[AAR] Scenariusz I v.3 (1831) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43394
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3966 times
- Been thanked: 2526 times
- Kontakt:
[AAR] Scenariusz I v.3 (1831) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Silver
- Général de Division
- Posty: 3535
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 104 times
Re: [AAR] Odwrót Łub. (v3) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015
Teraz było chyba bardziej historycznie i Polacy wycofywali się szybciej. Nareszcie zobaczyłem obronę samego miasta.
Przepisy dotyczące przymusowych odwrotów za rzekę powinny chyba ujmować fakt wcześniejszego wycofania (przymusowego lub z własnej woli) części sił polskich i np. gdy już sporo odeszło za mosty to zmniejszyć prawdopodobieństwo przymusowego odejścia zbyt dużej ilości sił i na odwrót.
Przepisy dotyczące przymusowych odwrotów za rzekę powinny chyba ujmować fakt wcześniejszego wycofania (przymusowego lub z własnej woli) części sił polskich i np. gdy już sporo odeszło za mosty to zmniejszyć prawdopodobieństwo przymusowego odejścia zbyt dużej ilości sił i na odwrót.
-
- Chui
- Posty: 747
- Rejestracja: środa, 31 grudnia 2014, 17:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 214 times
- Been thanked: 22 times
Re: [AAR] Odwrót Łub. (v3) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015
Te żetony pożarów na końcu, ja uwielbiam takie szczegóły.
Jak my tu przetrwaliśmy?
-
- Sous-lieutenant
- Posty: 487
- Rejestracja: poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 17:38
- Lokalizacja: Dolnośląskie
- Has thanked: 148 times
- Been thanked: 20 times
Re: [AAR] Odwrót Łub. (v3) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015
Tak jest, jakieś eventy, wydarzenia losowe, historyczne i fikcyjne powinny być. Szczególnie, że na mapie, polu bitwy panuje wszystkowidzące oko wojny, nie ma efektu mgły wojny, choć namiastka jest ... żetony kolumn w marszu, umocnień budynków, zadymienia pola walki, pożarów budynków, jak mniemam to też lasów, mostów ...
-
- Chui
- Posty: 747
- Rejestracja: środa, 31 grudnia 2014, 17:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 214 times
- Been thanked: 22 times
Re: [AAR] Odwrót Łub. (v3) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015
O nieeeeczarek0402 pisze:Tak jest, jakieś eventy, wydarzenia losowe, historyczne i fikcyjne
Jak my tu przetrwaliśmy?
-
- Sous-lieutenant
- Posty: 487
- Rejestracja: poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 17:38
- Lokalizacja: Dolnośląskie
- Has thanked: 148 times
- Been thanked: 20 times
Re: [AAR] Odwrót Łub. (v3) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015
Przede wszystkim pojawiły się wydarzenia losowe. Mogą one zmuszać Polaków do wycofania w trakcie rozgrywki określonej liczby oddziałów za mosty (na zachodni brzeg Narwi) w danym etapie. Symuluje to realizację rozkazu odwrotu, wydanego przez gen. Łubieńskiego, i zmusza Polaków do cofania się, jeszcze bardziej niż to było dotychczas, gdzie mieli pod tym względem dość dużą swobodę. Dla Rosjan efektem wydarzeń może być przymusowy postój jednego ze zgrupowań, na które podzielona jest armia rosyjska, a przy dużym pechu nawet całej armii. Symuluje to słabość dowodzenia i koordynacji działań, zwłaszcza południowej grupy wojsk rosyjskich, która historycznie dość niemrawo posuwała się w stronę Ostrołęki i nie zdołała przeciąć Polakom odwrotu. Wydarzenia te pojawiają się losowo, więc jest to rozwiązanie skierowane do tych graczy, którzy lubią więcej niepewności w grach.
To nie jest dobre jako opcja, scenariusz, wariant gry historycznej, pół historycznej, fikcyjnej, losowej?!
To nie jest dobre jako opcja, scenariusz, wariant gry historycznej, pół historycznej, fikcyjnej, losowej?!
- cadrach
- Capitaine
- Posty: 878
- Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
- Lokalizacja: Puszcza Piska
- Has thanked: 85 times
- Been thanked: 141 times
- Kontakt:
Re: [AAR] Odwrót Łub. (v3) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015
Faktycznie ciekawa partia, bo raz pierwszy zobaczyłem oblężenie miasta. Jakoś dotychczas wszyscy woleli się bronić i opóźniać marsz.
Silverze i Czarku, ja to jeszcze widzę tak, że wynik historyczny można wywołać nie tylko przymusowym wycofywaniem oddziałów, ale też nadaniem innych mnożników PZ za zniszczone polskie PS (dla Rosjan) oraz wycofane oddziały (dla Polaków). Im bardziej zwiększamy te mnożniki, tym bardziej Polak musi unikać strat, bo więcej one dają Rosjanom, a i sam kuszony jest lepiej premiowanym odwrotem. Obecnie jest tak, że punktacja daje Polakom pewną nadzieję na stawianie oporu do końca lub prawie końca. Chodzi o to, że z gracza po 12 etapie zrzucona jest odpowiedzialność za to, co z niewycofanymi Polakami miałoby się stać. On gra na punkty do 12 etapu, to wszystko.
To są takie moje luźne przemyślenia, wkrótce dostarczymy jeszcze próbek i można będzie dokładniej wyliczyć, na ile są sensowne, a na ile się mylę.
Silverze i Czarku, ja to jeszcze widzę tak, że wynik historyczny można wywołać nie tylko przymusowym wycofywaniem oddziałów, ale też nadaniem innych mnożników PZ za zniszczone polskie PS (dla Rosjan) oraz wycofane oddziały (dla Polaków). Im bardziej zwiększamy te mnożniki, tym bardziej Polak musi unikać strat, bo więcej one dają Rosjanom, a i sam kuszony jest lepiej premiowanym odwrotem. Obecnie jest tak, że punktacja daje Polakom pewną nadzieję na stawianie oporu do końca lub prawie końca. Chodzi o to, że z gracza po 12 etapie zrzucona jest odpowiedzialność za to, co z niewycofanymi Polakami miałoby się stać. On gra na punkty do 12 etapu, to wszystko.
To są takie moje luźne przemyślenia, wkrótce dostarczymy jeszcze próbek i można będzie dokładniej wyliczyć, na ile są sensowne, a na ile się mylę.
no school, no work, no problem
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43394
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3966 times
- Been thanked: 2526 times
- Kontakt:
Re: [AAR] Odwrót Łub. (v3) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015
Na razie jest tak, że co turę rzuca się dwoma kostkami, jest prosta tabelka i do każdego wyniku jest przypisane wydarzenie. Każdy wynik może się powtórzyć maksymalnie dwa razy, więc nie grozi, że Polacy będą musieli wycofać od razu zbyt wiele oddziałów. Natomiast zmuszenie ich do wycofania kilku jednostek (póki co działa to tak, że te oddziały po prostu "znikają" z planszy), sprawia, że nie mogą już stworzyć takiej silnej skonsolidowanej obrony. I bardziej wymusza to na nich cofanie się. Przy czym ten efekt jest stopniowy, bo rzuca się co etap i stopniowo odchodzą im jednostki za rzekę. Ale są też wyniki, które stopują Rosjan, bo tak jak pisałem w relacji, oni trochę niemrawo posuwali się do przodu - zwłaszcza to południowe skrzydło, które miało najważniejsze zadanie.
To są efekty bardzo mocno związane z realiami tej bitwy i to co było widać w tym scenariuszu jest bardzo zbliżone do historycznego przebiegu bitwy, ale z drugiej strony nie można nakazać graczowi, żeby postępował dokładnie tak jak to miało miejsce historycznie.
To są efekty bardzo mocno związane z realiami tej bitwy i to co było widać w tym scenariuszu jest bardzo zbliżone do historycznego przebiegu bitwy, ale z drugiej strony nie można nakazać graczowi, żeby postępował dokładnie tak jak to miało miejsce historycznie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)