Szczury Pustyni (Dragon)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
prezestomek
Adjudant
Posty: 274
Rejestracja: czwartek, 17 października 2013, 09:55
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Szczury Pustyni (Dragon)

Post autor: prezestomek »

Czyli wykreślić je ze spisu i grać bez?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43336
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3917 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Re: Szczury Pustyni (Dragon)

Post autor: Raleen »

No właśnie, tu pojawia się dylemat czy pomylili się przy robieniu tabel i w związku z tym prawidłowe są żetony, a tabele błędne, czy na odwrót.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
cretu
Sergent-Major
Posty: 169
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 17:35
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Szczury Pustyni (Dragon)

Post autor: cretu »

Mamy 3 opcje:
1. pomijamy brakujące oddziały
2. dorabiamy sami
3. używamy żetonów z innych jednostek, nie biorących udziału w danym scenariuszu (chyba najbardziej optymalny).

Dla wytrwałych - najpierw wertujemy dostępne źródła historyczne jakie było faktycznie OOB tych jednostek a potem wybieramy jedną z powyższych opcji.
Sęk w tym, że mogłoby się okazać, iż rozbieżności jest dużo więcej. Gra ma swoje lata i dostęp do źródeł jest nieporównywalny ;)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43336
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3917 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Re: Szczury Pustyni (Dragon)

Post autor: Raleen »

Ja bym był najbardziej za tym, żeby jednak pogrzebać w źródłach. Dla II wojny św. nie powinien to być wielki problem.

Bez tego najrozsądniej wydaje mi się, że byłoby zaznaczyć w wykazie, że są dwie możliwe wersje, choć ostatecznie to jest wykaz żetonów, czyli tego co jest w grze, a nie odwzorowanie tabel.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43336
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3917 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Re: Szczury Pustyni (Dragon)

Post autor: Raleen »

Naniosłem poprawki do wykazu żetonów zamieszczonego na portalu, zgodnie z tym co pisaliście.

Gdyby jeszcze coś się nie zgadzało, dajcie znać.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Aldrin
Sergent
Posty: 110
Rejestracja: środa, 17 maja 2006, 11:35
Been thanked: 14 times

Re: Szczury Pustyni (Dragon)

Post autor: Aldrin »

Pozwolę sobie odkopać nieco temat. W podanej recenzji jest krytyka rozwiązania w grze odwrotu. Moim zdaniem nie do końca słusznie, albo raczej krytyka powinna być skierowana na inne aspekty odwrotu.
Po pierwsze odwrót w pewnych sytuacjach może być dużo korzystniejszy niż obrona. Po pierwsze w przypadku, gdy jakieś modyfikacje wpływają niekorzystnie na obrońcę, np. atakujący ma czołgi średnie, z czego wynikać może wyjątkowo niekorzystna sytuacja. Wtedy tabela odwrotu może okazać się łaskawsza, gdyż uwzględnia tylko siłę. Po drugie jeśli starcie ma miejsce w fazie ruchu (walka z marszu) to odwrót może być dużo bezpieczniejszy. W przypadku zmuszenia obrońcy do ucieczki w walce, traci on strefy kontroli do końca ruchu jednostki atakującej. W przypadku odwrotu nie ma tego skutku, dzięki czemu można uniknąć okrążenia lub przeniknięcia wroga na tyły. Jak widać jest pole zastosowań dla odwrotów w "Szczurach Pustyni".

Ja problem widzę gdzie indziej. Dziwne jest właśnie to, że tabela odwrotu uwzględnia tylko siłę. Zdecydowanie lepiej było to rozwiązane w Tannenbergu, gdzie przy odwrocie znaczenie miła jakość wojsk, teren i rodzaj wojsk. Odwrót piechoty przed czołgami powinien być znacznie trudniejszy, niż odwrót czołgów przed piechotą. W grze skutek w obu przypadkach byłby ten sam.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43336
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3917 times
Been thanked: 2488 times
Kontakt:

Re: Szczury Pustyni (Dragon)

Post autor: Raleen »

Ja z kolei powiem, że niedawno dowiedziałem się bardzo ciekawej rzeczy odnośnie tej gry: otóż pierwotnie jej autorem miał być kto inny niż Wojciech Zalewski i potem prawdopodobnie projekt był zmieniany przez niego albo gruntownie przerabiany na modłę rozwiązań stosowanych przez niego w innych grach. Stąd też odmienności rozwiązań w stosunku do standardowego B-35, mimo że przecież jest to tytuł wydany później niż pierwsze pudełkowe B-35.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”