Crusader Rex (Columbia Games)
Re: Crusader Rex (Columbia Games)
Pytanie co do zasad 2-giej edycji.
Harrying (Dręczenie), w 1 ed. używając zdolności oddział miał modyfikator (np z B3 na B2). W instrukcji do II edycji nie mogę tego znaleźć. Zrezygnowali z tej zasady czy wciąż jest?
Karta Assasinów. Dzięki niej mogę zaatakować assasinami, albo...? Dodaję po 1 punkcie siły do oddziałów czy co?
K.
Harrying (Dręczenie), w 1 ed. używając zdolności oddział miał modyfikator (np z B3 na B2). W instrukcji do II edycji nie mogę tego znaleźć. Zrezygnowali z tej zasady czy wciąż jest?
Karta Assasinów. Dzięki niej mogę zaatakować assasinami, albo...? Dodaję po 1 punkcie siły do oddziałów czy co?
K.
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
- farmer
- Lieutenant
- Posty: 534
- Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
- Has thanked: 308 times
- Been thanked: 74 times
Re: Crusader Rex (Columbia Games)
2 x TAK,
nie ma już redukcji siły przy nękaniu, ALE, ograniczono liczbę jednostek, która potrafi nękać (wcześniej wszyscy, teraz mogą to robić tylko nomadowie).
Assasins to albo, albo.
nie ma już redukcji siły przy nękaniu, ALE, ograniczono liczbę jednostek, która potrafi nękać (wcześniej wszyscy, teraz mogą to robić tylko nomadowie).
Assasins to albo, albo.
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
-
- Général de Brigade
- Posty: 2075
- Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 90 times
- Been thanked: 196 times
Re: Crusader Rex (Columbia Games)
Za pasem mam już dobrych kilka gier w nowa edycję, głównie saracenami, ale też dwa razy krzyżowcami. Mój współgracz bardzo lub gry bloczkowe. Crusader daje sporo frajdy, stąd dość często ląduje na stole.
Z naszych gier wynika, że saraceni nadal mają łatwiej, ale pojawiają się pewne szanse dla krzyżowców, tylko raczej konieczne jest granie z dodatkową zasadą Iron Bridge, która utrudnia zdobycie Antiochii. Bardzo istotny jest początek. Jeżeli od razu padnie Trypolis, to krzyżowcy z miejsca są na musiku.
Ogólnie wrażenia są lepsze niż z I edycji.
Z naszych gier wynika, że saraceni nadal mają łatwiej, ale pojawiają się pewne szanse dla krzyżowców, tylko raczej konieczne jest granie z dodatkową zasadą Iron Bridge, która utrudnia zdobycie Antiochii. Bardzo istotny jest początek. Jeżeli od razu padnie Trypolis, to krzyżowcy z miejsca są na musiku.
Ogólnie wrażenia są lepsze niż z I edycji.
- ghostdog
- Sous-lieutenant
- Posty: 488
- Rejestracja: wtorek, 28 lutego 2006, 18:47
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Crusader Rex (Columbia Games)
Jakie są zmiany pomiedzy edycjami? Oprócz wyglądu oczywiście.adalbert pisze:Za pasem mam już dobrych kilka gier w nowa edycję, głównie saracenami, ale też dwa razy krzyżowcami. Mój współgracz bardzo lub gry bloczkowe. Crusader daje sporo frajdy, stąd dość często ląduje na stole.
Z naszych gier wynika, że saraceni nadal mają łatwiej, ale pojawiają się pewne szanse dla krzyżowców, tylko raczej konieczne jest granie z dodatkową zasadą Iron Bridge, która utrudnia zdobycie Antiochii. Bardzo istotny jest początek. Jeżeli od razu padnie Trypolis, to krzyżowcy z miejsca są na musiku.
Ogólnie wrażenia są lepsze niż z I edycji.
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."
- farmer
- Lieutenant
- Posty: 534
- Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
- Has thanked: 308 times
- Been thanked: 74 times
Re: Crusader Rex (Columbia Games)
Spore.
Limit ruchu przez drogi został zmniejszony (4/2 bloczki przez główną/poboczną drogę, niezależnie czy to atak czy zwykły ruch).
Limit bloczków przy szturmie został zmniejszony (z dwu do jednokrotności wielkości miasta).
Szarża rycerstwa została zmieniona (zamiast dwukrotnej liczby K6, dostaje się bonus +1 do trafienia. 6-tki boja bez zmian).
Wspomniana już zmiana zasady harrying.
Krzyżowcy wchodzą do gry kosztem 1 PO za 1 bloczek (wcześniej 1 PO za cała grupę 3-ech bloczków).
Tylko bloczki rodziny Saladyna (5) są tracone bezpowrotnie (wcześniej wszyscy emirowie byli jednorazowi).
Utrudnione są zasady zimowania (nie pamiętam jednak, jak to było wcześniej) - nie da się przezimować większą, skoncentrowaną armią.
Tyle pamiętam na szybko.
pozdr,
farm
Limit ruchu przez drogi został zmniejszony (4/2 bloczki przez główną/poboczną drogę, niezależnie czy to atak czy zwykły ruch).
Limit bloczków przy szturmie został zmniejszony (z dwu do jednokrotności wielkości miasta).
Szarża rycerstwa została zmieniona (zamiast dwukrotnej liczby K6, dostaje się bonus +1 do trafienia. 6-tki boja bez zmian).
Wspomniana już zmiana zasady harrying.
Krzyżowcy wchodzą do gry kosztem 1 PO za 1 bloczek (wcześniej 1 PO za cała grupę 3-ech bloczków).
Tylko bloczki rodziny Saladyna (5) są tracone bezpowrotnie (wcześniej wszyscy emirowie byli jednorazowi).
Utrudnione są zasady zimowania (nie pamiętam jednak, jak to było wcześniej) - nie da się przezimować większą, skoncentrowaną armią.
Tyle pamiętam na szybko.
pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
Re: Crusader Rex (Columbia Games)
Zdaje się że różnice są w mapie - inne są miejsca rozstawienia Krzyżowców. Jest też różnica w sile bloczków w przypadku kilku jednostek.
Ale da się grać na II ed. zasadach posiadając I edycję, trzeba tylko delikatnie przerobić mapę i zaadaptować zmiany na bloczkach. Karty też można zrobić we własnym zakresie bo chyba coś tam się różni.
Ale da się grać na II ed. zasadach posiadając I edycję, trzeba tylko delikatnie przerobić mapę i zaadaptować zmiany na bloczkach. Karty też można zrobić we własnym zakresie bo chyba coś tam się różni.
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
-
- Général de Brigade
- Posty: 2075
- Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 90 times
- Been thanked: 196 times
Re: Crusader Rex (Columbia Games)
Są inne wydarzenia na kartach. Zimowanie jest o tyle trudniejsze, że nie ma potrojenia limitu we własnych miastach. Z drugiej strony można zimować na każdym polu.
Po stronie krzyżowców doszedł jeden bloczek startowy (kosztem 1 bloczka pielgrzymów w puli) i niektóre mają zwiększony ruch (na pewno Renald z Keraku). Wydaje mi się, że jest jakaś drobna zmiana po stronie Saracenów (w Damaszku), ale mogę się mylić.
Po stronie krzyżowców doszedł jeden bloczek startowy (kosztem 1 bloczka pielgrzymów w puli) i niektóre mają zwiększony ruch (na pewno Renald z Keraku). Wydaje mi się, że jest jakaś drobna zmiana po stronie Saracenów (w Damaszku), ale mogę się mylić.
- ghostdog
- Sous-lieutenant
- Posty: 488
- Rejestracja: wtorek, 28 lutego 2006, 18:47
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Crusader Rex (Columbia Games)
Czy ktoś ma skan nowych kart i może go udostępnić?
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."
Re: Crusader Rex (Columbia Games)
Na pewno mam grafiki wojsk pod II edycję, zapewne również skany kart. Ale muszę sprawdzić w domu.
Jak nie ja to Farmer poratuje.
Ja zbieram się do "zupgrejdowania" I ed do II, ale jakoś mi się nie śpieszy
Jak nie ja to Farmer poratuje.
Ja zbieram się do "zupgrejdowania" I ed do II, ale jakoś mi się nie śpieszy
http://www.freha.pl - Forum Rekreacji Historycznych
- farmer
- Lieutenant
- Posty: 534
- Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
- Has thanked: 308 times
- Been thanked: 74 times
Re: Crusader Rex (Columbia Games)
Tylko tyle znalazłem.
Różnice w wydarzeniach nie są wielkie - spokojnie można grać tymi starymi, jakby co.
pozdr,
farm
Różnice w wydarzeniach nie są wielkie - spokojnie można grać tymi starymi, jakby co.
pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
- ghostdog
- Sous-lieutenant
- Posty: 488
- Rejestracja: wtorek, 28 lutego 2006, 18:47
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Crusader Rex (Columbia Games)
Też planuję. Czy na mapie jest dużo zmian?Indar pisze:Na pewno mam grafiki wojsk pod II edycję, zapewne również skany kart. Ale muszę sprawdzić w domu.
Jak nie ja to Farmer poratuje.
Ja zbieram się do "zupgrejdowania" I ed do II, ale jakoś mi się nie śpieszy
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."
- farmer
- Lieutenant
- Posty: 534
- Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
- Has thanked: 308 times
- Been thanked: 74 times
Re: Crusader Rex (Columbia Games)
Głównie wizualne,
kojarzę jedynie:
- 1 nowe godło (siedziba nowego krzyżowca),
- zwiększona pojemność Damaszku (z 3 na 4).
pozdr,
farm
kojarzę jedynie:
- 1 nowe godło (siedziba nowego krzyżowca),
- zwiększona pojemność Damaszku (z 3 na 4).
pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
-
- Général de Brigade
- Posty: 2075
- Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 90 times
- Been thanked: 196 times
Re: Crusader Rex (Columbia Games)
Crusader dobrze przechodzi próbę czasu i wciąż jest jedną z moich ulubionych gier bloczkowych. Z perspektywy czasu oceniam, że 2 edycja okazała się lepsza od pierwszej (można tu wspomnieć zmiany dotyczące zimowania, szturmowania, limitów dróg). Gra ma jednak wciąż swoje problemy, jeżeli chodzi o balans. Chodzi o to, że muzułmanie już w pierwszej turze mogą ze sporą łatwością zająć Trypolis (jeśli tak się nie stanie, to będzie to wyjątek od reguły), co oznacza, że to oni od początku wygrywają, a słabi w tym okresie krzyżowcy już są w pozycji tych, którzy powinni coś odbić. Wszystko jest nadal możliwe, (ostatnio straciłem w pierwszym roku Trypolis i Antiochię, aby potem odbić Antiochię, zdobyć Damaszek i zabić Saladyna jeszcze zanim przypłynęły wyprawy krzyżowe), niemniej jest to realny problem. Po co w ogóle kłopotać się o Jerozolimę, skoro utrzymanie swoich miast i Trypolisu już gwarantuje zwycięstwo, a zdobycie Antiochii, które z reguły prędzej czy później nastąpi, dodatkowo to zwycięstwo pieczętuje?
Zastanawiam się nad jakimiś własnymi zasadami, ale nie przychodzi mi do głowy nic genialnego. Wydaje mi się, że np. zabicie Saladyna powinno dawać punkt krzyżowcom.
Zastanawiam się nad jakimiś własnymi zasadami, ale nie przychodzi mi do głowy nic genialnego. Wydaje mi się, że np. zabicie Saladyna powinno dawać punkt krzyżowcom.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3969 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Re: Crusader Rex (Columbia Games)
Co do tej Jerozolimy - czy ona była wtedy rzeczywiście aż taka istotna? Przynajmniej dla muzułmanów, bo dla chrześcijan oczywiście, ale bardziej tych przybywających z Europy niż miejscowych, bo ci podobnie jak muzułmanie byli w większym stopniu realistami. Poza tym, pamiętam, że obserwowałem nie tak dawno (przed pandemią oczywiście...) rozgrywkę w tę grę w Agresorze i wrażenia co do zmian też były pozytywne. Z ogólnym balansem, musiałbym sobie odświeżyć trochę temat. Jak wypada pod tym względem nowa edycja w porównaniu ze starą?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- farmer
- Lieutenant
- Posty: 534
- Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
- Has thanked: 308 times
- Been thanked: 74 times
Re: Crusader Rex (Columbia Games)
Serio upada Wam Trypolis?
W moich grach częściej pierwsza pada Jerozolima, ewentualnia Arka, rzadziej Antiochia. Trypolis to rzadkość...
Rozumiem, że Muzułmanie miasto biorą szturmem?
Merdają mi się trochę zasady (dawno nie grałem), ale czy nadal obowiązują:
- limit szturmujących bloczków,
- ograniczone straty w wyniku blokady miasta dla umocnionych portów: Trypolisu i Tyru,
- możliwość wpływania i wypływania z umocnionych portów, mimo oblężenia (co umożliwia stałego wzmacnianie obrońców)?
Pamiętam jedną, epicką rozgrywkę, w której Muzułmanie (po uzyskaniu znacznej przewagi w toku pierwszych 3 lat) przez 2 lata bezskutecznie skrwawiali swoje siły pod Trypolisem.
Ostatecznie miasta nie zdobyli, rozgrywkę przegrali.
A przy okazji czymś się pochwalę...
Zawsze irytowało mnie potraktowanie (potężnego) Egiptu jako 1 miasto - wiązała się z tym stosunkowa łatwość, z jaką Krzyżowcy ten Egipt mogli opanować.
W końcu zdecydowałem się to naprawić - zamiast "Egiptu" mamy tam maista: Al Arisch, Al Farama oraz oraz Dimyat (punktowane).
Przy okazji na mapie wprowadziłem oznaczenia dla wszystkich fanowskich dodatków (Bizancjum, Cypr, Krzyżacy, Lazaryci, dodatkowe siły Muzułmanów).
PS
A gra faktycznie jest przyjemna - jedna z "fajniejszych" bloczkówek.
pozdr,
farm
W moich grach częściej pierwsza pada Jerozolima, ewentualnia Arka, rzadziej Antiochia. Trypolis to rzadkość...
Rozumiem, że Muzułmanie miasto biorą szturmem?
Merdają mi się trochę zasady (dawno nie grałem), ale czy nadal obowiązują:
- limit szturmujących bloczków,
- ograniczone straty w wyniku blokady miasta dla umocnionych portów: Trypolisu i Tyru,
- możliwość wpływania i wypływania z umocnionych portów, mimo oblężenia (co umożliwia stałego wzmacnianie obrońców)?
Pamiętam jedną, epicką rozgrywkę, w której Muzułmanie (po uzyskaniu znacznej przewagi w toku pierwszych 3 lat) przez 2 lata bezskutecznie skrwawiali swoje siły pod Trypolisem.
Ostatecznie miasta nie zdobyli, rozgrywkę przegrali.
A przy okazji czymś się pochwalę...
Zawsze irytowało mnie potraktowanie (potężnego) Egiptu jako 1 miasto - wiązała się z tym stosunkowa łatwość, z jaką Krzyżowcy ten Egipt mogli opanować.
W końcu zdecydowałem się to naprawić - zamiast "Egiptu" mamy tam maista: Al Arisch, Al Farama oraz oraz Dimyat (punktowane).
Przy okazji na mapie wprowadziłem oznaczenia dla wszystkich fanowskich dodatków (Bizancjum, Cypr, Krzyżacy, Lazaryci, dodatkowe siły Muzułmanów).
PS
A gra faktycznie jest przyjemna - jedna z "fajniejszych" bloczkówek.
pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...