Budapeszt 1945 (TiS)
Budapeszt 1945 (TiS)
Na stronie TiS pojawiła się zapowiedź "Budapesztu 1945" w systemie WB. Czy to jest wznowienie tego starego wydanego 10 lat temu (2 mapy i ponad 10 scenariuszy). Czy ktoś może napisać o tym wznowieniu coś więcej?
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2514 times
- Kontakt:
Re: Budapeszt 1945
Autorem "Budapesztu" wydanego w latach 90-tych przez Dragona był Marcin Sowa. Nic mi nie wiadomo by był on autorem nowego TiSowskiego "Budapesztu" ani by współpracował przy jego tworzeniu, ale jest na forum, więc w razie czego może mnie poprawić.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Bormac
- Adjudant
- Posty: 240
- Rejestracja: niedziela, 24 września 2006, 23:43
- Lokalizacja: Gdańsk
- Been thanked: 7 times
Re: Budapeszt 1945 (TiS)
Przy pierwszej zapowiedzi nowego Budapesztu (jakoś z rok temu) pytałem na forum TiSowym, czy autorem będzie Marcin Sowa. Wydawca zaprzeczył.
"If you are going through hell, keep going."
Winston Churchill
Winston Churchill
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2514 times
- Kontakt:
Re: Budapeszt 1945 (TiS)
Też gdzieś to przeczytałem, a poza tym znam Marcina i dość często widuję przy różnych okazjach (ostatnio np. na Polach Chwały). Kiedyś go o to pytałem i wspominał, że nie wchodzi się dwa razy to tej samej rzeki.
Swoją drogą, wiem od Marcina, że stary "Budapeszt" został trochę przerobiony w ostatniej chwili, najprawdopodobniej przez Wojciecha Zalewskiego, bez konsultacji z autorem, i w związku z tym zawierał pewne błędy, np. geograficzne, ale to tylko w pełni dobrze Marcin jest w stanie wychwycić jako znawca Węgier. Natomiast podejrzewam, że TiS, tak jak to bywało zazwyczaj, pójdzie tu po najmniejszej linii oporu.
My swego czasu testowaliśmy z Marcinem poprawioną wersję "Budapesztu" - tu jest cały wątek o grze, gdyby ktoś chciał poczytać:
http://www.strategie.net.pl/viewtopic.php?f=40&t=872
Tam dalej powinny być zdjęcia i wrażenia z rozgrywek.
Swoją drogą, wiem od Marcina, że stary "Budapeszt" został trochę przerobiony w ostatniej chwili, najprawdopodobniej przez Wojciecha Zalewskiego, bez konsultacji z autorem, i w związku z tym zawierał pewne błędy, np. geograficzne, ale to tylko w pełni dobrze Marcin jest w stanie wychwycić jako znawca Węgier. Natomiast podejrzewam, że TiS, tak jak to bywało zazwyczaj, pójdzie tu po najmniejszej linii oporu.
My swego czasu testowaliśmy z Marcinem poprawioną wersję "Budapesztu" - tu jest cały wątek o grze, gdyby ktoś chciał poczytać:
http://www.strategie.net.pl/viewtopic.php?f=40&t=872
Tam dalej powinny być zdjęcia i wrażenia z rozgrywek.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Pejotl
- Major en second
- Posty: 1131
- Rejestracja: czwartek, 24 lipca 2008, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 9 times
Re: Budapeszt 1945 (TiS)
Przerabianie gier przez wydawcę bez konsultacji z autorem to chyba taka polska specyfika, a może i tradycja
Człowiek potyka się o kretowiska, nie o góry.
- clown
- Général de Division Commandant de place
- Posty: 4423
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
- Lokalizacja: Festung Stettin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Re: Budapeszt 1945 (TiS)
Lud i tak kupi
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
-
- Censor
- Posty: 6597
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 181 times
Re: Budapeszt 1945 (TiS)
No właśnie - grał ktoś w nową wersję? Na ile różni się od starej i czy obejmuje dodatkowe żetony niegdyś wydane w Dragon Hobby?
Na pierwszy rzut oka wydaje się podobna, ale...:
https://boardgamegeek.com/boardgame/245 ... apest-1945
Na pierwszy rzut oka wydaje się podobna, ale...:
https://boardgamegeek.com/boardgame/245 ... apest-1945
Re: Budapeszt 1945 (TiS)
Nie obejmuje nowych żetonów. Przeorałem kompletnie OdB, powinno mieć więcej wspólnego z rzeczywistością, niż poprzednia wersja.
- dbj
- Capitaine
- Posty: 856
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
- Lokalizacja: Muszyna
- Has thanked: 269 times
- Been thanked: 260 times
- Kontakt:
Re: Budapeszt 1945 (TiS)
Spotkałem się z zarzutem, że bardzo trudno w nowej wersji zająć miasto, nie mówiąc już o zbliżeniu się do historycznej daty zdobycia Budy czy nawet Pesztu. Macie jakieś doświadczenie lub przemyślenia związane z tą kwestią?
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
-
- Censor
- Posty: 6597
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 181 times
Re: Budapeszt 1945 (TiS)
Myślałeś może, żeby zrobić przynajmniej listę żetonów (nie wiem, czy mapę też by dało radę...) żeby zaadaptować "stare" scenariusze do nowej edycji?
-
- Tambour
- Posty: 6
- Rejestracja: wtorek, 13 listopada 2007, 20:56
Re: Budapeszt 1945 (TiS)
Odnośnie walk miejskich w Budapeszt 1945 proponuję następujące, niewielkie modyfikacje zasad do przetestowania:
STRAFA KONTROLI
- Po wejściu w SK wrogiego oddziału jednostka natychmiast musi się zatrzymać niezależnie od ilości niewykorzystanych jeszcze PR w tym etapie.
- W kolejnej własnej fazie ruchu jednostka może przesunąć się o 1 pole w SK oddziału nieprzyjaciela pod warunkiem, że wrogi oddział znajduje się w mieście i przesunięcie odbywa się na pole miejskie.
- Gdy jednostka na początku swojej fazy ruchu znajduje się na polu miejskim może wykonać przesunięcie we wrogiej SK o 1 pole na inne pole miejskie nawet gdy znajduje się w SK jednostki nie stojącej na polu miejskim.
Dzięki powyższym obrońca będzie musiał w zasadzie bronić wszystkich pól miejskich.
WALKA
Do walk w mieście stosuje się następujące przepisy:
- Jednostki atakującego znajdujące się w mieście nie muszą atakować wszystkich jednostek wroga znajdujących się w ich SK [wyjątek od 7.21].
- Jednostki atakującego mające w swojej SK wrogie jednostki znajdujące się w mieście nie muszą ich atakować [wyjątek od 7.21].
- Jednostki atakującego znajdujące się w mieście które na początku swojej fazy walki mają w SK oddziały przeciwnika nie muszą ich atakować [wyjątek od 7.22].
- Jednostki atakującego które na początku swojej fazy walki mają w SK wrogie jednostki znajdujące się w mieście nie muszą ich atakować [wyjątek od 7.22].
Powyższe zmiany sprawią, że gracz będzie mógł dowolnie wybierać cele ataku nie zważając na wrogie SK.
UCIECZKA
- Oddział pokonany, który zdecydował się na ucieczkę może w trakcie wycofywania przesunąć się bądź wejść we wrogą SK, pod warunkiem, że odwrót wykonywany jest przez pola miejskie wolne od wrogich jednostek. Odwrót taki nie generuje dodatkowych strat dla wycofującego.
UMOCNIENIA POLOWE
- Fortyfikacje polowe w mieście wpływają na rezultat walki pomniejszonym o -1 modyfikatorem jeśli wszystkie oddziały atakującego znajdują się na polach zawierających fortyfikacje polowe.
JEDNOSKI PANCERNE
- Jednostki pancerne atakujące na pola miejskie posiadają siłę pomniejszoną o połowę, zaokrąglając w górę. Wyjątek jednostki z żółtą gwiazdką które atakują na pola miejskie walczą pełną siłą.
- Jednostki pancerne broniące się na polu miejskim mają siłę pomniejszoną o połowę, zaokrąglając w górę.
Powyższe drobne zmiany powinny sprawić, że walki o duże miasta będą bardziej dynamiczne a atakujący nie powinien być bez szans na zdobycie miasta.
Re: Budapeszt 1945 (TiS)
Listę mogę zrobić, natomiast co do scenariuszy - nie planowałem nic więcej. Pewnym ograniczeniem jest mapa, nowa obejmuje nieco mniejszy obszar niż stara wersja.Darth Stalin pisze: ↑sobota, 14 maja 2022, 16:10Myślałeś może, żeby zrobić przynajmniej listę żetonów (nie wiem, czy mapę też by dało radę...) żeby zaadaptować "stare" scenariusze do nowej edycji?
-
- Censor
- Posty: 6597
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 181 times
Re: Budapeszt 1945 (TiS)
A czy skala jest taka sama? Wtedy można by połączyć/dorobić ew. przerobić stare mapy.
Nb. jakbyś miał wizję "dodatkowej" mapy to można by coś skrobnąć...
Nb. jakbyś miał wizję "dodatkowej" mapy to można by coś skrobnąć...
Re: Budapeszt 1945 (TiS)
No więc właśnie w nowym Budapeszcie heksy są nieco mniejsze niż w starym, tak więc proste doklejenie starego dodatku odpada. Dodatkową mapę można by było narysować, czemu nie.Darth Stalin pisze: ↑niedziela, 15 maja 2022, 14:14 A czy skala jest taka sama? Wtedy można by połączyć/dorobić ew. przerobić stare mapy.
Nb. jakbyś miał wizję "dodatkowej" mapy to można by coś skrobnąć...
-
- Censor
- Posty: 6597
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 181 times
Re: Budapeszt 1945 (TiS)
Jak rozumiem masz na myśli wielkość terenu, jaki jeden heks obejmuje? (tzn. skalę mapy?)