Vijayanagara: The Deccan Empires of Medieval India, 1290-1398 (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1596
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 16 times

Vijayanagara: The Deccan Empires of Medieval India, 1290-1398 (GMT)

Post autor: Leo »

Nowa rzecz ze stajni GMT:

https://www.gmtgames.com/p-918-vijayana ... -1398.aspx

Nie bardzo już pamiętam co mnie zachęciło do zainteresowania tym tytułem, na pewno nie pudełko. Krzykliwe kolory i niewymawialny na pierwszy rzut oka tytuł raczej nie zachęcał. Chyba jednak podtytuł przykuł moją uwagę, bo zasugerował, że mamy do czynienia z grą wojenno-historyczną na tematy, o których miałem mniej niż blade pojęcie. Przeczytałem opis, obejrzałem obrazki, poczytałem pierwsze, bardzo pochlebne, recenzje na bgg. Przeczytałem instrukcję i zaryzykowałem.
Nabyłem tę grę drogą kupna, dotarła do mnie kilka dni temu i wczoraj zagraliśmy. Dwa razy.
Gra jest bardzo ładna (poza pudełkiem) - plansza, drewniane elementy, karty - wszystko na wysokim poziomie i w przyjemnych kolorach.
Historia w tej grze to opowieść o XIV-wiecznych Indiach. Panuje nad tymi terenami Sułtanat Delhi, który stopniowo podupada. Traci wpływy na rzecz wybijających się na niepodległość królestw: Bahmani i Vijayanagara. Dodatkowo z północy nękają sułtanat coraz groźniejsze najazdy Mongołów (nie są oddzielną frakcją w grze).
W sensie mechanicznym mamy do czynienia z dużo prostszą wersją COIN-a na trzy osoby. Przepisy są eleganckie, łatwe do opanowania a instrukcja i pomoce dla graczy są bez zarzutu.
Po dwóch (bardzo ciekawych i satysfakcjonujących) rozgrywkach wygląda na to, że kupno tej gry to był strzał w dziesiątkę.
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43377
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3943 times
Been thanked: 2509 times
Kontakt:

Re: Vijayanagara: The Deccan Empires of Medieval India, 1290-1398 (GMT)

Post autor: Raleen »

Pooglądałem trochę zdjęć na BGG, grafika jakoś mnie nie zachwyca, chociaż nie jest też całkiem zła (ładne są zwłaszcza te wstawione w planszę obrazki czy tor biegnący u góry). Ale ja generalnie nie byłym szczególnym fanem plansz do COINów i ich grafiki.

Dobre gry na trzech to nie jest częsta rzecz, więc zapytam jak pod tym względem się sprawdza i jak duże są różnice w stosunku do COINów?

Sprytny ruch ze strony GMT, że weszli w taki temat. W końcu Indie to wielki kraj, a tym samym wielki rynek. Zrobić grę o ich historii, to bardzo dobre posunięcie i szansa na przyciągnięcie potencjalnie bardzo wielu nowych graczy.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1596
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 16 times

Re: Vijayanagara: The Deccan Empires of Medieval India, 1290-1398 (GMT)

Post autor: Leo »

Trudno jest zrobić grę na trzech, ale w tym wypadku wygląda na to, że się udało.
Gra, jak pisałem, jest dużo prostsza i szybsza (graliśmy trzy godziny, na pewno da się skończyć szybciej). Jest ciut mniej rozkazów dla frakcji (7 a nie 8), niektóre dla wszystkich są takie same (np. atak) - to wydatnie pomaga szybko ogarnąć możliwości swoje i innych. Elegancko działa tor decyzyjny i nie mieliśmy poczucia, że ktoś przez pechowy układ kart nie ma co robić. Nawet Limited Command okazało się bardzo przydatne.
Gra wygląda na bardzo dobrze przestestowaną.
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”