Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2490 times
Kontakt:

Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Post autor: Raleen »

Gra, która była nagrodą w niedawnym konkursie forumowym:

http://www.alchemicus.pl/gry/5,medieval-battle

Niektórzy wygrali, więc mam nadzieję niedługo się pochwalą jak wypada.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Post autor: Antypirx »

Kalkulatora używa się w zasadzie w czasie pierwszej rozgrywki w kilku początkowych starciach. Potem (po załapaniu idei i istoty) używa się wyłącznie kart, z których odczytuje się wynik z właściwej kolumny. Po jakimś czasie karty też używane są coraz rzadziej (sam zaglądam do nich mniej więcej 2 razy na grę, no ale jednak :D). Układów do zapamiętania kto kogo tłucze i jak bardzo jest raptem 72, czyli mniej niż w tabliczce mnożenia ;)
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Post autor: Antypirx »

W zaawansowanym przygotowaniu rozszerzenie pt.:
"Medieval Battle: The Commander"

Dodatek wprowadza do gry postać dowódcy i żeton jego straży przybocznej, który może brać udział w walce, tak jak pozostałe jednostki.
Udział dowódcy w grze pozwoli na wprowadzenie elementu zaskoczenia przeciwnika manewrem lub specjalnym rozkazem, w ramach potencjału dowódcy, konfigurowanego odrębnie dla każdej rozgrywki.
Potencjał ten ustalany jest kombinacją Umiejętności dowodzenia i Charyzmy.
Oczywiście w dalszym ciągu bez losowości, jakże często mylonej z przypadkowością.

Termin wydania: jakoś tak w przyszłym kwartale.
Ostatnio zmieniony niedziela, 28 lutego 2016, 08:13 przez Antypirx, łącznie zmieniany 1 raz.
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2058
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 87 times
Been thanked: 186 times

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Post autor: adalbert »

Fajnie, mam podstawkę i pewnie się skuszę.
Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Post autor: Antypirx »

adalbert pisze:Fajnie, mam podstawkę i pewnie się skuszę.
Słuszna strategicznie decyzja! ;)
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Post autor: Antypirx »

Sprawa dostępności dodatku "MB: The Commander" będzie o tyle prosta, że oprócz postaci fizycznej, tj. wysztancowanej, będzie także aktywna formuła Free Print-and-Play.
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Post autor: Antypirx »

Promocja podstawki w Rebelu. Polska instrukcja w sieci.
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Post autor: Antypirx »

Pod koniec tygodnia nowy rzut promocyjny w Rebelu.
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Post autor: Antypirx »

Z mocnym poślizgiem, który jest jednakowoż poślizgiem w kierunku do przodu, stanęło ostatecznie na takim oto wachlarzu dostępnych rozkazów:
http://imgur.com/gnSthc0

Zastosowałem algorytm wklejania obrazków wg pouczenia i nie stało się :(
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
forsberg
Enfant de troupe
Posty: 4
Rejestracja: czwartek, 18 maja 2017, 11:13

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Post autor: forsberg »

Antypirx, niedawno kupiłem Medieval Battle, niezła. Przypadkiem znalazłem ten wątek, i zaciekawiły mnie dodatkowe zasady. Nasunęły mi się jednak pytania. Co daje dowodzenie i charyzma wodza? Ile heksów może przemieszczać się żeton wodza?
Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Post autor: Antypirx »

Pojawią się 2 jednostki dowódcze. Wodzu główny i Kapitan. Wódz reprezentowany będzie przez oddział jego straży przybocznej w postaci ciężkiej jazdy, zaś Kapitan przez jednostkę jazdy lekkiej. Obie będą odróżniały się kolorystycznie od pozostałych jednostek, zaś poruszać się będą tak jak inne oddziały tego samego typu (tyle samo pkt ruchu).

Umiejętność dowodzenia oznaczać będzie:
- odległość w heksach dowódcy od oddziału, któremu może wydać rozkaz,
- ilość oddziałów w zasięgu dowódcy, które można będzie aktywować rozkazem w ramach jednej akcji.
UD oznaczana będzie jednym znacznikiem i określa poziom potencjału.

Wartość charyzmy z kolei wskazuje na ilość rozkazów, które dowódca może wydać oddziałom w ramach jednostki czasu (klepsydry).
CH oznaczana będzie dwoma znacznikami. Jeden oznacza potencjał, do którego CH będzie się odnawiać po użyciu klepsydry, tj. reorganizacji, zaś drugi oznaczy poziom "zużycia" charyzmy wskutek wydawania rozkazów w ramach danej jednostki czasu.

Przykładowo dowódca o UD 4 i CH 4/4 będzie mógł jednorazowo aktywować rozkazy dla max 4 jednostek, znajdujących się od niego w odległości 4 heksów. Jeśli aktywuje tylko jedną, to jego CH spadnie do 3/4, więc w dalszym ciągu, (do wydatkowania klepsydry) będzie miał możliwość wydania 3 rozkazów np. po jednym trzem różnym oddziałom lub 3 jednemu oddziałowi (z ograniczeniem w tym przypadku do 1 rozkazu tego samego rodzaju) itp.

Wódz będzie każdorazowo konfigurowany przed rozpoczęciem bitwy (równocześnie z rozmieszczaniem oddziałów na planszy), zaś poziomy cech Kapitana będą stałe na poziomie UD 1 CH 1.
Serduszka wyznaczają odporność na zabicie, przy czym każde zabicie częściowe (tj. walka, podczas której oddział dowódcy ponosi straty) oznaczać będzie konieczność odrzucenia jednego z żetonów, z których potencjał dowódcy będzie zbudowany (czyli dowódca został ranny) . To z kolei może mieć wpływ na poziomy UD CH, o ile odrzucony żeton będzie zawierał którąś z tych cech (np. został cięty przez łeb i w wyniku utraty nosa spada mu charyzma). Kapitan będzie miał 1 serduszko, co oznacza, że to taki leszczu na jednego strzała.

Rozkazy w zalinkowanej wyżej tabelce to (od góry):
- zacięta obrona,
- szaleńczy atak,
- oskrzydlenie,
- przełamanie,
- forsowny marsz,
- pościg.

Mam nadzieję, że rebusy w kolumnach pozwalają odgadnąć jakie są efekty poszczególnych rozkazów. :mrgreen:
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
forsberg
Enfant de troupe
Posty: 4
Rejestracja: czwartek, 18 maja 2017, 11:13

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Post autor: forsberg »

Antypirx pisze:Rozkazy w zalinkowanej wyżej tabelce to (od góry):
- zacięta obrona,
- szaleńczy atak,
- oskrzydlenie,
- przełamanie,
- forsowny marsz,
- pościg.

Mam nadzieję, że rebusy w kolumnach pozwalają odgadnąć jakie są efekty poszczególnych rozkazów. :mrgreen:
Dzięki.

Czy będą żetony stawiane na jednostkach z odpowiednim rozkazem - dla tych, które otrzymały rozkaz (bo chyba nikt nie zapamięta 5 jednostek, jeśli UD=5)?

Myślę, że rozumiem rozkazy, tylko w przypadku ostatniego (pościgu) mam wątpliwości.
Po kolei, jak wydaje mi się, że rozkazy mają działać:
- zacięta obrona -> + 1 pkt. obrony dla oddziału podczas tej tury
- szaleńczy atak -> + 1 pkt. ataku dla oddziału podczas tej tury
- oskrzydlenie -> możliwość przesunięcia (o 1?) swojej jednostki nadal w strefie kontroli wroga
- przełamanie -> j.w., ale w dwóch (większej liczbie?) strefach
- forsowny marsz -> + 1 pkt. ruchu dla oddziału podczas tej tury
- pościg -> patrz niżej

Pościg, czyli - jak się domyślam - auto-przesunięcie swojego oddziału za uciekającym oddziałem przeciwnika, wg. mnie może mieć sens tylko, gdy oznacza to, że gracz korzystający z tego rozkazu nie wykorzystuje swojej akcji na ten ruch pościgu. W przeciwnym razie będzie to zwykły ruch.
Wątpliwości dot. pościgu odnoszą się do tych kwestii:
- czy pościg zużywa punkty ruchu (domyślam się, że tak)?
- czy możliwy jest pościg tylko o 1 heks, czy o dowolną ilość heksów aż do wyczerpania ruchu oddziału?
- czy fakt przebywania w strefie kontroli przeciwnika ogranicza możliwość pościgu?
- czy trzeba deklarować, który oddział przeciwnika jest ścigany, gdy w otoczeniu naszego oddziału jest więcej wrogich jednostek? (jeśli tak, to może być problem z zapamiętaniem który ściga którego; wydaje się sensowne założenie, że może on ścigać dowolnego przeciwnika)

Czy kapitan lub dowódca (jako reprezentujący ich oddział) może być osłabiony (tzn. tak jak każdy inny zwykły oddział)?

Jak określa się UD i CH na początku gry? Gracz ma do rozdysponowania pewną ilość pkt. (np. 8, jak w podanym przez Ciebie przykładzie: 4 UD + 4 CH) jak w RPG, i część z nich przeznacza na jedną, a pozostałą część na drugą cechę?

Domyślam się, że żetony zdrowia (na serduszkach) będą oznaczały odpowiednio UD lub CH, by określić, którą z tych cech obniżamy po ataku na przywódczą jednostkę.

Przy okazji, zastanawialiśmy się, czy nie oznaczyć po prostu zwykłych oddziałów dodatkowym znacznikiem (np. flagą), że są to odpowiednio kapitan i dowódca. To by dawało większe możliwości, np. nadania tej funkcji dowolnemu oddziałowi na początku gry, a może nawet alternatywny wariant gry z możliwością przekazywania owej flagi innym jednostkom :)
Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Post autor: Antypirx »

Czy będą żetony stawiane na jednostkach z odpowiednim rozkazem - dla tych, które otrzymały rozkaz (bo chyba nikt nie zapamięta 5 jednostek, jeśli UD=5)?
Nie będzie dodatkowych żetonów na planszy. Ograniczenia wynikające z maksymalnych możliwych poziomów umiejętności dowodzenia i charyzmy eliminują problem nadmiaru danych. Dużo jednego, to mało drugiego.

Myślę, że rozumiem rozkazy, tylko w przypadku ostatniego (pościgu) mam wątpliwości.
Po kolei, jak wydaje mi się, że rozkazy mają działać:
- zacięta obrona -> + 1 pkt. obrony dla oddziału podczas tej tury
żeby być precyzyjnym: przesunięcie karty o jedną kolumnę
- szaleńczy atak -> + 1 pkt. ataku dla oddziału podczas tej tury
jw
- oskrzydlenie -> możliwość przesunięcia (o 1?) swojej jednostki nadal w strefie kontroli wroga
tak
- przełamanie -> j.w., ale w dwóch (większej liczbie?) strefach
tak
- forsowny marsz -> + 1 pkt. ruchu dla oddziału podczas tej tury
tak

- pościg -> patrz niżej

Pościg, czyli - jak się domyślam - auto-przesunięcie swojego oddziału za uciekającym oddziałem przeciwnika, wg. mnie może mieć sens tylko, gdy oznacza to, że gracz korzystający z tego rozkazu nie wykorzystuje swojej akcji na ten ruch pościgu.
tak
W przeciwnym razie będzie to zwykły ruch.
zgadza się

Wątpliwości dot. pościgu odnoszą się do tych kwestii:
- czy pościg zużywa punkty ruchu (domyślam się, że tak)? każde przemieszczenie oddziału w terenie powoduje zużycie pkt ruchu, niezależnie od tego w jakich okolicznościach do niego dochodzi
- czy możliwy jest pościg tylko o 1 heks, czy o dowolną ilość heksów aż do wyczerpania ruchu oddziału?
w testach
- czy fakt przebywania w strefie kontroli przeciwnika ogranicza możliwość pościgu?
w testach
- czy trzeba deklarować, który oddział przeciwnika jest ścigany, gdy w otoczeniu naszego oddziału jest więcej wrogich jednostek? (jeśli tak, to może być problem z zapamiętaniem który ściga którego; wydaje się sensowne założenie, że może on ścigać dowolnego przeciwnika)
dowolny

Czy kapitan lub dowódca (jako reprezentujący ich oddział) może być osłabiony (tzn. tak jak każdy inny zwykły oddział)?
Nie. Jednostki dowódcze zaczynają od liczebności 1. Kapitan z jednostką pada po pierwszym starciu, w którym ponosi straty. Wódz traci serduszko

Jak określa się UD i CH na początku gry? Gracz ma do rozdysponowania pewną ilość pkt. (np. 8, jak w podanym przez Ciebie przykładzie: 4 UD + 4 CH) jak w RPG, i część z nich przeznacza na jedną, a pozostałą część na drugą cechę?
Tu jest oryginalne rozwiązanie i pozostaje niejawne do publikacji

Domyślam się, że żetony zdrowia (na serduszkach) będą oznaczały odpowiednio UD lub CH, by określić, którą z tych cech obniżamy po ataku na przywódczą jednostkę.
W zasadzie tak

Przy okazji, zastanawialiśmy się, czy nie oznaczyć po prostu zwykłych oddziałów dodatkowym znacznikiem (np. flagą), że są to odpowiednio kapitan i dowódca. To by dawało większe możliwości, np. nadania tej funkcji dowolnemu oddziałowi na początku gry, a może nawet alternatywny wariant gry z możliwością przekazywania owej flagi innym jednostkom :)
Tu wychodzę z założenia, że oddział straży przybocznej dowódcy w realiach średniowiecza, to zawsze była ciężka jazda. Dla utrzymania czytelności tego co na planszy i płynności rozgrywki ograniczam liczbę występujących elementów.
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
forsberg
Enfant de troupe
Posty: 4
Rejestracja: czwartek, 18 maja 2017, 11:13

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Post autor: forsberg »

Ciekawie się zapowiada.

Jeszcze 1 pytanie mi się nasunęło: czy rozkaz wydawany jest tylko do końca najbliższej tury przeciwnika? (np. wydałem rozkaz obrony trzem swoim jednostkom - czy jest ona aktywny tylko do końca ruchu przeciwnika, a w kolejnej swojej turze już nie mają obrony?).
Antypirx
Capitaine
Posty: 848
Rejestracja: sobota, 27 grudnia 2014, 12:21
Has thanked: 16 times
Been thanked: 27 times

Re: Medieval Battle (Alchemicus.pl)

Post autor: Antypirx »

forsberg pisze:Ciekawie się zapowiada.

Jeszcze 1 pytanie mi się nasunęło: czy rozkaz wydawany jest tylko do końca najbliższej tury przeciwnika? (np. wydałem rozkaz obrony trzem swoim jednostkom - czy jest ona aktywny tylko do końca ruchu przeciwnika, a w kolejnej swojej turze już nie mają obrony?).
Tak. Rozkaz działa tylko w bieżącej turze. Rozkaz obrony jest akcją wtrąconą podczas tury przeciwnika i aktywowany jest po jego deklaracji ataku.
"... ma wierzytelność zabezpieczoną hipoteką przemysłową, co stwierdza kurator upadłowy" (Prokuratura Rejonowa w Tychach. O matko.)

W ciasteczku z wróżbą napisali: "Rób to, co sprawia ci frajdę". Więc rozstałem się z żoną i znalazłem sobie taką sucz, która potrafi wyssać chrom z gałki od haka samochodowego. - Joe Monster makes my day.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”