Caesar in Alexandria - GBoH volume IX (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące starożytności i średniowiecza.
Awatar użytkownika
Itagaki
Général de Brigade
Posty: 2011
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:42
Lokalizacja: Dublin
Been thanked: 2 times

Caesar in Alexandria - GBoH volume IX (GMT)

Post autor: Itagaki »

Właśnie odebrałem paczuszkę :)
Niestety teraz muszę wybyć do pracy więc nawet nie pooglądam komponentów.

http://www.boardgamegeek.com/game/5060

Gra posiada dwa segmenty
- morski, mocno uproszczony i dość zmieniony w stosunku do War Galley
- lądowy wraz z walkami w mieście.
Z opisu aktywacja podobna do zasad Simple GBoH lecz tabela walki bardziej jak w Alesia (która ukazała się później w stosunku do CinA).
Tyle wstępem. Wrócę z pracy to się bliżej przyjżę :)

PS. Istnieje moduł do Vassala więc biedny RyTo będzie się zgodzić na testy ;)
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu
Awatar użytkownika
RyTo
Major
Posty: 1165
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 22:14
Lokalizacja: Kraków

Post autor: RyTo »

Pomyśleć, że ja chciałem sobie kupić pudełko kiedyś... teraz nie ma :( Biorę Ptolomeuszy i zdobędę Latarnię i Bibliotekę. Kogo obchodzi jakiś tam Rzymianin z paskudną Królową?
As-tu le cauchemar, Hoffmann?
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2426
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 55 times

Post autor: Teufel »

Gra ma różne opinie na bgg ta jest dość smutna

"...Caesar has beautiful components and a lot of potential, but sadly the potential is squandered. The rulebook is a mess, with many important terms left undefined (including unit types), numbered rules missing, and ambiguities aplenty. Some counters seem to be missing from the countersheet too (turn marker, exhaustion level for both armies, you know, the bare basics of a wargame). This is not a huge problem, but it certainly doesn't bode well -- it's not up to GMT's usual high standard. You can bring your own, but for $70 you shouldn't have to.

The underlying system is basically functional, but has numerous sharp edges. For example:
- it's not uncommon for Roman cohorts to spend the whole game deactivated
- Julius Caesar cannot command units, even in self defence
- charging the rear of a unit is no different to charging a flank
- leaders other than the overall commanders give no bonuses to stacked troops (yet overall commanders cannot, uh, command, see above)
- the map in places is physically too small to have units in adjacent points and blocks (to, you know, fight)
- ships at full ramming speed simply grind to a halt if not activated!
- the game comes with 2d6 and 1d10, then asks you to roll 'a die' or '2d12'

Worst of all (from my perspective) the game doesn't seem to have been playtested. Not only did the rule errors slip through, but the game can go on for many hours with no victor in sight (in my games, 5+ hours with no victory locations changing hands). It may very well be a superb historical simulation (I wouldn't know), but for me it fails as a game. It's one of those releases that makes you think, "you could make a great game with these components... pity this isn't it"..."

A poza tym Rzymianie mają zdecydowanie za duże siły, w rzeczywistości była ich garstka, VI Legion miał w Aleksandrii tylko 900 ludzi w 2 kohortach a nie w 8, przy tak małej ilości żetonów zrobiłoby to zapewne różnicę.
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
RyTo
Major
Posty: 1165
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 22:14
Lokalizacja: Kraków

Post autor: RyTo »

Kwestie aktywacji znam już z Simple GBoH. Atakowanie z flanki i tyłu również. Uwagę o okrętach - z War Galley. To, co mnie interesuje to walki miejskie na zróżnicowanej mapie.
Znałem wcześniej tą opinię, podobnie jak opinię Marka Mokszyckiego, więc nie jestem ani specjalnie przerażony, ani nadmiernie zafascynowany - zainteresowany, tak.
As-tu le cauchemar, Hoffmann?
Awatar użytkownika
Itagaki
Général de Brigade
Posty: 2011
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:42
Lokalizacja: Dublin
Been thanked: 2 times

Post autor: Itagaki »

Parę szczegółów.
Design/Play Note: There is no Size rating as in most other GBoH games. For informational purposes, each infantry unit contains about 200 men, archer about half. Thus Caesar's defending force numbers around 5,200 legionnaires; Ganymedes' army numbers around 9,000, not including archers.

Gra, podobnie jak Simple GBoH czy Men of Iron nie ma tur więc i nie ma Turn Marker. Exhaustion Level zaznaczany jest przez wyeliminowane jednostki (wtedy tylko się zmienia) co ładnie widać na zdjęciach na BGG.
Zasady przeczytałem pobieżnie i też rzuciło mi się w oczy 2d12.
Mapa ma standardowe heksy z serii, a punkty tylko gdzieniegdzie są "gęściej" ale wcale nie uniemożliwia to zachowaniu porządku - może jeżeli walka przeniesie się z ulic na "bloki" to może powstać bałagan.
Okręty bardzo różnią się od tych z War Galley - choćby tym, że żeby wykonać pewne czynności muszą być w atak speed co wiąże się z fatygą, w abordażu uczestniczą jednostki transportowane, nie ma aktywacji eskadr (w sumie jest po kilkanaście galer na stronę). Muszę zagrać by coś więcej powiedzieć.
Tyle w roli adwokata diabła :devil:

EDIT:
Komentarz do Design/Play Note
Siły rzymskie w grze składają się z:
XXXVII legionu - 10 kohort redukowalnych (mających rewers)
XXVII legionu - 8 kohort nieredukowalnych
VI legionu - 8 kohort nieredukowalnych
Auxilia
4 MI - spieszona galisjka jazda - redukowane
4 Numidian LI - niereduk.
4 Creatian Archers - niereduk.

Podliczając siły w sposób opisany w instrukcji, czyli 200 woja w oddziale z wyj. łuczników - 100, nie zgadza się podana suma 5200.
Jeżeli natomiast podliczyć siły w sposób, że oddział redukowalny odpowiada 200 żołnierzom a nieredukowalny 100, wychodzi równo 5200 i siła VI legionu jest w przybliżeniu poprawna (8 kohort - circa 800 legionistów). Nie sprawdziłem jeszcze sił egipskich ale obstawiam, że wynik będzie podobny :)
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2426
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 55 times

Post autor: Teufel »

Chodzi o to, że Cezar na równinie Farsali dorwał 900 legionistów z dwóch kohort Legio VI, którzy osłaniali odwrót reszty, zgodzili się walczyć u niego pod własnymi sztandarami, więc były tylko 2 kohorty.
W scenariuszu Munda z GBoJC:CW też powinny być 2 z Legio VI, a jest 10 ;)
Poza tym Cezar miał 300 Germanów i 500 Galów co przeżyli Farsalos ze sobą w Aleksandrii, na skanach widzę 4 żetony spieszonych Galów, jak jest ich po 200 w żetonie to jest ok.
Co do XXVII to nie jestem pewien, czy nie powinno być tylko 5 kohort, sprawdzę.

Fajnie wygląda mapa z podziałem ulicowym i zwykłymi poza murami.
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
Itagaki
Général de Brigade
Posty: 2011
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:42
Lokalizacja: Dublin
Been thanked: 2 times

Post autor: Itagaki »

Kwestia nazewnictwa. To że jest 8 żetonów nie koniecznie musi oznaczać, że są to właśnie kohorty. W przypadku VI i XXVII legiony uznałbym to raczej za grupy (manipuły?) żołnierzy w sile ok 100. Walki toczą się w mieście i na pewno ścisłe trzymanie się organizacji nie było obecne, gdy trzeba było zabezpieczyć np. kilka alei czy ulic. :) Co do innych walk (w polu) moja linia obrony nie wytrzymuje ;)
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2426
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 55 times

Post autor: Teufel »

Itagaki pisze:Kwestia nazewnictwa. To że jest 8 żetonów nie koniecznie musi oznaczać, że są to właśnie kohorty. W przypadku VI i XXVII legiony uznałbym to raczej za grupy (manipuły?) żołnierzy w sile ok 100. Walki toczą się w mieście i na pewno ścisłe trzymanie się organizacji nie było obecne, gdy trzeba było zabezpieczyć np. kilka alei czy ulic. :) Co do innych walk (w polu) moja linia obrony nie wytrzymuje ;)
Oj kombinujesz za dużo. Kohorta w GBoH to kohorta :) I nie jest to kwestia nazewnictwa a organizacyjna. Chyba, że w instrukcji jest tak to opisane, jeśli autor tak wymyślił, to cóż, jego wola...
Co do XXVII to jest ok, to XXVIII miał tylko 5 kohort, bo wcześniej mu je wyrżnęli republikanie w Illirii.

Gra musi być emocjonująca bo na początku Cezar nie miał w ogóle XXXVII legionu, który dopłynął po dość długim czasie. Czy może gra zaczyna się od momentu jak Cezar ma wszystkie żetony dostępne?
Może za rok w Niepołomicach się przekonam :)

Egipcjanie mają również niezłą armię i większą flotę. Jak wygląda starcie HI na vet CO? Weterani mają attack superiority nad nimi?
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Post autor: wujaw »

Nie jestem wcale taki pewny, że w GBoH kohorta to kohorta i już.W "Cezarach" i SPQR żetony zawierają parametr liczebności, ale w Alexandrii i Alezji liczebności na żetonie nie ma, więc chyba autor zostawił sobie wolną rękę co do tego ilu żołnierzy reprezentuje żeton.
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2426
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 55 times

Post autor: Teufel »

W Cezarach liczebność to 5 czyli 500 ludzi, kohorta miała wtedy 480, 6 centurii po po 80.
Co do Alezji "kohorta to kohorta" bo każdy legion ma ich wtedy po 10, choć oczywiście jest to dość umowne, bo do końca nie wiemy, ile na prawdę przez te lata wojen kohort pozostało w poszczególnych legionach Cezarowi.
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
wujaw
Général de Brigade
Posty: 2075
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 11:15
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Post autor: wujaw »

Teufel pisze:W Cezarach liczebność to 5 czyli 500 ludzi, kohorta miała wtedy 480, 6 centurii po po 80.
Co do Alezji "kohorta to kohorta" bo każdy legion ma ich wtedy po 10, choć oczywiście jest to dość umowne, bo do końca nie wiemy, ile na prawdę przez te lata wojen kohort pozostało w poszczególnych legionach Cezarowi.
Ano właśnie.Wiemy ile miał legionów, a jego armia w ogóle była już wtedy ciekawą zbieraniną.
A przy walkach w Aleksandrii to już pewnie improwizował na całego.Myślę, że autor gry może w tej sytuacji trochę pokombinować.
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2426
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 55 times

Post autor: Teufel »

Najlepsze jest to, że jego legioniści w Aleksandrii to w większości jeńcy spod Farsalos (VI i XXXVII) i nieopierzeni rekruci z naboru sprzed półtorej roku (XXVII)
Reszta się mu pobuntowała i rok nic nie robili.
W ostatnim magazynie Ancient Warfare poświęconym głównie Cezarowi jest wiele ciekawych informacji, jego galijskie legiony mogły mieć bardziej galijski charakter w czasie wojny domowej, niż nam się wydaje ;)
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
Itagaki
Général de Brigade
Posty: 2011
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:42
Lokalizacja: Dublin
Been thanked: 2 times

Post autor: Itagaki »

Teufel pisze:Gra musi być emocjonująca bo na początku Cezar nie miał w ogóle XXXVII legionu, który dopłynął po dość długim czasie. Czy może gra zaczyna się od momentu jak Cezar ma wszystkie żetony dostępne?
Scenariusz główny zaczyna się już po desancie i walkach o Pharos lecz na sieci leży też scenariusz ukazujący te walki.
Teufel pisze:Egipcjanie mają również niezłą armię i większą flotę. Jak wygląda starcie HI na vet CO? Weterani mają attack superiority nad nimi?
System walki jest innych jak w tradycyjnych GBoH. Matrix broni to modyfikator do rzutu na walkę (jak W MoI). CO vs HI ma +1 w ataku (-1 w obronie) a status weterana daje dodatkowe 1 na korzyść. Wynikiem walki są Hity i ewentualne wycofanie broniącego.

Ukończyłem swoją wersję modułu do Vassala, tak że wkrótce zagram :)
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu
Awatar użytkownika
Itagaki
Général de Brigade
Posty: 2011
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:42
Lokalizacja: Dublin
Been thanked: 2 times

Post autor: Itagaki »

Uzupełniłem parę braków, sporo odchudziłem i wrzuciłem moduł na stronę Vassal'a
http://www.vassalengine.org/community/i ... &page=Home
Moduł najlepiej używać pod Vassal 3.1.0 beta4, choć pod 3.0.17 też powinien działać.
Everyone sees that even a beautiful full moon starts to change its shape becoming smaller as the time passes. Even in our human lives things are as it is.
Takeda Harunobu
Awatar użytkownika
RyTo
Major
Posty: 1165
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 22:14
Lokalizacja: Kraków

Post autor: RyTo »

Ooo... zobaczę sobie ładne kolorowe żetony na mniej ładnej mapie :P Ściągam i obejrzę... A potem skomentuję.
As-tu le cauchemar, Hoffmann?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Starożytność i średniowiecze”