym to nie uwzględnia się dodatkowego modyfikatora za liczebność.
[3.3] Kawaleria może wycofać się przed szarżującą na nią kawalerią. Kawaleria wycofuje się na swoje strefy tylne. Jeżeli nie może na strefę tylną to automatycznie przechodzi w stan ucieczki. Po wykonaniu wycofania należy przeprowadzić test morale przy zmniejszonym morale o 1, jeżeli się nie powiedzie oddział przechodzi na niższy poziom sprawności bojowej. Kawaleria uformowana w kolumnę ma morale zmniejszone o 2.
10 PR wycofanie o 6 heksów
9 PR wycofanie o 6 heksów
8 PR wycofanie o 5 heksów
7 PR wycofanie o 5 heksów
[3.4] Kawaleria szarżująca może wykonać pościg i nadal próbować zaszarżować wycofującą się kawalerię, jeżeli zostały jej jeszcze PR. W przeciwnym razie wycofująca się kawaleria przykrywana jest „odpieraniem szarży”
[3.5] Jednostka która rozpoczyna szarże (kontrszarże) z sadu, lasu bądź zabudowań nie wykorzystuje swojego impetu.
[3.6] Kawaleria broniąca się w sadzie bądź lesie przed wrogą kawalerią nie wykorzystuje modyfikatora za teren na którym stoi.

4.0 Czworoboki
[4.1] Piechota próbująca stworzyć czworobok ma zmniejszone morale, jeżeli kawaleria zaszarżowała z niewielkiej odległości. Odległość ta jest wyrażana w PR, jakie wydała kawaleria zanim dojechała do piechoty.
PR (3,5-4,5] morale -1
PR (2,5-3,5] morale -2
PR (1,5-2,5] morale -3
PR [0-1,5] morale -4 (konrtszarża)
/* tego nie proponuję wprowadzać do Waterloo, bo Brytole mają wtedy jeszcze bardziej przechlapane Wink */
[4.2] Tyraliera próbująca tworzyć czworobok ma morale zmniejszone o 1.

5.0 Linia
[5.1] Linia piechoty poruszając się do przodu w terenie czystym wydaje 1,3 PR.

6.0 Widoczność
[6.1] Tyraliera nie blokuje widoczności dla ognia wrogiej artylerii.

7.0 Pościg
[7.1] Po dużym zwycięstwie można wykonać pościg tylko o 2 heksy.
[7.2] Oddział mogący wykonać pościg o 2 heksy może zamiast wykonania pełnego pościgu wejść na pole, z którego wycofała się jednostka i zmienić swój szyk. Zmiana ta może nastąpić tylko pomiędzy linią a kolumną. Zmiana szyku kończy pościg.
[7.3] Po wyeliminowaniu wrogiej jednostki można poruszyć się o 2 PR, nie ignorując wrogich stref kontroli (pkt. [7.3] nie dotyczy kawalerii).


9.0 Strefa kontroli
[9.1] Oddziały w szyku obrona okrężna, czworobok, tyraliera posiadają bierną strefę kontroli.
[9.2] Oddział może wycofać się przez wrogą, bierną strefę kontroli, lecz za każdy heks, przez który musi przejść obniża swój poziom sprawności bojowej o 1. Jeżeli wycofujący oddział był w stanie ucieczki, to za każdy heks ucieczki w biernej strefie kontroli przeciwnika traci 1 PS (każda jednostka w stosie).

10.0 Ucieczka
[10.1] Jednostka będącą w stanie ucieczki, przy próbie reorganizacji ma morale zmniejszone o 1.
[10.2] Jednostka będącą w stanie ucieczki ma obowiązek w swojej fazie ruchu uciec od wrogiej jednostki, nie będącej w stanie ucieczki na 5 heksów lub na 3 heksy w razie braku widoczności.
[10.3] Próbę reorganizacji można podejmować jeżeli w odległości 8 heksów (6 w przypadku braku widoczności) nie ma wrogiej jednostki, nie będącej w stanie ucieczki.
[10.4] W przypadku ucieczek widoczność blokuje tylko teren (lasy, sady, zabudowania, farmy, mury, wzgórza, wgłębienia*, żywopłoty).
[10.5] Dowódca wspierający reorganizacje jednostek w stanie ucieczki zwiększa ich morale o 1. Dowódca może w ten sposób zwiększać morale w promieniu 1 heksu.

11.0 Przemieszczanie
[11.1] Przemieszczenie polega na przesunięciu jednostki na jeden z heksów jej strefy tylnej. Po wykonaniu przemieszczenia należy sprawdzić czy jednostka nie przeszła w stan dezorganizacji (test morale).
[11.2] Przemieszczana jednostka nie może wejść ani wyjść z wrogiej strefy kontroli, oraz wejść na teren dla niej niedostępny.
[11.3] Do przemieszczania dochodzi tylko podczas fazy walki (wyj. podczas szarży kawalerii).
[11.4] Jednostka „X” musi być przemieszczona, jeżeli w wyniku walki (bądź w celu jej uniknięcia) wycofująca się sojusznicza jednostka „Y” miała by się zatrzymać jednostce „X”, oraz jednostki X,Y spełniają jeden z poniższych warunków:
- są różnych typów (kawaleria/piechota)
- mają różne szyki (linia/kolumna/czworobok)
- mają różne zwroty
- jednostką X jest tyralierą
- po połączeniu się jednostek, przekroczony zostałby limit PS dopuszczony w danym szyku
- nie należą do tego samego korpusu
- Y jest w stanie ucieczki (X przy sprawdzaniu morale dodaje do wyniku 2 i w przypadku niezdania obniża o 1 poziom sprawności bojowej)
- są kawalerią o różnym impecie.
[11.5] Jednostka „X” może być przemieszczona, jeżeli w wyniku walki (bądź w celu jej uniknięcia) wycofująca się sojusznicza jednostka „Y” miała by się zatrzymać jednostce „X”, a z jakiś względów gracz nie chce łączyć je w stos.[...].
[11.6] Oddział piechoty może być przemieszczony maksymalnie 2 razy, a kawalerii 4.
[11.7] Jeżeli na piechocie przemieszczenie wymusza kawaleria to piechota przy sprawdzaniu morale dodaje 1 do wyniku rzutu kostką.

Podkreślam, że to są moje poprawki więc nie są one przymusowe do stosowania w czasie gry...
Ostatnio zmieniony wtorek, 1 marca 2011, 13:34 przez Itagaki, łącznie zmieniany 1 raz.
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu
Awatar użytkownika
Itagaki
Général de Brigade
Posty: 2011
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:42
Lokalizacja: Dublin
Been thanked: 2 times

Post autor: Itagaki »

Dyskusja o tych home rules'ach:

http://strategie.net.pl/viewtopic.php?t=67
Ostatnio zmieniony wtorek, 1 marca 2011, 13:34 przez Itagaki, łącznie zmieniany 1 raz.
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu
Zablokowany

Wróć do „Akcesoria do gier planszowych”