[AAR] Scenariusz I v.3 (1831) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015

Iganie 1831, Ostrołęka 16 lutego 1807 i inne gry oparte na zasadach systemu
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3948 times
Been thanked: 2515 times
Kontakt:

[AAR] Scenariusz I v.3 (1831) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015

Post autor: Raleen »

Relacja z rozgrywki na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: [AAR] Odwrót Łub. (v3) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015

Post autor: Silver »

Teraz było chyba bardziej historycznie i Polacy wycofywali się szybciej. Nareszcie zobaczyłem obronę samego miasta.
Przepisy dotyczące przymusowych odwrotów za rzekę powinny chyba ujmować fakt wcześniejszego wycofania (przymusowego lub z własnej woli) części sił polskich i np. gdy już sporo odeszło za mosty to zmniejszyć prawdopodobieństwo przymusowego odejścia zbyt dużej ilości sił i na odwrót.
Radosław Kotowski
Chui
Posty: 747
Rejestracja: środa, 31 grudnia 2014, 17:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 214 times
Been thanked: 22 times

Re: [AAR] Odwrót Łub. (v3) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015

Post autor: Radosław Kotowski »

Te żetony pożarów na końcu, ja uwielbiam takie szczegóły. :)
Jak my tu przetrwaliśmy?
czarek0402
Sous-lieutenant
Posty: 487
Rejestracja: poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 17:38
Lokalizacja: Dolnośląskie
Has thanked: 148 times
Been thanked: 20 times

Re: [AAR] Odwrót Łub. (v3) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015

Post autor: czarek0402 »

Tak jest, jakieś eventy, wydarzenia losowe, historyczne i fikcyjne powinny być. Szczególnie, że na mapie, polu bitwy panuje wszystkowidzące oko wojny, nie ma efektu mgły wojny, choć namiastka jest ... żetony kolumn w marszu, umocnień budynków, zadymienia pola walki, pożarów budynków, jak mniemam to też lasów, mostów ... ;)
Radosław Kotowski
Chui
Posty: 747
Rejestracja: środa, 31 grudnia 2014, 17:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 214 times
Been thanked: 22 times

Re: [AAR] Odwrót Łub. (v3) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015

Post autor: Radosław Kotowski »

czarek0402 pisze:Tak jest, jakieś eventy, wydarzenia losowe, historyczne i fikcyjne
O nieeee :o
Jak my tu przetrwaliśmy?
czarek0402
Sous-lieutenant
Posty: 487
Rejestracja: poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 17:38
Lokalizacja: Dolnośląskie
Has thanked: 148 times
Been thanked: 20 times

Re: [AAR] Odwrót Łub. (v3) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015

Post autor: czarek0402 »

Przede wszystkim pojawiły się wydarzenia losowe. Mogą one zmuszać Polaków do wycofania w trakcie rozgrywki określonej liczby oddziałów za mosty (na zachodni brzeg Narwi) w danym etapie. Symuluje to realizację rozkazu odwrotu, wydanego przez gen. Łubieńskiego, i zmusza Polaków do cofania się, jeszcze bardziej niż to było dotychczas, gdzie mieli pod tym względem dość dużą swobodę. Dla Rosjan efektem wydarzeń może być przymusowy postój jednego ze zgrupowań, na które podzielona jest armia rosyjska, a przy dużym pechu nawet całej armii. Symuluje to słabość dowodzenia i koordynacji działań, zwłaszcza południowej grupy wojsk rosyjskich, która historycznie dość niemrawo posuwała się w stronę Ostrołęki i nie zdołała przeciąć Polakom odwrotu. Wydarzenia te pojawiają się losowo, więc jest to rozwiązanie skierowane do tych graczy, którzy lubią więcej niepewności w grach.

To nie jest dobre jako opcja, scenariusz, wariant gry historycznej, pół historycznej, fikcyjnej, losowej?! ;)
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 877
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 84 times
Been thanked: 141 times
Kontakt:

Re: [AAR] Odwrót Łub. (v3) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015

Post autor: cadrach »

Faktycznie ciekawa partia, bo raz pierwszy zobaczyłem oblężenie miasta. Jakoś dotychczas wszyscy woleli się bronić i opóźniać marsz.

Silverze i Czarku, ja to jeszcze widzę tak, że wynik historyczny można wywołać nie tylko przymusowym wycofywaniem oddziałów, ale też nadaniem innych mnożników PZ za zniszczone polskie PS (dla Rosjan) oraz wycofane oddziały (dla Polaków). Im bardziej zwiększamy te mnożniki, tym bardziej Polak musi unikać strat, bo więcej one dają Rosjanom, a i sam kuszony jest lepiej premiowanym odwrotem. Obecnie jest tak, że punktacja daje Polakom pewną nadzieję na stawianie oporu do końca lub prawie końca. Chodzi o to, że z gracza po 12 etapie zrzucona jest odpowiedzialność za to, co z niewycofanymi Polakami miałoby się stać. On gra na punkty do 12 etapu, to wszystko.

To są takie moje luźne przemyślenia, wkrótce dostarczymy jeszcze próbek i można będzie dokładniej wyliczyć, na ile są sensowne, a na ile się mylę.
no school, no work, no problem
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3948 times
Been thanked: 2515 times
Kontakt:

Re: [AAR] Odwrót Łub. (v3) - Paweł vs Raleen, 10.05.2015

Post autor: Raleen »

Na razie jest tak, że co turę rzuca się dwoma kostkami, jest prosta tabelka i do każdego wyniku jest przypisane wydarzenie. Każdy wynik może się powtórzyć maksymalnie dwa razy, więc nie grozi, że Polacy będą musieli wycofać od razu zbyt wiele oddziałów. Natomiast zmuszenie ich do wycofania kilku jednostek (póki co działa to tak, że te oddziały po prostu "znikają" z planszy), sprawia, że nie mogą już stworzyć takiej silnej skonsolidowanej obrony. I bardziej wymusza to na nich cofanie się. Przy czym ten efekt jest stopniowy, bo rzuca się co etap i stopniowo odchodzą im jednostki za rzekę. Ale są też wyniki, które stopują Rosjan, bo tak jak pisałem w relacji, oni trochę niemrawo posuwali się do przodu - zwłaszcza to południowe skrzydło, które miało najważniejsze zadanie.

To są efekty bardzo mocno związane z realiami tej bitwy i to co było widać w tym scenariuszu jest bardzo zbliżone do historycznego przebiegu bitwy, ale z drugiej strony nie można nakazać graczowi, żeby postępował dokładnie tak jak to miało miejsce historycznie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Zablokowany

Wróć do „Ostrołęka 26 maja 1831”