[center]
REGULAMIN OGÓLNOPOLSKIEJ LIGI DBA (wersja na sezon 2010/11)[/center]
I Wstęp
1.1 Ogólnopolska Liga DBA jest nieoficjalną klasyfikacją polskich graczy-hobbystów grających w De Bellis Antiquitatis w.2.2. Celem Ligi jest popularyzacja systemu DBA poprzez prowadzenie rankingu graczy biorących udział w turniejach zgłoszonych do Ligi, oraz propagowanie zarówno samego systemu DBA jak i historycznych gier bitewnych (wargami ngu) w Polsce przez organizowanie samodzielnych turniejów jak również przez organizowanie takich turniejów na konwentach takich jak Grenadier w Warszawie, czy Pola Chwały w Niepołomicach.
1.2 Ogólnopolska Liga DBA objęta jest patronatem przez sieć sklepów Wargamer prowadzonych przez Konrada Sosińskiego, stronę „Bitewny Zgiełk” i „Forum Strategie”. Wspierana jest również przez organizatorów konwentów Grenadier i Pola Chwały.
1.3 Najłatwiejszy kontakt z Koordynatorami i graczami umożliwia „Forum Strategie”.
II Sezon Ogólnopolskiej Ligi DBA
2.1 Sezon ligowy trwa od 1 października do 31 września
III Koordynatorzy Ogólnopolskiej Ligi DBA
3.1 Koordynatorzy Ogólnopolskiej Ligi DBA to grupa osób koordynująca i organizująca ligę oraz koordynująca, organizująca lub wspierająca organizacje turniejów zaliczanych do ligi. Koordynatorzy Ogólnopolskiej Ligi DBA w szczególności pełnią obowiązki sędziów na turniejach Ogólnopolskiej Ligi DBA.
3.2 Koordynatorami Ogólnopolskiej Ligi DBA są Michał Cierniewski (MiSiO), Paweł Murawski "murass" i Jarosław Kocznur (Greebo)
3.3 Osoby chcące się stać Koordynatorami Ligi mogą zgłaszać się do działających Koordynatorów Ligi.
3.4 Każda grupa graczy, która chce zorganizować turniej klasyfikowany w Ogólnopolskiej Lidze DBA, musi wybrać swojego Koordynatora (który musi skontaktować się przynajmniej z jednym z pozostałych) lub skontaktować się z Koordynatorem, który będzie czuwał nad spełnianiem kryteriów Ogólnopolskiej Ligi DBA i turnieju (patrz 5.1 do 8.2).
IV Turnieje zaliczane do Ogólnopolskiej Ligi DBA
4.1 Stałymi turniejami Ogólnopolskiej Ligi DBA są De Bellis Cracoviensis, Warszawskie Rozgrywki Ligowe i Finał Ligi na Polach Chwały w Niepołomicach.
4.2 Założeniem organizatorów jest przeprowadzanie Warszawskich Rozgrywek Ligowych raz na kwartał przy czym na razie jedynym stałym terminem jest turniej w II kwartale roku rozgrywany na konwencie Grenadier.
4.3 Koordynatorem De Bellis Cracoviensis jest Michał Cierniewski (MiSiO). Koordynatorem Warszawskich Rozgrywek Ligowych i Finału Ligi na Polach Chwały w Niepołomicach jest Jarosław Kocznur (Greebo).
4.4 Do Ogólnopolskiej Ligi DBA, poza stałymi turniejami ligowymi zaliczają się wszystkie turnieje DBA przeprowadzone zgodnie z jej wymogami, zgłoszone któremukolwiek Koordynatorowi Ligi nie później, niż 2 tygodnie przed terminem turniejem.
V Ogólne wymogi dla turniejów Ogólnopolskiej Ligi DBA
5.1 Turniej jest rozgrywany w oparciu o przepisy De Bellis Antiquitatis wersja 2.2. Posiłkowo można korzystać z interpretacji zawartych w "Nieoficjalnym przewodniku po DBA" o ile nie stoją one w sprzeczności z przepisami DBA w 2.2. W przypadku niejasności rozstrzygające jest zdanie sędziego/organizatora/Koordynatora.
5.2 Turniej jest rozgrywany przy użyciu armii w tej samej skali. Preferowana jest skala 15mm.
5.3 Turniej może być rozgrywany w wersji otwartej lub w wersji historycznej. W wersji otwartej mogą wziąć udział wszystkie armie z podręcznika DBA 2.2. W wersji historycznej mogą wziąć udział armie z podręcznika DBA 2.2. z jednego okresu historycznego (z jednej z czterech części listy armii, albo z konkretnego okresu np. z lat 1400-1450) lub armie z jednego okresu historycznego będące historycznymi przeciwnikami (np. armie z jednej z list do kampanii z podręcznika).
5.4 W przypadku turnieju rozgrywanego w wersji historycznej organizator zobowiązany jest w sposób nie budzący wątpliwości wskazać jakie armie mogą brać udział w danym turnieju. (Wskazując dokładnie część listy armii, lub wymieniając numery i nazwy armii.)
5.5 Każdy z uczestników powinien posiadać w pełni pomalowaną armię i obóz. Każda armia powinna składać się z 12 elementów + element Ciurów Obozowych lub obóz z figurkami. Obóz bez elementu Ciurów Obozowych lub figurek jako części składowej obozu będzie traktowany zgodnie z przepisami jako nie broniony i przeciwnik będzie mógł go zająć bez walki.
5.6 Nie ma wymogu zgłaszania armii z jaką bierze się udział w turnieju przed rozpoczęciem turnieju (Gracz zgłasza armie z jaką bierze udział w turnieju w dniu turnieju). Musi ona jednak spełniać wymogi stawiane przez niniejsze zasady. [shadow=red]1)[/shadow]
5.7 Udział w turniejach ligi jest bezpłatny, jednakże uczestnicy mogą być zobowiązani to opłat wymaganych przez właścicieli lokalu w którym jest organizowany turniej.
5.8 Turniej musi zostać zaplanowany przynajmniej na cztery bitwy. [shadow=red]2)[/shadow]
5.9 Na każdą bitwę w turnieju musi być ustalony przez organizatora czas od 1 godziny do 1 godziny 15 minut. (Czas obejmuje wszystkie czynności obejmujące bitwę od ustalenie strony atakującej do zakończenia bitwy.) Gracze zobowiązani są do przestrzegania terminów rozpoczęcia turnieju i kolejnych bitew. [shadow=red]3)[/shadow]
VI Szczegółowe wymogi dla turniejów Ogólnopolskiej Ligi DBA
6.1 System łączenia graczy w pary do gry jest oparty na systemie szwajcarskim którego podstawowe złożenia są następujące: [shadow=red]4)[/shadow]
a) Dwóch graczy może grać ze sobą na turnieju tylko jeden raz,
b) W pary gracze łączeni są według zasady najlepszy z lepszym w oparciu o wyniki osiągnięte w danym turnieju.
c) Przy ustalaniu pierwszych par w turnieju używa się wyników graczy z obecnego sezonu Ogólnopolskiej Ligi DBA. W przypadku pierwszego turnieju w sezonie korzysta się z wyników graczy z poprzedniego sezonu Ogólnopolskiej Ligi DBA.
d) W przypadku graczy nie biorących dotychczas udziału w Ogólnopolskiej Lidze DBA pierwsze pary ustala się poprzez losowanie w której biorą udział nowi gracze i taka sama liczba graczy z końca klasyfikacji branego pod uwagę sezonu Ogólnopolskiej Ligi DBA biorących udział w turnieju.
Przykład: Do pierwszego turnieju w sezonie zgłosili się gracz A, B , C, D, E i F. Gracze A do D zajęli w poprzedniej Lidze miejsca II, V, VI i X). Gracze E i F nie grali wcześniej w Lidze. Do pierwszej bitwy pary będą tworzyć gracze A z B (miejsca z Ligi) C z F (losowanie) oraz D z E (losowanie).
Po pierwszej bitwie wyniki są następujące: Gracz A-11pkt (wygrał), B -1pkt., C-10pkt. (wygrał) D - 3pkt., E – 9pkt. (wygrał), F - 2pkt. W kolejnej bitwie pary będą tworzyć gracze A z C (wygrali swoje I bitwy), E z F (E wygrał a F ma mniej punktów niż D ale D grał już z E). Ostatnia parę tworzą D z C (obaj przegrali).
Jeśli liczba graczy byłaby nieparzysta (brak gracza F) gracz E pauzuje (C gra z D pierwszą bitwę) i E gra swoją pierwszą bitwę z graczem o najmniejszej liczbie punktów po pierwszej bitwie. Wynik takiej bitwy liczony jest tylko dla gracza E! W drugiej bitwie turnieju pauzuje gracz z najgorszym wynikiem po I bitwie i gra z graczem najsłabszym po II bitwie.
6.2 Skład armii w turnieju w wersji otwartej jest ustalony raz na cały turniej (jeśli armia ma możliwość zmiany składu gracz musi wybrać skład armii którym będzie grać ze wszystkimi przeciwnikami. W przypadku turnieju w wersji historycznej organizatorzy mogą przyjąć zasadę że skład armii gracz ustala po uzyskaniu informacji z kim gra kolejną bitwę. Jeśli organizatorzy nie zastrzega takiej możliwości w regulaminie turnieju skład armii jest stały jak w turnieju w wersji otwartej. W każdym wypadku gracz musi w pełni i jednoznacznie zdefiniować swoje wojsko w momencie ustawiania ich na planszy.[shadow=red]5)[/shadow]
6.3 Gracze są zobowiązani stawić się do gry w terminach wyznaczonych przez organizatora i skończyć grę w wyznaczonym terminie. Jeśli gra nie jest zakończona w terminie wyniki dla obu graczy są liczone jak przy remisie/nierozstrzygniętej grze (patrz. 7.4 i 7.5).6)
6.4 Plansze do gry muszą mieć rozmiar zgodny z przepisami (60x60 cm dla fig do 15mm), a długości ruchów musza być mierzone w tym samym systemie przez wszystkich graczy (cm lub calach)! [shadow=red]7)[/shadow]
6.5 Tereny muszą być zgodne z zasadami. Jeśli w turnieju są używane tereny graczy organizator ma obowiązek sprawdzić ich zgodność z przepisami (rozmiar i kształt) i odrzucić tereny niezgodne z przepisami.[shadow=red]8)[/shadow]
6.6 Spieszenie elementów (takich jak np. Cv//Bw) następuję przy rozstawianiu wojska. Element musi być wystawiony jako pieszy i konny i nie mogą być zmienione w czasie gry. Atakujący decyduje o spieszeniu elementu w momencie rozstawienia armii, Obrońca może to zrobić najpóźniej po rozstawieniu armii przez atakującego. Spieszenie nie jest liczone jako zamiana elementów ale może być wykonane przy takiej zamianie. [shadow=red]9)[/shadow]
6.7 Jeśli gracz rezygnuje z gry w dowolnym momencie po pierwszym rzucie kości na Agresje jego przeciwnik otrzymuje maksymalną ilość punktów (patrz. 7.7). [shadow=red]10)[/shadow]
6.8 Po zakończeniu bitwy gracze wpisują jej wyniki do kart i przekazują je organizatorowi. (Zaleca się podpisywanie wyników na karcie przez gracza przeciwnego). [shadow=red]11)[/shadow]
6.9 Karty graczy umożliwiające zapis punktacji mają być dostarczone przez organizatorów/Koordynatorów. Gracze są w pełni odpowiedzialni za rejestrowanie wyników a zapisy na karcie gracza nie podlegają zmianie przez gracza po przekazaniu jej na ręce sędziego/organizatora/Koordynatora. [shadow=red]12)[/shadow]
VII Wymogi punktacji dla turniejów Ogólnopolskiej Ligi DBA
7.1 W celu umożliwienia ogólnej klasyfikacji turnieje Ogólnopolskiej Ligi DBA muszą być rozgrywane zgodnie z jednolitą zasadą punktacji.
7.2 Gracz otrzymuje za jedną grę od 12 do 0 punktów. Uzyskanie ponad 12 punktów, podobnie jak uzyskanie wyniku ujemnego (poniżej 0 punktów) za jedną grę jest możliwe ale bardzo mało prawdopodobne.
7.3 Zwycięzca gry (bitwy): otrzymuje 12 punktów, plus punkty za elementy zniszczone ponad podstawowe zwycięstwo (4 elementy), minus punkty za własne straty. [shadow=red]13)[/shadow]
7.4 Przy remisie lub nie rozstrzygniętej grze każdy gracz otrzymuje 4 punkty plus punkty za elementy wroga minus punkty za własne straty. [shadow=red]14)[/shadow]
7.5 Za remis lub nie rozstrzygniętą grę uznaje się grę która w ustalonym czasie nie została zakończona zwycięstwem zgodnie z zasadami DBA (patrz 6.3).
7.6 Przegrany otrzymuje punkty za zniszczone elementy przeciwnika.
7.7 Gracz rezygnujący z bitwy dostaje 0 pkt, a jego przeciwnik dostaje 12 pkt bez żadnych modyfikatorów.
7.8 Graczom (z poza województwa w którym organizowany jest turniej) (z miejscem zamieszkania poza miejscowością w której jest turniej) dolicza się premie (do ogólnej punktacji w turnieju) w wysokości 5 pkt. [shadow=red]15)[/shadow]
7.9 Dla celów turnieju punkty za zniszczone elementy oblicza się w następujący sposób:
1 punkt - za element (w tym generała i rydwany z kosami, ale nie BUA/mieszkańcy BUA lub Obozy/ciury obozowe). [shadow=red]16)[/shadow]
2 punkty - za utratę własnego obozu/BUA lub za zdobycie wrogiego obozu/BUA.
2 punkty (dodatkowo) - za stratę własnego generała lub zniszczenie wrogiego generała.
Przykład: Gracz A zniszczył 5 elementów (w tym rydwan z kosami) a Gracz B zniszczył 3 elementy (w tym Generała i obóz wroga). Gracz A wygrał bitwę (otrzymuje 12 pkt.) zniszczył 1 element ponad 4 elementy wymagane do zwycięstwa (+1pkt), stracił jeden element punktowany tj. Generała (-1pkt) dodatkowo za stratę Generała otrzymuje (-2 pkt) i za stratę obozu (-2 pkt). Jego ostateczny wynik to (12+1-1-2-2=8). Gracz B przegrał bitwę (+0), zniszczył 3 elementy w tym jeden element punktowany tj. Generała (+1pkt) dodatkowo za zabicie Generała otrzymuje (+2 pkt) i za zdobycie obozu (+2 pkt) Jego ostateczny wynik to (0+0+1+2+2=5)
VIII Klasyfikacja końcowa dla turniejów Ogólnopolskiej Ligi DBA
8.1 Klasyfikacja końcowa w turnieju zaliczanym do Ogólnopolskiej Ligi DBA ustalana jest jako suma punktów uzyskanych z bitew uzyskanych w turnieju, plus premia za udział w turnieju poza województwem zamieszkania (patrz 7.8).
8.2 Jeśli dwóch lub więcej graczy uzyskało w turnieju tę samą liczbę punktów (za grę z pominięciem premii) ich miejsce w turnieju określa się przez ilość wygranych bitew, jeśli ta metoda jest niewystarczająca, bierze się pod uwagę miejsca w tym turnieju graczy z którymi wygrali bitwę, jeżeli to nie wystarczy, bierze się pod uwagę liczbę straconych elementów w tym turnieju (jeśli gracze grali ze sobą to przed porównaniem strat zastosuj kryterium wygranej miedzy graczami), jeśli i to nie wystarczy bierze się pod uwagę miejsca w Lidze (obecnej lub ubiegłorocznej) graczy z którymi wygrali bitwę. Ostatecznym kryterium może być miejsce w Lidze (obecnej lub ubiegłorocznej) graczy z którymi przegrali bitwę. Jeśli Nie można odnieść się do wyników Ligi (wszyscy gracze nie grali dotychczas w Lidze bierze się pod uwagę miejsca w turnieju graczy z którymi gracze przegrali bitwy. [shadow=red]17)[/shadow]
Przykład nr 1: Trzech Gracz (B, C i D) uzyskało w turnieju 29 pkt. I zajmują wspólnie II miejsce w turnieju. Wszyscy trzej wygrali również 3 z 4 bitew.
Gracz B wygrał bitwy z graczami: A (I miejsce), C (II miejsce) i E (III miejsce).
Gracz C wygrał bitwy z graczami: D (II miejsce) z E (III miejsce) i F (IV miejsce),
Gracz D wygrał bitwy z graczami: graczem B (II miejsce) z E (III miejsce) i F (IV miejsce).
W związku z tym że gracz B wygrał z lepszymi graczami niż C i D (wygrał z graczem A z I miejsca) otrzymuje on II miejsce.
W związku z tym pozostali gracze mają w tym momencie następujące miejsca: C (III miejsce), D (III miejsce), E (IV miejsce) i F (V miejsce).
Zmienia to również sytuację gracza C i D gdyż gracz D wygrał z B który obecnie jest na II miejscu. W związku z tym pozostali gracze mają w tym momencie następujące miejsca: C (IV miejsce), , E (V miejsce) i F (VI miejsce).
Przykład nr 2.
Gracze C i D zajmują to samo miejsce (III) i metodami opisanymi w przykładzie nr 1 nie ustalono który jest lepszy. Stracili również we wszystkich bitwach tego turnieju 10 elementów. (Gdyby C stracił 9 a D 10 grac C miałby lepsze miejsce).
Niestety gracze C, D, i pozostali gracze z którymi oni grali w tym turnieju nie grali w ubiegłorocznej Lidze a jest to pierwszy turniej w tegorocznej Lidze.
Korzystamy wiec z ostatecznego kryterium jakim są miejsca graczy w turnieju z którymi gracze C i D przegrali bitwy. Przyjmując nowe założenia że C przegrał z graczem G (I miejsce) a D z graczem H (II miejsce), C zajmuje III a D IV miejsce.
Gdyby tak jak w przykładzie nr 1 gracze C i D grali ze sobą i D przegrał z C nie brałoby się pod uwagę straconych elementów ale od razu można byłoby ustalić że lepsze miejsce ma grac C.
IX Klasyfikacja końcowa dla Ogólnopolskiej Ligi DBA
9.1 Klasyfikacja końcowa Ogólnopolskiej Ligi DBA ustalana jest jako suma punktów uzyskanych w turniejach.
9.2 Jeśli dwóch lub więcej graczy uzyskało tę samą liczbę punktów ich miejsce w Ogólnopolskiej Ligi DBA określa się przez średnią ilość punktów przypadająca na turniej w którym gracze brali udział (lub na łączną liczbę stoczonych bitew jeśli turnieje miały różną liczbę bitew lub gracz grał nie wszystkie bitwy w turnieju) jeśli ta metoda jest niewystarczająca, bierze się pod uwagę średnią miejsc zajmowanych w turniejach, a przy takiej samej średniej najwyższe zajęte miejsce. Ostatecznym kryterium, jeśli wcześniejsze nie przyniosły rezultatu są miejsca takich graczy w poprzedniej Lidze. [shadow=red]18)[/shadow]
Przykład: Trzech Gracz (B, C i D) uzyskało w lidze 116 pkt. zajmując wspólnie II miejsce.
Jeśli gracz B brał udział w 3 turniejach a gracze C i D w czterech to B ma II miejsce a C i D podlegają dalszej ocenie. (Chyba że gracze C i D rozegrali jedynie cześć bitew na swoich turniejach, wtedy punkty dzielimy przez liczbę bitew a nie turniejów)
Jeśli gracze C i D grali w czterech turniejach grając łącznie tyle samo bitew porównuje się ich miejsca w tych turniejach. Jeśli gracz C zajął miejsca I, III, II i II, a gracza D zajął 4 razy II to obaj maja średnio II miejsce na turniej (C 1+3+2+2=8, 8/4=2) (D 2+2+2+2=8 8/4=2) w tym wypadku o kolejności w lidze decyduje I miejsce gracza C w jednym turnieju gdyż gracz D nigdy nie zajął takiego miejsca.
X Klasyfikacje i nagrody.
10.1 Poza klasyfikacją ogólną (wyniki z gier) w Lidze przyznawane będą również nagrody w klasyfikacji „Kiler Generałów” i Łupieżca obozów”, zaleca się również nagradzanie w tych klasyfikacjach również na turniejach. W turniejach można wprowadzić limit zaliczenia do tych klasyfikacji od 2 (Generałów, Obozów). Dla ustalania miejsc w tych klasyfikacjach posiłkowo należy stosować zasady opisane dla turniejów/ ligi.
10.2 Nagrody zobowiązał się zapewnić Sponsor Ligi Konrad Sosiński i jego sieć sklepów Wargamer. Zakładamy że nagrodami w turniejach będą bustery figurek 15mm a w Lidze Paczki Armii DBA dostępne w sklepach Wargamer. W tej sprawie trwają jednak jeszcze ustalenia.
Regulamin, a w szczególności zasady punktacji i klasyfikacji został oparty na zasadach ustalonych przez zachodnie stowarzyszenia graczy w DBA (NASAMW North American Society of Ancient and Medieval Wargamers) i stosowanych w turniejach i ligach w USA i Europie zachodniej. W szczególności korzystano z:
http://www.iwf2011.org/Rule_set_4.html
http://www-personal.umich.edu/~beattie/ ... tourn.html
http://fanaticus.org/DBA/guides/NASAMWDBAScoring.html
http://fanaticus.org/DBA/tournaments/index.html
Bardzo dużą pomoc w opracowaniu tego regulaminu udzielił mi również Cezary29 przekazując mi informacje dotyczące ligi Hiszpańskiej i praktyczne wskazówki za co składam mu specjalne podziękowanie.