The Fires of Midway (Clash of Arms)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: The Fires of Midway (Clash of Arms)

Post autor: Neoberger »

Czym się różnią przepisy z pudełka od przepisów 1.1 z BGG?
Berger
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: The Fires of Midway (Clash of Arms)

Post autor: Neoberger »

Sam sobie odpowiem co do jednego zeszyciku. :D
Jak napisał autor w notce przy nowym pliku:
Operations Manual 1.1 .pdf
Included is the Operations Manual for the Fires of Midway. The only thing that has changed is that the title page has been updated with the names of Jamie Graham and Greg Silberman. Also updated was the fuel rating of the B-17 page 8 which is now correctly listed as 7.
Wg mnie jest też kolorowy w przeciwieństwie do oryginału. :)

Nie wiem przy tym o czym ludzie piszą na BGG (niejaki Odi od nas też) o słabej jakości kart w grze. Są normalne. Jak ktoś chce zobaczyć słabe to polecam Unhappy King Charles.

Mnie to wkurza co innego. Że trzy plansze do gry solowej muszę sobie sam wydrukować. :?
Berger
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: The Fires of Midway (Clash of Arms)

Post autor: Neoberger »

Mam pytanie do znawców na literkę A i S.
Czy w sztormie nie można tylko startować CAP czy też w ogóle nie ma CAP i trzeba nimi wylądować?
Odpowiedź autora nie jest do końca klarowna dla nowicjusza.
I wanted to be clear to cover all eventualities that ruleslawyers could try to exploit. The relationship between carriers and squalls are very simple.

NO FLYING IN THUNDERSTORMS, NO CAP, NO STRIKE GROUPS
https://www.boardgamegeek.com/thread/56 ... rification
Berger
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: The Fires of Midway (Clash of Arms)

Post autor: Silver »

Piszę z pamięci.
Wiadomo że mając lotniskowce na polu z burzą i gdy nie ma się na mapie innych swych okrętów to kończy się bitwa - jest to chyba bardzo rzadki przypadek by się ktoś na niego zdecydował.
Przez burzę nie można przelatywać samolotami.
Wchodząc w burzę lotniskowcami to kończą się w tym momencie wszelkie na nich pożary.
Gdy lotniskowce wejdą w burzę to nie mogą wypuszczać samolotów do ataku i byc atakowanymi to chyba CAPu też nie wypuszczą.
Tylko co się dzieje z już zainstalowanym nad nimi CAPem?
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: The Fires of Midway (Clash of Arms)

Post autor: Neoberger »

Silver - no przeca autor pisze, że się CAP nie wypuszcza, ale jak słusznie pytasz i ludziska na BGG też i ja skromnie - co z CAP wiszącym nad lotniskowcem?
Berger
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: The Fires of Midway (Clash of Arms)

Post autor: Neoberger »

Zagrałem właśnie z synem jeden etap (potem nerwy siadły).
Atakował wszystkimi lotniskowcami japońskimi Midway. Ale... Jako, że Midway wylosowało 8 to za każdym razem w Admiralskiej odrabiało 1 Inferno w całości.
A na koniec za 8 punktów reparacji wojennych odrobiło sobie ostatnie inferno i cofło bulka. Midway w ten sposób zostało prawie nienaruszone mimo niesamowitych nalotów Japsów.
Czy to możliwe?
Uznaliśmy z synem, że błędem było (Japońcy mieli inicjatywę) zostawienie Midway 8.
Nota bene w jednym nalocie rozwaliłem jeden z lotniskowców japońskich przechodząc eskortę i działa plot. Wybiłem jednego flooda i dwa inferna. Lotniskowiec na koniec etapu się odwrócił, a potem rzut na zniszczenia i poszedł pod wodę.
Możliwe?
Ostatnio zmieniony czwartek, 3 grudnia 2015, 19:10 przez Neoberger, łącznie zmieniany 1 raz.
Berger
Awatar użytkownika
Antioch Seleucyda
Sous-lieutenant
Posty: 357
Rejestracja: wtorek, 12 marca 2013, 17:09
Been thanked: 1 time

Re: The Fires of Midway (Clash of Arms)

Post autor: Antioch Seleucyda »

Uh, te słabe japońskie służby ratownicze ;-)
https://monitor-historyczny.pl/ - blog o książkach historycznych, historycznych grach wojennych i innych około historycznych sprawach.
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: The Fires of Midway (Clash of Arms)

Post autor: Neoberger »

Silver - strona 4 i wszystko jasne. :) Ufff.
Squall - Carriers entering a Squall remove three Fire or Inferno Counters and immediately
land CAP. Return the planes to the Air Wing Deck Fueled side-up.
Czyli CAP ląduje natychmiast, a z lotniskowca zdejmuje się do 3 żetonów ognia lub Inferno.

Ależ ta gra mnie wessała. Dużo losowości, ale może i tak było. Ale też sporo decydowania, ale na to przychodzi czas dopiero jak człowiek się ogra z grą.
Berger
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: The Fires of Midway (Clash of Arms)

Post autor: Silver »

No tak, popatrzyłem do swego tłumaczenia i wszystko na wierzchu było więc nie ma niedopowiedzeń.
A ja gram dalej na 1 osobę jako USA i w bitwie na Salomonach Japończycy stracili wszystkie lotniskowce a amerykanie tylko Saratogę która po ciężkim uszkodzeniu została zatopiona przez okręt podwodny.
Teraz to już USA bardzo prosto zapewne wygra w bitwie pod Santa Cruz bowiem przeciwnikowi zostały tylko 4 lekkie lotniskowce do dyspozycji.
Zgodnie z zasadami dla 1 gracza przeciwnik gracza w pierwszej kolejności wysyła samoloty na CAP a potem naprawia uszkodzenia. Teraz jak będę rozgrywał kampanię druga stroną to staram się jednak zmodyfikować niekiedy algorytmy gry.
Kto chętny na rozgrywkę w kampanię - nie koniecznie trzeba ją rozgrywać na jednym spotkaniu?

PS.
Skończyłem kampanię i w ostatniej bitwie jednak ci ludzie pokarali Amerykańców i zatopili Enterpise a stara dama lady Lex musiała się wycofać jak niepyszna.
Sami Japończycy nie ponieśli żadnych strat w lotniskowcach.
Stało się to dzięki wspaniałym działaniom pilotów wroga.
Jednak ogólnie kampanie wygrało USA.
Teraz zasiądę po przeciwnej stronie i sprawdzę możliwości naprawcze przeciwnika
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Re: The Fires of Midway (Clash of Arms)

Post autor: Andy »

Reasumując i potwierdzając: w szkwale nie ma latania w żadnej formie. Przy usuwaniu żetonów ognia/inferna pamiętajcie o zasadzie konsolidacji pożarów: w każdym momencie gry, kiedy na pokładzie lotniskowca znajdą się dwa żetony ognia, natychmiast zamieniają się one w jeden żeton inferna.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: The Fires of Midway (Clash of Arms)

Post autor: Silver »

Tylko za tak sporządzony żeton inferna czy jest zadawane 1 uszkodzenie struktury okrętu?
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Re: The Fires of Midway (Clash of Arms)

Post autor: Andy »

Nie, to nie oznacza zadania Critical Hita, tylko rozprzestrzenienie się pożaru, z którym coraz trudniej walczyć.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: The Fires of Midway (Clash of Arms)

Post autor: Silver »

Tak tez do tej pory czyniłem ale zapytałem bo pomyślałem że może nie przypadkiem napisałeś to i chcesz naprowadzić nas na jakieś zaktualizowane przepisy.
Awatar użytkownika
Neoberger
Général de Brigade
Posty: 2098
Rejestracja: sobota, 7 listopada 2009, 19:19
Lokalizacja: Wwa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: The Fires of Midway (Clash of Arms)

Post autor: Neoberger »

Andy - już wiem jaki błąd popełniłem grając z synem. Bombardowania - braliśmy tylko jeden najwyższy rezultat, a teraz przeczytałem, że wszystkie celne strzały wchodzą w okręt. Uups. To insza inszość. Instrukcja nie jest tu jasna.

Ale mam pytania:
1. Zespół jest odkryty po pierwszym uderzeniu na niego. Następny atak będzie już leciał nad odkryty cel? Wydawało mi się, że gdzieś czytałem, że odkryty jest dopiero w następnym etapie jak się nie ruszy.
2. Walka powietrzna. Jeżeli jest w grupie choć jeden myśliwiec to jest tylko Dogfight?
3. Naprawa. W Tutorialu było zdejmowanie za 3 punkty naprawy Inferno mimo, że okręt miał Fire. A ty mówiłeś, że Fire z Fire od razu daje Inferno. Można za 3 punkty zdjąć Inferno?
4. Lotniskowiec z dużą liczbą uszkodzeń raczej nie ma szans na przeżycie? Powiedzmy, że ma 2 Inferno i jego Bulk na pozycji 3. Czyli przelatuje na pozycję Crippled, potem się sprawdza 4 kostkami uszkodzenia i zazwyczaj bul bul?

Jeszcze o filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=87tkJZ8aV5A
W ataku bombowym 46.48 mimo, że Japończycy wygrali inicjatywę w walce lotniskowca z bombowcem, gość twierdzi, że Amerykanie wybierają kartę efektów walki. Chyba Japończycy?
Dwa - 1.06.35 czy w Fazie Końcowej gdy sprawdzamy zniszczenia lotniskowiec może być przełożony na drugą stronę za zniszczenia?
W instrukcji jest wyraźnie:
2. Explosion Test
Any carrier with at least one Damage Counter takes an Explosion Test. Three Explosion Dice are
rolled per Flood Counter, one die is rolled for each Fire and Leak Counter, and two dice per Inferno
Counter. A die roll equal to or higher than the carrier’s Structure Rating (center top of Carrier Card)
infl icts a Critical Hit. Advance the Bulkhead Counter one step for each Critical Hit scored. Additional
Critical Hits are ignored once the Bulkhead Counter is on the Step 3 or Step 6 Box of its Hull Track.
Berger
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9508
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Re: The Fires of Midway (Clash of Arms)

Post autor: Andy »

Neoberger pisze:Andy - już wiem jaki błąd popełniłem grając z synem. Bombardowania - braliśmy tylko jeden najwyższy rezultat, a teraz przeczytałem, że wszystkie celne strzały wchodzą w okręt. Uups. To insza inszość. Instrukcja nie jest tu jasna.
Tak, to jest bardzo brutalna gra! :D Ale instrukcja wg mnie opisuje to jednoznacznie:
Flight Manual na s.11 pisze:The player controlling the bomber rolls all the Bomb or Torpedo Dice allowed
against the Damage Track and individually compares the numbers rolled to the track’s icons, the result
will be either a hit which infl icts Damage Counters on the Carrier Card or a miss which has no effect.
Podkreślenie moje - Andy.
Neoberger pisze:1. Zespół jest odkryty po pierwszym uderzeniu na niego. Następny atak będzie już leciał nad odkryty cel? Wydawało mi się, że gdzieś czytałem, że odkryty jest dopiero w następnym etapie jak się nie ruszy.
Tu właśnie jest niejasność w instrukcji, ale na szczęście wiadomo jak to ma działać: lotniskowiec jest po ataku odkryty do momentu, kiedy się przemieści na mapie.
Neoberger pisze:2. Walka powietrzna. Jeżeli jest w grupie choć jeden myśliwiec to jest tylko Dogfight?
Jeśli w grupie uderzeniowej jest choć jedna karta myśliwców (przypomnę, że karta oznacza 6 do 9 samolotów), to mamy Dogfight. Po prostu bombowce i samoloty torpedowe są eskortowane i CAP obrońcy musi coś z tym zrobić.
Neoberger pisze:3. Naprawa. W Tutorialu było zdejmowanie za 3 punkty naprawy Inferno mimo, że okręt miał Fire. A ty mówiłeś, że Fire z Fire od razu daje Inferno. Można za 3 punkty zdjąć Inferno?
Można. Za 2 obracasz Inferno na stronę Fire i za 1 zdejmujesz Fire. I tak to pokazano na 42 stronie Training Manuala: "The American Player chooses Restore. He spends 3 Repair Points to remove one of the Inferno Counters from the troubled Saratoga."
Neoberger pisze:4. Lotniskowiec z dużą liczbą uszkodzeń raczej nie ma szans na przeżycie? Powiedzmy, że ma 2 Inferno i jego Bulk na pozycji 3. Czyli przelatuje na pozycję Crippled, potem się sprawdza 4 kostkami uszkodzenia i zazwyczaj bul bul?
Nie uogólniałbym, bo różne cuda już w tej grze widziałem. Zwłaszcza bycie Amerykaninem w czasie End Phase daje duże szanse, skoro może przerzucić każdą wybraną przez siebie kostkę! US Navy miała świetnie zorganizowane służby awaryjne.

Filmik obejrzę w wolnej chwili, widzę że trwa ponad godzinę. Jedno jest pewne: znacznik Bulkhead zatrzymuje się na polu 3 (lub 6), wszystkie nadmiarowe Critical Hity są ignorowane. Karta lotniskowca jest odwracana na stronę Crippled wyłącznie wtedy, gdy znacznik Bulkhead jest na polu 3 na początku End Phase. Zmienia to dopiero jedna z opcjonalnych historical rules.

Jedną z dwóch kart SoD wybiera ten, kto wygrał Bomber Dice Test.

I love this game!
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”