D-Day at Tarawa (Decision Games)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: D-Day at Tarawa (Decision Games)

Post autor: clown »

To oficjalna klaryfikacja w kwestii akcji bojowych:
A position may be barraged as one action and subsequently entered for close combat as a separate action in the same US Action Phase. A position subjected to US attack may not be barraged or entered for close combat in the same phase.
- kiedy dostaje się trafienie z pozycji z jednostką unrevealed zostajemy disturbed, a kiedy z pozycji revealed to pomimo strat nie jesteśmy disturbed i możemy działać - tego bardzo brakowało mi w DDaOB!
Disrupted :P Disturbed to taki zespół muzyczny :) tak, to jest dobre rozwinięcie systemu. Ogólnie dużo rzeczy widać zostało rozwiniętych.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 877
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 84 times
Been thanked: 141 times
Kontakt:

Re: D-Day at Tarawa (Decision Games)

Post autor: cadrach »

Obiecałem sobie dać spokój z nowymi grami, ale zobaczymy, jak to będzie. Mam nadzieję, że napiszecie jakieś raporty z rozegranych partii...

Janie, co do różnic, to w DDOB po ostrzale z ujawnionych pozycji również możemy działać. Wyjątek dotyczy jedynie ostrzału w strefie "ognia sporadycznego".
no school, no work, no problem
Awatar użytkownika
Jan1980
Lieutenant
Posty: 588
Rejestracja: sobota, 30 listopada 2013, 14:44

Re: D-Day at Tarawa (Decision Games)

Post autor: Jan1980 »

A position may be barraged as one action and subsequently entered for close combat as a separate action in the same US Action Phase. A position subjected to US attack may not be barraged or entered for close combat in the same phase.
Dzięki! Skąd jest ta informacja? Z instrukcji? Wczoraj nad nią siedziałem i nic takiego nie wychwyciłem.
Janie, co do różnic, to w DDOB po ostrzale z ujawnionych pozycji również możemy działać. Wyjątek dotyczy jedynie ostrzału w strefie "ognia sporadycznego".
To dotyczy tylko WN. Pozycje "lądowe" powodują zawsze stan Disrupted ( a nie disturbed ;) )
Ой дарожка доўгая да дому
За Вялікае Княства за Карону
Пераможам ворагаў спакусы
Мы ж Літвіны, Мы ж Беларусы
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: D-Day at Tarawa (Decision Games)

Post autor: clown »

Dzięki! Skąd jest ta informacja? Z instrukcji? Wczoraj nad nią siedziałem i nic takiego nie wychwyciłem.
Jest Addenda w wątku gry na CSW oraz w pliku na BGG.
Co do raportów, to na pewno się pojawią cadrachu :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 877
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 84 times
Been thanked: 141 times
Kontakt:

Re: D-Day at Tarawa (Decision Games)

Post autor: cadrach »

Nie pamiętam co podane jest w instrukcji, bo dawno nie grałem, a nie chce mi się jej teraz przeglądać, ale gdy zerkam na załączone tabelki, alles ist klar. W German Fire Chart są trzy rubryki. Pierwsza dotyczy "fire by WN position or revelead reinforcement position" i wyniki jej są takie, jak opisałem powyżej. Druga rubryka dotyczy "fire by unrevealed reinforcement position" i tylko w niej efekt zawsze obejmuje stan dezorganizacji (czy też chyba dokładniej "zakłócenia" działania).
no school, no work, no problem
Awatar użytkownika
Jan1980
Lieutenant
Posty: 588
Rejestracja: sobota, 30 listopada 2013, 14:44

Re: D-Day at Tarawa (Decision Games)

Post autor: Jan1980 »

Druga rubryka dotyczy "fire by unrevealed reinforcement position" i tylko w niej efekt zawsze obejmuje stan dezorganizacji (czy też chyba dokładniej "zakłócenia" działania).
Jest dokładnie tak jak mówisz. Ale walki w głębi lądu są trudniejsze niż te na plaży (o wiele silniejsze jednostki przeciwnika, sporo ma cechę "flanking", barrage robi się tylko w jednostki odkryte). Dlatego wprowadzenie rozróżnienia na unrevealed/revealed to ogromna pomoc dla gracza. Zastosuje tą zasadę na najbliższej grze w DDaOB.

pzdr

ps. mam nadzieje, że do niedzieli zamieszczę raport z gry.
Ой дарожка доўгая да дому
За Вялікае Княства за Карону
Пераможам ворагаў спакусы
Мы ж Літвіны, Мы ж Беларусы
Awatar użytkownika
Jan1980
Lieutenant
Posty: 588
Rejestracja: sobota, 30 listopada 2013, 14:44

Re: D-Day at Tarawa (Decision Games)

Post autor: Jan1980 »

Czy według was pozycja zajmująca 2 do 4 hexów zajmowana przez 1 jednostkę japońską ma cała status occupied czy ten status dotyczy tylko hexu zajmowanego przez Japończyków.
Ой дарожка доўгая да дому
За Вялікае Княства за Карону
Пераможам ворагаў спакусы
Мы ж Літвіны, Мы ж Беларусы
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: D-Day at Tarawa (Decision Games)

Post autor: clown »

Autor wyjaśniał to tak, że każdy heks pozycji trzeba traktować osobno, czyli ten zajęty podlega innej procedurze, ten wolny innej. Rozumiem, że pytasz o akcje "aktywne" Japończyków?
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Jan1980
Lieutenant
Posty: 588
Rejestracja: sobota, 30 listopada 2013, 14:44

Re: D-Day at Tarawa (Decision Games)

Post autor: Jan1980 »

Dokładnie tak. I znów muszę zapytać, gdzie to znalazłeś bo ja z instrukcji wywnioskowałem, że pozycji nie rozdziela się na heksy, ale to ma takie duże znaczenie i robi taką różnicę, że wolałem się tu zapytać.

pozdr
Ой дарожка доўгая да дому
За Вялікае Княства за Карону
Пераможам ворагаў спакусы
Мы ж Літвіны, Мы ж Беларусы
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: D-Day at Tarawa (Decision Games)

Post autor: clown »

Wątek jest tutaj:
http://www.boardgamegeek.com/thread/127 ... ps-actions
A autor wypowiedział się jeszcze następująco, (chyba na CSW):
Different position hexes in the same position group may perform differently (see Action Summary on the back of the rule book).
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: D-Day at Tarawa (Decision Games)

Post autor: clown »

Jeszcze emocje po Tarawie nie opadły, a tu szykuje się Peleliu. Mapka:
http://www.boardgamegeek.com/image/2387 ... ay-peleliu
To będzie dobry rok dla drenowania portfeli graczy wojennych :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Miku
Sergent-Major
Posty: 194
Rejestracja: poniedziałek, 30 grudnia 2013, 17:16
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 13 times

Re: D-Day at Tarawa (Decision Games)

Post autor: Miku »

Trzeba przyznać, że wygląda to interesująco. Ciekawe jak będzie szło zdobywanie tej wyspy, ja na razie ledwo wdrapuję się na klify na plaży Omaha, a co dopiero wejść na taką górę...
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4423
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: D-Day at Tarawa (Decision Games)

Post autor: clown »

Dodajmy jeszcze, że straty Amerykanów na Peleliu doliczając rannych i wyłączonych z walki (choroby, itp.) praktycznie dorównywały stratom japońskim (Japończycy 13 tysięcy, Amerykanie 10 tysięcy). Szukam właśnie jakiejś literatury na ten temat, bo "Pacyfik" i wspomnienia Sledge'a znam :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Jan1980
Lieutenant
Posty: 588
Rejestracja: sobota, 30 listopada 2013, 14:44

Re: D-Day at Tarawa (Decision Games)

Post autor: Jan1980 »

Nie praktycznie bo 3 do 4 to nie 1 do 1 ;)

Właśnie powoli kończę rozgrywkę. Gra emocjonująca. w 21 turze batalion lądujący w strefie 1 został wybity co do nogi, a siły walczące na wysokości strefy 3 opanowały kawał terenu, ale nie mają już praktycznie piechoty. Nawet kompania z 1 kropką jest na wagę złota. W strefie 2 dosyć małe straty, ale osiągnięcia terenowe nie spektakularne.

Grę zaczynałem 2 razy po po pierwszym lądowania miałem tak duże straty, że po kilku turach zacząłem grać jeszcze raz.


ps. nowe screeny z D DAy at Pelilu:
https://shop.decisiongames.com/ProductD ... Code=P1026
Ой дарожка доўгая да дому
За Вялікае Княства за Карону
Пераможам ворагаў спакусы
Мы ж Літвіны, Мы ж Беларусы
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 877
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 84 times
Been thanked: 141 times
Kontakt:

Re: D-Day at Tarawa (Decision Games)

Post autor: cadrach »

Nie mam tej konkretnej gry, więc nie wiem, czy zaszła zmiana, ale w Omaha na takie pole mogliby na nowo wprowadzić się Niemcy. A nawet system zakłada (9.3), że zwłaszcza na takie pola należy w pierwszym rzędzie ich wprowadzać. Jedynym wyjątkiem jest odcięcie heksu od linii komunikacji niemieckiej, ale to następuje wyłącznie na zasadzie izolacji lub zajęcia heksu. Jeśli nie zmieniły się zasady związane z izolacją, to w podanym przez Ciebie przykładzie heks odizolowany raczej nie jest.

Odpowiedź w stylu "nie znam się, ale się wypowiem". Szczerze mówiąc zastanawiam się nad zakupem gry i od długiego czasu czekam na jakieś relacje tutaj, także mam nadzieję, że szybko się uporasz z instrukcją i z Japońcami...
no school, no work, no problem
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”