Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Islam Gerej III
Sergent-Major
Posty: 194
Rejestracja: środa, 24 maja 2006, 17:02
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Been thanked: 4 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)

Post autor: Islam Gerej III »

Jest jeszcze bardzo ciekawy temat Komuny Paryskiej ;)
Tylko zbieranie inspiracji podczas topograficznych spacerów obecnie jest nieco mniej przyjemne niż studia nad Lwowem czy Kijowem ;)
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1594
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 14 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)

Post autor: Leo »

Komuna Paryska owszem, ciekawa, ale mocno jednostronna.

Ja polecam uwadze Autora zmagania chińsko-japońskie o Szanghaj w 1932 i 1937r. To już co najmniej dwa scenariusze. Wielkie miasto, duża rozmaitość wojsk, czołgi, samoloty, okręty. Ciekawy motyw eksterytorialnych koncesji międzynarodowych. Tytaniczne zmagania, a prawie u nas nieznane. Natomiast w świecie anglosaskim na pewno kojarzone (to ważne w kontekście ewentualnej ekspansji na rynki zagraniczne).
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)

Post autor: clown »

Szanghaj brałbym i grałbym :idea: wszystko o tej wojnie zresztą 8-) poza niedopracowanym potworem War of the Suns.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Jan1980
Lieutenant
Posty: 588
Rejestracja: sobota, 30 listopada 2013, 14:44

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)

Post autor: Jan1980 »

Myślałem przede wszystkim o Kijowie 1918/1919 i zrobieniu pakietu dwóch gier o miastach ważnych dla Polaków, Ukraińców i Rosjan.
I to jest pomysł!
Ой дарожка доўгая да дому
За Вялікае Княства за Карону
Пераможам ворагаў спакусы
Мы ж Літвіны, Мы ж Беларусы
Islam Gerej III
Sergent-Major
Posty: 194
Rejestracja: środa, 24 maja 2006, 17:02
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Been thanked: 4 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)

Post autor: Islam Gerej III »

Szanowni, mam przyjemność zaprezentować kolejny unboxing gry a tym samym zapowiedź recenzji ;)

http://kaimada.znadplanszy.pl/2017/11/2 ... -wrazenia/
seba90
Carabinier
Posty: 23
Rejestracja: sobota, 6 stycznia 2007, 19:24

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)

Post autor: seba90 »

Jako autor powyższego tekstu podkreślę to co najważniejsze:
Świetna zabawa, czekam na Wilno i Warszawę 1926 8-)
Awatar użytkownika
Leviathan
Sous-lieutenant
Posty: 467
Rejestracja: środa, 26 stycznia 2011, 10:04
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)

Post autor: Leviathan »

W najnowszym materiale na Wojennik TV przedstawiamy recenzję tego tytułu. Opowiadamy także o tym, jak wyglądają zasady i wykorzystane w grze mechanizmy. Nie bez powodu bo w tym tytule znajdziemy kilka ciekawych, autorskich rozwiązań.

Wojennik TV # 53: Semper Fidelis - recenzja

Zapraszamy!
Islam Gerej III
Sergent-Major
Posty: 194
Rejestracja: środa, 24 maja 2006, 17:02
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Been thanked: 4 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)

Post autor: Islam Gerej III »

Dziś zaś pojawiła się obszerna i wnikliwa recenzja na portalu Board Times. Gorąca zachęcam do jej lektury:
http://boardtime.pl/2017/12/semper-fide ... enzja.html
Awatar użytkownika
maciunia
Porucznik
Posty: 715
Rejestracja: piątek, 1 lutego 2008, 16:00
Lokalizacja: WWY
Kontakt:

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)

Post autor: maciunia »

Pograliśmy dziś trochę w pierwszy scenariusz z Dymitrem i muszę przyznać, że ta gra ma szansę na wielki rynkowy sukces w naszym światku. Czapki z głów, Łukasz Wrona postawił sobie teraz bardzo wysoko poprzeczkę ;)
Mówimy gierka, myślimy zjarka.
Youtube nie jest od tego, żeby ludzie go oglądali, tylko od tego, żeby dawali suby - WojennikTV
Awatar użytkownika
maciunia
Porucznik
Posty: 715
Rejestracja: piątek, 1 lutego 2008, 16:00
Lokalizacja: WWY
Kontakt:

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)

Post autor: maciunia »

Mam kilka pytań:
1. Czy autor mógłby wyrysowac precyzyjne granice wsi?
2. Czy ostrzał artyleryjski przerywa rozejm?
3. Jaka jest kolejność przy podliczaniu PZ na koniec? Tzn czy przewaga 20pkt moze zajasc i skonczyc grę zanim podliczymy drugiego gracza?
4. Rozumiem że jak mamy na karcie 'odrzuc' albo 'przenieś' to odnosi się tylko do własnych zasobów?
Mówimy gierka, myślimy zjarka.
Youtube nie jest od tego, żeby ludzie go oglądali, tylko od tego, żeby dawali suby - WojennikTV
Awatar użytkownika
Jan1980
Lieutenant
Posty: 588
Rejestracja: sobota, 30 listopada 2013, 14:44

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)

Post autor: Jan1980 »

Kiedy będzie można tą grę zakupić?
Ой дарожка доўгая да дому
За Вялікае Княства за Карону
Пераможам ворагаў спакусы
Мы ж Літвіны, Мы ж Беларусы
Islam Gerej III
Sergent-Major
Posty: 194
Rejestracja: środa, 24 maja 2006, 17:02
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Been thanked: 4 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)

Post autor: Islam Gerej III »

Grę można zakupić już od równo dwóch miesięcy, np. tutaj: http://www.wysokizamek.com.pl/gra-plans ... odukt.html

Spieszę z odpowiedziami na pytania:

1. Wsie graniczą ze sobą po bokach. Narysowane między nimi lasy i pola są tylko estetycznym dodatkiem. Teraz widzę, że więcej one namieszały niż pomogły. Tak więc każda wieś sąsiaduje z jedną po stronie prawej i jedną po lewej. Ruch między sąsiednimi wsiami to ruch o 1 pole (z trzech dostępnych za 1 punkt akcji).

2. Tak, ostrzał przerywa rozejm.

3. Nie, jeśli grę kończymy po ostatniej rundzie ostatniego etapu to podliczamy już punktu obu graczy. Przewaga 20 pkt kończy grę tylko podczas rozgrywania tury gracza.

4. Tak, zawsze. Wyjątkiem jest karta 'harcerze", która zabiera przeciwnikowi żetony zaopatrzenia.

Postaram się w ciągu kilku dni opublikować FAQ.

Pozdrawiam!
Awatar użytkownika
maciunia
Porucznik
Posty: 715
Rejestracja: piątek, 1 lutego 2008, 16:00
Lokalizacja: WWY
Kontakt:

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)

Post autor: maciunia »

Pytań ciąg dalszy
5. W instrukcji stoi, że jednostki C.K. celowo zaatakowane przechodzą na stronę przeciwnika (ale chyba nie Polaków :roll: ). Czyli atak Polaków na Dworzec Główny w scenariuszy SF oznacza automatyczny sojusz tych C.K. z ZURL? Bez względu na to czy stoją tam Ukraińcy czy nie, tak?
6. Kto jest startowym dowódcą ZURL w scen. Szturm? Iwan czy Mychajło?
7. Czy gracz również nie dobierze kart jeśli stracił dowódcę w turze przeciwnika? Przecież w międzyczasie jest własna faza początkowa :roll:
8. Czy robiąc ruch o kilka pól i stając na krawędzi pola atakowanego zajmujemy ostatnie pole z którego atakujemy i możemy tam się aprowizować czy nie?
9. Czy strzelanie z artylerii do M.Ż. i C.K. powoduję ich automatyczne przejście na stronę przeciwnika?
10. Możemy użyć dwóch szarych żetonów zaopatrzenia, jednego na efekt, drugiego na zaopatrzenie. A co jeśli dodatkowa w fazie rozkazów zagramy kartę ewakuacja? Można użyć wtedy razem 5 żetonów, w tym jednego na zaopatrzenie?
11. Czy straty po bitwie u przegranego na poziomie rozbicie x1 + rozproszenie x2 powodują spadek morale?
12. W scenariuszu SF dwie kostki M.Ż. powinny być w polu mobilizacji oprócz tych na planszy?
13. Niektóre kart wyd. powodują przyśpieszenie odsieczy o 1. A co jeśli odsiecz jeszcze nie dotarła, ale pojawi się w tej samej rundzie, w fazie gracza bez inicjatywy? Traktujemy jakby już dotarła?
14. Czy Odskok oznacza starcie, czy do starcia nie doszło?
15. Czy dobrze rozumiem, że jeśli w instrukcji bądź na kartach napisane jest "z planszy" to nie zawiera się w tym Pole Mobilizacji? Jeśli tak, to rozumiem, że w grze mamy tak jakby trzy obszary planszę, pole mobilizacji i pulę?
16. Czy zagranie żetonu amunicja pozwala na zagranie drugiego czerwonego żetony czy tylko drugiej karty?
17. W scenariuszach późniejszych żetony zaop. położone na określonych polach przypisane są tylko do jednej ze stron. A co jeśli druga stron zajmie takie pole?

Na koniec dodam, że w związku z nieczytelnymi granicami pomiędzy wsiami przyjeliśmy wczoraj własne rozwiązanie. Mianowicie (zgodnie z wykładnią autora) ze wsi do wsi można wejść zawsze jak na sąsiednie pole. Ale z przedmieść można wejść tylko na pola "czysto wiejskie" ;) czyli np. z Elektrowni nie przejdzie się za jeden punkt ruchu (1 pole) do Kozielników.
Mówimy gierka, myślimy zjarka.
Youtube nie jest od tego, żeby ludzie go oglądali, tylko od tego, żeby dawali suby - WojennikTV
Awatar użytkownika
maciunia
Porucznik
Posty: 715
Rejestracja: piątek, 1 lutego 2008, 16:00
Lokalizacja: WWY
Kontakt:

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)

Post autor: maciunia »

Islam Gerej III pisze:1. Wsie graniczą ze sobą po bokach. Narysowane między nimi lasy i pola są tylko estetycznym dodatkiem. Teraz widzę, że więcej one namieszały niż pomogły. Tak więc każda wieś sąsiaduje z jedną po stronie prawej i jedną po lewej. Ruch między sąsiednimi wsiami to ruch o 1 pole (z trzech dostępnych za 1 punkt akcji).
Zapytam inaczej: po czym przebiega granica między dwoma wsiami? Błagam, tylko nie pisz, że po lesie :lol:
Mówimy gierka, myślimy zjarka.
Youtube nie jest od tego, żeby ludzie go oglądali, tylko od tego, żeby dawali suby - WojennikTV
Islam Gerej III
Sergent-Major
Posty: 194
Rejestracja: środa, 24 maja 2006, 17:02
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Been thanked: 4 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)

Post autor: Islam Gerej III »

W trakcie prac nad FAQ postanowiłem najpierw wrzucić odpowiedzi na ostatnie pytania ;)

5. W instrukcji stoi, że jednostki C.K. celowo zaatakowane przechodzą na stronę przeciwnika (ale chyba nie Polaków ). Czyli atak Polaków na Dworzec Główny w scenariuszy SF oznacza automatyczny sojusz tych C.K. z ZURL? Bez względu na to czy stoją tam Ukraińcy czy nie, tak?

Nie, tylko celowy atak (zadeklarowany wyraźnie przez gracza) na jednostki c.k. wciąga ich w konflikt po stronie przeciwnika atakującego. Zajęcie dworca, na którym znajdują się neutralni c.k. nie „prowokuje” ich.


7. Czy gracz również nie dobierze kart jeśli stracił dowódcę w turze przeciwnika? Przecież w międzyczasie jest własna faza początkowa

Gracz dobiera karty na koniec własnej tury o ile posiada dowódcę. Tego zaś dobiera na początku własnej tury. Jeśli stracił dowódcę w turze przeciwnika, to i tak najpierw przejdzie przez własną fazę początkową a dopiero w fazie końcowej dobierze karty.

8. Czy robiąc ruch o kilka pól i stając na krawędzi pola atakowanego zajmujemy ostatnie pole z którego atakujemy i możemy tam się aprowizować czy nie?

Nie, w czasie testów nie pozwalaliśmy na takie łączenie akcji.

9. Czy strzelanie z artylerii do M.Ż. i C.K. powoduję ich automatyczne przejście na stronę przeciwnika?
Tak

10. Możemy użyć dwóch szarych żetonów zaopatrzenia, jednego na efekt, drugiego na zaopatrzenie. A co jeśli dodatkowa w fazie rozkazów zagramy kartę ewakuacja? Można użyć wtedy razem 5 żetonów, w tym jednego na zaopatrzenie?
Nie, karta ‘Ewakuacja” pozwala zabrać z planszy żetony (jak podczas rozkazu „aprowizacja”) a nie użyć je.

11. Czy straty po bitwie u przegranego na poziomie rozbicie x1 + rozproszenie x2 powodują spadek morale?
Nie, dopiero rozbicie dwóch jednostek lub rozproszenie trzech powoduje spadek morale.

12. W scenariuszu SF dwie kostki M.Ż. powinny być w polu mobilizacji oprócz tych na planszy?
Tak

13. Niektóre kart wyd. powodują przyśpieszenie odsieczy o 1. A co jeśli odsiecz jeszcze nie dotarła, ale pojawi się w tej samej rundzie, w fazie gracza bez inicjatywy? Traktujemy jakby już dotarła?
Nie wpływa to wówczas na jej przybycie (tak czy siak pojawi się w najbliższej turze).

14. Czy Odskok oznacza starcie, czy do starcia nie doszło?
Nie doszło do starcia. Czyli np. nie zrywa to rozejmu.

15. Czy dobrze rozumiem, że jeśli w instrukcji bądź na kartach napisane jest "z planszy" to nie zawiera się w tym Pole Mobilizacji? Jeśli tak, to rozumiem, że w grze mamy tak jakby trzy obszary planszę, pole mobilizacji i pulę?
Dokładnie tak. Z planszy to z pól miejskich, przedmiejskich lub wsi.

16. Czy zagranie żetonu amunicja pozwala na zagranie drugiego czerwonego żetony czy tylko drugiej karty?
Tylko drugiej karty.

17. W scenariuszach późniejszych żetony zaop. położone na określonych polach przypisane są tylko do jednej ze stron. A co jeśli druga stron zajmie takie pole?

To właściciel owych magazynów (w domyśle linii zaopatrzenia w tym wypadku) traci możliwość pobierania ich. Zajmujący też ich nie może zbierać.
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”