Spartacus Imperator (Hexasim)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
RyTo
Major
Posty: 1165
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 22:14
Lokalizacja: Kraków

Spartacus Imperator (Hexasim)

Post autor: RyTo »

Ostatnio przypatruję się produkcjom francuskim i nie mogę wyjść z zadziwienia. Robią nawet gry o starożytności!

Tutaj kilka słów o grze pozwalającej rozegrać trzy rewolty niewolników, dwie związane z Sycylią i jedną - najsłynniejszą - Spartakusa.

Gra opiera się na obszarowej mapie - poruszają się po niej wodzowie, jeden obszar na impuls, prowadząc ze sobą jednostki. Jeśli wejdzie się na okupowany przez przeciwnika obszar, trzeba stoczyć walkę. Rozgrywa się nią na odrębnej planszy; trwa 3 zasadnicze fazy, które polegają na rzucaniu kostką za każdego uczestnika - trafienia zadawane są przy rezultatach od 1 do 3, zależnie od jednostki (liczy się ilość strzał przy fazie strzelania... albo mieczy przy fazie walki wręcz).

Początkowe dwa etapy powstania Spartakusa:
Obrazek

Obrazek

Spartak zaczyna na zboczach Wezuwiusza z jedną jednostką Gladiatorów. Scenariusz nakazuje pierwsze posunięcie, ale potem już gracz ma wolną rękę. Spartak musi zaatakować armię Glabera (dwie jednostki milites).

Obrazek

Pomimo użycia drabinek uplecionych z winorośli (karta wydarzenia, która stawia Rzymianina w nieprzyjemnej sytuacji), tylko jedna jednostka rzymska otrzymuje trafienie... A można było go wziąć i zabić, argh!

Obrazek

Potem następuje trochę więcej akcji, Glaber ginie ze swoimi żołnierzami w kontrataku (kolejnej bitwie). Siły Spartakusa powoli rosną, Rzym więc w następnym etapie wystawia dwie armie. W pewnym momencie Spartakus rozdziela swoją armię na trzy części (pojawiają się Ojnomaos i Krixos). Biedni Rzymianie nawet im nie mogą w sposób zdecydowany dać rady.

Obrazek

Gwoździem do trumny Rzymu wydaje się świetna akcja pretora Kossyniusza atakującego trzema jednostkami jedną jednostkę Gladiatorów Spartakusa. Jeśli gladiatorzy dostaną dwa trafienia, giną - i zginie również Spartakus. Wtedy, na mocy zasad scenariusza, rebeliant ma najwyżej szansę na remis. I co?

Obrazek

Początkowy ostrzał już ma dziabnąć gladiatorów, ale Spartakus ma dwa przerzuty na całą bitwę. Przerzut i trafienie leci w próżnię. W walce wręcz, w pierwszej rundzie, gladiatorzy zadają jedno trafienie Rzymianom.

Obrazek

Druga i ostatnia runda walki wręcz... i obie strony zadają sobie po trafieniu. Drugi przerzut został wykorzystany już nieco wcześniej, więc dwóch "fundytorów" otrzymuje po jednym trafieniu, gladiatorzy też. Wygrywa jednak ta strona, która po 3 fazach rzucania zadała więcej trafień. Wygrywa Spartakus! Powstanie trwa (co za ... losowa gra :) ).
Obrazek

Diabelny Spartakus jeszcze sobie rekrutuje więcej wojska...
Obrazek

Fajna gra, stosunkowo prosta, dająca możliwości kombinowania. Oczywiście, wiele zależy od rzucania kością, ale z drugiej strony oznacza to, że czas rozgrywki nie sięga trzech godzin - wszystko może się rozstrzygnąć wcześniej.

Sycylio, zaraz się będę na Tobie buntował...
As-tu le cauchemar, Hoffmann?
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5300
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 256 times

Re: Spartacus Imperator (Hexasim)

Post autor: Leliwa »

Na Spartaka M. najlepsza była w zeszłym roku Legia W.:)
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
RyTo
Major
Posty: 1165
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 22:14
Lokalizacja: Kraków

Re: Spartacus Imperator (Hexasim)

Post autor: RyTo »

Istotnie, w ostatnim roku pierwszego scenariusza wracają do Italii Pompejusze i inne z legiami. Jeśli taka legia odwiedzi pole ze Spartakiem albo jego kibicami, rezultat jest tylko jeden. Sprytni Ci francuscy projektanci, niby gra o starożytności - a tu wychodzi na jaw zadziwiająco dobra znajomość piłki nożnej :P
As-tu le cauchemar, Hoffmann?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”