Strona 19 z 20
Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
: wtorek, 24 marca 2015, 23:38
autor: Samuel
LUDzik pisze:
Jak chodzi o karty to mam wrazenie ze te, ktore maja dawac wsparcie bojowe w jakims terenie np lesnym czy gorzystym to nie sa zbyt uzyteczne, gdyby jeszcze dawaly np. plus 3 do sily lub wiecej
to mozna by je chomikowac, ze nadarzy sie okazja, ale to sa karty ktorych zagranie jest bardzo ale to bardzo ograniczone. Zreszta nie ta skala gry wszak i w takim Masywie Centralnym czy Malopolsce mogl byc las, w ktorym toczono boj, moze nie tak rozlegly jak na Polasiu (ps. Polesie jako jedno pole bardzo dobry ruch), ale w skali taktycznej to bez znaczenia. Ograniczylbym te karty do dokladnie 4 w talii - po jednej dla kazdego typu terenu;)
Moja filozofia była przeciwna - dużo kart dających coś w odpowiednim terenie, tak, by odpowiednio manewrować wojskami. Przy czym często są to karty typu +1 na równinach, + 2 w lesie, ponadto każdy znający talię wie, że atakujący może mieć przewagę na równinach, broniący w lesie i w górach, więc musi brać pod uwagę w działaniach możliwość pojawienia się takich kart u przeciwnika.
LUDzik pisze:
Jako doswiadczony karciarz musze takze nadmienic, ze karty dajace card advantage lub card quality bez drawbackow w postaci np. straty akcji, odrzucenia karty czy specjalnych warunkow to najmocniejsze karty jakie mozna dobrac w takiej grze. Mozliwosci dobierania odrzuconych kart, wybierania kard sposrod kilku z gory talii, czy dobieranie typu 2 karty za 1 zagrana to najlepsza droga do zdebalansowania gry i zwiekszania losowosci. Troszke bym przycial te mozliwosci (poziom stabilnosci i karty skarbu - dobre to rozwiazanie.
W trakcie tworzenia gry zauważyłem to i przyciąłem mocno te możliwości, a także podniosłem wartość kart dających takie przewagi.
LUDzik pisze:
Wydaje mi sie ze strata akcji na podrzucania stabilnosci to dosc kosztowny ruch, choc tu moge sie mylic).
Jeśli chodzi o podrzucanie poziomów stabilności, to od nich zależy przede wszystkim maksymalna liczba kart skarbu na ręce - co daje przewagę przede wszystkim zaawansowanym graczom, znającym wydarzenia na tych kartach i potrafiących optymalnie je wykorzystać.
Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
: czwartek, 23 kwietnia 2015, 19:57
autor: Samuel
Po długich dyskusjach z Wydawcą doszliśmy chyba do wersji poprawionych reguł, która powinna "odpowiadać obu stronom", tzn. być dość prosta i atrakcyjna także dla nowicjuszy w dziedzinie strategii, a jednocześnie nie tracić sprawdzonych w dotychczasowych testach elementów mechaniki. Główne zmiany dotyczą mechaniki oblężeń, a także dyplomacji, w której (za pozwoleniem Autora) zdecydowałem się wykorzystać mechanizm zbliżony do zastosowanego w "Zdobywcach Italii" Raubrittera (oczywiście, jeśli moje pomysły modyfikujące ten system spodobają się Autorowi, nie mam nic przeciwko ich "zwrotnemu" wykorzystaniu
). Mam nadzieję, że gra zostanie przetestowana na nadchodzącym konwencie, myślę też (to propozycja pod kątem graczy krakowskich) o przetestowaniu jej po raz kolejny w jedno z popołudni nadchodzącego tygodnia.
Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
: piątek, 8 maja 2015, 16:13
autor: LUDzik
I jak zmiany? Jakies opinie i wnioski? Ciekawym.
Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
: wtorek, 12 maja 2015, 13:03
autor: Samuel
Z powodów osobistych musiałem odroczyć prace nad grą, napiszę więc teraz tylko kilka szybkich uwag:
1) Dwa rozwiązania na pewno sprawdzone w testach to:
- zamiana kostki na 1-2-3-3-4-5
- obniżenie kosztów rekrutacji 2 PS na polu rekrutacji za 3 PA.
2) Wiele zmian w zasadach oblężeń:
- wydając 2 PA można rzucić dwoma kostkami i zsumować wynik (zasadniczo sprawdzone)
- po oblężeniu obronność twierdzy maleje o 1 (ale nigdy do 0), może być naprawiana za 1 PA (zasadniczo sprawdzone)
- możliwość zdobywania wszystkich portów od strony morza (na razie nie zagrywane)
- możliwość oddania twierdzy przy ewakuacji jej poziomów obronności w postaci nowych PS (na razie nie zagrywane)
3) Nowe zasady dyplomacji, których tu opisywać nie będę - co do mechanizmu sprawdzone, wymagają poprawy "wydarzeń dyplomatycznych"
4) Odrzucenie przepisów dotyczących "poziomów stabilizacji"
5) Problem do rozwiązania przez "przepunktowanie planszy" - państwa kontrolowane dyplomatycznie dają zarazem punktów za dużo (za samo przejęcie) i za mało (by opłacało się działać na tych drugorzędnych teatrach). W związku z tym chciałbym zrobić tak, żeby punktów dla kontrolującego było mniej, a dla zdobywcy więcej: a to oznacza pewną zmianę w zasadach punktacji: dotąd były punkty tylko dla posiadacza i punkty dla obu graczy, teraz będą tylko dla posiadacza i tylko dla zdobywcy
Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
: środa, 17 czerwca 2015, 18:15
autor: Samuel
Uff - jestem właśnie po rozmowie z Wydawcą i wygląda na to, że obecna mechanika jest zatwierdzona. Zmienią się jeszcze dwie rzeczy, ale to raczej dodatek do tego co jest:
1) Każdy gracz będzie miał po pięć Home Cards, z których w tajemnicy wybiera na grę trzy (co z góry będzie określało jego styl gry)
2) Opcjonalnie będą scenariusze dla 4-5 graczy z innymi państwami potraktowanymi jako mocarstwa (Rzeczpospolita, Imperium Osmańskie, Zjednoczone Prowincje)
Oba te rozwiązania nie są jednak warunkiem wydania gry i, jeśli się nie sprawdzą, można z nich będzie zrezygnować.
Tak czy inaczej, sporo pracy testowej czeka mnie w wakacje, mam nadzieję, że znajdę chętnych do sprawdzenia tych alternatywnych scenariuszy.
Wielka prośba do wszystkich, którzy testowali ostatnio grę, o wszelkie krytyczne (i pochlebne) uwagi, które mogłyby mi pomóc ją skorygować (bądź zapobiec niepotrzebnym korektom).
Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
: czwartek, 25 czerwca 2015, 11:22
autor: LUDzik
No czyli powoli, ale do przodu
- 5 kart domowych z których wybiera się 3 to świetna decyzja. Poniekąd zastępuje to strategiczne decyzję związane z poziomem stabilności.
- urozmaicenie oblężeń ma sens, byle jednak nie było zbyt skomplikowane (na tym samym się łapie w moim projekcie).
- powodzenia w przerabianiu kart, a zwłaszcza oliwieniu balansu punktów za sojuszników i dyplomację, to sporo roboty. Ja bym także postarał się skrócić instrukcję w niektórych kartach, tam gdzie jest to możliwe.
- nie lubię uśrednianej losowości, ale to chyba jest dobra decyzja w wypadku tej gry.
- w wakacje jestem w Azji, więc niestety nie mogę się włączyć w testowanie.
Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
: czwartek, 25 czerwca 2015, 12:21
autor: Samuel
Dzięki za wszystkie uwagi, no i miłego pobytu w Azji!
Mam nadzieję, że z początkiem przyszłego tygodnia obecny stan gry będę w stanie zaprezentować na Forum (na razie przesłałem poprawioną instrukcję i karty Wydawcy). No i że za jakieś półtora tygodnia będę mógł zacząć testowanie - na pewno też będę je kontynuował w Muszynie i w Niepołomicach (chyba, że przed Niepołomicami gra osiągnie już zadowalający balans).
Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
: piątek, 26 czerwca 2015, 12:16
autor: farmer
LUDzik pisze:
- urozmaicenie oblężeń ma sens, byle jednak nie było zbyt skomplikowane (na tym samym się łapie w moim projekcie).
Czy możesz opowiedzieć o tym coś więcej?
O oblężeniach i ich urozmaicaniu?
pozdr,
farm
Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
: piątek, 26 czerwca 2015, 17:29
autor: Samuel
farmer pisze:LUDzik pisze:
- urozmaicenie oblężeń ma sens, byle jednak nie było zbyt skomplikowane (na tym samym się łapie w moim projekcie).
Czy możesz opowiedzieć o tym coś więcej?
O oblężeniach i ich urozmaicaniu?
pozdr,
farm
Pytanie co prawda nie było chyba do mnie, ale mogę napisać, że z "systemów oblężeń" w CDG najbardziej przypadł mi do gustu, najwięcej "chromu" przy zachowaniu elegancji daje ten w "Kingdom of Heaven". Ta gra jest jednak zdecydowanie nastawiona na oblężenia. Natomiast mój system wygląda następująco: przy jednej tabeli rzuca się albo za 1 PA jedną kostką, albo za 2 PA dwoma kostkami, do tego oblegający może dodać, a broniący odjąć po wartości z jednej karty bojowej (jest też parę bardziej skomplikowanych wydarzeń na korzyść jednej lub drugiej strony). Przy wyższych wynikach oblegający może alternatywnie zadać twierdzy więcej strat i samemu ponieść ich więcej, albo zrezygnować z części jednych i drugich. W ten sposób starałem się prosto oddać różnicę między bardziej losowym szturmem na twierdzę z marszu i długotrwałym oblężeniem, które pochłania więcej środków (punktów akcji) ale daje bardziej przewidywalny wynik.
Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
: niedziela, 28 czerwca 2015, 10:50
autor: farmer
Dzięki
Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
: czwartek, 2 lipca 2015, 15:45
autor: Samuel
Koledzy,
wygląda na to, że negocjacje co do zasad się zakończyły, w każdym razie teraz przygotowuję się do testowania już tylko balansu - w grze obliczonej teraz na 3 do 7 graczy. Poprosiłem Raleena o załączenie aktualnego wyglądu planszy i planszy dyplomatycznej, gdyby komukolwiek nasunęły się uwagi, zwłaszcza natury merytorycznej (wizualna strona produktu końcowego i tak będzie pochodzić od grafika i może się różnić od tego, co przedstawiam), będę bardzo wdzięczny. Jeśli ktoś miałby ochotę wziąć udział w testach, serdecznie zapraszam. Myślę zwłaszcza o gościach wybierających się w lipcu-sierpniu do Krakowa albo na Galicyjskie Manewry do Muszyny.
Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
: czwartek, 2 lipca 2015, 16:17
autor: Raleen
Zgodnie z zapowiedzią najnowsze wersje plansz do gry.
Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
: poniedziałek, 13 lipca 2015, 23:04
autor: Samuel
Wczoraj odbyła się rozgrywka w OLL na 7 osób. Skład: Hiszpania - Ibrahim, Francja - Fenix, Zjednoczone Prowincje - Kasia, Szwecja - Monthion, Rzeczpospolita - Maciek, Osmanie - Dajmiech. Ja kierowałem Cesarstwem i przegrałem (-19 PZ), wygrała Kasia Zjednoczonymi Prowincjami (34 PZ). Ogólnie, sojusz antyhabsburski radził sobie lepiej od początku, ale miał też przewagę 4 : 3. Hiszpania walczyła w zwarciu z Francją, straciła swoje wojska we Flandrii, później w Italii, ale o dziwo straciła na koniec jedną tylko prowincję w Europie (sporo natomiast na morzach). Rzeczpospolita z Moskiewską pomocą zajęła przejściowo Finlandię, potem ją utraciła, ale obroniła własne terytorium. Nie można tego powiedzieć o Cesarstwie, które na koniec gry zostało rozdrapane przez wojska osmańskie, szwedzkie i holenderskie. Podobny los spotkał sojusznika Cesarza, Danię. Generalnie jednak jestem zadowolony z rozgrywki, dla uzyskania balansu doregulowania wymaga raczej rozstawienie początkowe niż trudniejsze do zmiany elementy.
Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
: wtorek, 25 sierpnia 2015, 22:09
autor: krajarek
Jest szansa na grę jeszcze w tym roku? Bo miałbym dużą chęć popróbować.
Re: Orzeł, Lew i Lilie - ogólna dyskusja
: wtorek, 8 września 2015, 11:49
autor: Samuel
krajarek pisze:Jest szansa na grę jeszcze w tym roku? Bo miałbym dużą chęć popróbować.
Przepraszam, prześlepiłem posta. Myślę, że na wydanie gry już w 2015 szans nie ma, na "Polach Chwały" mam dopiero omawiać sprawę "kalendarza wydawniczego". Jeślibyś chciał zagrać w tym roku, to zapraszam do Krakowa, mogę się też kiedyś umówić na Śląsku czy w okolicach, jeśli by się tam zebrała ekipa. Zasady są już ustalone na 100%, ale potrzebowałbym jeszcze 2-3 gier, by rozstrzygnąć ostatnie wątpliwości w sprawie balansu (np. punktowanie twierdz).