DBMM w 2.0 - Zapowiedź rewolucyjnych zmian w systemach DBx?

Forum systemów bitewnych "De Bellis Renationis", "Field of Glory" oraz "Field of Glory Renaissance".
Greebo
Colonel
Posty: 1710
Rejestracja: wtorek, 15 grudnia 2009, 10:52
Lokalizacja: Warszawka, Opatów Kielecki

DBMM w 2.0 - Zapowiedź rewolucyjnych zmian w systemach DBx?

Post autor: Greebo »

Aż wstyd się przyznać ale do napisania tej wiadomości zbieram się już prawie dwa miesiące.
Ale od początku.

Jakiś czas temu dowiedziałem się o dwóch nieznanych mi bliżej systemach do historycznych gier bitewnych które ukazały się w Anglii (Piruet, Warlord i Warlord II). Miały one bardzo dobre recenzje więc postanowiłem je sobie ściągnąć. Czekałem jednak na listy armii (szczególnie do systemu Warlord). Przy okazji czekałem na zakończenie wydawania list armii do DBMM (starożytność i średniowiecze) bo choć ta cześć systemów DBx jakoś najmniej mnie zainteresowała to jednak zmiany list armii do tego systemu chciałem mieć. Moim zdaniem bowiem listy armii do wszystkich systemów DBx są najlepsze jakie udało mi się czytać. (Nie mówię że nie można im nic zarzucić, ale nie widziałem lepszych.)

W końcu zdecydowałem się ściągnąć to co było do kupienia i tak w połowie czerwca dotarło do mnie spore zamówienie z angielskimi przepisami. Przy okazji wszystkich 4 list armii do DBMM zdecydowałem się (choć bez większego przekonania) do ściągnięcia DBMM w 2.0.
Systemy DBx mają to do siebie że są raczej stabilne (nie ulegają zmianom) a jeśli już to raczej niewielkim. (Inna sprawa że poprzednik DBMM czyli DBM był najczęściej zmienianą częścią systemów DBx :)) i nie spodziewałem się jakiś rewelacji tymczasem po pierwszym wstępnym przejrzeniu DBMM w2 mam wrażenie że może to być zapowiedź poważnej rewolucji w tych systemach!!

No może trochę przesadzam. Sama mechanika systemu nie uległa radykalnej zmianie. (Przynajmniej takie mam wrażenie po przejrzeniu przepisów bo ich nie czytałem).
Są jednak dwie, moim zdaniem, ważne zmiany (a właściwie dwie zmiany i jedna rzecz która po prostu ułatwia korzystanie z przepisów).

Pierwsza rzecz dotyczy diagramów dołączonych do przepisów przedstawiających graficznie różne rozwiązania systemu. (To właśnie to ułatwienie). To zawsze było największą bolączką systemów DBx. Zwłaszcza jeśli chodzi o DBA, faktyczny brak takich rysunków (bo te dwa które są w podręczniku do DBA można właściwie pominąć) był sporym problemem zwłaszcza w połączeniu z językiem jakim są napisane przepisy. W DBM, DBMM (w 1.0) i DBR było trochę lepiej ale nadal mimo wszystko nie było idealnie.
Z zapowiedzi jakie krążyły w sieci spodziewałem się czegoś na wzór FoG gdzie przepisy są prawie że rozrysowane w formie komiksu. W związku z tym byłem trochę rozczarowany tym co zobaczyłem. Ale rozczarowanie to bardzo szybko mi minęło. DBMM w 2.0 ma rzeczywiście nowe diagramy które mogą wyjaśnić pewne nie do końca jasne kwestie. Ale to w sumie mniejsza rewelacja tych przepisów.

Drugą zauważyłem po dokładniejszym przejrzeniu tychże diagramów. I to już jest faktycznie zmiana (a właściwie dwie zmiany) przepisów i to w sposób naprawdę rewolucyjny! (Przynajmniej moim zdaniem)

Dotyczy kwestii która była podnoszona przez cześć graczy jako poważna wada systemów DBx.

Chodzi o geometryczności ruchów i bezwzględny wymóg konkretnego kontaktu z elementem wroga, który jest wymagany do doprowadzenia do walki w zwarciu.

Nawet na naszym forum spotkałem się z uwagą, że ustawienie przez przeciwnika elementów pod kątem uniemożliwia czasem przeciwnikowi skuteczny atak. (Np. na styku dwóch linii które tworzą kat otwarty w kierunku wojsk wroga podejście jedna linią uniemożliwiało do tej pory atak wszystkimi elementami na wroga. Trzeba było podzielić swoją linie na dwie grupy jak przeciwnik i nawet wtedy można było faktycznie zaatakować tylko jedną z nich.) W DBR (które lepiej znam) kwestia ta była rozwiązana tylko w stosunku do pojedynczych elementów bo grupa kontaktując się z nimi nie dostosowywała się do nich lecz zmuszała je do dopasowania się. W DBMM w 2.0 tą samą zasadę wprowadzono w stosunku do grup. Diagram 9h do 9j na str. 55 przedstawia dwie grupy Sp (dwie kolumny w każdej 2 elementy Sp) stojące katem do siebie do których podchodzą dwa elementy Bd w linii. W związku z tym że linia Bd jest cała w strefie kontroli obu kolumn Sp dotychczas musiałbym w takiej sytuacji grając Bd albo czekać na atak Sp albo atakować jedną z kolumn pojedynczym elementem Bd. Zgodnie jednak z rysunkiem w DBMM w 2.0 mogę iść na wprost linią Bd. Skontaktować się z rogami kolumn Sp (lewym rogiem z lewej kolumny i prawym z prawej), a po takim kontakcie to nie moje Bd mają się dostosować do Sp ale to dwie kolumny Sp zmieniają pozycje dostawiając się do moich Bd tworząc z dwóch odrębnych kolumn jedną grupę 4 Sp w dwóch szeregach!!!

Kolejną nowością (choć trochę mniejszą ale wydaje się że też istotną) jest Diagram 4c na str. 48 Dotyczy on kołowania grupy. Do tej pory kołowanie odbywało się we wszystkich systemach DB przez poruszanie grupą jak skrzydłem drzwi. Jeden róg stoi w miejscu a drugi zakreśla okrąg. Do takiej operacji trzeba dużo wolnego miejsca!!!

Zgodnie z DBMM w 2.0 można inaczej (przynajmniej w przypadku kolumny). Na diagramie kolumna kołuje poruszając oba rogi (jeden idzie do tyłu a przeciwny do przodu). Punktem obrotu nie jest już róg grupy ale jej środek. Kołowanie nie wymaga już tyle miejsca i łatwiej w ten sposób zareagować na coś co się dzieje dokładnie z boku grupy!!!

To moim zdaniem bardzo istotne (i dobre!) zmiany i jeśli wejdą do nowego DBA w 3 które od jakiegoś czasu jest zapowiadane wytrąci to poważny argument przeciwnikom DBA.
ODPOWIEDZ

Wróć do „DBR, FoG, FoGR”