https://boardgamegeek.com/boardgame/175 ... n-sep-1941
Ostatnio miałem okazje rozegrać tą grę na żywo. Zajęło to dwa razy po jakieś 4 godziny ale zakończyliśmy po 10 turze (na 14), gdy wiadomo było, że Niemcom nie uda się zdobyć wyznaczonych celów (ostatnie etapy skończyłem solo, co potwierdziło nasze przypuszczenia). W sumie rozegranie całej gry oceniam na 8-10 godzin. Niestety końcowy wynik został wypaczony przez błędne zastosowanie zasad dotyczących wsparcia lotniczego (na niekorzyść Niemców). Mimo, że gra jest zdecydowanie jednostronna grając sowietami sprawiło mi dużo emocji w spowalnianiu przeciwnika w drodze na Leningrad.
(sorry, ale zdjęcia kiepsko mi wyszły)
http://i51.photobucket.com/albums/f389/ ... g~original
http://i51.photobucket.com/albums/f389/ ... g~original
http://i51.photobucket.com/albums/f389/ ... g~original
Moje wnioski końcowe odnośnie zasad, które mogły by być bardziej precyzyjnie napisane są takie, że gra wymaga drobnych home rules.
Po pierwsze, a nigdzie nie znalazłem tego w manualu, a pewnie takie były intencje twórcy, na jednym heksie może być maksymalnie jeden HQ (HQ nie jest liczony do staku przez co gracze mogliby skupić na jednym heksie dużą ilość HQ, a jest taka zasada, ze jak HQ jest bez jednostki combat to jego obrona jest równa wsparciu artyleryjskiemu)
Po drugie - Finowie nie powinni mieć wsparcia lotnictwa niemieckiego. Lotnictwo jest tu wymienione jako niemieckie a nie axis, więc całkiem możliwe, że takie były intencje twórcy.
I po trzecie - ciekawszą moim zdaniem opcją jeśli chodzi o wsparcie lotnicze zważywszy skromną flotę sowietów byłoby przydzielanie lotnictwa do konkretnej walki skrycie. Przy takich zasadach jak są obecne sowieci za dużo nie pomogą swoim wojskom lądowym a i mogą szybko stracić to co mają. Wymusiłoby to też częstsze przydzielanie niemieckich myśliwców do osłony, a nie tylko wtedy gdy jest wiadome już zagrożenie.
Duel in the North (World at War nr 48)
Re: Duel in the North (World at War nr.48)
No właśnie dlatego nie lubię gier o Operacji Barbarossa. Poza tym WaW to oprócz Special Opsa chyba najlepszy magazyn z grami.nexus6 pisze:Mimo, że gra jest zdecydowanie jednostronna grając sowietami sprawiło mi dużo emocji w spowalnianiu przeciwnika w drodze na Leningrad.
Mówimy gierka, myślimy zjarka.
Youtube nie jest od tego, żeby ludzie go oglądali, tylko od tego, żeby dawali suby - WojennikTV
Youtube nie jest od tego, żeby ludzie go oglądali, tylko od tego, żeby dawali suby - WojennikTV
- nexus6
- Lieutenant
- Posty: 586
- Rejestracja: niedziela, 27 lipca 2014, 14:52
- Lokalizacja: Szczecin
- Been thanked: 1 time
Re: Duel in the North (World at War nr.48)
Zgadza się - najlepsze są te gry, gdzie w bitwie atakujący bywał pobity w kontrofensywie przez broniącego się, ale takich bitew nie ma zbyt dużo i są już mocno ograne jak np. Ardeny. Mimo wszystko gra się podobała a porównując do jedynej innej gry na czitach jaką znam czyli A Victory Denied wolę zdecydowanie Duel, mimo że w AVD sowieci mogą ostro popalić Niemcom.
-
- Général de Division
- Posty: 3945
- Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 409 times
Re: Duel in the North (World at War nr.48)
W A Victory Lost grałeś? To jest idealny przykład gry z kontrofensywą.nexus6 pisze:Zgadza się - najlepsze są te gry, gdzie w bitwie atakujący bywał pobity w kontrofensywie przez broniącego się, ale takich bitew nie ma zbyt dużo i są już mocno ograne jak np. Ardeny. Mimo wszystko gra się podobała a porównując do jedynej innej gry na czitach jaką znam czyli A Victory Denied wolę zdecydowanie Duel, mimo że w AVD sowieci mogą ostro popalić Niemcom.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
- Teufel
- Legatus Legionis
- Posty: 2426
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
- Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 55 times
Re: Duel in the North (World at War nr 48)
Jak działa system? Prosty I go You go? Patrzę na żetony lotnicze, coś strasznie dużo Niemców (mieli tylko 160 sprawnych Messerschmidt'ów na początku operacji, potem było tylko gorzej) a Rosjan jak na lekarstwo. Wiem, że wszyscy polecieli do Bałbasowa , zgodnie z książkami Sołonina, ale 6 żetonów do 16 to lekka przesada.
Legiony i ja mamy się dobrze.
- nexus6
- Lieutenant
- Posty: 586
- Rejestracja: niedziela, 27 lipca 2014, 14:52
- Lokalizacja: Szczecin
- Been thanked: 1 time
Re: Duel in the North (World at War nr 48)
Przewaga w lotnictwie mi nie przeszkadza. Gdyby nie te lotnictwo, to niemcy tutaj robili by zbyt małe postępy. W tej grze jest inny feler związany z HQ. Wg zasad HQ jak jest w staku z innymi jednostkami, to nie wlicza się go do siły w obronie, chyba, że jest już tylko on (także jako ostatni absorbuje straty) Nie wiedziałem co zrobić w przypadku, gdy HQ jest zestakowane z innym HQ, czy liczyć w obronie tylko jeden ten najsilniejszy, a jak zginie to następny. Problemem jest też to, że HQ na jednym polu może być wiele, przez co mogą absorbować dużo strat i nie przepuścić wroga. Jest jeszcze taki myk, że sowieci mają tu od groma HQ, a zniszczone odradzają się, więc niemcy prą z mozołem do Leningradu przez zastępy HQ, które zniszczone w jednej turze, w następnej w miarę możliwości znowu pojawiaja się na ich drodze. Można przyjąć, że są to naprędce improwizowane oddziały i w rozgrywce nie stanowiło to jakoś dużego problemu - niemców można było co najwyżej spowolnić.
Ja stosowałem home rules ograniczające HQ do jednego w staku.
Ja stosowałem home rules ograniczające HQ do jednego w staku.
-
- Censor
- Posty: 6598
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 180 times
Re: Duel in the North (World at War nr 48)
Panowie, kto z was ma na zbyciu - zamieszczony na arkuszu żetonów do DitN - żeton amerykańskiej 3. DZmech (uzupełnienie do Red Tide West)?
Z chęcią bym się tym żetonem zaopiekował; a jeśli udałoby się złapać dwa to byłoby jeszcze fajniej...
To ten niebieski na samym dole po prawej, obok żetonów "Low Supply":
Z chęcią bym się tym żetonem zaopiekował; a jeśli udałoby się złapać dwa to byłoby jeszcze fajniej...
To ten niebieski na samym dole po prawej, obok żetonów "Low Supply":