Enemy Coast Ahead: The Dambuster Raid (GMT)
Enemy Coast Ahead: The Dambuster Raid (GMT)
Nowa gra solitaire trafiła do P500.
http://www.gmtgames.com/p-439-enemy-coa ... -raid.aspx
Cóż, pora zacząć odkładać pieniądze. Gra solo (z możliwością kooperacji), TAKI temat - nie ma wyboru
http://www.gmtgames.com/p-439-enemy-coa ... -raid.aspx
Cóż, pora zacząć odkładać pieniądze. Gra solo (z możliwością kooperacji), TAKI temat - nie ma wyboru
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
- ChevalierVernix
- Sous-lieutenant
- Posty: 449
- Rejestracja: poniedziałek, 6 września 2010, 19:25
- Lokalizacja: obecnie Białystok
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Enemy Coast Ahead: The Dambuster Raid (GMT)
Ciekawostka: Lee Brimmicombe-Wood pracował nad projektem gry na ten temat, ale mu nie wychodziło. Zgodził się zatem, żeby GMT powierzyło temat innemu projektantowi.
Tu szkice robocze LBM: http://talk.consimworld.com/WebX/.1dd39c9f
Tu szkice robocze LBM: http://talk.consimworld.com/WebX/.1dd39c9f
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
-
- Sous-lieutenant
- Posty: 382
- Rejestracja: piątek, 28 kwietnia 2006, 16:17
- Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 6 times
Re: Enemy Coast Ahead: The Dambuster Raid (GMT)
Oby jak najszybciej.
"Dajcie mi choć jednego tak wyszkolonego Brytyjczyka, a ja będę wiedział gdzie go posłać żeby najlepiej zginął"
F. Foch o BEF
F. Foch o BEF
- ChevalierVernix
- Sous-lieutenant
- Posty: 449
- Rejestracja: poniedziałek, 6 września 2010, 19:25
- Lokalizacja: obecnie Białystok
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
- ChevalierVernix
- Sous-lieutenant
- Posty: 449
- Rejestracja: poniedziałek, 6 września 2010, 19:25
- Lokalizacja: obecnie Białystok
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Enemy Coast Ahead: The Dambuster Raid (GMT)
Na stronie GMT Games są już dostępne zasady (blisko 50 stron ) i książka scenariuszy do ECA. Poziom skomplikowania będzie znaczny.
http://www.gmtgames.com/p-439-enemy-coa ... -raid.aspx
http://www.gmtgames.com/p-439-enemy-coa ... -raid.aspx
- Wilk
- Alférez de Navío
- Posty: 541
- Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 23:28
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 2 times
Re: Enemy Coast Ahead: The Dambuster Raid (GMT)
Ech, ja musiałem jakiś tydzień temu wycofać preorder, bo gra się pojawia w fatalnym dla mnie finansowo momencie. Jeśli się okaże hitem, to kupię w FLGSie.
Re: Enemy Coast Ahead: The Dambuster Raid (GMT)
Rulebook i scenario book:
http://www.gmtgames.com/ecdam/ECA_Rule_Book_Aug18.pdf
http://www.gmtgames.com/ecdam/ECA_Scena ... Aug_18.pdf
Ostatnio rozmawiałem z Andym na temat tego co - w związku z opublikowaniem zasad i scenariuszy - może czekać nas w związku z grą i jestem pod dużym pozytywnym wrażeniem. Zdaje się, że jest szansa na pierwsze wrażenia z samej gry w przyszłym miesiącu.
http://www.gmtgames.com/ecdam/ECA_Rule_Book_Aug18.pdf
http://www.gmtgames.com/ecdam/ECA_Scena ... Aug_18.pdf
Ostatnio rozmawiałem z Andym na temat tego co - w związku z opublikowaniem zasad i scenariuszy - może czekać nas w związku z grą i jestem pod dużym pozytywnym wrażeniem. Zdaje się, że jest szansa na pierwsze wrażenia z samej gry w przyszłym miesiącu.
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"
Sun Tzu
Sun Tzu
Re: Enemy Coast Ahead: The Dambuster Raid (GMT)
Po wnikliwej lekturze opublikowanej w sieci instrukcji do Enemy Coast Ahead i zapoznaniu się z pozostałymi materiałami muszę przyznać, że rzadko czekam na zamówioną grę z taką niecierpliwością jak teraz! Emocje o porównywalnym poziomie towarzyszyły mi ostatnio przy oczekiwaniu na Bomber Command, wcześniej na Silent War. Mam wrażenie, że oryginalny system opracowany przez Jerry’ego idealnie pasuje do przedstawianej w grze nietypowej akcji lotniczej.
System scenariuszy pozwala nie tylko w miarę łagodnie wejść w dość jednak skomplikowaną mechanikę gry, ale i później dostosowywać rodzaj rozgrywki do czasu jakim dysponujemy. Zacząć zatem wypada niejako od końca, czyli od jednego ze scenariuszy 1-5 i odpowiadających im reguł z pierwszej części instrukcji. Scenariusze te dotyczą ataków pojedynczych Lancasterów i ich grup na poszczególne zapory, przy czym sytuacja wyjściowa jest zawsze historyczna, a rozgrywka trwa kilka-kilkanaście minut, do pół godziny. By rozegrać któryś ze scenariuszy 6-9, należy opanować drugą porcję reguł, dotyczących przelotu z Anglii nad tamy. Scenariusze 6-8 odtwarzają akcje poszczególnych fal bombowców, a w scenariuszu 9 biorą udział wszystkie Lancastery (19), które historycznie wystartowały ze Scampton. Rozgrywka trwa zapewne godzinę do dwóch. I na koniec pełna kampania, czyli scenariusz 10: wprowadzamy reguły z ostatniej części instrukcji i rozgrywamy całą przygodę, od chwili powołania nas na dowódcę 617 dywizjonu w marcu 1943 roku. Kompletujemy załogi, obsługę naziemną i sprzęt, prowadzimy treningi, wprowadzamy modyfikacje w samolotach, dbamy o utrzymanie w tajemnicy całej misji, przeprowadzamy rozpoznanie na trasie rajdu i nad tamami. Potem przeprowadzamy końcową odprawę, wyznaczamy cele i startujemy. Łącznie z dolotem, akcją nad zaporami, powrotem i porannym rozpoznaniem nad tamami gra powinna się zamknąć w 3 godzinach.
Jeśli do tego dodamy możliwość łączenia poszczególnych scenariuszy w większe całości, to trudno oprzeć się wrażeniu, że regrywalność ECA jest praktycznie nieograniczona. Zwłaszcza, że liczne, szczegółowe i przygotowane z dużą wiedzą historyczną tabele wyników rozgrywki wprowadzają do gry rozbudowane elementy narracyjne. Warte podkreślenia jest, że liczba wyborów i trudnych decyzji, przed którymi staje gracz, jest o wiele większa niż w grach jednoosobowych typu B-17 czy B-29. A koncepty zastosowane przy przekładaniu na język gry pewnych skomplikowanych zagadnień robią czasem wrażenie genialnych! Przy tym instrukcja jest bardzo klarowna i świetnie zorganizowana, a jedyna wątpliwość jaka się zrodziła przy lekturze wynikała bardziej z niezrozumienia przeze mnie ducha angielskiego zapisu niż z jego rzeczywistej niejasności.
Instrukcja: http://talk.consimworld.com/WebX?233@@. ... =.1ddae383
Scenariusze: http://talk.consimworld.com/WebX?233@@. ... =.1ddae6d9
Plansza: http://talk.consimworld.com/WebX?233@@. ... =.1ddae3ae
Karty pomocy: http://talk.consimworld.com/WebX?233@@. ... =.1ddae2e1
Omówienie żetonów: http://talk.consimworld.com/WebX?233@@. ... =.1ddae25f
System scenariuszy pozwala nie tylko w miarę łagodnie wejść w dość jednak skomplikowaną mechanikę gry, ale i później dostosowywać rodzaj rozgrywki do czasu jakim dysponujemy. Zacząć zatem wypada niejako od końca, czyli od jednego ze scenariuszy 1-5 i odpowiadających im reguł z pierwszej części instrukcji. Scenariusze te dotyczą ataków pojedynczych Lancasterów i ich grup na poszczególne zapory, przy czym sytuacja wyjściowa jest zawsze historyczna, a rozgrywka trwa kilka-kilkanaście minut, do pół godziny. By rozegrać któryś ze scenariuszy 6-9, należy opanować drugą porcję reguł, dotyczących przelotu z Anglii nad tamy. Scenariusze 6-8 odtwarzają akcje poszczególnych fal bombowców, a w scenariuszu 9 biorą udział wszystkie Lancastery (19), które historycznie wystartowały ze Scampton. Rozgrywka trwa zapewne godzinę do dwóch. I na koniec pełna kampania, czyli scenariusz 10: wprowadzamy reguły z ostatniej części instrukcji i rozgrywamy całą przygodę, od chwili powołania nas na dowódcę 617 dywizjonu w marcu 1943 roku. Kompletujemy załogi, obsługę naziemną i sprzęt, prowadzimy treningi, wprowadzamy modyfikacje w samolotach, dbamy o utrzymanie w tajemnicy całej misji, przeprowadzamy rozpoznanie na trasie rajdu i nad tamami. Potem przeprowadzamy końcową odprawę, wyznaczamy cele i startujemy. Łącznie z dolotem, akcją nad zaporami, powrotem i porannym rozpoznaniem nad tamami gra powinna się zamknąć w 3 godzinach.
Jeśli do tego dodamy możliwość łączenia poszczególnych scenariuszy w większe całości, to trudno oprzeć się wrażeniu, że regrywalność ECA jest praktycznie nieograniczona. Zwłaszcza, że liczne, szczegółowe i przygotowane z dużą wiedzą historyczną tabele wyników rozgrywki wprowadzają do gry rozbudowane elementy narracyjne. Warte podkreślenia jest, że liczba wyborów i trudnych decyzji, przed którymi staje gracz, jest o wiele większa niż w grach jednoosobowych typu B-17 czy B-29. A koncepty zastosowane przy przekładaniu na język gry pewnych skomplikowanych zagadnień robią czasem wrażenie genialnych! Przy tym instrukcja jest bardzo klarowna i świetnie zorganizowana, a jedyna wątpliwość jaka się zrodziła przy lekturze wynikała bardziej z niezrozumienia przeze mnie ducha angielskiego zapisu niż z jego rzeczywistej niejasności.
Instrukcja: http://talk.consimworld.com/WebX?233@@. ... =.1ddae383
Scenariusze: http://talk.consimworld.com/WebX?233@@. ... =.1ddae6d9
Plansza: http://talk.consimworld.com/WebX?233@@. ... =.1ddae3ae
Karty pomocy: http://talk.consimworld.com/WebX?233@@. ... =.1ddae2e1
Omówienie żetonów: http://talk.consimworld.com/WebX?233@@. ... =.1ddae25f
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Re: Enemy Coast Ahead: The Dambuster Raid (GMT)
Aż się prosi o wstępne porównania!
Żeby było to jasne powiem, że jestem fanem nieustającym gry B29 ale szanuje odmienny pogląd dopatrujący się w tej "przygodowej" i pełnej emocji grze przejawów ubezwłasnowolnienia poprzez determinowanie obrazu całej gry przez rzuty kostką.
Uwagi od 17 września:
http://www.strategie.net.pl/viewtopic.p ... 31#p267731
ECA wydaję się, przy zachowaniu elementów decydujących o przeżywaniu wielkiej wojennej przygody, grą nie tylko niezwykle oryginalną ale i nasyconą różnymi dylematami decyzyjnymi o bardzo poważnych skutkach wpływających na ostateczny wynik. Jestem przekonany, że gracze którzy zrazili się nieco do niektórych gier solo prowadzonych w myśl schematu zbliżonego do B 29 będą zdecydowanie bardziej usatysfakcjonowani.
Żeby było to jasne powiem, że jestem fanem nieustającym gry B29 ale szanuje odmienny pogląd dopatrujący się w tej "przygodowej" i pełnej emocji grze przejawów ubezwłasnowolnienia poprzez determinowanie obrazu całej gry przez rzuty kostką.
Uwagi od 17 września:
http://www.strategie.net.pl/viewtopic.p ... 31#p267731
ECA wydaję się, przy zachowaniu elementów decydujących o przeżywaniu wielkiej wojennej przygody, grą nie tylko niezwykle oryginalną ale i nasyconą różnymi dylematami decyzyjnymi o bardzo poważnych skutkach wpływających na ostateczny wynik. Jestem przekonany, że gracze którzy zrazili się nieco do niektórych gier solo prowadzonych w myśl schematu zbliżonego do B 29 będą zdecydowanie bardziej usatysfakcjonowani.
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"
Sun Tzu
Sun Tzu
Re: Enemy Coast Ahead: The Dambuster Raid (GMT)
Mój (pozytywny) stosunek do B-29 nie zmienił się ani o jotę! ECA to po prostu inna gra, oparta na odmiennych założeniach. I w innej skali!
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Re: Enemy Coast Ahead: The Dambuster Raid (GMT)
Z cyklu materiały dodatkowe do gry, które powinny być dodawane na DVD :
https://www.youtube.com/watch?v=2p4N_t3bDKY
https://www.youtube.com/watch?v=AJGLxggfPvA
https://www.youtube.com/watch?v=i0sRsXjgAyU
https://www.youtube.com/watch?v=2p4N_t3bDKY
https://www.youtube.com/watch?v=AJGLxggfPvA
https://www.youtube.com/watch?v=i0sRsXjgAyU
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"
Sun Tzu
Sun Tzu
- ChevalierVernix
- Sous-lieutenant
- Posty: 449
- Rejestracja: poniedziałek, 6 września 2010, 19:25
- Lokalizacja: obecnie Białystok
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Enemy Coast Ahead: The Dambuster Raid (GMT)
Dzięki za te linki, wspaniale się to oglądało.Strategos pisze:Z cyklu materiały dodatkowe do gry, które powinny być dodawane na DVD :
https://www.youtube.com/watch?v=2p4N_t3bDKY
https://www.youtube.com/watch?v=AJGLxggfPvA
https://www.youtube.com/watch?v=i0sRsXjgAyU
ECA, obok D-Day at Tarawa i Enemy Action Ardennes jest grą, na którą czekam najbardziej w tym roku..
Czuję, że to może być klasyczna pozycja na lata!
Re: Enemy Coast Ahead: The Dambuster Raid (GMT)
Gracze w Stanach dostają już swoje egzemplarze. Tu unboxing: http://boardgamegeek.com/thread/1247102 ... already-un
Zła wiadomość jest taka, że GMT czasowo wstrzymała wysyłkę ECA, bo zabrakło im... kostek Podobno w nadchodzącym tygodniu wszystko ma wrócić do normy.
Jeszcze dwa słowa a propos widocznych na filmie dwóch podstawowych dokumentów: instrukcji i scenariuszy. Oba liczą sobie po 48 stron, co może budzić obawy o nadmierny stopień skomplikowania gry. Według mnie nie jest tak źle. Po pierwsze, żeby zacząć grać wystarczy poznać reguły zawarte na pierwszych kilkunastu stronach instrukcji. Po drugie, w czasie rozgrywki wystarczy korzystać z doskonałych pomocy gracza, obejmujących wszystkie czynności podejmowane w czasie gry. Po trzecie, wiele bardziej szczegółowych reguł nie będzie miało zastosowania w większości rozgrywek. Np. w ECA występują trzy możliwe elementy niemieckiej obrony (poza nocnymi myśliwcami): flak, reflektory i balony zaporowe. Rozgrywając scenariusze historyczne, natkniemy się wyłącznie na flak i to tylko na zaporą Möhne - pozostałe tamy nie były bronione. Balony zaporowe i reflektory wraz ze wszystkimi dotyczącymi ich regułami mogą się pojawić tylko w scenariuszu 10 i przy wykonywaniu nalotu follow-up w scenariuszu 9.
Ogólnie mówiąc, wiele zjawisk i sytuacji ma swoje szczegółowe odbicie w regułach, ale nie będą one występować w czasie każdej rozgrywki. Podobnie jest z niezwykle rozbudowanymi opisami rezultatów naszych akcji: każdorazowo będziemy odnajdować tylko pojedynczy, dotyczący nas wiersz tabeli, a pomijali całą resztę.
Oczywiście w zrozumieniu i zapamiętaniu wielu reguł bardzo pomoże wiedza gracza o historyczny przebiegu Operacji Chastise - ale to już jest cecha charakterystyczna wszystkich symulacji tego rodzaju.
Zła wiadomość jest taka, że GMT czasowo wstrzymała wysyłkę ECA, bo zabrakło im... kostek Podobno w nadchodzącym tygodniu wszystko ma wrócić do normy.
Jeszcze dwa słowa a propos widocznych na filmie dwóch podstawowych dokumentów: instrukcji i scenariuszy. Oba liczą sobie po 48 stron, co może budzić obawy o nadmierny stopień skomplikowania gry. Według mnie nie jest tak źle. Po pierwsze, żeby zacząć grać wystarczy poznać reguły zawarte na pierwszych kilkunastu stronach instrukcji. Po drugie, w czasie rozgrywki wystarczy korzystać z doskonałych pomocy gracza, obejmujących wszystkie czynności podejmowane w czasie gry. Po trzecie, wiele bardziej szczegółowych reguł nie będzie miało zastosowania w większości rozgrywek. Np. w ECA występują trzy możliwe elementy niemieckiej obrony (poza nocnymi myśliwcami): flak, reflektory i balony zaporowe. Rozgrywając scenariusze historyczne, natkniemy się wyłącznie na flak i to tylko na zaporą Möhne - pozostałe tamy nie były bronione. Balony zaporowe i reflektory wraz ze wszystkimi dotyczącymi ich regułami mogą się pojawić tylko w scenariuszu 10 i przy wykonywaniu nalotu follow-up w scenariuszu 9.
Ogólnie mówiąc, wiele zjawisk i sytuacji ma swoje szczegółowe odbicie w regułach, ale nie będą one występować w czasie każdej rozgrywki. Podobnie jest z niezwykle rozbudowanymi opisami rezultatów naszych akcji: każdorazowo będziemy odnajdować tylko pojedynczy, dotyczący nas wiersz tabeli, a pomijali całą resztę.
Oczywiście w zrozumieniu i zapamiętaniu wielu reguł bardzo pomoże wiedza gracza o historyczny przebiegu Operacji Chastise - ale to już jest cecha charakterystyczna wszystkich symulacji tego rodzaju.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów