Zamieszczam tutaj moje propozycje poprawek które stosuje grając w różne bitwy z sys. Waterloo. Punktacja przepisów nie ma nic wspólnego z numeracją w instrukcji...
1.0 Walka ogniowa
[1.1] Wszystkie oddziały w szyku strzeleckim mogą prowadzić walkę ogniową na 2 heksy z -1 do rezultatu.
[1.2] Oddział kończący ruch na 2 heksy od przeciwnika nie może być przez niego ostrzelany w fazie ruchu.
[1.3] Do kawalerii można strzelić kolejny raz po tym jak wyda ona 2 PR.
2.0 Ruch w Formacji
[2.1] Ruch formacji traktowany jest jako jednoczesny ruch wszystkich jednostek wchodzących w jej skład.
[2.2] Wszystkie jednostki wykonujące ten ruch muszą zawierać się w "kole" o promieniu 2 heksów i nie mogą na początku znajdować się we wrogiej strefie kontroli.
[2.3] Wszystkie jednostki wykonujące ten ruch muszą należeć do tego samego korpusu.
[2.4] Formacja zatrzymuje się (kończy ruch), gdy którakolwiek jednostka wyczerpie swoje PR. Nie dotyczy to sytuacji, gdy w czasie ruchu jakaś jednostka dostanie U lub wejdzie we wrogą strefą kontroli.
[2.5] W czasie ruchu formacji dozwolona jest zmiana szyku pomiędzy linią a kolumną oraz odprzodkowywanie i zaprzodkowywanie armat. Jeżeli w formacji porusza się piechota to odprzodkowania/zaprzodkowanie artylerii kosztuje 2 PR (niezależnie od rodzaju).
[2.6] Jednostki wchodzące w skład formacji nie mogą wykonywać zwrotów.
[2.7] Formacja może poruszać się jedynie do przodu i do tyłu, zabronione jest "skręcanie" formacją.
[2.8] Zabronione jest szarżowanie w formacji.
[2.9] Kawaleria poruszająca się w formacji nie ignoruje wrogich stref kontroli.
[2.10] Zabronione jest mieszanie ruchu zwykłego z ruchem w formacji.
3.0 Kawaleria
[3.1] Kawaleria, która jest bardziej liczna (conajmniej 1,5:1) uzyskuje modyfikator 1 na swoją korzyść.
[3.2] Jeżeli choć jedna ze stron jest w szyku kolumnowym to nie uwzględnia się dodatkowego modyfikatora za liczebność.
[3.3] Kawaleria może wycofać się przed szarżującą na nią kawalerią. Kawaleria wycofuje się na swoje strefy tylne. Jeżeli nie może na strefę tylną to automatycznie przechodzi w stan ucieczki. Po wykonaniu wycofania należy przeprowadzić test morale przy zmniejszonym morale o 1, jeżeli się nie powiedzie oddział przechodzi na niższy poziom sprawności bojowej. Kawaleria uformowana w kolumnę ma morale zmniejszone o 2.
10 PR wycofanie o 6 heksów
9 PR wycofanie o 6 heksów
8 PR wycofanie o 5 heksów
7 PR wycofanie o 5 heksów
[3.4] Kawaleria szarżująca może wykonać pościg i nadal próbować zaszarżować wycofującą się kawalerię, jeżeli zostały jej jeszcze PR. W przeciwnym razie wycofująca się kawaleria przykrywana jest „odpieraniem szarży”
[3.5] Jednostka która rozpoczyna szarże (kontrszarże) z sadu, lasu bądź zabudowań nie wykorzystuje swojego impetu.
[3.6] Kawaleria broniąca się w sadzie bądź lesie przed wrogą kawalerią nie wykorzystuje modyfikatora za teren na którym stoi.
4.0 Czworoboki
[4.1] Piechota próbująca stworzyć czworobok ma zmniejszone morale, jeżeli kawaleria zaszarżowała z niewielkiej odległości. Odległość ta jest wyrażana w PR, jakie wydała kawaleria zanim dojechała do piechoty.
PR (3,5-4,5] morale -1
PR (2,5-3,5] morale -2
PR (1,5-2,5] morale -3
PR [0-1,5] morale -4 (konrtszarża)
/* tego nie proponuję wprowadzać do Waterloo, bo Brytole mają wtedy jeszcze bardziej przechlapane Wink */
[4.2] Tyraliera próbująca tworzyć czworobok ma morale zmniejszone o 1.
5.0 Linia
[5.1] Linia piechoty poruszając się do przodu w terenie czystym wydaje 1,3 PR.
6.0 Widoczność
[6.1] Tyraliera nie blokuje widoczności dla ognia wrogiej artylerii.
7.0 Pościg
[7.1] Po dużym zwycięstwie można wykonać pościg tylko o 2 heksy.
[7.2] Oddział mogący wykonać pościg o 2 heksy może zamiast wykonania pełnego pościgu wejść na pole, z którego wycofała się jednostka i zmienić swój szyk. Zmiana ta może nastąpić tylko pomiędzy linią a kolumną. Zmiana szyku kończy pościg.
[7.3] Po wyeliminowaniu wrogiej jednostki można poruszyć się o 2 PR, nie ignorując wrogich stref kontroli (pkt. [7.3] nie dotyczy kawalerii).
9.0 Strefa kontroli
[9.1] Oddziały w szyku obrona okrężna, czworobok, tyraliera posiadają bierną strefę kontroli.
[9.2] Oddział może wycofać się przez wrogą, bierną strefę kontroli, lecz za każdy heks, przez który musi przejść obniża swój poziom sprawności bojowej o 1. Jeżeli wycofujący oddział był w stanie ucieczki, to za każdy heks ucieczki w biernej strefie kontroli przeciwnika traci 1 PS (każda jednostka w stosie).
10.0 Ucieczka
[10.1] Jednostka będącą w stanie ucieczki, przy próbie reorganizacji ma morale zmniejszone o 1.
[10.2] Jednostka będącą w stanie ucieczki ma obowiązek w swojej fazie ruchu uciec od wrogiej jednostki, nie będącej w stanie ucieczki na 5 heksów lub na 3 heksy w razie braku widoczności.
[10.3] Próbę reorganizacji można podejmować jeżeli w odległości 8 heksów (6 w przypadku braku widoczności) nie ma wrogiej jednostki, nie będącej w stanie ucieczki.
[10.4] W przypadku ucieczek widoczność blokuje tylko teren (lasy, sady, zabudowania, farmy, mury, wzgórza, wgłębienia*, żywopłoty).
[10.5] Dowódca wspierający reorganizacje jednostek w stanie ucieczki zwiększa ich morale o 1. Dowódca może w ten sposób zwiększać morale w promieniu 1 heksu.
11.0 Przemieszczanie
[11.1] Przemieszczenie polega na przesunięciu jednostki na jeden z heksów jej strefy tylnej. Po wykonaniu przemieszczenia należy sprawdzić czy jednostka nie przeszła w stan dezorganizacji (test morale).
[11.2] Przemieszczana jednostka nie może wejść ani wyjść z wrogiej strefy kontroli, oraz wejść na teren dla niej niedostępny.
[11.3] Do przemieszczania dochodzi tylko podczas fazy walki (wyj. podczas szarży kawalerii).
[11.4] Jednostka „X” musi być przemieszczona, jeżeli w wyniku walki (bądź w celu jej uniknięcia) wycofująca się sojusznicza jednostka „Y” miała by się zatrzymać jednostce „X”, oraz jednostki X,Y spełniają jeden z poniższych warunków:
- są różnych typów (kawaleria/piechota)
- mają różne szyki (linia/kolumna/czworobok)
- mają różne zwroty
- jednostką X jest tyralierą
- po połączeniu się jednostek, przekroczony zostałby limit PS dopuszczony w danym szyku
- nie należą do tego samego korpusu
- Y jest w stanie ucieczki (X przy sprawdzaniu morale dodaje do wyniku 2 i w przypadku niezdania obniża o 1 poziom sprawności bojowej)
- są kawalerią o różnym impecie.
[11.5] Jednostka „X” może być przemieszczona, jeżeli w wyniku walki (bądź w celu jej uniknięcia) wycofująca się sojusznicza jednostka „Y” miała by się zatrzymać jednostce „X”, a z jakiś względów gracz nie chce łączyć je w stos.[...].
[11.6] Oddział piechoty może być przemieszczony maksymalnie 2 razy, a kawalerii 4.
[11.7] Jeżeli na piechocie przemieszczenie wymusza kawaleria to piechota przy sprawdzaniu morale dodaje 1 do wyniku rzutu kostką.
Podkreślam, że to są moje poprawki więc nie są one przymusowe do stosowania w czasie gry...
[Home Rules] Waterloo 1815 (Grenadyer)
- Itagaki
- Général de Brigade
- Posty: 2011
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:42
- Lokalizacja: Dublin
- Been thanked: 2 times
[Home Rules] Waterloo 1815 (Grenadyer)
Ostatnio zmieniony wtorek, 1 marca 2011, 13:34 przez Itagaki, łącznie zmieniany 1 raz.
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu
Takeda Harunobu
- Itagaki
- Général de Brigade
- Posty: 2011
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:42
- Lokalizacja: Dublin
- Been thanked: 2 times
Ostatnio zmieniony wtorek, 1 marca 2011, 13:34 przez Itagaki, łącznie zmieniany 1 raz.
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu
Takeda Harunobu