Zaopatrzenie.
- po fazie zawierania potencjalnych sojuszy, a przed fazą sprawdzania punktów zwycięstwa, ma miejsce faza zaopatrzenia
- sprawdzamy zaopatrzenie dla każdego heksu, na którym znajdują się nasze siły
- zaopatrzony jest ten oddział, który stoi na heksie z symbolem zaopatrzenia, w mieście, bądź takim na obszarze którego nie stoi wroga armia ( a nasza w mieście) oraz na heks od nich, ale nie w górach (na mapie obszar pomarańczowy)
- w etapie zimowym (co czwarty w grze) zaopatrzone będą wyłącznie wojska stojące na heksie z symbolem zaopatrzenia bądź w nieoblężonym mieście, bądź takim na obszarze którego nie stoi wroga armia ( a nasza w mieście).
- heks na którym nie stoi nasza armia, a z którego mamy zamiar czerpać zaopatrzenie, nie będzie traktowany jako nasza baza zaopatrzeniowa (i vice versa dla przeciwnej strony), jeśli do któregokolwiek z jego boków przystaje bok heksu z wrogą armią
- oblężone miasto bez portu oraz nieoblężone miasto, na którym obszarze stoją wrogie siły traktujemy jako niezaopatrzone na potrzeby własnych wojsk
- oblężone miasto z portem jest uważane za zaopatrzone, jeśli portu nie blokuje wroga flota i na mapie jest co najmniej jeden własny zaopatrzony port
Brak zaopatrzenia
- każda jednostka ma ruchliwość zmniejszoną o 1
- armia niezaopatrzona nie może atakować, ale może być atakowana
- armia biorąca udział w walce ma odpowiednio zmniejszone charakterystyki w trakcie walki ( o około 1/4 , ale o tym szerzej już wkrótce w dziale Walka).
- armia bez zaopatrzenia, która w etapie zaopatrzenia znajdzie się na obszarze zaopatrującym, jest od następnego etapu zaopatrzona
Komentarz
Każdy heks w grze reprezentuje kilka tyś. km kwadratowych. Na mapie pojawią się specjalne znaczniki (na stałe) reprezentujące obszar obfity w zaopatrzenie, będą to zapewne wszystkie tereny nizinne (na mapie zaznaczone kolorem zielonym), część wyżynnych (na mapie zaznaczone kolorem żółtym) oraz miasta.
Wyszedłem z założenia, że na tak dużym obszarze jak heks armia się wyżywi, ale będzie należało zwracać wielką uwagę (czyli tak jak każdy dobry wódz antyku) na to, czy nasze wojsko będzie pod koniec etapu miało co włożyć do garnka, oraz czy ostatnim ruchem przeciwnik nie odetnie nam zaopatrzenia. Z kolei etap zimowy zawsze powodował braki w zaopatrzeniu, więc można je będzie znaleźć tylko bliżej własnej armii (więc na heksie na którym stoimy. Co jeśli na heksie obok znajdzie się obca armia? No cóż, natychmiast dochodzi do walki, chyba, że jedna strona może jej uniknąć uciekając ( o tym również szerzej wkrótce).
Heks w "strefie kontroli" wrogich armii jest neutralny obie strony nie mogą czerpać stąd zaopatrzenia. Źródła historyczne mówią o mnogości sytuacji, w których armie stojące w dość bliskiej pozycji wzajemnie blokowały sobie dostęp do zaopatrzenia. Na ten fakt gracze również będą musieli zwrócić uwagę.
Co do zakazu walki, to oczywiste jest, że głodni żołnierze niechętnie walczą, a zmuszeni do niej będą walczyć, ale słabiej.
Heksów z zaopatrzeniem nie będzie zbyt wiele
- Strona główna Gry planszowe Forum autorów Archiwum Bellum Civile
- Szukaj
-
- Dzisiaj jest piątek, 26 kwietnia 2024, 16:15
- Strefa czasowa UTC+02:00
VIII Zaopatrzenie
Gra o rzymskiej wojnie domowej 49-45 p.n.e.
Przejdź do
- Fora ogólne
- ↳ Forum i portal
- ↳ Ważne ogłoszenia
- ↳ Dyskusje i sprawy bieżące
- ↳ Portal Strategie
- ↳ International Forum
- ↳ Film i literatura
- ↳ Film
- ↳ Literatura
- ↳ Inne
- ↳ Giełda Książek
- ↳ Spotkania, konwenty, rozgrywki w sieci
- ↳ Spotkania, kluby
- ↳ Konwenty
- ↳ Konwent GLADIUS
- ↳ Konwent POLA CHWAŁY
- ↳ Rozgrywki w sieci
- ↳ Archiwum
- ↳ Forumowe latanie w B-17 Queen of the Skies
- ↳ Forumowa Liga Hannibal: Rome vs Carthage
- ↳ Forumowa Liga Twilight Struggle
- ↳ Konwent GRENADIER
- ↳ Forumowa Liga Ścieżek chwały
- Gra historyczna "Ostrołęka 26 maja 1831"
- ↳ Ostrołęka 26 maja 1831
- ↳ Archiwum
- Gry planszowe
- ↳ Ogólnie o grach planszowych
- ↳ Akcesoria do gier planszowych
- ↳ Archiwum
- ↳ Planszowa Gra Wojenna Roku
- ↳ Giełda Gier Planszowych
- ↳ RPG
- ↳ Starożytność i średniowiecze
- ↳ XVI-XVIII wiek
- ↳ XIX wiek
- ↳ I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne
- ↳ II wojna światowa
- ↳ Archiwum
- ↳ Po II wojnie światowej
- ↳ Forum autorów
- ↳ Rok 1920, Ostatnia wojna cesarzy
- ↳ Ścieżki chwały
- ↳ Sukcesorzy
- ↳ Maj 1926
- ↳ Orzeł, Lew i Lilie
- ↳ Archiwum
- ↳ Irak 2003
- ↳ Pyrrus kontra Rzym
- ↳ Bellum Civile
- ↳ Los Diablos Polacos
- ↳ Wydawnictwo KORDYT
- Historia
- ↳ Konkursy historyczne
- ↳ Konkurs Historyczny Forum Strategie i inne konkursy z nagrodami
- ↳ Archiwum Konkursowe
- ↳ Historia starożytna
- ↳ Historia średniowieczna
- ↳ Historia XVI-XVIII wieku
- ↳ Historia XIX wieku
- ↳ Historia I wojny św.
- ↳ Struktury wojsk
- ↳ Historia dwudziestolecia międzywojennego i II wojny św.
- ↳ Struktury wojsk
- ↳ Sprzęt i uzbrojenie wojsk
- ↳ Mapy
- ↳ Geopolityka i współczesne konflikty zbrojne
- ↳ Struktury wojsk
- Gry bitewne
- ↳ Ogólnie o grach bitewnych
- ↳ Giełda Gier Bitewnych
- ↳ Archiwum Bitewniakowe
- ↳ Archiwum rozgrywek
- ↳ Konkursy modelarskie 2009-2010
- ↳ Tematyczne konkursy modelarskie
- ↳ Konkursy modelarskie DBA
- ↳ Prawem i Lewem
- ↳ Gniazdo
- ↳ Muskets & Tomahawks
- ↳ Oddział Ósmy
- ↳ Tereny do Gier
- ↳ Wrzesień 1939
- ↳ Modele i figurki
- ↳ Porady modelarskie
- ↳ Recenzje modeli
- ↳ Konkurs Modelarski Forum Strategie
- ↳ Systemy historyczne - do końca XIX w.
- ↳ DBR, FoG, FoGR
- ↳ Szwadron
- ↳ Systemy historyczne - od początku XX w.
- ↳ Battlegroup
- ↳ Bolt Action
- ↳ Ambush Alley: Force on Force
- ↳ Operation: World War II
- ↳ Systemy sci-fi i fantasy
- ↳ GM Boardgames
- ↳ Bogowie wojny: Napoleon
- ↳ Bogowie wojny: Lee
- ↳ Bogowie wojny: Togo
- ↳ Malowanie i figurki
- ↳ Ogłoszenia, informacje, wydarzenia
- ↳ Projekty w trakcie rozwoju
- ↳ DBA
- ↳ Ogólnopolska Liga DBA
- Fora dodatkowe
- ↳ Gry komputerowe
- ↳ Archiwum
- ↳ Rekonstrukcje historyczne