Chodzi Ci o rozszerzenie zasad z DBA w BBDBA? Jesli tak, to:
1. Gra się 36 elementami na stronę (czyli 3x ilość elementów w DBA), za to stół jest tylko 2x szerszy. (ma kształt prostokątu, ustawiamy sie na dłuzyszym boku), broniący sie rozstawia tereny i wybiera stronę.
2. Te 36 elementów moga pochodzić z a) jednej armii, z dwóch w proporcji: b) 12 + 24, wtedy ta armia która ma więcej elementów jest ta główną siłą, lub c) 12, 12, 12, kazda armia inna - wtedy najmniej sie to wszystko różni od zwykłego DBA
3a. Wszystkie elementy z jednej armii. Na poczatku dzielisz armie na 3 czesci - nie muszą być równe, może być np 11, 15, 10, w kazdej armii wybierasz sobie generała, przy czym w jednej armii musi być to element oznaczony w rozpisce jako [gen], w pozostałych dwóch masz dowolność (!). Potem do dowódców przydzielasz kosci, do jednego najmniejszą wartośc, do drugiego średnią wartość, do trzeciego najwyższą wartość (!) - ma to odzwierciedlać ich zdolnosci dowódcze, a Tobie daje możliwość zabezpieczenia się np. w jakimś silnym skrzydle uderzeniowym, czy w skrzydle złozonym z wielu LH na zabezpieczenie się przed niskimi rzutami (!).
Przykład:
3xEarly Bulgar (bodajże 14 albo 16 z III lista c)) = 9xCv, 12xLh, 3xPs, 12xSp. W liście DBA jako [gen] oznaczony jest jeden element Cv. Dziele sobie grupę tak:
1grupa: 9xCv + 1Ps, dowódca: Cv, srednia kostka
2grupa: 12xLh + 1Ps, dowódca: Lh, wysoka kostka
3grupa: 12xSp + 1Ps, dowódca: Sp, niska kostka
W czasie gry sprawa wygląda tak:
na początku tury rzucasz na PIP 3 kości, np: 2,4,5. Teraz tak: 2 pip ma do wykorzystania generał od spear w obrebie swojej grupy, 4 pip ma Cv, a 5 LH, (kość niska, średnia, wysoka).
3b. Tutaj sprawa się ma podobnie jak w 3a, z tym że jedna z armii to kontyngent, który musi mieć 12 elementów i miec generała wdłg przepisów. Pozostałe 12 elementów dzielimy na dwie grupy tak jak w 3a, dwie kostki: wysoka i niska, przydzielone do dowódców. Trzecia kostka rzucana bez zwiazku z posostałymi nalezy do kontyngentu. Najlepiej tamte dwie mieć jednego koloru, a kostke dla kontyngentu drugiego.
Przykład rzucam na pip: 2, 4 na kostkach pomaranczowych (główny trzon armii), 3 na zielonej (kontyngent), w obrębie kontyngentu mam 3 pip, w obrębie grup: odpowiednio 2 i 4.
3c. Sprawa jeszcze prostsza: 3 armie, 3 dowódców z list, kazdy ma swoją kostkę, wsio.
4. Gramy do znikniecia ze stołu połowy armi przeciwnika.
5. Po stracie
przynajmniej 1/3 liczności elementów, grupa wpada w rozsypkę, nie mozna już wykorzystywac PIP do ruchów, można natomiast wykorzystywać je do wydania rozkazu zatrzymania się w miejscu (mozna naraz całej grupie). Jesli nie wydamy rozkazu trzymania się w miejscu to grupa rozpada się, a wszystkie elementy w niej wykonują w tył zwrot i zaczynają uciekać (swoim ruchem) w kierunku najbliższej krawędzi. Od tej pory już nie licza sie jako grupa. Stąd takie smieszne liczebności moich grup: 10, 13, 13, sa nepodzielne przez 3, dzieki czemu moge stracić odpowiednio: 3, 4, 4 elementy i nadal nie być w rozsypce. Gdyby liczby były: 9, 15, 12, to strata odpowiednio 3, 5, 4 elementów juz powodowałyby ucieczkę. Taka odrobina taktyki z WHB ;P
6. Istnieja jakies dodatkowe rozszerzenia zasad do BBDBA, ale o to prosic MiSiA!