Kilka przemyśleń i zasad o budynkach i artylerii

"Battlegroup Kursk", "Battlegroup Normandy" i kolejne części systemu.
Wiciu
Adjudant
Posty: 228
Rejestracja: niedziela, 19 października 2014, 22:18
Been thanked: 3 times

Kilka przemyśleń i zasad o budynkach i artylerii

Post autor: Wiciu »

W Battlegroupie nie podobają mi się dwie kwestie - jedna związana z wchodzeniem i poruszaniem się po/przez budynki, druga związana z ostrzałem artyleryjskim. Wpadłem na takie rozwiązania sytuacji:

1.
Problem: Piechota która zajmuje budynek w magiczny sposób przemieszcza się na jego drugi koniec. Jeżeli budynek jest zajęty piechota magicznymi windami może natychmiastowo zmienić swoje pozycje :D Jest to tym bardziej uciążliwe w przypadku gdy można wejść do budynku w jednej turze z jednej strony, a w kolejnej turze wyskoczyć z drugiej strony dodając sobie kilka cali ruchu.

Rozwiązanie: Piechota w budynku posiada dwa stany: rozproszony, umocniony.
Stan rozproszony piechota dostaje automatycznie po wejściu do budynku, w tym stanie piechota nie może strzelać-chłopaki biegają po korytarzach, wyżerają zawartości spiżarki itp. Wyjść z budynku można w tym samym miejscu w którym się weszło (można oznaczyć markerem).
Przejście w stan umocniony kosztuje jeden ruch/strzał. (Żołnierze robią miejsce przy oknach, wybijają szyby itp). Przy wybranych oknach rozstawia się znaczniki - symbolizują one żołnierzy gotowych na ostrzał. Z jednego okna może strzelać maks 3 ludzi, kąt ostrzału 180stopni. Przestawienie znaczników kosztuje ruch/strzał. Piechota w tym stanie może opuścić budynek od tej strony gdzie jest najwięcej znaczników.

2.
Problem: Nie lubię sytuacji kiedy ostrzał artyleryjski trafiając w dużą zbitą grupę wroga stara się spinować te biedne 4 oddziały a pozostałe np. 5 sobie z tego drwi:D Sytuacja ta jest bardzo nierealna i marnie wygląda(przynajmniej w moich oczach).

Rozwiązanie: Każdy oddział w promieniu 5 cali od środka ostrzału który nie dostał ran/pinu w normalny sposób może zostać trafiony tak jak z area fire. Wykonuje się dwa rzuty - pierwszy określający czy jednostka dostała się pod ogień artyleryjski, drugi normalny. Troszkę to zamotałem więc postaram się na przykładzie wyjaśnić o co mi chodzi.
Pociski pojedynczego średniego moździerza trafiły w grupę wrogich jednostek. Od punktu trafienia w promieniu 10cali są 4 czołgi. W promieniu 5cali są 3 czołgi. Najbliższe dwa otrzymują trafienia zgodne z zasadami. Trzeci może otrzymać trafienie na 4+, jeżeli je otrzyma rozpatruje się normalny area fire dla niego-czyli kolejny rzut na 4+.
Załączniki

[Rozszerzenie png zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]

Awatar użytkownika
Przemos19
General der Panzertruppen
Posty: 4986
Rejestracja: sobota, 10 czerwca 2006, 22:46
Lokalizacja: Zawiercie/Katowice
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Kilka przemyśleń i zasad o budynkach i artylerii

Post autor: Przemos19 »

Artyleria jest pewnym uśrednieniem. Tutaj mamy zasięg 10 cali i ile armatek tyle potencjalnych trafień razy dwa. Natomiast porównując to np. z OWW2 tam artyleria w zależności od kalibra miała róznej wielkości placek. Pytanie co lepiej - uśrednić czy iść w różnej wielkości placki? Z doświadczenia wiem, że lepiej iść w uśrednienie.
http://www.przemos85.blogspot.com/ - blog poświęcony OWW2 i wargamingowi

http://www.battlegroup.net.pl - strona poświęcona Operation World War 2 i wargamingowi
Robakk
Capitaine-Adjudant-Major
Posty: 952
Rejestracja: środa, 19 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Bytom

Re: Kilka przemyśleń i zasad o budynkach i artylerii

Post autor: Robakk »

Jeśli chodzi o budynki to jestem za, natomiast ostrzał to już poważnejsza ingerencja i musielibyśmy zagrać żebym sobie zdanie wyrobił :)
Wiciu
Adjudant
Posty: 228
Rejestracja: niedziela, 19 października 2014, 22:18
Been thanked: 3 times

Re: Kilka przemyśleń i zasad o budynkach i artylerii

Post autor: Wiciu »

Przemos - tylko że obecna wersja nie jest uśrednieniem, jest dziwolągiem który powoduje że jeżeli w polu ostrzału jest jedna jednostka to mocno oberwie, jeżeli jednostek jest wiele to mało która nawet zauważy ten ostrzał.
Awatar użytkownika
WarHammster
Général de Division
Posty: 3211
Rejestracja: czwartek, 8 marca 2012, 22:56
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

Re: Kilka przemyśleń i zasad o budynkach i artylerii

Post autor: WarHammster »

BG to nie FoF czy OWWII, nie ma tu uszczegółowień, które psuły rozgrywkę. Piechota w budynku oznacza piechotę w budynku (bez wnikania w którym miejscu) - z jakiej strony wyjdzie nie ma znaczenia z uwagi na wielki interwał czasowy faz/tur/rund - może trwać jedną minutę lub jeden dzień. Wszystko zależy i tak od graczy, więc co wprowadzisz będzie Twoje :).

Widzę, że byłbyś zwolennikiem fabularyzowanych scenariuszy. W tym celu najlepiej jest zagrać w FoF - tam możesz się bawić w bieganie po budynkach i zbieranie zapasów :). Jeszcze lepiej jest zagrać w RPG z użyciem figurek - to już w ogóle jazda :).

Jest wiele zasad i każdy autor daje coś innego - nie ma sensu zmieniać jednego systemu by za jakiś czas zaczął w efekcie zmian przypominać inny.
Ostatnio zmieniony piątek, 18 września 2015, 15:27 przez WarHammster, łącznie zmieniany 1 raz.
http://warhammster.blogspot.com/
W żywocie Herborda - starszyzna nie może podjąć żadnej decyzji bez konsultacji z ludem.
Awatar użytkownika
GRZ
Général de Brigade
Posty: 2695
Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: Kilka przemyśleń i zasad o budynkach i artylerii

Post autor: GRZ »

WarHammster pisze:nie ma sensu zmieniać jednego systemu by za jakiś czas zaczął w efekcie zmian przypominać inny.
Dlaczego? Jego lalki może się bawić jak chce. Jeżeli tylko zasady dodatkowe/zmienione zostaną jasno opisane i obydwaj gracze będą ich chcieli używać to nie widzę problemu. BG to system który można śmiało zmieniać, zepsuć się nie zepsuje. ;)
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kilka przemyśleń i zasad o budynkach i artylerii

Post autor: AWu »

Jasne, że może, ale wyjątkowo zgodzę się z Hamsterem.


To system w którym tura trwa kilka minut (x wystrzałów z działa pojazdu). W takiej skali piechota już jest niepotrzebnie szczegółowa, a z tymi budynkami to się zaburza skalę rozgrywki czasowa, bo piechota ma w tym budynku znacznie krótsze tury niż czołg stojący obok budynku.

Do takich szczegółowych rzeczy jak poruszanie się po budynkach, rozkład pomieszczeń i tak dalej są bardziej szczegółowe systemy lepiej przystosowane mechanicznie.
Awatar użytkownika
GRZ
Général de Brigade
Posty: 2695
Rejestracja: niedziela, 10 lipca 2011, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 3 times

Re: Kilka przemyśleń i zasad o budynkach i artylerii

Post autor: GRZ »

Mi chodziło o samą ideę zmiany zasad nie o konkretne rozwiązanie. Przyznam się że nawet nie przeczytałem całości pomysłu.
"In war victory is one part planing and nine parts faith"
ale dobre kostki pomagają.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Battlegroup”