This Accursed Civil War (GMT)
Jak tylko zmieni się moja sytacja co do wolnego czasu jesteśmy umówieni z Archaniołem na grę w tym systemie . Będzie to Naseby. Wybrałem obronę korony i zamierzam zmienić bieg historii choć nie będzie to łatwe (patrze na ilość niebieskich żetonów i mogę tylko żałować ,że nie mogę naprawić błędów Karola popęłnionych przed bitwą)Zamieścimy wtedy biuletyny prosto z dowództw armii
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"
Sun Tzu
Sun Tzu
Obiecana relacja z walk w wojnie domowej w Anglii.
Rozegralismy z Archaniołem FtF dwie bitwy .
Najpierw Naseby
Wybrałem stronę legalnej władzy czyli króla i jego kawalerów a mój Szanowny Przeciwnik wcielił się w wodza okrągłogłowych buntowników. Niestety w poczatkowej fazie bitwy w jednej z szarż poległ nieodżałowany, najlepszy wódz Korony, Rupert .To było tragiczne zdarzenie ponieważ siły Karola I w tej bitwie były zbyt szczupłe aby mógł on sobie pozwolić dodatkowo na takie fatalne zaburzenie struktury dowodzenia.Królewscy próbowali ratować systuację zdecydowanym atakiem w centrum .Przreciwnik odpowiedział kontruderzeniem w centrum i dewastacją znacznie gorzej dowodzonego prawego skrzydła .Kontratak sił parlamentuw centrum zatrzymała jedna z brygad ogniem salwowym , który załamał morale wroga. Niestetety przewaga liczebna okrągłogłowych spowodowała to iż usiłująca wykorzystać powodzenie królewska brygada została po zażartym starciu wyeliminowana z walki . To był decydujący moment ostatniej fazy bitwy .Choć na lewym skrzydle pzrewagę uzyskali konni kawalerowie zabijając samego Cromwella porażka prawego skrzydla wraz z załamaniem się ofensywy w centrum spowodowala klęskę Karola I .
W dugiej bitwie ,którą rozegraliśmy pod Marston Moor zmienisliśmy strony konfliktu . Parlament znów miał przewagę liczebną i dysponowął wielką liczbą dwuheksowych jednostek ciężkiej piechoty uzbrojonej w muszkiety . Ale to był mój Parlament he he.Archanioł miał tylko jedną taką jednostkę a jego ciężka piechota składała się w przeważającej mierze z pikinierów.To wogóle ciekawa konfrontacja bo teoretycznie silniejsze dwuheksowe oddziału ciezkiej piechoty w wypadku powodzenie ataku w poscigu zmuszone są nieraz wchodzić w szczerbę w obronie jednooheksowych pikinierów tylko skrzydłem narażając się na atak z flanki .
Jedyna legalna wałdza w kraju czyli Parlament rozpoczeła działania zbrojne przeciw pzrebrzydłym buntownikom ,reprezentowanym przez złego i niegodnego Korony króla Karola od ostrzału liniii przeciwnika przy pomocy artylerii. Na prawym skrzydle Parlament próbował zorganizować natarcie chcąc wykorzystać sytację kiedy Królewscy mieli pasywny rozkaz odpierania ataku podczas gdy wojska parlamentu zagrzewała do boju trąbka z melodyjką wzywającą do ataku. Tym niemniej w tym scenariuszu Parlament ma 3 wodzów pełniących funkcje głównodowodzącego( o tym kto dowodzi w etapie decyduje los) i to wymusiło zmianę planów . Uderzenie na prawym skzrzdle musiało zostać odłożone do lepszego momentu gdyż zbyt dużo czasu zajęłoby uprządkowanie ododziałów kawaleryjskich schodzących w kierunku przeciwnika ze wzgórza przy jednocnym realizowaniu pzrewagi liczebnej w centrum. W tej sytuacji najlepszym rozwiazaniem okazało ę właśnie jak najszybsze ,uderzenie w centrum z wykorzystaniem siły brygad uzbrojonych w muszkiety . Brygady te ruszyły ochoczo do boju . Szkoci i Anglicy ramię w ramie zaiste egzotyczny nieco widok . Na poczatku atak przebiegał chaotycznie ponieważ artyleria królewska nie próżnowała . Kilka trafień załamało szyki nacierających i atak utknął .Wodzowie Parlamentu analizowali pośpiesznie sytacje i zwyciężyła rozwaga. Jedna z brygad szkockich została nawet cofnięta w celu poprawienia pozycji do decydujacego ataku w celu skierowania go obok żywopłotu , który utrudniał znacznie szturm.Wrogowie króla postanowili poprzedzić natarcie zmasowanym przygotowaniem artyleryjskim . Artylerzyści parlamentu okazali się mistrzami w swoim fachu zmusząjąć szybko i odpowiednim momencie do milczenia najgroźniejsze barterie królewskie . Lewe skrzydło Parlamentu zostało zabezpieczone przed ewentualnym atakiem kawalerii przez dragonów i centrum w końcu ruszyło. Na poczatku tej fazy walki udało się w starciu wręcz wyeliminować jedyny dwuheksowy oddział królewskich . Krótko potem szanse wydały się wyrównywać poniważ zmuszony do odwrotu identyczny oddział parlamentu został, rozbity w ucieczce.Jednak następne uderzenia ciężkiej piechoty na całym centralnym odcinku frontu ,w warunkach kiedy nie mogła pomóc obrońcom artyleria ,doprowadziły w niektórych miejscach do przełamania .Królewscy mogli kontratakować ale niebezpieczeństwo dla nich tkwiło w nienaruszonych brygadach rezerwowych idących w drugiej linii i gotowych do natychmiatowego wsparcia atakujacych .W tej skomplikowanej sytuacji Przeciwnik zrezygnował z dalszej walki.
Sytem jest naprawdę bardzo przemyslany i grywalny a bitwy emocjonujące. Zero znużenia ,nawet przy stosunkowo dużej ilosci żetonów. Bardzo sprawdzają się reguły wydawania rozkazów skrzdłom. Między innymi dzięki nim nie czeka się długo na ruchy przeciwnika ( kiedy jedna strona atakuje druga zmuszona jest niekiedy nie tylko do obrony co wydatnie ogranicza manewr ale również do zbierania sił - co z kolei nie wymaga rzutów kostka tylko automatycznie pozwala na zdejmowanie żetonów osłabienia morale lub dezorganizacji szyku.Kolejne przemienne aktywacje zmuszaja do uważnego śledzenia na bieżąco sytuacji .
Polecamy gorąco gry tego sytemu wszystkim miłosnikom gier szczebla taktycznego .
Z Archaniołem planujemy rozegranie, w przyszłości urlopowej )wszystkich dotstępnych ,w sysetmie M&P , bitew wojny trzydziestoletniej na dwudniowej sesji .
Rozegralismy z Archaniołem FtF dwie bitwy .
Najpierw Naseby
Wybrałem stronę legalnej władzy czyli króla i jego kawalerów a mój Szanowny Przeciwnik wcielił się w wodza okrągłogłowych buntowników. Niestety w poczatkowej fazie bitwy w jednej z szarż poległ nieodżałowany, najlepszy wódz Korony, Rupert .To było tragiczne zdarzenie ponieważ siły Karola I w tej bitwie były zbyt szczupłe aby mógł on sobie pozwolić dodatkowo na takie fatalne zaburzenie struktury dowodzenia.Królewscy próbowali ratować systuację zdecydowanym atakiem w centrum .Przreciwnik odpowiedział kontruderzeniem w centrum i dewastacją znacznie gorzej dowodzonego prawego skrzydła .Kontratak sił parlamentuw centrum zatrzymała jedna z brygad ogniem salwowym , który załamał morale wroga. Niestetety przewaga liczebna okrągłogłowych spowodowała to iż usiłująca wykorzystać powodzenie królewska brygada została po zażartym starciu wyeliminowana z walki . To był decydujący moment ostatniej fazy bitwy .Choć na lewym skrzydle pzrewagę uzyskali konni kawalerowie zabijając samego Cromwella porażka prawego skrzydla wraz z załamaniem się ofensywy w centrum spowodowala klęskę Karola I .
W dugiej bitwie ,którą rozegraliśmy pod Marston Moor zmienisliśmy strony konfliktu . Parlament znów miał przewagę liczebną i dysponowął wielką liczbą dwuheksowych jednostek ciężkiej piechoty uzbrojonej w muszkiety . Ale to był mój Parlament he he.Archanioł miał tylko jedną taką jednostkę a jego ciężka piechota składała się w przeważającej mierze z pikinierów.To wogóle ciekawa konfrontacja bo teoretycznie silniejsze dwuheksowe oddziału ciezkiej piechoty w wypadku powodzenie ataku w poscigu zmuszone są nieraz wchodzić w szczerbę w obronie jednooheksowych pikinierów tylko skrzydłem narażając się na atak z flanki .
Jedyna legalna wałdza w kraju czyli Parlament rozpoczeła działania zbrojne przeciw pzrebrzydłym buntownikom ,reprezentowanym przez złego i niegodnego Korony króla Karola od ostrzału liniii przeciwnika przy pomocy artylerii. Na prawym skrzydle Parlament próbował zorganizować natarcie chcąc wykorzystać sytację kiedy Królewscy mieli pasywny rozkaz odpierania ataku podczas gdy wojska parlamentu zagrzewała do boju trąbka z melodyjką wzywającą do ataku. Tym niemniej w tym scenariuszu Parlament ma 3 wodzów pełniących funkcje głównodowodzącego( o tym kto dowodzi w etapie decyduje los) i to wymusiło zmianę planów . Uderzenie na prawym skzrzdle musiało zostać odłożone do lepszego momentu gdyż zbyt dużo czasu zajęłoby uprządkowanie ododziałów kawaleryjskich schodzących w kierunku przeciwnika ze wzgórza przy jednocnym realizowaniu pzrewagi liczebnej w centrum. W tej sytuacji najlepszym rozwiazaniem okazało ę właśnie jak najszybsze ,uderzenie w centrum z wykorzystaniem siły brygad uzbrojonych w muszkiety . Brygady te ruszyły ochoczo do boju . Szkoci i Anglicy ramię w ramie zaiste egzotyczny nieco widok . Na poczatku atak przebiegał chaotycznie ponieważ artyleria królewska nie próżnowała . Kilka trafień załamało szyki nacierających i atak utknął .Wodzowie Parlamentu analizowali pośpiesznie sytacje i zwyciężyła rozwaga. Jedna z brygad szkockich została nawet cofnięta w celu poprawienia pozycji do decydujacego ataku w celu skierowania go obok żywopłotu , który utrudniał znacznie szturm.Wrogowie króla postanowili poprzedzić natarcie zmasowanym przygotowaniem artyleryjskim . Artylerzyści parlamentu okazali się mistrzami w swoim fachu zmusząjąć szybko i odpowiednim momencie do milczenia najgroźniejsze barterie królewskie . Lewe skrzydło Parlamentu zostało zabezpieczone przed ewentualnym atakiem kawalerii przez dragonów i centrum w końcu ruszyło. Na poczatku tej fazy walki udało się w starciu wręcz wyeliminować jedyny dwuheksowy oddział królewskich . Krótko potem szanse wydały się wyrównywać poniważ zmuszony do odwrotu identyczny oddział parlamentu został, rozbity w ucieczce.Jednak następne uderzenia ciężkiej piechoty na całym centralnym odcinku frontu ,w warunkach kiedy nie mogła pomóc obrońcom artyleria ,doprowadziły w niektórych miejscach do przełamania .Królewscy mogli kontratakować ale niebezpieczeństwo dla nich tkwiło w nienaruszonych brygadach rezerwowych idących w drugiej linii i gotowych do natychmiatowego wsparcia atakujacych .W tej skomplikowanej sytuacji Przeciwnik zrezygnował z dalszej walki.
Sytem jest naprawdę bardzo przemyslany i grywalny a bitwy emocjonujące. Zero znużenia ,nawet przy stosunkowo dużej ilosci żetonów. Bardzo sprawdzają się reguły wydawania rozkazów skrzdłom. Między innymi dzięki nim nie czeka się długo na ruchy przeciwnika ( kiedy jedna strona atakuje druga zmuszona jest niekiedy nie tylko do obrony co wydatnie ogranicza manewr ale również do zbierania sił - co z kolei nie wymaga rzutów kostka tylko automatycznie pozwala na zdejmowanie żetonów osłabienia morale lub dezorganizacji szyku.Kolejne przemienne aktywacje zmuszaja do uważnego śledzenia na bieżąco sytuacji .
Polecamy gorąco gry tego sytemu wszystkim miłosnikom gier szczebla taktycznego .
Z Archaniołem planujemy rozegranie, w przyszłości urlopowej )wszystkich dotstępnych ,w sysetmie M&P , bitew wojny trzydziestoletniej na dwudniowej sesji .
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"
Sun Tzu
Sun Tzu
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43346
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3920 times
- Been thanked: 2491 times
- Kontakt:
Bardzo zacna relacja Strategosie! Może i ja się skuszę jak tak dalej pójdzie .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Niedawno wyszła nowa gra GMT z tej serii - Gustav Adolf the Great: With God and Victorious Arms. Obejmuje ona pięć bitew: Dirschau/Tczew 1627, Breitenfeld 1631, Alte Veste 1632, Lützen 1632 i Honigfelde / Trzciano 1629.
Zetony -> http://www.gmtgames.com/mpgustav/counters.jpg
Kawalek mapy -> http://www.gmtgames.com/mpgustav/map.jpg
Ciekawe czy nasza Husaria to dalej Huzarzy, a "Kozacy" czyli Pancerni to lekka kawaleria kozacka....
Tutaj mapki w calosci mozna obejrzec .
http://www.boardgamegeek.com/game/18746
Zetony -> http://www.gmtgames.com/mpgustav/counters.jpg
Kawalek mapy -> http://www.gmtgames.com/mpgustav/map.jpg
Ciekawe czy nasza Husaria to dalej Huzarzy, a "Kozacy" czyli Pancerni to lekka kawaleria kozacka....
Tutaj mapki w calosci mozna obejrzec .
http://www.boardgamegeek.com/game/18746
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
W erracie wprowadzono zasadę ,że hity moga wpłynąć na walkę ponieważ odejmuje się trafienia od siły oddziału a siła ta ma znaczenie gdy ustala się przewagę w razie stosunku 2 do 1 lub 4 do 1 jest modyfikator odpowiednio plus jeden , plus dwa .
Co ciekawe może dojść do incydentów zatytułowanych przechwycenie przez kawalerię (rózne możliwości w zależności od rozkazu wydanego skrzydłu) i wtedy dochodzi nie tylko do ewentualnej wymiany strzałów ale do natychmiastowej walki choć walka przewidziana jest standartowo po zakończeniu ruchów.
Interesująco rowizwiązano również strzelanie salwą ( tylko cieżka piechota to potrafi) taki strzał powoduje konieczność sprawdzenia morale u jednostki , do której salwę oddano ( ostzrelanie salwa odbywa się tylko raz na turę i w razie jego oddania normalny strzał odbywa się z niekorzystnym modyfiokatorem , normalnie strzelanie może być cześcią ruchu atakującego ale oczywiście nie w przypadku salwy , która wymaga " chwili skupienia ".W wypadku jednak gdy atak następuje bez wykonania jakiegokolwiek ruchu napastnik może strzelać salwą i wtedy jest korzystny modyfikator do walki wręcz.(+1) Taki sam korzystny modyfikator ma rozpędzona piechota cieżka w ataku wręcz .
Oddział ciezkiej piechoty zajmujacy dwa heksy strzela dwa razy .
W zależności od aktualnego morale celu ilość trafień uzyskanych w wyniku ostrzału przez pojedyncza jednostke może skutkować bolesnym testem morale. Jak widać niezależnie od tego czy cieżka piechota zajmująca dwa heksy ( brygada) strzela salwą czy nie ma duże szanse na osłabienie przeciwnika.
To rozwiazanie ,że nie ma hitów w wyniku walki wręcz wydawało mi się sztuczne ale sprawdza się w grze .Wprowadzanie układanie kolejnych żetonów byłoby żmudne a pozatym spójrzmy na tablę walki zacytowaną wyżej - walka wręcz zgodnie zresztą z naszym wyobrażeniem może spowodować w wyniku zwarcia szybciej efekt całkowitego rozbicia nawet dużej jednostki.
Prowadziłem samotnuczy test dalej i okazało się ,że w przedostaniej turze bitwy pod Edgehill ( mała bitwa rozgrywa się ją na specjalnej połowie mapy) z większość kawalerii znalazła się poza planszą a decydujący bój toczyły ze sobą brygady piechoty po trzy z każdej strony .Pozostałe siły to asekurujace skrzydła lekka piechota i resztki kawalerii .Wyobrażam sobie te emocje w końcówce .
Nioezwykle ważne w tej grze jest umiejętne zmienianie rozkazów. Dylematy czasami są poważne np chciało by się przejść do rzokazu odzyskiwanie sił po dramatycznych stratach ponniesionych porzed chwilą ale po pierwsze kiedy się atakowało to jest to diabelnie trudne bo przejście miedzy tak skrajnymi rozkazami celowo utrudniono . (Dodatkowe trudności ma np kawaleryjskie skrzydło chcące zmienić rozkazy w kierunku pasywności, odwrotnie ma ułatwienia gdy chce być aktywne)
dodatkowo zmiana rozkazów może spowodować zmianę iniecjatywy w natępnym etapie co może się okazać kluczowe. ( Trzeba pamietać o tym co napisałem na temat inicjatywy wyżej) W moim teście strona ,która pierwsza zaatakowałaby miałaby szanse na oflankowanie przeciwnika i korzystne modyfikatory .
Co ciekawe może dojść do incydentów zatytułowanych przechwycenie przez kawalerię (rózne możliwości w zależności od rozkazu wydanego skrzydłu) i wtedy dochodzi nie tylko do ewentualnej wymiany strzałów ale do natychmiastowej walki choć walka przewidziana jest standartowo po zakończeniu ruchów.
Interesująco rowizwiązano również strzelanie salwą ( tylko cieżka piechota to potrafi) taki strzał powoduje konieczność sprawdzenia morale u jednostki , do której salwę oddano ( ostzrelanie salwa odbywa się tylko raz na turę i w razie jego oddania normalny strzał odbywa się z niekorzystnym modyfiokatorem , normalnie strzelanie może być cześcią ruchu atakującego ale oczywiście nie w przypadku salwy , która wymaga " chwili skupienia ".W wypadku jednak gdy atak następuje bez wykonania jakiegokolwiek ruchu napastnik może strzelać salwą i wtedy jest korzystny modyfikator do walki wręcz.(+1) Taki sam korzystny modyfikator ma rozpędzona piechota cieżka w ataku wręcz .
Oddział ciezkiej piechoty zajmujacy dwa heksy strzela dwa razy .
W zależności od aktualnego morale celu ilość trafień uzyskanych w wyniku ostrzału przez pojedyncza jednostke może skutkować bolesnym testem morale. Jak widać niezależnie od tego czy cieżka piechota zajmująca dwa heksy ( brygada) strzela salwą czy nie ma duże szanse na osłabienie przeciwnika.
To rozwiazanie ,że nie ma hitów w wyniku walki wręcz wydawało mi się sztuczne ale sprawdza się w grze .Wprowadzanie układanie kolejnych żetonów byłoby żmudne a pozatym spójrzmy na tablę walki zacytowaną wyżej - walka wręcz zgodnie zresztą z naszym wyobrażeniem może spowodować w wyniku zwarcia szybciej efekt całkowitego rozbicia nawet dużej jednostki.
Prowadziłem samotnuczy test dalej i okazało się ,że w przedostaniej turze bitwy pod Edgehill ( mała bitwa rozgrywa się ją na specjalnej połowie mapy) z większość kawalerii znalazła się poza planszą a decydujący bój toczyły ze sobą brygady piechoty po trzy z każdej strony .Pozostałe siły to asekurujace skrzydła lekka piechota i resztki kawalerii .Wyobrażam sobie te emocje w końcówce .
Nioezwykle ważne w tej grze jest umiejętne zmienianie rozkazów. Dylematy czasami są poważne np chciało by się przejść do rzokazu odzyskiwanie sił po dramatycznych stratach ponniesionych porzed chwilą ale po pierwsze kiedy się atakowało to jest to diabelnie trudne bo przejście miedzy tak skrajnymi rozkazami celowo utrudniono . (Dodatkowe trudności ma np kawaleryjskie skrzydło chcące zmienić rozkazy w kierunku pasywności, odwrotnie ma ułatwienia gdy chce być aktywne)
dodatkowo zmiana rozkazów może spowodować zmianę iniecjatywy w natępnym etapie co może się okazać kluczowe. ( Trzeba pamietać o tym co napisałem na temat inicjatywy wyżej) W moim teście strona ,która pierwsza zaatakowałaby miałaby szanse na oflankowanie przeciwnika i korzystne modyfikatory .
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"
Sun Tzu
Sun Tzu