Odnośnie polskiego tłumaczenia na Portalu, przygotowuję małe zmiany w głównej instrukcji. Najwięcej zmieniłbym rozdział 11.2, poniżej w spojlerach napisałem jak wygląda po zmianach. Gram w Norman Conquest i takie zmiany wyszły mi przy okazji przypominania sobie zasad i odświeżania tłumaczenia (o Norman Conquest ewentualnie napiszę w temacie tej gry). Celuję aby było bardziej czytelnie i bez nieścisłości.
11.2 Kiedy jednostki mogą strzelać
Są trzy możliwości prowadzenia Ostrzału, każda zależna od rodzaju jednostki: Ostrzał Aktywny, Ostrzał Zwrotny i Ostrzał Reakcyjny.
Grupa 1:
W tej grupie są jednostki, które w rzeczywistości potrafiły szybko przeładować swoją broń, miały dosyć dużą jak na tamte czasy szybkostrzelność. Łucznicy A, długie łuki LB, procarze SL, lekka kawaleria łuczników LC/A, średnia kawaleria łuczników MC/A i genitores GE mogą prowadzić:
1a. Ostrzał Aktywny: Po Aktywacji każda jednostka strzela indywidualnie. Jednostka może strzelić tylko raz, kiedy jej batalia jest Aktywowana, w dowolnym momencie swojego ruchu.
--- Po wystrzeleniu jednostki zdolnej do strzelania, jej Faza Ruchu/Ostrzału jest zakończona (Wyjątek: lekka kawaleria łuczników, średnia kawaleria łuczników i genitores; patrz następny punkt). Tak więc jeśli wystrzeli przed ruchem, wtedy już nie może się poruszyć.
--- Strzelcy na koniach: Lekka kawaleria łuczników LC/A, średnia kawaleria łuczników MC/A oraz genitores GE mogą strzelać podczas ruchu i kontynuować ruch. Mogą poruszać się przed lub po strzelaniu. Jeśli podczas strzelania znajdują się na heksie sąsiadującym z wrogiem, ostrzał kosztuje 1 PR, w przeciwnym razie ostrzał kosztuje 0 PR. Po wystrzale mogą opuścić heks sąsiadujący z jednostką wroga, tak jakby był to początek Aktywacji. Podczas takiej Aktywacji nie mogą wejść na heks sąsiadujący z tą samą jednostką wroga.
1b. Ostrzał Zwrotny (tylko jednostki nieaktywnego gracza): Gdy przeciwnik wykonujący Aktywację strzela do twojej jednostki strzeleckiej (robi Ostrzał Aktywny) i twoja jednostka ma go w zasięgu, to możesz nią wykonać Ostrzał Zwrotny. Oba te ostrzały są rozpatrywane jednocześnie, czyli wpierw obaj rzucacie, a efekty ostrzałów nakładacie na końcu. Uwaga: Jednostki strzeleckie nie mogą używać Ostrzału Zwrotnego, jeśli zostaną ostrzelane od ich Tylnego heksu.
1c. Ostrzał Reakcyjny (tylko jednostki nieaktywnego gracza): Gdy przeciwnik wykona swoją jednostką ruch lub Szarżę i wejdzie na którykolwiek niezajęty Przedni heks twojej jednostki strzeleckiej, wtedy możesz natychmiast nią wykonać Ostrzał Reakcyjny (liczy się tylko sąsiadujący Przedni heks, a nie w całym zasięgu strzelców). Przeciwnik przerywa działania i zaczynasz rozpatrywać swój ostrzał. Taki Ostrzał Reakcyjny można wykonywać wielokrotnie, nawet tą samą jednostką, ilekroć przeciwnik poruszy się na Przedni heks twoich strzelców. W danej chwili, gdy przeciwnik poruszy się na heks Przedni więcej niż jednej jednostek twoich strzelców, to Ostrzał Reakcyjny może wykonać tylko jedna twoja jednostka na ten heks. Uwaga: Nie można prowadzić Ostrzału Reakcyjnego w reakcji na Cofnięcie lub Zajęcie Zdobytej Pozycji (w tym Atak Kontynuacyjny).
Grupa 2:
W tej grupie są jednostki, które w rzeczywistości potrzebowały nieco więcej czasu przeładowanie swojej broni, miały małą szybkostrzelność. Jednostki artylerii Art, kuszników CB, oszczepników PKJ i ręcznej broni palnej HG mogą prowadzić:
2a. Ostrzał Aktywny: Po aktywacji każda jednostka strzela indywidualnie. Jednostka może strzelić tylko raz, gdy jej batalia jest Aktywowana, w dowolnym momencie Fazy Ruchu/Ostrzału. Po wystrzeleniu jednostki, jej Faza Ruchu/Ostrzału dobiega końca. Tak więc jeśli wystrzeli przed ruchem, wtedy nie może się poruszyć. Gdy jednostka artylerii wystrzeli, jeśli nie znajduje się już po swojej „ogniowej” stronie, jest odwracana na „ogniową” stronę.
2b. Ostrzał Reakcyjny (tylko jednostki nieaktywnego gracza): Gdy przeciwnik wykona swoją jednostką ruch lub Szarżę i wejdzie na którykolwiek niezajęty Przedni heks twojej jednostki strzeleckiej, wtedy możesz natychmiast nią wykonać Ostrzał Reakcyjny (liczy się tylko sąsiadujący Przedni heks, a nie w całym zasięgu strzelców). Przeciwnik przerywa działania i zaczynasz rozpatrywać swój ostrzał. Ostrzał ten można wykonać daną jednostką tylko raz podczas jednej Aktywacji przeciwnika. W danej chwili, gdy przeciwnik poruszy się na heks Przedni więcej niż jednej jednostek twoich strzelców, to Ostrzał Reakcyjny może wykonać tylko jedna twoja jednostka na ten heks. Uwaga: Nie można prowadzić Ostrzału Reakcyjnego w reakcji na Cofnięcie lub Zajęcie Zdobytej Pozycji (w tym Atak Kontynuacyjny). Artyleria nie może robić Ostrzału Reakcyjnego, gdy jej żeton jest po stronie szyku transportowego (7.6).
Uwaga autora: Różnice między jednostkami strzeleckimi to nie tylko powyższe mechaniki, bowiem w grze istnieją też różne zasięgi oraz różne modyfikatory MOD podczas strzelania, zależne od rodzaju strzelców (i celów).