Bitwa pod Idistaviso 16 r.n.e gdzieś w Germanii
- Scenariusz mojego autorstwa do gry „Cesar: Conquest of Gaul” GMT Games.
Bitwa mająca być zemstą za Las Teutoburski, choć nominalnie wygrana przez Rzym, przyniosła im takie straty, że nie zdecydowano się już po niej na ostateczną próbę ujarzmienia Germanii zareńskiej. Rzymianie ściągnęli dużo barbarzyńskich jednostek pomocniczych (z Helwecji, Recji, Norikum, Batawii), i to oni ponieśli największe straty w bitwie.
Scenariusz wydaje się być zrównoważony w odróżnieniu od bitew zawartych w podstawowych scenariuszach. Na razie rozegrałem dwie bitwy, każda ze stron zwyciężyła po razie.
Bitwa dowodzona po stronie rzymskiej przez utalentowanego i uwielbianego przez wojsko Germanika, Germanami dowodził niezły wódz Arminiusz, który w odpowiednim czasie zdradził Rzym i doprowadził do klęski Warusa.
Germanie mieli około 40-50 000 wojsk, w tym pewną liczbę jazdy, Rzymianie około 35 - 40 000, w tym około 6000 konnych, z których część jednak nie wzięła udziału w bitwie.
Dużo zależy od możliwości zgniecenia jak najszybciej prawego słabego skrzydła rzymskiego przez germańską jazdę i jasno zielonych (wybranych z wszystkich plemion zawodowych wojowników Arminiusza). Rzymianie początkowo mogą być zatrwożeni ilością zroutowanych oddziałów auxiliares, ale gdy do walki ruszą legiony, to wszystko się może zdarzyć.
Scenariusz dla zmęczonych ciągłymi łatwymi wygranymi stroną rzymską.
Na potrzeby scenariusza wzięto legiony z gry, choć oryginalnie były to legiony: I, V, XX i XXI oraz vexillationes z II, IX, XIV, XV.
I. Germanie przegrywają, gdy uzyskają 165 punktów routów i wyeliminowanych oddziałów, Rzymianie 200.
Gramy na mapie "Rhine".
II. Zasady dodatkowe:
- przed każdym etapem rzucamy na możliwość aktywacji Labienusa i jego konnicy na lewym skrzydle. Wykonujemy rzut kościa10 stronną, dla pierwszego etapu Labienus jest aktywowany w grze przy wyniku 0 i 1, dla drugiego etapu 0, 1 i 2 itd. Wcześniej wódz naczelny Rzymian nie może aktywować żadnego z 8 oddziałów podporządkowanych temu prefektowi. Nie można również atakować tych jednostek wcześniej, niż zostaną aktywowane.
- żeton Cezara zastępujący Germanika ma zmniejszone wszystkie właściwości o -1, nie ma cheroicznej charyzmy, Ariovistus zastępujący Arminiusza również jej nie ma, ale jego pozostałe właściwości są bez zmian
- Ariovistus (Arminiusz) może w swoich indywidualnych rozkazach zdjąć jednokrotnie 2 hity z jednej jednostki raz na swoją aktywację (jak również każde momentum i trump)
- jednostki BI po stronie Rzymu traktowane są jak auxiliares, czyli są aktywowane w ich fazie, zawsze dowodzone, odroutowanie tylko poprzez Caesara (Germanika). Wszystkie oddziały BI i LI po stronie Rzymu mają liczebność „pięć”.
- Używamy tabelki superiority chart table z erraty w grze (chodzi głównie o brak AS legionistów z symbolem rec. nad BI )
- Rzymianie mogą tworzyć linię z oddziałów jazdy BC i LN
-stosujemy zasadę stania na 1 heksie 1 oddziału jazdy germańskiej i 1 oddziału lekkiej piechoty germańskiej i korzyści z tego płynące.
-pretorianie (2 i 3 kohorty z X Legionu) mogą być aktywowane wyłącznie przez Caesara (Germanika)
- kohorty vexillationes są aktywowane przez prefektów tych legionów za którymi stoją w ustawieniu początkowym, traktujemy je jako łączną cześć danego legionu, odroutowywanie ich następuje tak jak kohort legionu do którego je przyporządkowano. Mogą stać na 1 polu z kohortami tego legionu.
- nie można opuszczać mapy, jednostka która to wykona jest traktowana jak wyeliminowana
Ustawienie
Widok wojsk przed bitwą -
http://img138.imageshack.us/my.php?imag ... isoad6.jpg
III. Germanie (ustawieni przodem do obozu rzymskiego), cyfra w nawiasie, to odległość BI z danego plemienia od miejsca swego wodza, oczywiście wódz stoi z oddziałem:
Erdo (Harudes) – 1912 (1)
Albericho (Vangiones) – 2312 (1)
Donnerus (Macromani) – 2314 (1)
Nassua (Suebi) – 2616 (2)
Logio (Sedusii) – 2917 (2)
Sigfridus (Nametes) – 3219 (1)
Flemmus (Nervii – jasno zieloni BI, trzy oddziały o TQ = 8, sześć o TQ = 7, trzy o TQ = 6 ) – 3520 (2)
Voccio (12 LC i 12 LI, po jednym LC i LI razem na każdym heksie) 3922 (2)
Fafreus (Tribocii) – 3920 (1)
Wódź naczelny Ariovistus (oryginalnie wódź Cherusków Arminiusz) – 3419
IV. Rzymianie (ustawieni tyłem do obozu rzymskiego), znak „>>” oznacza linie trzech bądź jednostek danego legionu bądź jazdy - od - do.
Auxiliaries BI i LI - w linii od 1818 do 3426, w tym:
Boii (niebiescy) nr 1 LI, 4 BI, 5 BI
Aullercii (żółci) nr 6 BI, 7 BI
Briton (szarzy) nr 8 LI, 9 LI, 11 LI
Helvetii (niebiescy) – nr 13 BI, 16 BI, 8 LI
Parisii (żółci) – nr 4 LI, 7 BI, 9 BI
Tullingii (niebiescy) – nr 1 LI, 4 BI, 5 BI
6 dowolnych łuczników – 1919, 2221, 2522, 2824, 3125, 3427
2 procarzy – 3529, 3629
1-4 RC - 1120 >> 1422
1-4 LN – 1121 >> 1423
Prefekt Labienus – 1322
Legiony, każdy z aquilą i prefektem, bez katapult,
vexillationes z legionów XI, VII, XII i X mają tylko po dwie wyszczególnione kohorty z legionu, nic więcej.
VIII Legion (bez dziesiątej kohorty)
- 1920 >> 2222,
- 1921 >> 2122,
- 1922,
- 2023
XI Legion (2 i 3 kohorta rekrutów) – 1823, 2024
XIV Legion
- 2322 >> 2624
- 2323 >> 2524
- 2324 >> 2525
VII Legion (2 i 3 kohorta)
– 2225,
- 2426
X Legion (Pretorianie, 2 i 3 kohorta)
– 2722,
- 2626
- Caesar (Germanik ) 2626
XIII Legion
- 2825 >> 3126
- 2826 >> 3027
- 2726 >> 2927
XII Legion (2 i 3 kohorta rekrutów)
– 2727,
- 2928
IX Legion (bez 10 kohorty)
- 3227 >> 3528
- 3228 >> 3429
- 3229,
- 3329
X Legion (4, 5 kohorta )
- 3129,
- 3330
1 BC Parisii (żółty) - 3630
2 BC Parisii (żółty) - 3730 Prefekt
5 LN - 3831
6 LN - 3931
Na podstawie: Goldsworthy "W imię Rzymu", Dando-Collins "Legiony Cezara", Warry "Armie świata antycznego", oraz magazynu "C3I".
Udanej zabawy
Legiony i ja mamy się dobrze.