Standard Combat Series (MMP)
Standard Combat Series (MMP)
Tłumaczenie zasad serii do ściągnięcia na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217
Są u nas dostępne gry z tej serii: Bastogne: Screaming Eagles under Siege, Heights of Courage, It Never Snows, Rock of the Marne, Stalingrad Pocket (2nd ed.), Yom Kippur.
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217
Są u nas dostępne gry z tej serii: Bastogne: Screaming Eagles under Siege, Heights of Courage, It Never Snows, Rock of the Marne, Stalingrad Pocket (2nd ed.), Yom Kippur.
- nexus6
- Lieutenant
- Posty: 586
- Rejestracja: niedziela, 27 lipca 2014, 14:52
- Lokalizacja: Szczecin
- Been thanked: 1 time
Re: Standard Combat Series (MMP)
Niby zasady proste, ale jest dla mnie klika niejasności. Kto pomoże mi je rozwiać?
- clown
- Général de Division Commandant de place
- Posty: 4423
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
- Lokalizacja: Festung Stettin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Re: Standard Combat Series (MMP)
Pytaj śmiało. Wspólnie zawsze coś można sklecić.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
- nexus6
- Lieutenant
- Posty: 586
- Rejestracja: niedziela, 27 lipca 2014, 14:52
- Lokalizacja: Szczecin
- Been thanked: 1 time
Re: Standard Combat Series (MMP)
No, dobra...
1. Czy odział lub zgrupowanie może w fazie ruchu przejść przez inny odział lub zgrupowanie tymczasowo przekraczajac limit. W punkcie 4.0a pisze, że trzeba egzekwować limity na koniec każdej fazy ruchu. Czyli, że chyba mozna.
2. Bardziej niejasny jest dla mnie punkt 6.1 d. Tego zupełnie nie rozumiem.
3. Nie jest jasna dla mnie sytuacja w przykładzie na 4 stronie - rys. przykład walki - cześć druga. Nie rozumime dlaczego oddział 3 nie może dalej ruszyć w pościg.
4. rozdział 11 o wykorzystaniu. Rozumiem z punktu 11.0b że taki oddział, który jest już w obcej strefie kontroli WSK nie może poruszyć się, ani wykonać walki w ruchu. Pewnie nie może też zaatakować tej jednostki w której strefie się znajduje. Jednak w punkcie6.1b piszą, że jest taka możliwość, że jednostka moze atakować 3 razy. Jak musiałaby wyglądać taka sytuacja?
1. Czy odział lub zgrupowanie może w fazie ruchu przejść przez inny odział lub zgrupowanie tymczasowo przekraczajac limit. W punkcie 4.0a pisze, że trzeba egzekwować limity na koniec każdej fazy ruchu. Czyli, że chyba mozna.
2. Bardziej niejasny jest dla mnie punkt 6.1 d. Tego zupełnie nie rozumiem.
3. Nie jest jasna dla mnie sytuacja w przykładzie na 4 stronie - rys. przykład walki - cześć druga. Nie rozumime dlaczego oddział 3 nie może dalej ruszyć w pościg.
4. rozdział 11 o wykorzystaniu. Rozumiem z punktu 11.0b że taki oddział, który jest już w obcej strefie kontroli WSK nie może poruszyć się, ani wykonać walki w ruchu. Pewnie nie może też zaatakować tej jednostki w której strefie się znajduje. Jednak w punkcie6.1b piszą, że jest taka możliwość, że jednostka moze atakować 3 razy. Jak musiałaby wyglądać taka sytuacja?
- clown
- Général de Division Commandant de place
- Posty: 4423
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
- Lokalizacja: Festung Stettin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Re: Standard Combat Series (MMP)
Nie możesz korzystać z bonusa drogi (mostu i innych "drogopodobnych" rzeczy) przy overrun. Zasada podstawowa jest bowiem taka, że możesz robić overrun tylko jak wejście na takie pole kosztuje maksimum 2 punkty ruchu. Na stronie 4 masz przykład graficzny ilustrujący koszty overruna.2. Bardziej niejasny jest dla mnie punkt 6.1 d. Tego zupełnie nie rozumiem.
Trzy razy mogą zaatakować oddziały z żółtym wskaźnikiem. I tak: w fazie ruchu overrun, w fazie walki walka, oraz gdy nie ma w ZOCu przeciwnika, może zrobić Exploit.
Ostatnio zmieniony środa, 30 lipca 2014, 13:03 przez clown, łącznie zmieniany 1 raz.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
- clown
- Général de Division Commandant de place
- Posty: 4423
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
- Lokalizacja: Festung Stettin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Re: Standard Combat Series (MMP)
Przy czym należy pamiętać, że niektóre oddziały nie mają ZOCa i wtedy nawet stojąc obok nich można Exploita robić.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
- nexus6
- Lieutenant
- Posty: 586
- Rejestracja: niedziela, 27 lipca 2014, 14:52
- Lokalizacja: Szczecin
- Been thanked: 1 time
Re: Standard Combat Series (MMP)
Powoli nabiera to przejrzystości. Czyli w fazie walki dany odział lub grupa może być zaatakowana tylko raz, a w fazie ruchu lub wykorzystania kilka razy. Także jest możliwa taka sytuacja - w fazie ruchu jednostka wchodzi w strefę WSK oddziału 1 i 2, atakuje w ruchu (overrun) jednostkę 1 i zmusza ją do ucieczki. W fazie walki atakuje jednostkę 2 i też zmusza do ucieczki. W fazie wykorzystania nie znajduje się w żadnej WSK, więc robi ruch i atakuje jeszcze jakąś jednostkę.
Na stronie 4 w przykładzie walki cześć druga są jednostki 3 i 6, w poprzednim obrazku jednostki 3,6, 8 i 4 atakowały jednostki 7 i 14, a włśnie w drugim w pościg ruszyły jednostki 3 i 6, przy czym 3 tylko o jedno pole i nie wiem właśnie dlaczego. Koszt ruchu na to pole to tylko 1 punkt.
Na stronie 4 w przykładzie walki cześć druga są jednostki 3 i 6, w poprzednim obrazku jednostki 3,6, 8 i 4 atakowały jednostki 7 i 14, a włśnie w drugim w pościg ruszyły jednostki 3 i 6, przy czym 3 tylko o jedno pole i nie wiem właśnie dlaczego. Koszt ruchu na to pole to tylko 1 punkt.
- nexus6
- Lieutenant
- Posty: 586
- Rejestracja: niedziela, 27 lipca 2014, 14:52
- Lokalizacja: Szczecin
- Been thanked: 1 time
Re: Standard Combat Series (MMP)
Zapoznaje się ze szczegółową instrukcją do Yom Kippur (zakupiłem akurat tą gierke) i znowu natrafiłem na niejasne dla mnie zasady.
1.6a HQs are “supplied” if you can trace as per SCS rule 12.1 from the appropriate map edge to the unit; east for the Israelis and west for the Egyptians. This path can be of any length. Only supplied HQs can supply units.
1.6b Units are in supply if they are at or within a friendly HQ’s range (counting from the HQ to the unit). An HQ successfully traces to a unit if the MP count can make it into a hex adjacent to the unit—the trace need not make it all the way into the unit’s hex. A trace made into a hex adjacent to friendly units is successful regardless of terrain— but is blocked if the hex contains a non-negated EZOC. HQs can supply any friendly unit.
1.6c Egyptian units west of the Suez Canal are automatically supplied if they can trace a path of any length from the west map
edge to the unit as per SCS rule 12.1. Furthermore, the “adjacent is good enough” rule in 1.6b applies here as well—Egyptian
units are normally in supply adjacent to the Suez Canal on the eastern bank. This is the only case where a unit can trace directly from a map edge to be supplied.
Po pierwsze - czy zasięg oddziaływania zaopatrzenia HQ (ma np. 14) jest liczone w heksach w lini prostej od HQ do jednostki zaopatrywanej (a jeśli dobrze zrozumiałem to nawet do sąsiedniego pola jednostki zaopatrywanej), czy też te 14 pól zasięgu trzeba odliczać po trasie zaopatrzenia, która będzie omijać wrogie strefy kontroli i inne przeszkody terenowe jak np. rzeki czy kanał.
Po drugie - czy dobrze rozumie, że dla egipskich HQ trasa zaopatrzenia od zachodniej krawędzi mapy może przebiegać w lini prostej przez kanał sueski (ponieważ egipskie jednostki znajdujące się na wschodnim brzegu kanału są automatycznie zaopatrzone)
1.6a HQs are “supplied” if you can trace as per SCS rule 12.1 from the appropriate map edge to the unit; east for the Israelis and west for the Egyptians. This path can be of any length. Only supplied HQs can supply units.
1.6b Units are in supply if they are at or within a friendly HQ’s range (counting from the HQ to the unit). An HQ successfully traces to a unit if the MP count can make it into a hex adjacent to the unit—the trace need not make it all the way into the unit’s hex. A trace made into a hex adjacent to friendly units is successful regardless of terrain— but is blocked if the hex contains a non-negated EZOC. HQs can supply any friendly unit.
1.6c Egyptian units west of the Suez Canal are automatically supplied if they can trace a path of any length from the west map
edge to the unit as per SCS rule 12.1. Furthermore, the “adjacent is good enough” rule in 1.6b applies here as well—Egyptian
units are normally in supply adjacent to the Suez Canal on the eastern bank. This is the only case where a unit can trace directly from a map edge to be supplied.
Po pierwsze - czy zasięg oddziaływania zaopatrzenia HQ (ma np. 14) jest liczone w heksach w lini prostej od HQ do jednostki zaopatrywanej (a jeśli dobrze zrozumiałem to nawet do sąsiedniego pola jednostki zaopatrywanej), czy też te 14 pól zasięgu trzeba odliczać po trasie zaopatrzenia, która będzie omijać wrogie strefy kontroli i inne przeszkody terenowe jak np. rzeki czy kanał.
Po drugie - czy dobrze rozumie, że dla egipskich HQ trasa zaopatrzenia od zachodniej krawędzi mapy może przebiegać w lini prostej przez kanał sueski (ponieważ egipskie jednostki znajdujące się na wschodnim brzegu kanału są automatycznie zaopatrzone)
- duc de Fort
- Capitaine
- Posty: 843
- Rejestracja: sobota, 21 stycznia 2012, 18:34
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
Re: Standard Combat Series (MMP)
Co do zgłaszanych mi wątpliwości...
14 pól linii zaopatrzenia liczy się po polach wolnych od jednostek nieprzyjaciela oraz ich nie negowanych stref kontroli.
Automatycznie zaopatrzone są jednostki egipskie na zachód od kanału oraz te, które znajdują się na wschodnim brzegu (hex przyległy do kanału od wschodu). Oczywiście jeśli mogą poprowadzić linię zaopatrzenia (patrz wyżej) do zachodniej krawędzi mapy.
14 pól linii zaopatrzenia liczy się po polach wolnych od jednostek nieprzyjaciela oraz ich nie negowanych stref kontroli.
Automatycznie zaopatrzone są jednostki egipskie na zachód od kanału oraz te, które znajdują się na wschodnim brzegu (hex przyległy do kanału od wschodu). Oczywiście jeśli mogą poprowadzić linię zaopatrzenia (patrz wyżej) do zachodniej krawędzi mapy.
FortGier.pl - najlepszy sklep z wojennymi grami planszowymi
- nexus6
- Lieutenant
- Posty: 586
- Rejestracja: niedziela, 27 lipca 2014, 14:52
- Lokalizacja: Szczecin
- Been thanked: 1 time
Re: Standard Combat Series (MMP)
To akurat jest dla mnie jasne. Mi chodzi o taką sytuację, gdy egipskie HG znajduje się kilka heksów na wschód od kanału i powiedzmy, że linie zaopatrzenia nie da się poprowadzić przez most. Czy HQ będzie zaopatrzone czy nie? Czy linię zaopatrzenia dla HQ można poprowadzić od zachodniej krawędzi mapy, przez kanał (nie most) do HQ?FortGier.pl pisze: Automatycznie zaopatrzone są jednostki egipskie na zachód od kanału oraz te, które znajdują się na wschodnim brzegu (hex przyległy do kanału od wschodu). Oczywiście jeśli mogą poprowadzić linię zaopatrzenia (patrz wyżej) do zachodniej krawędzi mapy.
Re: Standard Combat Series (MMP)
Jednostka 3 nie posiada zdolności exploit a tylko oddziały z wydrukowaną na żółto zdolnością wykorzystania mogą przemieścić się więcej niż o jedno pole po walce.nexus6 pisze:Na stronie 4 w przykładzie walki cześć druga są jednostki 3 i 6, w poprzednim obrazku jednostki 3,6, 8 i 4 atakowały jednostki 7 i 14, a włśnie w drugim w pościg ruszyły jednostki 3 i 6, przy czym 3 tylko o jedno pole i nie wiem właśnie dlaczego. Koszt ruchu na to pole to tylko 1 punkt.
- duc de Fort
- Capitaine
- Posty: 843
- Rejestracja: sobota, 21 stycznia 2012, 18:34
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
Re: Standard Combat Series (MMP)
Według mnie nie, musi iść przez most. Zasada szczególna "A trace made into a hex adjacent to friendly units is successful regardless of terrain— but is blocked if the hex contains a non-negated EZOC." odnosi się tylko do heksu sąsiedniego do zaopatrywanej jednostki. Poza tym różnica jest taka, że na zachód od kanału (oraz ze wschodniego brzegu) każda jednostka może ciągnąć zaopatrzenie z zachodniej krawędzi mapy, a na wschód od kanału musi z HQ, a HQ od zachodniej krawędzi. Przynajmniej ja to tak rozumiem.Mi chodzi o taką sytuację, gdy egipskie HG znajduje się kilka heksów na wschód od kanału i powiedzmy, że linie zaopatrzenia nie da się poprowadzić przez most. Czy HQ będzie zaopatrzone czy nie? Czy linię zaopatrzenia dla HQ można poprowadzić od zachodniej krawędzi mapy, przez kanał (nie most) do HQ?
FortGier.pl - najlepszy sklep z wojennymi grami planszowymi
- nexus6
- Lieutenant
- Posty: 586
- Rejestracja: niedziela, 27 lipca 2014, 14:52
- Lokalizacja: Szczecin
- Been thanked: 1 time
Re: Standard Combat Series (MMP)
Kwestia interpretacji, ale chyba masz racje. Za łatwo by było dla Egipcjan.
- duc de Fort
- Capitaine
- Posty: 843
- Rejestracja: sobota, 21 stycznia 2012, 18:34
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
Re: Standard Combat Series (MMP)
Znacznie bardziej skomplikowany. 40 stron podstawowej instrukcji plus zasady szczegółowe. Ale jeśli komuś to nie przeszkadza i może poświęcić więcej czasu na rozgrywkę, to bardzo dobry system. Daje namiastkę prawdziwej sztabowej roboty
FortGier.pl - najlepszy sklep z wojennymi grami planszowymi