Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest środa, 21 listopada 2018, 12:27

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 105 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: niedziela, 4 lutego 2018, 23:07 
Sergent-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 10 lutego 2016, 02:06
Posty: 193
Ok, już wiem.
ale teraz jeszcze jedno pytanie:
atak na pole okupowane. Czy limity atakujących jednostek są takie same, jakby to pole nie było atakowane?
Od kiedy, jeśli w ogóle, jest bonus za flankowanie? Od ataku z już 1 dodatkowego pola czy normalnie, dopiero od 2?

_________________
"Chcesz wiedzieć, jak wyglądała dawna chwała twojego Rzymu?
Spójrz na nasze państwo!
Na nas przeszła wraz z władzą cesarską. Tytuł cesarski nie przypadł nam nagi. Przybył odziany w swą siłę, klejnoty swoje przynosząc ze sobą. Twoi konsulowie są u nas. U nas twój senat. U nas wojsko twoje!"
Fryderyk I "Barbarossa" von Staufen do papieża Hadriana IV przed koronacją na cesarza.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: niedziela, 4 lutego 2018, 23:54 
Sergent-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 30 czerwca 2009, 19:05
Posty: 166
Lokalizacja: Warszawa
Kolejne pytanie o zasady. Gdy opuszczamy pole punktowane i nie zostawiamy tam swoich jednostek to tracimy automatycznie punkt morale. Gdy takie pole opuszczamy i wchodzimy na nowe pole punktowane z którego w fazie starć prowadzimy atak to poziom morale nam wraca (do poziomu sprzed ruchu) tzn. nie tracimy morale w takiej sytuacji? Autor wypowiedzial sie co do aprowizacji,że nie jest możliwa.
Jako home rules przyjelismy,że w takim przypadku nie traci się punktu gdyż nowe pole z którego prowadzimy atak jest zajete. Aprowizacja nie obowiazuję, bo jednostki są zajęte bezpośrednia walka w tej rundzie i nie dadza rady sie fizycznie aprowizować w czasie zajmowania pozycji do ataku.

_________________
pozdrawiam
Franek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: poniedziałek, 5 lutego 2018, 10:12 
Sergent-Major

Dołączył(a): środa, 24 maja 2006, 17:02
Posty: 187
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Jeśli w wyniku ruchu lub szturmu opuszczamy pole strategiczne wszystkimi jednostkami i przenosimy się na inne pole, o które toczymy bój, to natychmiast tracimy morale. Jeśli w wyniku tego ataku zajmiemy nowe pole strategiczne, to dopiero po jego rozstrzygnięciu i wprowadzeniu strat (przy uwzględnieniu dotychczasowego poziomu morale) zwiększymy poziom morale.

Nie tracimy natomiast morale gdy atakujemy z pola strategicznego pole sąsiednie. Stracimy dopiero wówczas gdy wszystkie jednostki zostaną zniszczone lub przeniesiemy ze "starego" pola wszystkie jednostki na "nowe", właśnie zdobyte.


Cytuj:
atak na pole okupowane. Czy limity atakujących jednostek są takie same, jakby to pole nie było atakowane?
Od kiedy, jeśli w ogóle, jest bonus za flankowanie? Od ataku z już 1 dodatkowego pola czy normalnie, dopiero od 2?


1. Tak, nadal obrońca może posiadać tam tylko 5/6 jednostek.
2. Atak z drugiej strony dostarcza już pierwszego bonusu "+1". W przypadku ataku z trzech stron będzie to "+2", itd.

_________________
Semper Fidelis. Bitwa o Lwów 1918-1919 https://www.facebook.com/GraSemperFidelis/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: poniedziałek, 5 lutego 2018, 17:46 
Sergent-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 10 lutego 2016, 02:06
Posty: 193
Nie do końca o to mi chodziło.
1. Czy atakujący ma limity takie same, jakby atakował zwykle pole wroga? Czyli 5/6 juz tam obecnych + 5/6 na każdą "flankę"?
2. Czy jeśli atakuje jednostkami spoza pola tylko z jednej strony, czyli walczą jednostki z tego pola plus atak z jednej strony z innego pola to już jest +1 za flankę czy trzeba atakować z 2 innych pól, by był bonus (czyli jednostki z pola okupowanego plus dwa ataki z innych pól)?

_________________
"Chcesz wiedzieć, jak wyglądała dawna chwała twojego Rzymu?
Spójrz na nasze państwo!
Na nas przeszła wraz z władzą cesarską. Tytuł cesarski nie przypadł nam nagi. Przybył odziany w swą siłę, klejnoty swoje przynosząc ze sobą. Twoi konsulowie są u nas. U nas twój senat. U nas wojsko twoje!"
Fryderyk I "Barbarossa" von Staufen do papieża Hadriana IV przed koronacją na cesarza.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: poniedziałek, 5 lutego 2018, 21:40 
Sergent-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 30 czerwca 2009, 19:05
Posty: 166
Lokalizacja: Warszawa
Islam Gerej III napisał(a):
Jeśli w wyniku ruchu lub szturmu opuszczamy pole strategiczne wszystkimi jednostkami i przenosimy się na inne pole, o które toczymy bój, to natychmiast tracimy morale. Jeśli w wyniku tego ataku zajmiemy nowe pole strategiczne, to dopiero po jego rozstrzygnięciu i wprowadzeniu strat (przy uwzględnieniu dotychczasowego poziomu morale) zwiększymy poziom morale.

Nie tracimy natomiast morale gdy atakujemy z pola strategicznego pole sąsiednie. Stracimy dopiero wówczas gdy wszystkie jednostki zostaną zniszczone lub przeniesiemy ze "starego" pola wszystkie jednostki na "nowe", właśnie zdobyte.


Cytuj:
atak na pole okupowane. Czy limity atakujących jednostek są takie same, jakby to pole nie było atakowane?
Od kiedy, jeśli w ogóle, jest bonus za flankowanie? Od ataku z już 1 dodatkowego pola czy normalnie, dopiero od 2?


1. Tak, nadal obrońca może posiadać tam tylko 5/6 jednostek.
2. Atak z drugiej strony dostarcza już pierwszego bonusu "+1". W przypadku ataku z trzech stron będzie to "+2", itd.


Dziekuje za odpowiedz ale chodziło mi zgoła o troche inna sytuacje. Opuszczam pole strategiczne wszystkimi jednostkami w celu ataku nowego pola niestrategicznego. Jednak po drodze wchodzimy na pole strategiczne i dokonujemy ataku na pole sasiednie do pola strategicznego. Czy w takim przypadku tracimy punkt morale i ma to wplyw na przebieg starcia?

_________________
pozdrawiam
Franek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: środa, 14 lutego 2018, 21:19 
Sergent-Major

Dołączył(a): środa, 24 maja 2006, 17:02
Posty: 187
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
To zależy czy kończysz ruch na nowym polu strategicznym? Jeśli tak, to natychmiast tracisz morale po opuszczeniu starego pola strategicznego i zyskujesz po zajęciu nowego. Następnie wydajesz nowy punkt akcji by przeprowadzić atak na następne pole. Jeśli jednak tylko "przemieszczasz" się przez pole strategiczne nie zatrzymując się na nim (nie masz na to punktów akcji by dzielić planowany atak), to oczywiście nie masz z niego profitów (tak jak i nie możesz dokonać tam np aprowizacji).

_________________
Semper Fidelis. Bitwa o Lwów 1918-1919 https://www.facebook.com/GraSemperFidelis/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: czwartek, 22 lutego 2018, 23:54 
Général de Brigade

Dołączył(a): czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Posty: 2366
Recenzja na Games Fanatic.

_________________
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: niedziela, 4 marca 2018, 11:49 
Sergent-Major

Dołączył(a): środa, 24 maja 2006, 17:02
Posty: 187
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
https://www.youtube.com/watch?v=EyV4YAcMqoI&t=17s

Kolejna recenzja, tym razem wideo od GameTrolla. Zapraszam ;)

_________________
Semper Fidelis. Bitwa o Lwów 1918-1919 https://www.facebook.com/GraSemperFidelis/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek)
PostNapisane: piątek, 23 marca 2018, 12:31 
Oberleutnant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 4 czerwca 2011, 10:37
Posty: 737
Lokalizacja: Gdańsk
Recenzja gry na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: poniedziałek, 2 kwietnia 2018, 13:06 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34183
Lokalizacja: Warszawa
Drobne uzupełnienia i zmiany niektórych zdjęć załączonych do recenzji na Portalu. Mam nadzieję, że teraz gra będzie się ładniej prezentować.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: wtorek, 10 kwietnia 2018, 16:28 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 30 listopada 2013, 15:44
Posty: 587
Jesteśmy po 3 partiach (2 4- etapowe i pełna gra). Gra się chyba przyjęła.
Czekam na Kijów.

_________________
Ой дарожка доўгая да дому
За Вялікае Княства за Карону
Пераможам ворагаў спакусы
Мы ж Літвіны, Мы ж Беларусы
http://wojennieplanszowkowo.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: niedziela, 1 lipca 2018, 17:04 
Sergent-Major

Dołączył(a): środa, 24 maja 2006, 17:02
Posty: 187
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Niedawno trafiłem na nieco upolitycznioną (na lewo) recenzję gry, która nie skupia się na mechanice i odczuciach z rozgrywki (poza wskazaniem na jej niemożliwość ze względu na instrukcję), ale na poglądach autora, czyli moich ;)

http://www.herito.pl/aktualnosci/recenzja-gry-planszowej-semper-fidelis-bitwa-o-lwow-1918-1919

Osoby, które mnie troszkę znają (lub śledzą nasz profil na FB) wiedzą, że to opinia bardzo krzywdząca. Ale co tam, tekst musi być zgodny z linią instytucji ;)

_________________
Semper Fidelis. Bitwa o Lwów 1918-1919 https://www.facebook.com/GraSemperFidelis/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: niedziela, 1 lipca 2018, 18:54 
Général de Brigade

Dołączył(a): czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Posty: 2366
Nieco?

_________________
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: niedziela, 1 lipca 2018, 21:21 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 30 listopada 2013, 15:44
Posty: 587
Etam. Zwykła polska galopująca na ślepo tolerancja w stylu Gazety Wyborczej.
Jak zrobicie Kijów to będą wam na pewno truć, że nie doceniliście bolszewików ;)

_________________
Ой дарожка доўгая да дому
За Вялікае Княства за Карону
Пераможам ворагаў спакусы
Мы ж Літвіны, Мы ж Беларусы
http://wojennieplanszowkowo.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: piątek, 6 lipca 2018, 23:34 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 34183
Lokalizacja: Warszawa
Przeczytałem uważnie tą recenzję. Można oczywiście napisać w wielkim skrócie, że jest motywowana politycznie i będzie w tym wiele prawdy. Ja pozwolę sobie podjąć konkretniejszą polemikę, to znaczy wejść w obszar, w którym poruszają się recenzentki.

Oceniając grę recenzentki kierowały się określonymi założeniami ideologicznymi, których wcale nie ukrywają. Sprowadzają się one do tego, że najchętniej widziałyby grę pokazującą wielokulturowy charakter Lwowa, jego różnorodność narodowościową, etniczną, wyznaniową. Grę ukazującą wkład różnych narodowości w dzieje Lwowa. Marzy im się gra unikająca polskich wątków patriotycznych (w ich rozumieniu). Problem polega na tym, że wydarzenia historyczne, którym poświęcona jest gra "Semper Fidelis", nie za bardzo nadają się do przedstawienia ich w grze w taki sposób, jaki wymarzyły sobie recenzentki. Wynika to w pierwszej kolejności z tego, że mamy do czynienia z daleko idącym, ostrym konfliktem, gdzie każdy z graczy wciela się w jedną z dwóch głównych stron. Już sam ten podstawowy, konfrontacyjny układ gry sprawia, że ukazywanie wielokulturowego charakteru Lwowa i dobrodziejstw jego multi-kulti jest co najmniej mocno utrudnione. To samo dotyczy wątków patriotycznych, których w związku z tymi wydarzeniami i przy takim układzie gry trudno uniknąć. Pozbawienie ich gry byłoby bardzo nienaturalne. Zwłaszcza w świetle okrągłych rocznic, które aktualnie obchodzimy.

Autorki nie dostrzegły tego, że charakter przedstawianych wydarzeń bardzo utrudnia czy wręcz uniemożliwia ukazanie ich w grze w taki sposób, by było to zgodne z przyjmowanymi przez nie założeniami ideologicznymi (nie wartościując ich w tym momencie w żaden sposób). W KSIĄŻCE takie działania są możliwe, natomiast w GRZE PLANSZOWEJ, która jest GRĄ WOJENNĄ, z założenia trudno uniknąć schematu konfrontacji, który jest naturalny dla przedstawianych wydarzeń historycznych. To była wojna, walka o to kto przejmie panowanie nad miastem. Gdyby autorki były lepiej obeznane z grami planszowymi tego rodzaju, być może łatwiej byłoby im zrozumieć występujące tu zależności. Problem polega na tym, że kilkakrotnie w recenzji odżegnują się one od analizowania i komentowania mechaniki gry. To zostawiają graczom, uznając mechanikę za zagadnienie niszowe. W ich rozumieniu najważniejsza w grze jest jej warstwa historyczna i tylko o niej chcą pisać.

Rzecz w tym, że w bardziej zaawansowanych grach wojennych warstwa historyczna zazwyczaj splata się z mechaniką, więc analizowanie gry pod kątem historycznym w oderwaniu od mechaniki łatwo może prowadzić do błędnych wniosków. Jestem sobie w stanie wyobrazić grę, która byłaby spełnieniem marzeń autorek recenzji. To musiałaby być gra (z gatunku eurogier) poświęcona szeroko rozumianej pracy organicznej w okresie poprzedzającym I wojnę światową. Tam byłoby miejsce na promowanie w różnych formach wielokulturowości Lwowa czy innych miast, które miały ludność o bardzo wymieszanym składzie narodowościowym (mógłby tu pasować zwłaszcza Przemyśl). W takiej grze można by też z powodzeniem zagospodarować inne wątki historyczne, które wydają się recenzentkom takie ważne. Natomiast w grze tego typu jak "Semper Fidelis" jest to co najmniej utrudnione, przynajmniej w taki sposób, jak chcą to recenzentki.

Wniosek jaki z tego można wyciągnąć jest taki, że oceniając warstwę historyczną gry, jej walory edukacyjne, nie można abstrahować od mechaniki konkretnej gry i cech gier danego gatunku. Bardzo często te zagadnienia wiążą się z warstwą historyczną i bez ich zrozumienia nie da się w pełni rzetelnie oceniać i recenzować gier wojennych o tematyce historycznej.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 105 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.