Wir sind das Volk! (Histogame)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące okresu po II wojnie światowej.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Wir sind das Volk! (Histogame)

Post autor: clown »

Nowa gra ze stajni Histogame, autorstwa Richarda Sivela oraz Peer Sylvestra, która opowiada o "starciu" NRD i RFN, kapitalizmu i socjalizmu, itp. itd.:
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... d-das-volk
Bardziej hybrydowa mechanicznie (jak to w Histogame bywa), ale sam temat dość ciekawy (dla Niemców na pewno bardziej). Nie do końca podobają mi się grafiki kart.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Palladinus
Adjudant-Major
Posty: 281
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 23:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Wir sind das Volk! (Histogame)

Post autor: Palladinus »

Kupiłem w Essen. Dam znać jak ogarnę instrukcję, ale widziałem demonstracje i gadałem chwilę z autorem (z jednym w każdym razie). Mówił, że inspiracja Zimną wojną jest jedynie widoczna w zarysie, a mechanika już jest różna. Ciężko mi to potwierdzić, ale rzeczywiście miało podobieństw na pierwszy rzut oka. Jest obecny element produkcji przemysłowej - na planszy zaznaczane są fabryki z różną "siłą" i tymi punktami czasami płaci się za niektóre rzeczy - z tego co widziałem to raczej kara. Poza tym jest aspekt zadowolenia ludności i różnic między poziomem życia po dwóch stronach muru. Zdaje się, że 4 razy sprawdza się czy nie doszło do demonstracji, gdyż niezadowolenie jest zaznaczane w poszczególnych regionach, gdzie kumuluje się przez eventy.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Re: Wir sind das Volk! (Histogame)

Post autor: Strategos »

Patrzę na planszę, karty i staram się zrozumieć temat. Chyba jednak nie ogarniam istoty tej gry. Chodzi o skuteczność propagandy, wywiadu, obu stron, ideologii kapitalistycznej i komunistycznej? Na razie nie mam... punktu zaczepienia dla ciekawości ;) (i wolę z nieodległych tematów niemieckich demokratyczną walkę w Die Macher lub wiatr zmian w 1989 :P ).
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Wir sind das Volk! (Histogame)

Post autor: clown »

Polecam lekturę:
http://www.histogame.de/e_wir.sind.das.volk.html
Są Design Notes i same przepisy.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Re: Wir sind das Volk! (Histogame)

Post autor: Strategos »

Dzięki :)
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Wir sind das Volk! (Histogame)

Post autor: clown »

A Palladinus niech szybko gra i tu ładnie melduje, czy gra fajna :)
Swoją drogą Die Macher kapitalny :) pamiętam kilka partii w zacnym gronie w Szczecinie :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Palladinus
Adjudant-Major
Posty: 281
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 23:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Wir sind das Volk! (Histogame)

Post autor: Palladinus »

Idea zdaje się taka, by za wszelką cenę wykazać wyższość poszczególnych ideologii w kilku aspektach. Z tego co zrozumiałem to dróg do zwycięstwa jest kilka. Między innymi można spowodować upadek drugiej strony poprzez zwiększanie różnicy standardów życia na wschodzie i zachodzie i spowodowanie migracji ludności. Pewnie skutkuje to też demonstracjami, które bezpośrednio kończą grę.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Re: Wir sind das Volk! (Histogame)

Post autor: Strategos »

Palladinus pisze:Z tego co zrozumiałem to dróg do zwycięstwa jest kilka. Między innymi można spowodować upadek drugiej strony poprzez zwiększanie różnicy standardów życia na wschodzie i zachodzie i spowodowanie migracji ludności. Pewnie skutkuje to też demonstracjami, które bezpośrednio kończą grę.
I to działa w obie strony?
Bo jakoś ciężko mi sobie wyobrazić upadek RFN na skutek demonstracji przeciw zaopatrzeniu sklepów wyłącznie w ocet i kiepską pasztetową i odpływu gastarbeiterów do mlekiem i miodem płynącego NRD ;).
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Palladinus
Adjudant-Major
Posty: 281
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 23:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Wir sind das Volk! (Histogame)

Post autor: Palladinus »

Gra datowana jest na 1945-1989, więc wprawny zarządca może i może spowodować powyższy scenariusz. Zdaje się, że cele są takie same, ale drogi różne. Specjalnie ściągnąłem instrukcję:

"Basic idea: With the use of action cards, players build up their
economies and increase their living standards. Too high a dif
ference in living standards (both internally and compared to the
other) will cause unrest. Too much unrest will result in a mass
protest. When checked for, a state will collapse (and lose the
game) with 4 mass protest markers."
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Re: Wir sind das Volk! (Histogame)

Post autor: Strategos »

clown pisze:A Palladinus niech szybko gra i tu ładnie melduje, czy gra fajna :)
Popieram apel bo ta uwaga:
Palladinus pisze:więc wprawny zarządca może i może spowodować powyższy scenariusz.

czyni mnie lekko uprzedzonym do gry ;) - mam trudność z wyobrażeniem sobie tak daleko idącej sprawności i roli ulbricht-honeckerowców - a ponieważ chętny jestem do przełamywania wszelkich planszowych uprzedzeń kibicuję pozytywnym odkryciom Palladinusa!
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Palladinus
Adjudant-Major
Posty: 281
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 23:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Wir sind das Volk! (Histogame)

Post autor: Palladinus »

Uprzedzam, że ja słuchałem opisu gry przez 5 minut po czym kupiłem, więc dopóki nie zagram, nie bierzcie moich uwag za pewnik. Może chodzi o zbudowanie bomby atomowej, a pani na stoisku zapomniała mi wspomnieć ;) W każdym razie jest nawet Polska w szczątkowej postaci na planszy, więc wziąłem z ciekawości do swojej torby.
Teraz jeszcze sobie przypominam i chyba wschód może przegrać jak za bardzo uzależni się od ZSRR, ale pani nie umiała znaleźć na to słów.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Re: Wir sind das Volk! (Histogame)

Post autor: Strategos »

Może rzeczywiście nie zdajemy sobie sprawę jak wspaniałą alternatywą dla zblazowanych Wessi było życie w NRD. W końcu Ossi mieli topową dobranockę : https://www.youtube.com/watch?v=G3P_4AIGZRQ ;) W grze powinna być karta "Piaskowy Dziadek" jako przejaw perfidnej walki ideologicznej o małe duszyczki . :)
Już nie będę offtopował, obiecuję!
Ostatnio zmieniony środa, 22 października 2014, 22:59 przez Strategos, łącznie zmieniany 1 raz.
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Wir sind das Volk! (Histogame)

Post autor: Leliwa »

Palladinus pisze:Uprzedzam, że ja słuchałem opisu gry przez 5 minut po czym kupiłem, więc dopóki nie zagram, nie bierzcie moich uwag za pewnik. Może chodzi o zbudowanie bomby atomowej, a pani na stoisku zapomniała mi wspomnieć ;) W każdym razie jest nawet Polska w szczątkowej postaci na planszy, więc wziąłem z ciekawości do swojej torby.
Teraz jeszcze sobie przypominam i chyba wschód może przegrać jak za bardzo uzależni się od ZSRR, ale pani nie umiała znaleźć na to słów.
To mógł jeszcze bardziej się uzależnić, przy takiej liczbie wojsk UW? Ciekawe.

A swoją drogą tytuł przypomina mi coś niecoś. Ein Volk, Ein Reich, Ein... Bundeskanzler!!! Poza tym to niemal-zżynka tytułu z "We the People"
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Szary
Sous-lieutenant
Posty: 363
Rejestracja: środa, 26 lutego 2014, 20:16
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 19 times
Been thanked: 12 times

Re: Wir sind das Volk! (Histogame)

Post autor: Szary »

Twierdzą, że to hasło ichnich demonstracji z '89. Bo szkopy nawet buntują się bez polotu. :D
Awatar użytkownika
Palladinus
Adjudant-Major
Posty: 281
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 23:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Wir sind das Volk! (Histogame)

Post autor: Palladinus »

A druga storna miała zdaje się "No power to Nobody". Także to autorskie slogany :)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Po II wojnie światowej”