[AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.2016

Iganie 1831, Ostrołęka 16 lutego 1807 i inne gry oparte na zasadach systemu
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201

Post autor: clown »

Ja mam zastrzeżenia do ostrzałów zabudowań. Czy ktokolwiek osiągnął pożar na poziomie 5? To jest wręcz niemożliwe. Artyleria nie ma wpływu na zabudowania. Masz 30 artylerii i nic to nie znaczy. Równie dobrze możesz mieć 2. Moim zdaniem wymaga to poprawy.
Osobiście byłbym ostrożny z poprawianiem ostrzału zabudowań. To nie czasy PWŚ czy DWŚ. Artyleria w okresie napoleońskim była mordercza dla wojsk w otwartym terenie, natomiast przy zabudowaniach jej wpływ malał. Warto zapoznać się z opisami walk w Aspern-Essling, La Haie-Sainte, Hougoumont, Sokolnic, Telnic czy innych podobnych miejsc. Artyleria mogła jedynie uczynić pozycję nieprzyjaciela niekomfortową (podpalenie, itp.), natomiast wyrzucić stamtąd mógł ją jedynie szturm.
Co innego działania stricte oblężnicze, przy użyciu artylerii odpowiedniego wagomiaru.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201

Post autor: Raleen »

Kristo, dobrze Ci szły rzuty na ostrzał pociskami zapalającymi, a mi słabo rzuty na gaszenie, stąd masz takie wrażenie, ale wcale tak być nie musi przy następnej rozgrywce. Paweł jak szturmował w rozgrywce tydzień wcześniej zabudowania to strzelał i strzelał, a mało co podpalił, a to co podpalił często gasiłem.

Ze podpalaniem zabudowań i ogólnie użyciem artylerii wobec nich było tak jak pisze clown. Gdyby to się dało zrobić szybko samą artylerią, to w ogóle nie przeprowadzano by szturmów tylko podciągano samą artylerię i rozwalano nią zabudowania. To jeszcze nie ta epoka.
czarek0402 pisze:Super opis, super bitwa. Pamiętacie może ogólne straty w punktach siły piechoty, kawalerii i dział, kanonierów. Ciekawe jak rozłożyło się to na straty obrońców w zabudowaniach vs. atakujące kolumny? :)
Dla strat obrońców Ostrołęki jest fotka, natomiast atakujący, zwłaszcza piechota, też ucierpieli. Po kilku atakach niektóre prowadzące natarcie bataliony grenadierów miały połowę składu, a zdarzało się, że i mniej, więc trup ścielił się gęsto.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Kristo.kk
Adjoint
Posty: 704
Rejestracja: poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 84 times

Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201

Post autor: Kristo.kk »

Chodzi mi o to, że ostrzał artyleryjski jest słaby. Nie da się w czasie jednej gry doprowadzić do zniszczenia zabudowań. Powinna być możliwość zwiększania poziomu pożaru dalszym ostrzałem. Jeśli pożar osiągnie duży rozmiar to nie można ugasić go jednym rzutem.
Można też stracić poziom sprawności bojowej przechodząc przez palące się zabudowania. Automatyczna strata o jeden poziom w przypadku przechodzenia przez duży pożar, ale nie więcej niż D2.
Wywołanie pożaru ma do czegoś służyć.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201

Post autor: Raleen »

Jak pożar osiągnie duże rozmiary to nie da się (albo jest to bardzo trudne) by ugasić go jednym rzutem, bo im większy jest poziom pożaru, tym większy jest ujemny modyfikator do rzutu na jego ugaszenie.

Ogólnie to Kristo zapoznaj się dokładnie z tabelą OSTRZAŁ KULAMI ZAPALAJĄCYMI i opisami, które są pod nią.

Jak poziom pożaru przekroczy 5, to oddziały stojące w zabudowaniach tracą szyk obrona zabudowań i muszą przejść w kolumnę albo tyralierę. Po przekroczeniu 10 poziomu pożaru, zabudowania ulegają spaleniu.

Wniosek z tego, że mogą się spalić podczas trwania scenariusza, a 5 etapów najczęściej wystarcza do tego, żeby nie można było na danym polu utworzyć obrony zabudowań.

Patrząc realistycznie, to jak już się budynek (czy dana część miasta) paliła, wystrzeliwanie tam kolejnych kul zapalających niewiele zmieniało.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
czarek0402
Sous-lieutenant
Posty: 487
Rejestracja: poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 17:38
Lokalizacja: Dolnośląskie
Has thanked: 148 times
Been thanked: 20 times

Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201

Post autor: czarek0402 »

Może trzeba by pochylić głowy nad tym, że powstające pożary, ich gaszenia, ponowne podpalenia to jedno, a uszkodzenia z pożarów, powstające zgliszcza to drugie. Dany heks, kwartał miasta, wioski kilkukrotnie podpalany, palący się w czasie przez kilka tur, nawet ugaszony czy nieustanie gaszony, nie jest tym samym co na rozpoczęciu bitwy, ale też nie jest zgliszczami pełnymi.

Coś pośredniego jakby. ;)

Na przykład, jak pożar osiąga poziom 5, nawet po ugaszeniu do poziomu 4, nawet jak zejdzie do 0, jak i po ponownym podpaleniu jest już terenem uszkodzonym, a z poziomem 10 już tylko zgliszczami.

Czyli są 3 stany infrastruktury, normalna, nadpalona i zgliszcza.

Na pewno dla wiosek drewnianych, mniej dla miast murowanych.

Itp. itd.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201

Post autor: Raleen »

Czarek, ja mogę takie przepisy wymyślić, ale potem żebyś nie narzekał, że za długie i zbyt rozbudowane ;)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
czarek0402
Sous-lieutenant
Posty: 487
Rejestracja: poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 17:38
Lokalizacja: Dolnośląskie
Has thanked: 148 times
Been thanked: 20 times

Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201

Post autor: czarek0402 »

Dokładnie. ;) Balans musi być. Ale to Autor sam zobaczy, oceni i wprowadzi po rozgrywkach z graczami.

PS. Trzeba wziąć pod uwagę całość bitwy, historyczne aspekty wokół i inne historyczne bitwy, które powstaną na regułach tych. Czyli, że 1Pułk Jegrów gasił tylko pożary w Ostrołęce podczas całej bitwy, pilnował, aby się nie rozprzestrzeniły dalej. Czyli to był proces mozolny, długotrwały, wielogodzinny. Jeden etap to 15-20 minut. Kilka etapów gry to za mało, aby zniszczyć, ale wystarczające, aby podpalić, zadymić, zdezorganizować. Ale jakby użyto artylerii oblężniczej lub skomasowano działa w połączeniu z długotrwałym ostrzałem. Tak samo osada Nowe Miasto została zniszczona podczas wcześniejszej kampanii, ale w jakim czasie i przez co, nie wiem. Rozgrywki testowe pokażą rozwiązania.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201

Post autor: Raleen »

Przerwa związana ze świętem i długi weekend sprawiły, że mogę intensywniej popracować nad scenariuszem.
Trochę jeszcze pogrzebię prawdopodobnie przy warunkach zwycięstwa.
Kolejny duży test na najbliższym "Strategosie".
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Kristo.kk
Adjoint
Posty: 704
Rejestracja: poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 84 times

Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201

Post autor: Kristo.kk »

Powiesz coś więcej?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201

Post autor: Raleen »

Dostaniesz niedługo, żebyś mógł przyszykować optymalną strategię na rozgrywkę na "Strategosie" :)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201

Post autor: Raleen »

Niestety, w Ostrołęce tylko klasztor jest budynkiem murowanym i jego podpalić ciężej, a łatwiej zgasić ogień, modyfikator za obronę jest też dużo lepszy dla budynków murowanych. Reszta miasta, może z jakimiś drobnymi wyjątkami, była drewniana, ale w bitwie z 1831 roku jak Rosjanie podpalili północno-wschodnią część miasta między godz. 11 a 12, to pożar trwał do późnego wieczora.

I u nas też, wystarczy 5 etapów, żeby oddział w obronie zabudowań musiał wyjść z budynków, natomiast żeby budynki uległy spaleniu, musi minąć trochę więcej czasu. Jest też wzmianka przy zasadach podpalania budynków, pod tabelą, że szczegóły będą w zasadach scenariuszy - żeby nadmiernie tego nie rozbudowywać.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Kristo.kk
Adjoint
Posty: 704
Rejestracja: poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 84 times

Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201

Post autor: Kristo.kk »

Ok rozumiem za mocny ostrzał jest mało realny.

To chociaż powinna być możliwość powiększania pożaru do poziomu 2 a najlepiej 3. Wówczas pojawi się presja na obrońcach. Inaczej stoją w zabudowaniach beż żadnej obawy wręcz bezpieczni.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3919 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201

Post autor: Raleen »

Na koniec każdego etapu pożar się automatycznie powiększa o 1. Jak na początku nie ugasisz, to potem jest coraz trudniej, a efekty gaszenia też są różne. Może Ci się udać tylko zmniejszyć poziom pożaru o 1 albo o 2.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Kristo.kk
Adjoint
Posty: 704
Rejestracja: poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 84 times

Re: [AAR] Scenariusz II (1807) - Raleen vs Kristo, 16.10.201

Post autor: Kristo.kk »

Po zmianie stron będę miał okazję sprawdzić na własnej skórze jak to wygląda. Może moja ocena ulegnie zmianie. Chętnie to sprawdzę.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ostrołęka 26 maja 1831”