[Tannenberg 1914] Operacja Mazurska (3-13.09.1914)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1594
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 14 times

[Tannenberg 1914] Operacja Mazurska (3-13.09.1914)

Post autor: Leo »

Tannenberg 1914 - scenariusz Operacja Mazurska (3-13.09.1914)

Scenariusz ten jest próbą przedstawienia sytuacji, jaka powstała na wschodniopruskim teatrze działań wojennych po rozbiciu przez Niemców 2 Armii rosyjskiej. Hindenburg miał wtedy do wyboru: albo kontynuować uderzenie na południe, próbując tym samym sforsować barierę rzeki Narwi (na co usilnie nalegali Austriacy), albo skierować gros sił na północ, przeciwko rosyjskiej 1 Armii, tak aby po jej pokonaniu ostatecznie wyprzeć przeciwnika z Prus Wschodnich (co też w rzeczywistości nastąpiło). Rosjanie, pomimo klęski pod Tannenbergiem, mają nadal pewne nadzieje na sukces. Otóż zdążająca na zachód 1 Armia generała Rennenkampfa jest związkiem bardzo silnym, na domiar tego nad Biebrzą koncentruje się już nowa 10 Armia...

Początkowe rozmieszczenie wojsk:

ROSJANIE:
Rennenkmpf – A35, B40
1/1, 2/1 art. – A35, B41
XXVI KA, 3/1 art. – A33, B45
XX KA – A33, B43
III KA – A33, B41
IV KA – A33, B39
II KA – A36, B36
1 SBK – A35, B43
1 DG, 2 DG (kaw.) – A35, B38
2 DK – A37, B42
3 DK – A37, B37
1 DK – A37, B35
54 DR – A43, B34
57 DR – A40, B37
72 DR – A46, B31
5 Strz. – A44, B30
1/1 Tab. – A39, B40
2/1 Tab. – A47, B37
73 DR – A48, B28
76 DR – A41, B16
4 DK – A38, B17
VI KA – A36, B17
3 DG, 1 Strz. – A34, B15

NIEMCY:
Hindenburg – A28, B34
I KA – A28, B26
XVII KA – A29, B28
XX KA – A21, B32
I KR – A23, B34
35 DR – A22, B28
70 L – A20, B27
LDG – A28, B34
HRP (kolej) – A29, B36
9L/HRK (okop) – A31, B44
E/HRK (okop) – A31, B42
1/SBK – A29, B47
2/SBK – A29, B48
3/SBK – A29, B49
1/1 DK – A31, B40
2/1 DK – A32, B38
3/1 DK – A34, B36
2/6L – A34, B34
3/6L (okop) – A33, B34
1/Boyen – A36, B31
2/Boyen – A37, B32
Boyen art. – A37, B32
3 DR – A32, B32

Uzupełnienia:
ROSJANIE:
5 września
Można do gry wprowadzić cały I Korpus (dowódca Sirelius). Rozpoczyna on ruch z pola A24, B20 (wchodząc pieszo) lub z pól A36-B14, A38-B13 (wjeżdżając koleją).
6 września
Rosjanie otrzymują 15 DK, która pojawia się na planszy jak wyżej (podobnie jak I KA). Ponadto, jeżeli Niemcy zbliżą się do Narwi na odległość co najmniej 6 heksów, w następnym etapie Rosjanie otrzymują uzupełnienia specjalne (zgodnie z 17.33).

NIEMCY:
3 września
Otrzymują posiłki z frontu zachodniego (zgodnie z 17.32).
4 września
Dowolną linią kolejową wjeżdża z zachodu niemiecka jednostka taborów (1/8 Tab.).

Czas gry i punktacja:
Gra trwa 11 etapów (od 3 do 13 września)

Rosjanie otrzymują punkty zwycięstwa:
5 PZ za każdą wyeliminowaną jednostkę niemiecką;
7 PZ za każde wyeliminowane niemieckie dowództwo korpusu;
10 PZ za każde wyeliminowane niemieckie dowództwo armii;
5 PZ za zdobycie każdego niemieckiego fortu z własną załogą.
Za kontrolę nad niżej wymienionymi miastami gracz rosyjski po zakończeniu każdego etapu otrzymuje:
Lotzen – 3 PZ
Rastenburg – 2 PZ
Konigsberg – 8 PZ
Wehlau – 1 PZ
Istenburg – 1 PZ

Niemcy otrzymują punkty zwycięstwa:
6 PZ za każdą wyeliminowaną jednostkę rosyjską;
8 PZ za każde wyeliminowane rosyjskie dowództwo korpusu;
10 PZ za każde wyeliminowane rosyjskie dowództwo armii;
5 PZ za zdobycie każdego rosyjskiego fortu (heksu) z własną załogą;
7 PZ za każdą niemiecką dywizję, która sforsowała Narew.
Jeżeli do 8 września Rosjanie zostaną wyparci na zachód poza linię heksów A43, to Niemcy otrzymują 10 PZ. Jeżeli ten warunek zostanie spełniony do 10 września, wówczas Niemcy otrzymują 6 PZ, jeżeli natomiast stanie się tak do 13 września, to otrzymują 3 PZ.

Uwaga: Rosjanie otrzymują punkty dodatnie, a Niemcy ujemne.
Przepis 10.23 uważa się za nieobowiązujący – gracz niemiecki rzuca tylko jedną kostką.
W rosyjskim VI Korpusie nastąpiły zmiany kadrowe, generała Błagowieszczańskiego zastąpił generał Karpow.

Uwaga: Zapis XX KA oznacza wszystkie jednostki XX KA.


Leszek Kozłowski
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Mam nadzieję, że przyda się do owocnie toczących się ostatnio dyskusji na tematy tannenberskie, realizmu wyprowadzenia posiłków itp. Legun także tworzył scenariusz ukazujący późniejsze fragmenty operacji wojsk niemieckich w Prusach Wschodnich, więc być może i jemu będzie to przydatnym.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
pablo8019
Praefectus Castorium
Posty: 577
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:44
Lokalizacja: Markuszów

Post autor: pablo8019 »

Mi zawsze do tego scenariusza brakowało dodrukowania niemieckiego żetonu taborów...
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”