Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest poniedziałek, 20 listopada 2017, 17:18

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Szarża i kontrszarża
PostNapisane: poniedziałek, 21 grudnia 2015, 00:20 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
Posty: 501
Lokalizacja: Warszawa
Sorki wyraziłem się niedokładnie.

14.3.2 blokuje przegrupowanie, jeżeli spełnione są dwa warunki.
- została zadeklarowana szarża
- oddział obrońcy znajduje się w strefie kontroli jednostki szarżującej

Kontrszarża niepełna spełnia te dwa wymogi. Czy tak atakując blokujemy możliwość przegrupowania wykorzystując 14.3.2 ?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szarża i kontrszarża
PostNapisane: poniedziałek, 21 grudnia 2015, 00:31 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32656
Lokalizacja: Warszawa
Ten przepis został tworzony tylko z myślą o szarży. Tam jest mowa o deklaracji szarży, czego nie ma w przypadku kontrszarży.

W sumie on ma niewielkie zastosowanie. W zamyśle miał uniemożliwić tego rodzaju kombinacje, jakie Ci wyżej opisałem, nic więcej. Czasem przepisy, które dziwnie wyglądają, mają takie cele ;). Muszę następnym razem nad tym pomyśleć - może wprost o tym pisać.

W 14.3.2 chodzi tylko o to, że:

1) Nie możesz formować czworoboku jak znajdujesz się w strefie kontroli jednostki szarżującej na dany oddział, po tym jak kolejna jednostka wykona szarżę na ten sam oddział.
2) Kawaleria w tej samej sytuacji nie może wykonywać zwrotów.

W sumie przy standardowo grających graczach, ten przepis prawie nie ma zastosowania.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szarża i kontrszarża
PostNapisane: poniedziałek, 21 grudnia 2015, 00:44 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
Posty: 501
Lokalizacja: Warszawa
Ok. Tylko się zastanawiam.

Szukałem niewypowiedzianej treści, którą trzeba wydedukować. Tak jak z artylerią.

Dzięki.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szarża i kontrszarża
PostNapisane: poniedziałek, 21 grudnia 2015, 09:40 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32656
Lokalizacja: Warszawa
Jako uzupełnienie dodam, że w innych systemach są różne patologie związane z tym, że jednostka zaatakowana szarżą nadal może jeszcze wykonywać różne akcje i czasami uniknąć tego ataku. Starałem się u nas to wyeliminować.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szarża i kontrszarża
PostNapisane: piątek, 8 stycznia 2016, 09:22 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4385
Lokalizacja: Festung Stettin
W ostatniej rozgrywce wypadł nam przypadek, którego chyba żaden przepis nie obejmuje, więc zagraliśmy zgodnie ze zdrowym rozsądkiem. Dwie kawalerie starły się w szarży. Obie miały jednakową siłę startową, lecz atakująca miała przewagę morale. Ze stosunków sił po modyfikacji za morale wyszło nam 2,5:1. Zgodnie z zasadą specjalną odnośnie przesuwania kolumn powinniśmy przesunąć ją na korzyść liczniejszego oddziału, tylko, że oddziały były tak samo liczne. Zagraliśmy wobec tego tak, że przewaga za morale dawała tej stronie korzystniejsze przesunięcie. Poproszę o wyjaśnienie, czy zrobiliśmy dobrze, czy jest jakiś kruczek rozstrzygający tę kwestię.

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szarża i kontrszarża
PostNapisane: piątek, 8 stycznia 2016, 15:43 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32656
Lokalizacja: Warszawa
Domyślam się, że chodzi o punkt 11.5.4. On jest wyjątkiem od ogólnych zasad i wprowadza w tym szczególnym przypadku inne zaokrąglanie. Jeśli nie dało się go zastosować, to zaokrąglamy na zasadach ogólnych, czyli 2,5:1 się zaokrągla do 2:1.

Ten punkt (11.5.4) powstał właśnie z tego względu, że często po wprowadzeniu tych wszystkich modyfikacji często wypada dokładnie w połowie i wychodziło to tak, że strona mająca przewagę w morale nie dostawała przesunięcia. Stąd, ponieważ generalnie ten efekt nie jest dobry, pojawił się pomysł, żeby to uzależnić od pierwotnej siły (liczebności) walczących jednostek, ale jak siła obu jest taka sama to powinno być na korzyść obrońcy.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szarża i kontrszarża
PostNapisane: piątek, 8 stycznia 2016, 16:12 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4385
Lokalizacja: Festung Stettin
Tak, dokładnie o ten przepis chodziło. Dzięki za wyjaśnienie. Myśleliśmy jednak, że skoro oddział ma większe morale, to "przeważa", ale dla mnie OK :)

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Szarża i kontrszarża
PostNapisane: niedziela, 24 kwietnia 2016, 00:10 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32656
Lokalizacja: Warszawa
W ramach erraty do instrukcji, bo niestety Kristo zauważył nie tak dawno temu pewien błąd, który mi się wkradł.

Chodzi o punkt 12.2.2 dotyczący kontrszarży bocznej. Do przepisu tego dołączony jest schemat.

Sam przepis brzmi następująco:

Cytuj:
12.2.2 Przeprowadzenie kontrszarży bocznej możliwe jest tylko w stosunku do jednostki, która przed rozpoczęciem ruchu (w tym pościgu) bądź w dowolnym momencie jego wykonywania znalazła się w strefie przedniej kawalerii, bądź w strefie bocznej w odległości powyżej 4 pól, i jednostka kontrszarżująca miała do niej linię widoczności (patrz 16.3). Przy sprawdzaniu widoczności nie uwzględnia się blokowania jej przez oddziały.


Dalej jest wspomniany schemat i opis do niego:

Cytuj:
Jednostka kawalerii może wykonać kontrszarżę boczną, jeżeli przed rozpoczęciem ruchu (pościgu) bądź w którymkolwiek momencie jego wykonywania oddział przeciwnika znajdował się w strefie przedniej kawalerii bądź w jej strefie bocznej dalej niż 4 pola od jednostki - na polach oznaczonych kolorem białym. Jeżeli oddział przeciwnika znajdował się na polach oznaczonych kolorem szarym, wykonanie kontrszarży bocznej jest niemożliwe.


Błąd na schemacie polega na tym, że na szaro zaznaczono także pola znajdujące się w odległości 5 pól od jednostki, które powinny być oznaczone na biało, żeby wszystko zgadzało się zarówno z opisem do schematu, jak i z przepisem (12.2.2). Niżej zaznaczyłem te pola na żółto.

Obrazek

Jak to często bywa, w trakcie prac nad zasadami funkcjonowały różne wersje tego przepisu. Chodziło o to jak duża ma być ta szara strefa i jak duże w związku z tym mają być możliwości wykonywania kontrszarży bocznej. Pierwotna wersja była taka jak pokazuje to schemat, czyli szara strefa była większa - do 5 pól. Potem doszedłem do wniosku, że to trochę za dużo, ale do końca nie mogłem się zdecydować. W międzyczasie była jeszcze wersja kompromisowa - dla lepiej wyszkolonych jednostek (głównie polskich starych pułków) szara strefa miała być mniejsza - do 4 pól, dla tych gorzej wyszkolonych - do 5 pól. Ostatecznie zdecydowałem się chyba niecały tydzień przed czasem gdy instrukcja szła do składu, czas nas gonił i sytuacja była napięta, i choć mam wrażenie, że podmieniłem schematy razem ze zmianą przepisu, to został stary schemat.

Jak ktoś chce (tzn. jak obie strony się umówią), można grać według wersji, którą zawiera schemat. Nie wypaczy to gry.

Niewykluczone, że w przyszłości wrócimy do różnicowania długości tej strefy dla kawalerii różnych narodowości, ponieważ np. Rosjanie w czasie wojny 1806-1807 (zwłaszcza dragoni) mieli duże problemy właśnie z manewrowaniem i zwrotnością, co długość tej strefy mogłaby po części oddawać.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 23 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.