Co nowego w temacie starożytności

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
RyTo
Major
Posty: 1165
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 22:14
Lokalizacja: Kraków

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: RyTo »

Myślę, że plemiona italskie - Brucjowie i Lukanowie - stanowią argument za wykorzystaniem SPQR, nie zaś Aleksandra. W każdym razie oficjalnie C3i nigdy się nie kryło z możliwościami puszczania fanowskich scenariuszy, który to fakt kiedyś może zostanie wykorzystany przez Polaka...
As-tu le cauchemar, Hoffmann?
Awatar użytkownika
Anomander Rake
Général de Division
Posty: 3095
Rejestracja: poniedziałek, 29 maja 2006, 13:06
Lokalizacja: Wawa i okolice
Been thanked: 3 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Anomander Rake »

Może jakaś hipotetyczna bitwa Aleksander podbijając świat trafia do Prasłowian za łuk Karpat (wschód od Górnej Wisły - Dniestr) i toczy tam z nimi bitwę) Choć oczywiście nie ma żadnych danych na temat organizacji wojskowej naszych praprzodków, a pofantazjować można.
To chyba gdzieś na bagna Prypeci. Za łukiem Karpat to pewnie jacyś Celtowie, a potem Germanie.
Z drugiej strony, gdzieś jakiś czas temu czytałem, że możliwym jest, że Słowianie pochodzą od Scytów/Sarmatów (przynajmniej częściowo), czyli dałoby radę.
Edit:
Trochę edytuję, ale nie do końca pamiętam. Wydawało mi się, że czytałem o Scytach, ale w Wiki przy Słowianach piszą o Sarmatach. Z drugiej strony przy Sarmatach piszą o Scytach.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Leliwa »

RyTo pisze:Myślę, że plemiona italskie - Brucjowie i Lukanowie - stanowią argument za wykorzystaniem SPQR, nie zaś Aleksandra. W każdym razie oficjalnie C3i nigdy się nie kryło z możliwościami puszczania fanowskich scenariuszy, który to fakt kiedyś może zostanie wykorzystany przez Polaka...
Faktycznie, a zamiast legionu rzymskiego, będzie lniany, samnicki. :D
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
RyTo
Major
Posty: 1165
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 22:14
Lokalizacja: Kraków

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: RyTo »

Popodniecajmy się wspólnie. Pan Berg pisze o planach wobec 15. części serii GBoH:

http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.1dd12acb/76041

Waham się pomiędzy radością a bardziej stonowanym podejściem.
As-tu le cauchemar, Hoffmann?
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: wujaw »

Jakim stonowanym? Ja powoli ładuję szampana do lodówki!
Ile lat na to czekałem?
I to w dodatku zamiast Chińczyków, czyli podwójna radość! ;)
Jedynie chłodzić może entuzjazm pytanie ile mi na to przyjdzie poczekać?
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Leliwa »

Podzielam trochę to stonowanie.

Co ciekawsze z tych bitew wyszły jako moduły lub scenariusze w C3i, wiec i tak można w nie zagrać - Plateje, Maraton (2 wersje), Kunaksa, Leuktry, Mantinea. Delion była dostępna w sieci - ten scenariusz zrobił Frederic Bey, to akurat prosta i mała bitwa. Do tego wszytkiego wymienionego są juz moduły Vassala (również do Mykale, choć nigdzie nie spotkałem rozpiski do scenariusza). Generalnie reguły powinny być z Aleksandra (bez specjalnych reguł dla Macedończyków oczywiście, choć może coś specjalnego będzie dla Tebańczyków Epaminondasa).
W zasadzie ponad połowa materiału już gotowa.

Ja mam coś ciekawszego.
Pewnie pamiętasz Ryszardzie jak żeśmy żałowali, że pan R. Berg nie zajął się w swojej serii Ancient World terenami bardziej zhellenizowanymi. Jak się okazuje wszystko już było (poprawcie mnie jeśli ktoś inny już o tym wspominał na forum).
Włala.
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... conquerors
Gra powstała (a raczej gry, bo są 2 w 1) gdy niektórych z nas na tym świecie nie było, a piszący te słowa nie chodził jeszcze do zerówki.
Jak popatrzycie na mapę - Carthage (tylko jakoś mało miast w tej Azji)
Reguły są obszerne (tak napisano na stronie sprzedawcy - jest dostępna w sklepie Decision Games, który sprzedaje gry tego wydawnictwa) dla obu gier zarówno dla Rzymian (wojna macedońska i syryjska 200-190) jak i Macedończyków (podbój imperium perskiego przez Aleksandra). Jest nawet (określany przez wielu graczy jako nudny, zbyt szczegółowy i niepotrzebny, oraz źle działający) schemat do rozgrywania bitew w skali taktycznej (system manipularny przeciwko falandze). Ponadto żetonów aż 1200 :o !
Po prostu Pan Berg powraca do wcześniejszych tematów, trochę zmieniając rozwiązania. Ja jestem ciekaw, czy tylko mapy są bardzo podobne, czy może reguły też?
Co wy na to Panowie?

PS. Trochę nie na temat, ale na stronach tego wydawnictwa jest też świeżo wydany reprint przodka Here I Stand - A Mighty Fortress. Też 6 graczy (te same państwa), tylko mapa heksowa, bez kart i od 1532 roku, zaś na mapie jest Polska i można szerzyć herezje w Krakowie). W tej grze Ryszard Berg maczał palce jako developer.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: wujaw »

Ja po przemyśleniu sprawy też trochę nabrałem dystansu.
Grałem w Maraton w obydwu wersjach i doświadczenia z tej rozgrywki miały charakter raczej eksperymentu, niż tego co na ogół wynika z gry. Ateńczycy miażdżą przeciwnika w ciągu jednego etapu i w sumie zabawa polegała na poszukiwaniu hipotetycznej szansy na zwycięstwo Persów. W sumie po jednokrotnym rozstawieniu trudno mi sobie wyobrazić chętnych do powtórnej rozgrywki.
Liczyłem wtedy, że dojdzie do zmian w systemie lepiej oddających specyfikę walki falangi, a co najmniej pozwalających na budowanie racjonalnych scenariuszy.Jeżeli pozostajemy przy Aleksandrze jako podstawie i scenariuszach pokroju Maratonu to faktycznie może być kiepsko.
Awatar użytkownika
RyTo
Major
Posty: 1165
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 22:14
Lokalizacja: Kraków

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: RyTo »

http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.1dd12acb/76084

GBoH ewoluuje. Może hoplitom będzie bliżej do Rydwanów Ognia; ma nie być Rozmiaru, zapewne z systemem aktywacji będzie nieco inaczej... Trochę mi lepiej. Tak troszeczkę.
As-tu le cauchemar, Hoffmann?
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: wujaw »

A masz wyobrażenie jak to zmieni rozgrywkę?Nie grałem w Rydwany, nie mam punktu odniesienia.Najbardziej grecki dotąd był Tyrant, mój ulubiony dodatek w całym GBoH.Dostarczył mi on jednak zarazem ogromnego rozczarowania.Naczytałem się w książce o Dionizjuszu opisu bitwy pod Gelą, a po rozstawieniu scenariusza okazało się, że gra tego nie oddaje i oddać nie może, bo żetony falang w tym przypadku są do przesady niesterowne.Likwidacja rozmiaru, jakoś do mnie nie przemawia jako ważna reforma w systemie.
Rozmiar w mojej ocenie służył do tego, że pozwalał postawić historycznie więcej żetonów, niż gdyby to miało wynikać z równomiernego podziału liczebności armii na żetony.Wystarczy napisać na żetonie, że jest mniej liczny i po zsumowaniu liczebności armii wszystko się zgadza, a liczebność stron licząc żetony na mapie nie wykazuje takiej dysproporcji.Było to użyteczne w sytuacji, gdy lepsza jakościowo armia walczyła z dużym deficytem liczebności.Przykładowo jazda u Macedończyków, albo lekka piechota germańska w Galii.Nie brnąc dalej w tym kierunku za bardzo, czy najważniejsze nie będzie przypadkiem minimalne skrócenie procedury walki, poprzez pominięcie jednego parametru?A to niewiele poprawi sytuację.
Awatar użytkownika
RyTo
Major
Posty: 1165
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 22:14
Lokalizacja: Kraków

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: RyTo »

Nie grałem ni razu w Rydwany, mogę tylko zgadywać i sobie wyobrażać. Aktywacja nieco bardziej "formacyjna", bliżej do Men Of Iron lub SGBoH niż indywidualnych rozkazów. Brak rozmiaru powoduje, że będzie podobnie jak w Samurai i Ran - walki żeton na żeton lub żetony dają przewagę liczebności.

To są tylko moje przypuszczenia. Moje osobiste zdanie jest takie, że żeby zrobić ciekawą grę o hoplitach w skali taktycznej trzeba zmienić "klasyczny" system GBoH z Aleksandra i SPQR. Może nawet im więcej, tym lepiej.

Jestem skazany na tą grę :P
As-tu le cauchemar, Hoffmann?
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Teufel »

Aktywacja całymi formacjami jest ok, ale wydawanie ind. ord. też winno być zachowane imho, być może w stosunku do jednostek, które w owym czasie były zdolne działać samodzielniej, np. zastęp Tebański, Spartiaci, skirmiszerzy, nieśmiertelni czy inne elitarne jednostki.
U mnie klasyczne tematy z antyku są zawsze w cenie.

Mnie raczej nie martwi fakt, że mieliśmy już do czynienia z Maratonem czy Kunaksie dzięki C3I.
Sądzę, że scenariusze pudełkowe będą bardziej rozwinięte i ciekawsze.
Interesujący byłby również alternatywny scenariusz Maratonu z jazdą perską, która nie jest załadowana na statki, a walczy z Grekami.
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Raleen »

Jeśli zmiany idą w kierunku zaprowadzenia aktywacji takiej jak w MoI, jest to moim zdaniem ruch w dobrym kierunku. Tak samo wyeliminowanie czy ograniczenie rozkazów indywidualnych. Co do "Rydwanów ognia", u nas ma jeden kolega i już się od dawna z nim umawiam na partyjkę, ale jakoś tak schodzi... teraz może prędzej się uda, to postaram się podzielić wrażeniami.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Darth Stalin »

wujaw pisze:Naczytałem się w książce o Dionizjuszu opisu bitwy pod Gelą
A jakaż to książka?

Nb. ja teraz czekam na przesyłkę Strategy & Tactics z gierką "Hannibal's War":
http://fortgier.pl/p/12/22909/strategy- ... jenne.html
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... nibals-war

Wydaje się ciekawa, a z chęcią sobie porównam bardziej "klasyczny" system z HRvC i HB.
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: wujaw »

Darth Stalin pisze:
wujaw pisze:Naczytałem się w książce o Dionizjuszu opisu bitwy pod Gelą
A jakaż to książka?
Powieść historyczna, nie tylko mnie się spodobała ;)
http://www.strategie.net.pl/viewtopic.php?t=8107
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Co nowego w temacie starożytności

Post autor: Leliwa »

I oto możemy na nowo napisać "De bello gallico"
Wznowienie gry Freda Beya. Żetony francuskie są coraz bardziej wysmakowane. Ktoś na BGG porównał podobiznę Wercy...tfu... jak mu tam, no WODZA, do młodego Mela Gibsona.

http://vaevictis.histoireetcollections. ... um-ii.html
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”