Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest sobota, 18 listopada 2017, 12:13

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 87 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Holy Roman Empire
PostNapisane: czwartek, 24 grudnia 2015, 22:07 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2269
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
clown napisał(a):
Te, cwaniak, w HRE nie ma Turczyna, więc nie będziesz się popisywał jak ostatnio pod Lepanto :lol: Bawarię dostaniesz, bo nie ma dostępu do morza, więc nie utoniesz :D


:lol:
Bawaria potęgą jest i basta.

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holy Roman Empire
PostNapisane: czwartek, 24 grudnia 2015, 22:31 
Lieutenant

Dołączył(a): wtorek, 28 października 2014, 23:01
Posty: 553
Lokalizacja: pradawny gród Trygława
clown napisał(a):
Oczywiście, że zamówiłem :) Volkhu zbieraj ekipę szczecińską - ta, przy której bawiliśmy się przy Virgin Queen powinna być idealna, chociaż nie wiem, jaką stroną zagra Kamil :)

Rezerwuję sobie Hiszpanię chętnie też zagram Austrią (AEIOU!). Kamil był chętny na Francję.

_________________
Du musst herrschen und gewinnen,
Oder dienen und verlieren,
Leiden oder triumphieren,
Amboss oder Hammer sein.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holy Roman Empire
PostNapisane: czwartek, 24 grudnia 2015, 22:33 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4384
Lokalizacja: Festung Stettin
Francję? Taki anglofil bierze największego, odwiecznego wroga? Koniec świata :o

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holy Roman Empire
PostNapisane: czwartek, 24 grudnia 2015, 23:20 
Adjudant Commandant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 7 listopada 2009, 20:19
Posty: 1832
Lokalizacja: Wwa
Kurcze. też muszę się gdzieś podlizać. :)
Przeczytałem przepisy i jakoś mi się odechciało kupować.
Więc zostaje tylko jakiś bogaty utracjusz. :D

_________________
Berger


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holy Roman Empire
PostNapisane: środa, 6 stycznia 2016, 11:00 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2269
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Matko Bosko... Dawno nie czytałem tak fatalnie napisanych przepisów. Tyle dziur.
Na csw zapostowałem już 5 fundamentalnych pytań typu "kiedy prowincje uznaje się za podbite" albo "gdzie się stawia kupionych najemników"...

Na szczęście autor sam się przyznał, że instrukcja jest słaba i już nanoszone są poprawki. Dobre i to.

Bardziej martwi mnie, że poprawione żetony (jest kilka niewielkich błędów nie przeszkadzających w grze) i dodatkowe żetony wybłagane przez graczy (do oznaczania dosyć istotnych elementów w grze jak np. stosy najemników-maruderów nie opłaconych przez graczy) bedą dostępne tyko w Battle bookach. A te będą rozsyłane tylko do kickstarterowcow.

Mam nadzieje, że rozgrywka wynagrodzi te niedogodności...

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holy Roman Empire
PostNapisane: środa, 6 stycznia 2016, 12:18 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4384
Lokalizacja: Festung Stettin
Oby. Też widziałem erratę i czytałem o brakach.

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holy Roman Empire
PostNapisane: środa, 6 stycznia 2016, 13:21 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2269
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Errata jest naprawdę słaba. Tak naprawdę to jest przydatna tylko do rozstawienia scenariuszy bo nawet tam były dziury i nie wiadomo było co zaczyna na planszy.

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holy Roman Empire
PostNapisane: środa, 6 stycznia 2016, 14:10 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2269
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Haa... Polska ma w grze najsilniejszą armię. Druga z narodowych armii jest Hiszpania, potem Szwecja i Francja.
Oczywiście brak dowódców w polskiej armii to poważna wada ale sam fakt jest interesujący :)

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holy Roman Empire
PostNapisane: środa, 6 stycznia 2016, 14:40 
Adjudant Commandant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 7 listopada 2009, 20:19
Posty: 1832
Lokalizacja: Wwa
Pierwsze pytanie
Cytuj:
When non-national units are not maintained and become eligible for bidding... The player who bids them took them off the map and place them in his home province or they are stay in the original province?


Czy to nie o to chodzi?
Cytuj:
12.9. MERCENARIES/MARAUDERS
12.9.1. Non-national units that are not maintained become
Mercenaries and may be bid for by any player. If a
player successfully bids for and receives them, he may
build and place any of his leaders not on the board
on the stack, or may integrate them into a stack of
friendly units in the same state/province or may place
a political control marker on them to designate ownership.
They become his troops.
12.9.2. Any mercenaries (non-national troops that have not
been maintained) that are not bid for and hired by a
player become Marauders.

_________________
Berger


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holy Roman Empire
PostNapisane: środa, 6 stycznia 2016, 17:01 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2269
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Oficjalne odpowiedzi.

Cytuj:
[Fawcett, Chris]
When non-national units are not maintained and become eligible for bidding... The player who bids them took them off the map and place them in his home province or they are stay in the original province?

The rule doesn't allow for movement, and the units remain. Remember that, with very few exceptions, leaderless land units may not move.

Can I place new units in home province with enemy units if I still control cities?

I'm pretty sure the rules allow it, but it somehow doesn't make much sense to allow units to "pop up" in a besieged fortress. I'm going to check with Mark to see how he intended that. As written, Rule 6.4.5.2 allows for that to occur (old numbering is 6.2.3.5, BTW).

What is "cost" factor on mercenary leader used for? Rules stated that bid has to be minimum one crown if leader is alone and don't have any states. If he has units and states cards minimum bid is a sum of state cards income and maintenance cost of units he is stacked with. In both cases leader cost is not mentioned.

Yes, that is a goof. Only national leaders should have that cost value. Ignore it for mercenary leaders.

When exactly State is conquered? In case of single province state it is quite clear. Enemy needs to "kill" all the units + control marker (treated as infantry unit) in provinces and cities. What about multi province states and multi city provinces?

Cities are not separate from the provinces in which they lie, except for the purpose of siege combat. Each province in a multi-province State much be controlled in order for the control status of the State card to change. Rule 18.7.1: "If ALL defending enemy units in a province (including those in the fortress) are eliminated, the province is conquered." All provinces in a State must be controlled to completely conquer a State. Note that Sweden, France, Spain, and the Ottomans cannot be conquered because of their off-map provinces.

How many "rounds" of bidding are possible? Only one (starting with player who started a bid and finishing by 6th player)? Or bidding lasts as much rounds as needed to other players to pass.

Multiple rounds, until only one player remains. If a player passes he many not reenter the bidding for the same item that round.


_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holy Roman Empire
PostNapisane: środa, 6 stycznia 2016, 18:10 
Adjudant Commandant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 7 listopada 2009, 20:19
Posty: 1832
Lokalizacja: Wwa
Kpt. Bomba - Czyli dobrze rozpoznałem temat, a tobie nie chciało się przeczytać przepisów.

_________________
Berger


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holy Roman Empire
PostNapisane: środa, 6 stycznia 2016, 18:21 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2269
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
I kolejna porcja moich pytań i odpowiedzi.
Cytuj:
[Fawcett, Chris]
One remark - what is the reason to create separate special rule for Poland that states "Poland is not conquered until the entire Polish Army is destroyed and each of the five Polish provinces is occupied by an invading unit."

From what you are saying about state conquering it is common for all the states. You have to destroy army and conquer all provinces.

You don't have armies for most states, though. In order to conquer a State, you conquer the provinces just by having your troops as the only ones present. Poland, on the other hand, will likely have an actual army running around somewhere in Poland, and will require the simultaneous occupation of all Polish provinces ("...each of the five Polish provinces is occupied ..."). It is not at all the same as other states. You need to kick ass and take names, all of them, at the same time...

And another question - political control market is placed in all State's provinces when state card is placed in Influence or Control box or immediately after province is conquered even if other provinces of the state are not?

Control markers are adjusted when a province changes hands. It is not necessarily associated with the transfer of the State Card.

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holy Roman Empire
PostNapisane: środa, 6 stycznia 2016, 19:34 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2269
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
I jeszcze wyjaśnienie wcześniejszych watpliwości.

I'm pretty sure the rules allow it, but it somehow doesn't make much sense to allow units to "pop up" in a besieged fortress. I'm going to check with Mark to see how he intended that. As written, Rule 6.4.5.2 allows for that to occur (old numbering is 6.2.3.5, BTW).

Updated Rule 6.4.5.2: "Units may only be placed in controlled provinces. Units, however, may not be placed in fortresses under siege."

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holy Roman Empire
PostNapisane: środa, 6 stycznia 2016, 22:22 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2269
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Ufff... dzisiejszy dzień spędzony z rulebookiem do HRE :)
Już chyba jestem gotowy do rozgrywki. Łatwo nie było ale developer odpowiadał na pytania dosyć szybko więc jakoś poszło. Rulebook to straszna nędza. Mam nadzieję, że nowa wersja będzie dużo lepsza.
W sobotę mamy ustawkę na pierwszą partię. Napiszę o wrażeniach.

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holy Roman Empire
PostNapisane: niedziela, 10 stycznia 2016, 03:20 
Padpałkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 20:14
Posty: 1445
Lokalizacja: Miasto Stołeczne Warszawa
Zapoznawcza rozgrywka (w składzie Kpt. Bomba, Samuel i ja) już za nami i generalnie mamy bardzo mieszane uczucia. Luki w przepisach wołają o pomstę do nieba. To jest tym bardziej oburzające, że jako reedycja gra powinna być szczególnie dopieszczona. Zastanawiam się, co faktycznie testowała dość pokaźna grupa testerów wymieniona w instrukcji, bo chyba nie produkt, który ostatecznie trafił do naszych rąk.

Pomijając błędy i wypaczenia, przeszkadzały nam słabe skalowanie (mam wrażenie, że gra zadziała tylko w pełnym składzie 6 graczy), żmudne bitwy ze sporą liczbą rzutów i dyplomacja, zbyt podatna na cwaniackie zagrania.

Kpt. Bomba też coś pewnie skrobnie na temat gry. Moje krótkie podsumowanie jest takie, że hitu nie ma. Nie doczekaliśmy się drugiego Here I stand, który zapewni nam dziesiątki godzin świetnej zabawy. Mimo to, chętnie zagram w HRE w pełnym składzie. Może przy sześciu graczach Holy Roman Empire rozwija skrzydła, choć obawiam się, że nawet wtedy nie pofrunie wyżej niż na poziom "w miarę dobrej gry".

_________________
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 87 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.