Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest czwartek, 14 grudnia 2017, 08:22

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Tannenberg 1914] Zaopatrzenie i dowodzenie
PostNapisane: piątek, 30 grudnia 2005, 01:08 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32702
Lokalizacja: Warszawa
Dwa najistotniejsze aspekty Tannenbergu - myślę, że warto im poświęcić oddzielny temat. A kto nie opanował jeszcze, że nie wystarczy aby wojsko dzielnie walczyło, ale że musi ono mieć co do garnka włożyć i mieć jasne rozkazy jak postepować, niech się za grę nie zabiera :wink:

Sądzę, że stopniowo będziemy poruszać co ciekawsze, wybrane zagadnienia z tego zakresu (ale mi się urzędniczo napisało :wink: ).

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 30 grudnia 2005, 01:08 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Te dwa aspekty gry powodują, że jest ona jedną z najlepszych - kwestie wpływu zaopatrzenia i dowodzenia na walkę są tu świetnie oddane.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 30 grudnia 2005, 01:09 
Fakt. Zaopatrzenie, a przede wszystkim to jest jeden z warunków sukcesu.

Apropos...Troche mnie dziwi przepis [15.42], o tym że jednostka która poruszy się gdy nie ma zaopatrzenia traci 1 PW, lecz utrata tego pkt. nie moze doprowadzić do obniżenia poziomu spawności bojowej.
Podobnie gdy jednostka która sie nie poruszy i nie ma zaopatrzenia, nie straci 1 PW.

Wychodzi na to że niezaopatrzona jednostak nawet przez miesiąc nie jest eliminowana z powodu braku żywności.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 30 grudnia 2005, 01:10 
Generaloberst
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:00
Posty: 4857
Lokalizacja: Wien
Pod tematem zaopatrzenia ciekawi mnie to :

Pan Jeneral wspomnial raz ze w grze nie jest uwzgledniane zaopatrzenie w amunicje itd.
Moim zdaniem jest to jednak kwestia niesamowicie wazna w bitwach 1.WS.
Czestym powodem dlaczego ofensywy zwalnialy czy tez zupelnie zalegaly.
Ja widze w grze ten czynnik wytrzymalosci oddzialow (utrata "PW" nie oznaczaja dla mnie wylacznie straty ale takze zuzycie amunicji). Jednak nie wiem czy to jest prawidlowe...

_________________
urodzony 13. grudnia 1981....


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 30 grudnia 2005, 01:10 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32702
Lokalizacja: Warszawa
A w innych grach robionych w tym systemie, gdzie ewentualnie zużycie oddziałów byłoby mniejsze :?:

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 30 grudnia 2005, 01:11 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Raleen napisał(a):
A w innych grach robionych w tym systemie, gdzie ewentualnie zużycie oddziałów byłoby mniejsze :?:

We wszystkich grach ze stajni Tannenbergu oddziały zużywają się blyskawicznie, Rysiu już tego doświadczył na przedpolach Lwowa.
Ta joj!!!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Przedłużanie zaopatrzenia przez tabor
PostNapisane: wtorek, 17 stycznia 2006, 10:03 
Vice-admiraal
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 17:24
Posty: 3361
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Przedłużanie zaopatrzenia przez tabor.

Jeden tabór po drodze przedłuża zaopatrzenie o 9 pól, łacznie z tym, na którym stoi.
Wystarczy go postawić tak, żeby jedno (ostatnie) z tych 9 pól to było pole z własną nieprzerwaną linią kolejową. Inne tabory można ustawić w łańcuszek, czyli żeby ostatnie pole drugiego taboru znajdowało się na którymkolwiek polu z linii zaopatrzenia poprzedniego taboru, itd.

Można to, bez rysunku zobrazowac w sposób następujący:

podkreślenie to heks, po którym tabór prowadzi zaopatrzenie
A - heks z włąsną linią kolejową
B - punkt styczny - heks na którym stykają linie zaopatrzenia dwóch taborów.
T - tabor
Każdy znak graficzny to jeden heks

A_ _ _ T _ _ _ B _ _ _ T _ _ _ _

W ten sposób Rosjanie ciągną spokojnie zaopatrzenie od linii kolejowej z Kowna aż po Królewiec, a jak sie uda przetransportować tabory z 2 Armii, jeszcze dalej.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: wtorek, 19 września 2006, 19:27 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32702
Lokalizacja: Warszawa
Panzerfan napisał(a):
Fakt. Zaopatrzenie, a przede wszystkim to jest jeden z warunków sukcesu.

Apropos...Troche mnie dziwi przepis [15.42], o tym że jednostka która poruszy się gdy nie ma zaopatrzenia traci 1 PW, lecz utrata tego pkt. nie moze doprowadzić do obniżenia poziomu spawności bojowej.
Podobnie gdy jednostka która sie nie poruszy i nie ma zaopatrzenia, nie straci 1 PW.

Wychodzi na to że niezaopatrzona jednostak nawet przez miesiąc nie jest eliminowana z powodu braku żywności.

W praktyce to się nie zdarza, bo zwykle dochodzi do walki i takie jednostki tracą ten punkt zaopatrzenia...

Dowodzi to, że zaopatrzenie to głównie amunicja.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 18 listopada 2006, 00:28 
Praefectus Castorium
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:44
Posty: 587
Lokalizacja: Markuszów
Przyszła mi do ostatnio głowy taka opcja wykorzystania taborów, ale nie wiem czy właściwa z punktu widzenia interpretacji przepisów. Chodzi o liczbe linii zaopatrzenia tworzonych przez jednostke taborów. Przypuśćmy że mamy dwa korpusy stojące w odległości 4 pr od taboru z tym, że jeden jest na północ od niego a drugi na południe. Czy tabory mogą tworzyć linię zaopatrzenia tylko do jednego z w/w korpusów, czy też mogą jednocześnie zaopatrywać oba (w tym przypadku linię zaopatrzenia tworzyłoby się oddzielnie dla każdego korpusu)?

_________________
Ubi concordia, ibi victoria.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 18 listopada 2006, 03:47 
Generaloberst
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:00
Posty: 4857
Lokalizacja: Wien
Jak dla mnie tylko do jednego korpusu..

_________________
urodzony 13. grudnia 1981....


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 18 listopada 2006, 15:41 
Praefectus Castorium
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:44
Posty: 587
Lokalizacja: Markuszów
No więc właśnie - w przeciwnym razie tabory stałyby się czymś w rodzaju ruchomej bazy zaopatrzenia...

_________________
Ubi concordia, ibi victoria.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 20 listopada 2006, 00:16 
Generaloberst
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 16:00
Posty: 4857
Lokalizacja: Wien
Aha, zle zrozumialem pytanie (tabory maja 4PR dla zaopatrzenia tak?) : Oczywiscie tabory zaopatrywuja wszystkie jednostki w zasiegu. Ja je widze bardziej jako transport (tzn. majacych pojemnosc) a nie zrodlo materialow (tym sa koleje).

_________________
urodzony 13. grudnia 1981....


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 20 listopada 2006, 10:35 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 29 maja 2006, 13:06
Posty: 2909
Lokalizacja: Wawa i okolice
Tabory działają na wszystkie strony tak samo i na raz. Choć pamiętam musiałem kiedyś toczyć ciężkie dyskusje w tej kwestii. :-P
W podstawowych regułach było to 4 punkty ruchu od taborów. Przy czym tabory przedłużały linę zaopatrzenia właśnie o tyle, tj. od bazy zaopatrzenia do jednostki łącznie. Czyli faktycznie najkorzystniej było je umieścić na bazie zaopatrzenia, albo na ostatnim polu zaopatrywanym przez inne tabory.
Niemniej kiedyś wyszła errata, która zmieniała tyle, że tabory przedłużały linię zaopatrzenia o 2 punkty ruchu w każdą stronę. Dawało to łącznie również 4 punkty ruchu lini zaopatrzenia taborów, ale tworząć linię zaopatrzenia powodowało, że była ona węższa.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 20 listopada 2006, 11:24 
Colonel Général
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 15:40
Posty: 32702
Lokalizacja: Warszawa
Ja pamiętam tylko, że dyskutowaliśmy kiedyś obficie na ten temat i głównie Zulu miał kłopoty ze zrozumieniem tego przepisu, ale ostatecznie, mimo oporów :wink: załapał. Moje zdanie jest takie jak Anomandera - przedłużają w każdą stronę. Przy tym errata tylko tu namąciła niepotrzebnie, niewiele wyjaśniając.

_________________
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 20 listopada 2006, 17:01 
Pułkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 15:26
Posty: 1305
Lokalizacja: Opole
Tabory przedluzaja o 4 pr dla wszystkich, ktorzy sa w zasiegu (nie ma limitu jednoistek)/ o 2 pr w kazda strone (po erracie).

Mi sie errata w tym wzgledzie bardzo podoba - duzo bardziej realizstycznie ukazuje ulomnosci wozow taborowych z konikami... W instrukcji do T. jest obrazek, ktory elegancko wszytsko wyjasnia :)

V.

_________________
http://www.facebook.com/WydawnictwoPhalanx
http://bozeigrzysko.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.