Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 875
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 82 times
Been thanked: 139 times
Kontakt:

Re: Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Post autor: cadrach »

W Polis można teraz grać poprzez sieć. Wystarczy się zarejestrować (potrzebne podanie loginu, hasła oraz uprzednio maila, na którego wysłany jest klucz) na tej stronie: http://boardgamearena.com/#!gamepanel?game=polis

Wersja cyfrowa gry jest jeszcze niedoskonała, ale są to pewne drobne błędy. Wczoraj zagrałem z jakimś Hiszpanem. Graliśmy bardzo długo, chyba ponad 5 godzin, co trochę mnie zniechęciło, bo nie lubię tyle siedzieć przy kompie, ale można też na tej stronie włączyć tryb korespondencyjny (jeden ruch na dzień, na dwa dni, lub dwa ruchy na dzień). Można też chyba ustawiać jakieś limity czasowe. Chyba nawet wczoraj jakieś mieliśmy, ale to nie tak istotne, bo rozgrywkę przede wszystkim wydłużało "mielenie" serwera: po każdej czynności zabiera on parę sekund na zapisanie zmian. Podejrzewam, że ta sama gra na żywo potrwałaby 4 godziny. Mimo wszystko jest to świetna wiadomość. Jeśli ktoś gra w szachy przez sieć, to łatwo się w tym odnajdzie. W zasadzie polecam każdemu. Instrukcja jest dostępna w sieci na BGG, więc teraz każdy może zagrać. Jeśli byliby jacyś chętni na partię, chętnie się umówię (zarejestrowany tam jestem jako mnich).
no school, no work, no problem
adi2
Adjudant-Major
Posty: 337
Rejestracja: piątek, 5 lipca 2013, 21:10

Re: Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Post autor: adi2 »

Zaczalem czytac instrukcje. Jestem chetny do gry jak cos.
Chętnie zagram online (Vassal itp.). Moje filmiki z gier PC kampanii mp(Europa Universalis 2):

http://youtu.be/mkga5VM5aY0
Baca11
Carabinier
Posty: 26
Rejestracja: czwartek, 1 maja 2014, 19:38
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Post autor: Baca11 »

Panowie zgodnie z instrukcja jeśli dobrze interpretuję Sparta gdy dochodzi do bitwy może po wyłożeniu 2 kart i zadaniu start przed podniesieniem kart opuścić pole bitwy tracąc 1 prestiżu. W takiej sytuacji gra zupełnie po mojemu traci sens (niszczenie jednostek Atenom i ucieczka) i sensowne jest zadanie ataku Sparty i rewanżu Aten. Tak gracie?

Druga sprawa handel z Epidamnos i Abdera może odbywać się mimo blokady morskich szlaków przez galery Ateńczyków. Jeśli się zaparkuje tam Proxenosem /na jednym polu nie może przebywać dwóch Proxenosów/. Co pozwala na odpuszczenie rozbudowy floty.

Czy może macie jakieś swoje testowane rozwiązania reguł. Prosiłbym o luźne wypowiedzi mogące rozwiązać powyższe problemy. Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 875
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 82 times
Been thanked: 139 times
Kontakt:

Re: Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Post autor: cadrach »

1. Zgadza się, Sparta może tak robić. Podobnie mogą robić Ateny podczas bitew morskich. Gram według zasad. Strata prestiżu jest na tyle bolesna, że taka taktyka na dłuższą metę jest trudna do realizacji, ale jest to jeden z mozliwych sposobów walki Spartą i Atenami. Najkorzystniej go używać w rundzie 4, ponieważ w rundach 5 jest więcej kart na ręce obrońcy i większa szansa na odparowanie takiego ataku.

2. Tak, choć proxenos jest tylko jeden. W zasadzie w późniejszych rundach gry, gdy Ateny rozbudują flotę, jest to zwykle ostatnia szansa handlu Spartą. Trzeba jednak zawczasu umieścić w jednym z tych poleis proxenosa, bo później, po założeniu blokady morskiej, taka podróż będzie bardzo kosztowna.
Oczywiście nadal pozostaje wymóg posiadania przez Spartę któregoś z portów kupieckich - Pylos albo Gytheionu.
no school, no work, no problem
Baca11
Carabinier
Posty: 26
Rejestracja: czwartek, 1 maja 2014, 19:38
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Post autor: Baca11 »

Witam Panowie mam taka prośbę, jako że posiadam niemiecką wersję gry czy ktoś przypadkiem ma tłumaczenie kart zdarzeń. Jeśli tak z góry dziękuję za przesłanie. Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 875
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 82 times
Been thanked: 139 times
Kontakt:

Re: Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Post autor: cadrach »

Wysłałem.
no school, no work, no problem
Awatar użytkownika
ash73
Adjudant
Posty: 228
Rejestracja: piątek, 9 września 2011, 23:12
Lokalizacja: Łódź

Re: Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Post autor: ash73 »

Potwierdzam, to świetna gra.
Losowość jest w życiu, na wojnie i jak jest w grze to bardzo dobrze, precz ze sterylnym g....m.
Nawet z podstawowymi zasadami i losowością grę wygrywa... lepszy gracz (co za niespodzianka!).
Jeżeli w Polis uzależniasz utrzymanie się w walce od rzutu to znaczy, że już przegrałeś :-)
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 875
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 82 times
Been thanked: 139 times
Kontakt:

Re: Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Post autor: cadrach »

Dla chętnych do gry w Polis na boadgamearena.com kilka przestróg związanych z błędami, które nie są usuwane mimo zgłoszeń:

1) "Salphinx call" użyty w obronie też powoduje stratę prestiżu. Według "normalnych" zasad tak nie jest i można w ten sposób pozbyć się tej karty. W grze na BGA jesteśmy na nią skazani i jak mamy 0 prestiżu, można przegrać natychmiast po zagraniu tej karty.

2) Na BGA po wylosowaniu wydarzenia "Kserkses zamordowany" rynek wina w Persji zablokowany jest do końca gry, a nie tylko w 3 rundzie. Bardzo utrudnia to grę Atenami.

3) Udane oblężenie wrogiego polis, w którym mamy własnego proxenosa, sprawia, że trafia on do naszej (własnej) niewoli... Co za tym idzie, musimy go od siebie odkupić, płacąc przeciwnikowi 2 srebra. Zabawne, ale tak to działa na BGA. Lepiej więc najpierw ewakuować naszego dyplomatę zanim zaczniemy oblężenie.

4) Zasady ruchu są według wariantu niemieckiego, czyli istotna jest podczas przemieszczania oddziałów (czy to lądowych, czy morskich) maksymalna, określona rundą przepustowość. Warto o tym pamiętać.

5) Tego jeszcze nie miałem okazji sprawdzić, ale powiadają, że prestiż dodatkowy z projektów, ten przyznawany pod koniec gry, w wersji BGA nie jest w ogóle naliczany. Dostaje się tylko tyle, ile wskazane jest na następną rundę. Osłabia to bardzo niektóre projekty. Sokrates, Demokryt, czy Świątynia Dzeusa lub Apolla stają się w zasadzie nieopłacalne, biorąc pod uwagę koszty wystawienia.

Jeśli coś jeszcze wpadnie mi do głowy, to tu zamieszczę. Poza tym jednak na BGA gra się fajnie, partie można kończyć szybciej, niż to ostatnio napisałem. Po prostu trzeba się przyzwyczaić do interfejsu. Jest tam niemało silnych graczy, także można też zebrać doświadczenie w wojnie domowej. Większość rozgrywek toczy się w trybie turowym - 1 ruch dziennie.
no school, no work, no problem
adi2
Adjudant-Major
Posty: 337
Rejestracja: piątek, 5 lipca 2013, 21:10

Re: Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Post autor: adi2 »

Ciezka sprawa z tymi bitwami. Najlepiej byc atakujacym. Jedna taka bitwa i po grze. Kupe prestizu sie traci.
Chętnie zagram online (Vassal itp.). Moje filmiki z gier PC kampanii mp(Europa Universalis 2):

http://youtu.be/mkga5VM5aY0
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 875
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 82 times
Been thanked: 139 times
Kontakt:

Re: Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Post autor: cadrach »

W bitwie prestiż można stracić wyłącznie zagrywając Salphinx call albo wycofując się. W obu przypadkach jest to strata 1 punktu prestiżu. Stosunkowo niewiele. Tracenie jednostek nic nie kosztuje. Z moich obserwacji wynika, ze z reguły w bitwach obie strony zyskują trochę prestiżu (niezależnie od strat i tego, kto wygra) albo pozostaje on na tym samym poziomie. Czasem tylko, gdy często się wycofujemy i unikamy bitwy pod rząd wiele razy, to faktycznie strata prestiżu jest bolesna (zwłaszcza, że otrzymuje go przeciwnik).
no school, no work, no problem
adi2
Adjudant-Major
Posty: 337
Rejestracja: piątek, 5 lipca 2013, 21:10

Re: Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Post autor: adi2 »

cadrach pisze:W bitwie prestiż można stracić wyłącznie zagrywając Salphinx call albo wycofując się. W obu przypadkach jest to strata 1 punktu prestiżu. Stosunkowo niewiele. Tracenie jednostek nic nie kosztuje. Z moich obserwacji wynika, ze z reguły w bitwach obie strony zyskują trochę prestiżu (niezależnie od strat i tego, kto wygra) albo pozostaje on na tym samym poziomie. Czasem tylko, gdy często się wycofujemy i unikamy bitwy pod rząd wiele razy, to faktycznie strata prestiżu jest bolesna (zwłaszcza, że otrzymuje go przeciwnik).
Hmm, mialem na mysli,ze przeciwnik moze zyskac kupe prestizu. Dla mnie zysk przeciwnika, to moja strata :D

Jedna bitwa czasem to zysk 8 pkt prestizu dla wygranej strony.

Zreszta. Jak mam z 3 pkt. prestizu na koncie, to taka bitwa przegrana, to dla mnie zabojstwo.
Chętnie zagram online (Vassal itp.). Moje filmiki z gier PC kampanii mp(Europa Universalis 2):

http://youtu.be/mkga5VM5aY0
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 875
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 82 times
Been thanked: 139 times
Kontakt:

Re: Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Post autor: cadrach »

Jesli chodzi o granie na BGA, to punkty prestiżu naliczane są jednak poprawnie z projektów (ktoś na forum BGA pisał, że tak nie było, więc albo się mylił, albo to poprawiono).

A co do bitew: można ich unikać rozmieszczając maksymalnie dwóch hoplitów w jednej prowincji. Wiem, że to nie takie łatwe, ale do wykonania. Sam przez długi czas jakoś nie mogłem zdobyć się na tak minimalistyczną taktykę, ale w jednej z ostatnich gier Atenami postawiłem wszystko na to. I zadziałało. Co prawda przegrałem, ale winą były projekty, których Sparta wykonała mnóstwo (i z tej gry dowiedziałem się, że naliczanie z nich prestiżu działa poprawnie). Ciekawostka: przegrałem 35:30, przy czym ja miałem 22 kostki ludności w poleis, a mój przeciwnik chyba tylko 7. Reszta to właśnie projekty i prestiż. Tego drugiego tak dużo nie miał, bo unikałem bitew.
no school, no work, no problem
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 875
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 82 times
Been thanked: 139 times
Kontakt:

Re: Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Post autor: cadrach »

Chodzi mi to po głowie już od dłuższego czasu: może urządzimy jakieś rozgrywki turniejowe w Polis?

Chyba nie ma nas tak wielu, więc można by w systemie ligowym, każdy z każdym. Gry turowe, do ukończenia w tydzień lub w miesiąc, także bez pośpiechu. Byliby chętni? Wiem, że z silnych graczy jest tutaj Baca, ale nie wiem, czy zagląda na forum. Ktoś jeszcze grywa na BGA?
no school, no work, no problem
Baca11
Carabinier
Posty: 26
Rejestracja: czwartek, 1 maja 2014, 19:38
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Post autor: Baca11 »

Ja chętnie zagram, nie ma problemu. Ciekawe ile osób by było jakby np 4-6 to można każdy z każdym mecz i rew. Za zwycięstwo np. 2 pkt. za remis 1, porażka 0. Przy równych punktach decydują wyniki czyli bilans na +. Mamy jeszcze kogoś do gry poza nami? :). Mój kumpel też pewnie chętnie zagra chociaż On nie zagląda tu na forum. Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 875
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 82 times
Been thanked: 139 times
Kontakt:

Re: Polis. Fight for the Hegemony (Asylum Games)

Post autor: cadrach »

Jak będzie nas przynajmniej 4, to możemy zacząć pierwszą polisową ligę - rozgrywka każdy z każdym, dwie gry ze zmianą stron (tak, zeby każdy miał okazję zagrać Spartą i Atenami). O remis w Polis bardzo trudno, więc myślę, że można to spokojnie pominąć i za wygraną grę dawać po prostu punkt a remis traktować jako obustronną porażkę. No chyba że BGA przy remisie punktowym nie stosuje do rozstrzygnięcia naliczania zasobów?

Jestem ja, Baca, jego kolega - czyli jeszcze przynajmniej jedna osoba i można zaczynać.

Chętni?
no school, no work, no problem
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”