Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest wtorek, 12 grudnia 2017, 02:49

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Tannenberg 1914] Koleje
PostNapisane: wtorek, 27 grudnia 2005, 18:46 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32701
Lokalizacja: Warszawa
Tu o kolejach będzie. A odgrywają one w grze niebagatelną rolę.

Pytanie do Jenerała von Auffenberga: jak to jest z tymi wąskotorowmi kolejkami w Galicji

Jakieś błędy też były w odwzorowaniu tannenberskim.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 27 grudnia 2005, 18:47 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
W Galicji są wąskie tory, które moga przewieźć ograniczoną ilość oddziałów (myślę, że jedną brygadę na dzień) i doprowadzić zaopatrzenie (tu jednak bez ograniczenia, gdyż normalnie zaopatrzenie do jednostek docierało polowymi kolejkami wąskotorowymi - np. niemieckie Heeresfeldbahn).

Błędy na mapie Tannenbergu są takie, iż nie było w rzeczywistości wtedy kolei z Rypina chyba na Toruń (wybudowano ją w II RP) oraz błędnie w recenzji gry w Dragonie Leszek Kozłowski pisze, iż powinna być linia Nidzica - Ostrołęka.
Tej linii w 1914 nie było, bo była niepotrzebna Niemcom, a nawet niebezpieczna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 27 grudnia 2005, 18:48 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32701
Lokalizacja: Warszawa
W [5.22] jest podany limit jednostek, które na turę mogą byc przewieznione koleją, z kolei w [5.25] jest mowa o przewozie koleją sztabów armii i obowiązuje tu oddzielna procedura przewozu, korzystniejsza niż dla innych jednostek, sztaby armii potraktowane są jakby odrębnie. W dotychczasowych rozgrywkach wliczaliście sztaby armii do tego limitu jednostek możliwych do przewiezienia na turę, o którym mowa w [5.22]

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 27 grudnia 2005, 18:48 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Tak, ja zawsze wliczałem.
Sztaby armii mają wyłącznie ułatwienia dotyczące za-i wyładunku (zmniejszony koszt).
Poza tym nie ma przepisu, który wyłączałby pozostałe reguły dotyczące limitu przewożonych jednmostek oraz przepustowości linii.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 27 grudnia 2005, 18:49 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32701
Lokalizacja: Warszawa
Teraz interpretacja punktu [5.34].

[5.34] Przewożone koleją dowództwa nie mogą dowodzic żadnymi jednostkami.

Załadunek do ruchu kolejowego wymaga, zgodnie z [5.14], by oddział był dowodzony. Jak ten przepis jest zatem rozumiany :?:

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Ostatnio edytowano wtorek, 27 grudnia 2005, 19:05 przez Raleen, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 27 grudnia 2005, 19:04 
Generaloberst
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:00
Posty: 4857
Lokalizacja: Wien
Dla mnie brzmi jasno: sztaby lepiej pakowac jako ostatnie (by generalowie nie wiali od razu :wink: ). Z tego co widze nie dotyczy to rozladunku

_________________
urodzony 13. grudnia 1981....


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 27 grudnia 2005, 19:05 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Raleen napisał(a):
Teraz interpretacja punktu [5.34].

[5.34] Przewożone koleją dowództwa nie mogą dowodzic żadnymi jednostkami.

Załadunek do ruchu kolejowego wymaga, zgodnie z [5.14], by oddział był dowodzony. Jak ten przepis jest zatem rozumiany :?:


Nie dowodzi dowództwo przewożone czyli takie, które już jest załadowywane - dla mnie nie ulegało wątpliwości, ze od razu można zapakowac cały korpus.
Zresztą Niemcy mogą przewieźć tyle oddziałów co korpus +1.

W tym przepisie zapewne chodziło o to, żeby sztab armii nie dowodził z wagonów, bo momentalnie zwiększa to możliwości rosyjskich sztabów.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Linie kolejowe w Tannenbergu - uzupełnienia
PostNapisane: wtorek, 17 stycznia 2006, 13:39 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Linia kolejowa Ostołęka - Grabowo - o niej pisano w Dragonie w recenzji Tannenbergu, została ukończona przez Niemców w 1916 roku.

http://www.kolej.pl/~maron/data7.htm

Mogła tam być co najwyżej linia wąskotorowa, albo wąskotorowa polowa.

Dziwna sprawa jednak, bo ta linia biegłaby z Ostrołęki dokładnie donikąd.
Na ten temat nie mam jednak danych.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 17 stycznia 2006, 13:40 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Tej linii kolejowej jako normalnotorowej wtedy jeszcze nie było.

Czy były wąskie tory, nie wiem.
Z topografii wynika, że raczej nie, bo niby po co.

Zresztą ułatwialaby Rosjanom znacznie robotę - powiem tylko tyle, że bez niej Rosjanie muszą maszerować pod Mławę i Przasnysz.
Z nią to już rozpusta.

Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 17 stycznia 2006, 13:40 
Starosta
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 4 stycznia 2006, 23:39
Posty: 926
Lokalizacja: Szczecin
Grajac Rosjanami zawsze miałem problemy z zaopatrzeniem Samsonowa - teraz to bedzie znacznie trudniejsze, ha! Ale to dobrze bo wole grac szkopami.

_________________
Get the graal or die tryin.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 17 stycznia 2006, 13:41 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Grohmann napisał(a):
Grajac Rosjanami zawsze miałem problemy z zaopatrzeniem Samsonowa - teraz to bedzie znacznie trudniejsze, ha! Ale to dobrze bo wole grac szkopami.


Jak się dobrze podziała i ma troszkę szczęścia w rzutach, bez większych strat można przebyć Narew i dotrzeć do drogi na Przasnysz.

To zależy zresztą od tego, jak Niemcy (przyznam się, że też bardzo lubię nimi grać) działają - jeśli ostro startują na południe, dwie dywizje jazdy to cienizna, żeby obronić treny, które wyłażą jak w paszczę smoka.

Zresztą Grohmann, gdyby rzeczona linia była na mapie, gra stałaby się migiem nudna - 8 Armia mogłaby właściwie skoczyć do gardła tylko Samsonowowi.
W przeciwnym razie grający ryzykancko Rosjanami szybko domaszerowałby do linii Allenstein-Rastenburg-Loetzen.

A tak mamy kilka opcji, łącznie z próbą zamknięcia w kociołku Rennenkampfa (raz udało mi się to ze słabszym przeciwnikiem, który nomen omen szybko się uczył i za kilka gier grając Rosjanami nie dałem rady wyciągnąć punktów zwycięstwa na plus.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.