This Accursed Civil War (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące XVI, XVII i XVIII wieku.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

This Accursed Civil War (GMT)

Post autor: Strategos »

Przeklęta wojna domowa w Anglii Karola I z Parlamentem...

Jest to rozwinięcie sytemu GBoH w nową jakość - system Musket & Pike . To pierwsza gra z tej interesującej serii.
Stworzono nową koncepcję dowodzenia wynikająca z podziału sił walczących na skrzydła popartą systemem rozkazów dla skrzydeł.

Trzy skrzydła( centrym prawe i lewe) i cztery typy rozkazów.
Atak
Stan gotowści,
Odpieranie ataku,
Odzyskiwanie sił
Przewidziano istnienie łańcucha dowodzenia( a więc nie sam zasieg dowodzenia dowódców ale przedłużenie go przez ciąg oddziałów .Jednostka poza tak rozumianym zasięgiem powininna wykonać ruch w kierunku dowództwa, lecz nie może wykonywać wielu akcji)

No i tu zaczynają się przyjemne komplikacje - otóż do zmiany rozkazów nie wystarcza wola gracza trzeba wykonac rzut kostką(w grze obowiązuje kostka k10) i sprawdzić wynik w tabeli .
Najbardziej elatycznym rozkazem jest jak sama jego nazwa wskazuje "stan gotowości" pozwala bowiem na łatwe przeście zarówno do obraony jak i ataku jak również czy też do działań reorganizacyjnych
Żeby skrzydło, na którym wydaliśmy rozkaz obrony mogło zmienić rozkaz na atak musimy wyrzucić 0-3 ( ponieważ zatrzymać atak jest trudniej zmiana w przeciwnym kierunku wymaga rzutu 0-2)
Przewidziano trochę modyfikatorów .
Zeby ustalić która strona będzie mogła akywować któreś ze swoich skrzydeł pierwsza musimy ustalić, który z graczy wydał wiecęj świadczących o aktywności rozazów swoim skrzydłom (preferencje są oczywiste jak wydałem rozkazy ataku wszystkim skrzydłom mam pierwszeństwo przed przeciwnikiem nakazującym tylko jednemu skrzydłu atak) . Zawsze jednak atywacja powinna nastepować zgodnie z kolejnością pzredstawiona wyżej : atak , gotowowść, obrona , odzyskiwanie sił.
Powinna ale ... Podobnie jak w grach systemu Wielkich Bitew mamy możliwości zarówno kontynuacji aktywności naszego wodza- w wypadku systemu M&P Wing Commandera- jak i przejęcia incicjatywy przez wodza strony przeciwnej .Szanse na kontynuacje akcji i przejecie są tradycyjnie wieksze dla dowódców tego skrzydła ,które ma "aktywniejszy rozkaz".
W fazie aktywacji jest też ciekawie .Możliwości ruchu i walki są wyznaczone przez rodzaj wydanego rozkazu Maszerujace oddziały narażaja sie w razie wejscia na trudny teren za dezorganizacje ( dwa stopnie) która pzrede wszystkim ogranicza zdolnoci ruchu nawet do 0.Podobne efekty daje udział w starciu jak i ostrzał artyleryjski. Co do stzrelania to inaczej strzela cieżka piechota - mogaca oddać muszketami salwę a inaczej kawaleria ( dwa strzały z pistoletów przed przeładowaniem)i lekka piechota. Możliwy jest również manewr wycofania z oddaniem strzału( wtedy jednak szanse na trafienie są mniejsze)
Wyniki ostrzału- jest ostzrał obronny przeprowadzany najpierw- moą spowodować ( choć nie musżą ) koniczność testu morale.Taki test staje się obowiazkowy po określonej ilości trafień.
Walka wręcz kończy się utratą poziomów morale ( w sumie są trzy utrata nastepnego to elimimnacja)przez przegrywajacego walkę i wycofaniem .
Jest mozliwośc wykonania taktycznego kontrataku przez oddział strony nieaktywnej będący w kontakcie z przeciwnikiem jeśli strona aktywan nie wyznacyzła go jako cel ataku.( ciekawe rozwiazanie zamiast typowego nakazu atakowania wszystkiego co jest w strefie kontroli )
Niesamowite konsekwencje daje udana szarża kawalerii. Jeśli kawaleria wygrywa walkę może dojść do pościgu w miejscu pzrełamania szyków wroga i wtedy dodatky rzut może zadecydować o eliminacji uciekinierów.
Co ciekawe może zdarzyć się ,że dojdzie do tego ,że w zapamiętałym pościgu kawaleria będzie musiała opuścić planszę ( nie traci się punktów zwycięstwa ale oddział nie weźmie udziału w dalszej grze)

PS W oczekiwaniu na zaplanowaną grę z Archaniołem( równeiż szczęśliwy nabywca gry ) przeprowadziłem mały teścik.
Idealnie do tegp celu nadaje się bitwa pod Edgehill . Historyvcznie doszło tam do szarży kawaleryjskiej rojalistów na obu skrzydłach . Szarżujący "królewscy" w pogoni za przeciwnikem opuścili pole bitwy zostawiając piechotę bez osłony co wykorzystały stojące w rezerwie oddziały kawaleryjeskie parlamentu wykunuąc niszczące uderzenie na zwycięską wyadawało się piechotę Króla Karola.
W grze było poczęści podobnie z tym ,że rojalistyczna kawaleria rozniosła doborową brygadę piechoty parlamenu po czym powiedziała planszy Good Bye....

http://www.boardgamegeek.com/game/3408

http://www.gmtgames.com/tacw/main.html
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3966 times
Been thanked: 2526 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Jest mozliwośc wykonania taktycznego kontrataku przez oddział strony nieaktywnej będący w kontakcie z przeciwnikiem jeśli strona aktywan nie wyznazcyła go jako cel ataku.( ciekawe rozwiazanie zamiast typowego nakazu atakowania wszystkiego co jest w strefie kontroli )
Tak jak u mnie w Ostrołęce :) , ale podobnie zdaje się jest też teraz we Wrześniu '39. W B-35 kiedyś to proponowałem, ale nie spotkało się z pozytywnym odzewem.
No i tu zaczynają się przyjemne komplikacje otóż do zmiany rozkazów nie wystarcza wola gracza trzeba wykonac rzut kostka(w grze obowiązuje kostka k10) i sprawdzić wynik w tabeli .
Też o czymś podobnym myślałem kiedyś :) .

Bardzo ciekawa jest też aktywacja skrzydeł w połączeniu z 4 rozkazami.
Ogólnie, bardzo ciekawe rozwiązania, tak że chyba się głebiej
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Reguł nie jest dużo.Jak mi się wydaje ( trzeba rozegrać kilka gier ,żeby się upewnić) szybkość rozstrzygnięć na fragmentach pola bitwy podkręca dynamikę i stawia niekiedy nieoczekiwanie przed nowymi wyzwaniami (np. jak zapełnić lukę we froncie po naszej nieodżałowanej brygadzie :) skoro wybraliśmy rozkaz obrona i nie możemy szybko ściagnąć oddalonych nieco rezerw - możliwy ruch ale tylko o jedno pole!)

http://www.gmtgames.com/mpulb/ULBRules6.pdf

http://www.gmtgames.com/living_rules/tacwplay.pdf
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3966 times
Been thanked: 2526 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Niesamowite konsekwencje daje udana szarża kawalerii. Jeśli kawaleria wygrywa walkę może dojść do pościgu w miejscu pzrełamania szyków wroga i wtedy dodatky rzut może zadecydować o eliminacji uciekinierów.
Jest możliwość ponawiania ataków? Coś jak w Wiedniu czy Waterloo?

Co do szybkości rozstrzygnięć, to efekty walki są takie, że oddziały szybko i dużo tracą, czy coś innego :?:
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Mamy następującą tabelę rezultatów walki wręcz :

(wyjaśnienie- odnośnie morale są następujące stopnie : normalne osłabione , złamane ,nastepny stopień prowadzi do eliminacji oddziału)

<=O Atakujacy eleminowany - sprawdzian pościgu kawalerii , obońca moze wejsc na pole z którego atakował napastnik

1,2 Złamanie morale Atakujacego ucieka on o 2 pola - sprawdzenie czy ma miejsce pościg kawalerii, obońca moze wejsc na pole z ktorego atakowano,

3 Osłabienie morale atakującego jego ucieczka o 2 pola, obrońca może wejsc na pole z którego atakowano
4 Osłabienie morale atakującego ucieczka o jedno pole , obrońca nie może wejśc na pole skad atakowano
5 Osłabienie morale obońcy , ucieczka o jedno pole , atakujacy nie może zająć poja obrońcy ,
6 Osłabienie morale obrońcy ,ucieczka o dwa pola atakujący musi wejśc na opuszczone pole
7,8 Złamanie morale obrońcy , jego ucieczka o 2 pola , atakujacy musi wejsć na opuszczony heks , sprawdzian pościgu kawalerii
9 i wiecej :Obrońca wyeliminowany atakujacy musi wejsć na jego heks sprawdzian pościgu kawalerii

Kawaleria " szarżuje" -nie ma tu tego terminu jęsli nie dokonując zwrotu pzrebiegnie dwa heksy wtedy ma modyfukator plus dwa do walki .
Jej siła nie wyraża się jednak tylko w tym modyfikatorze gdyż impet atakujacej cieżkiej piechoty to plus 1 ( a tabela opisujaca modyfikacje w walce poszczególnych 3 rodzajów oodziałów tj kawalerii cieżkiej i lekkiej piechoty wskazuje na ujemny modyfikatror kawalerii przeciw cieżkiej piechocie -1 w sumie szarża daje 2-1 czyli plus jeden jako modyfikator do rzutu k 10 .
Kawaleria jest pzrydatna do zdnobywania VP bowiem jeśli osiągnie wynik wskazujący na możliwość pościgu mamy dodatkowy rzut.
0-2 bez efektu
3-5 ścigany wyeliminowany w pościgu
6 i więcej pościg poza mapę uciekajacy i ścigany wychodża poza mapę jednostka kawaleryjska mimo wygrania walki nie moze powrócić choć jej brak w dalszej grze nie wpływa ujemnie na punkty zwycięstwa.

W sumie więc tylko kawaleria wykonuje "ponowiony atak " a właściwie zadaje decydujacy cios w pościgu -przy odrobinie szczęścia .
Rolę nacisku na wybranym kierunku uderzenia pełni kontynuacja aktywacji skrzydła .

Starty z powodu ostrzału nie są poczatkowo tak dotkliwe dopiero pózniej mogąą zanim doprowadzą do eliminacji osłabionej jednostki spowodować jej rozpad w wyniku stopniowego utraty morale z tym że w przypadku oddziałów posiadajacych gorsze parametry idzie to szybciej.
Straty morale w wyniku walki wrecz mogą spowodować utratę jednostki stosunkowo szybko wystarczy przegrać jednostką trzy walki jeśli nie podreperuje się jej morale i out lub nawet jedna czy dwie co zdarza się rzadziej ale zdarza :). Do tego dochodzi skuteczny atak kawalerii , który może przyspieszyć znacznie eliminacje choć jak widać nie zawsze całkowicie bezkarnie.

Możliwe modyfikacje do walki wręcz:
powoływane wyżej zalezności zwiazane z rodzajami sił uczestniczacych w walce - minitabelaka 3x3
parametry wodzów,
róznica parametrów morale na żetonach
dezorganizacja i jej poziom ,
różnica siły walczacych - liczą sie jedynie przewagi 2 do 1 i 4 do 1
prowadzenie przed walka osrtzrału w tym oddanie salwy
teren itd

To może to być szybka gra tymbardziej, że żetonów w niektórych bitwach nie jest wiele) choć przecież nie musi :)

Te nagłe załamania choć tak dobrze się zapowiadało ,nieoczekiwane powodzenie ataku mnimo niesprzyjających zdawałoby się warunków odpowiada klimatowi zmagań na polach tej wojny domowej. Stało się to dla mnie widoczne po przeczytaniu bardzo dobrej książki Bellony z serii HB Naseby 1645 Jarosława Wojtczaka.
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3966 times
Been thanked: 2526 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

1,2 Złamanie morale Atakujacego ucieka on o 2 pola - sprawdzenie czy ma miejsce pościg kawalerii, obońca moze wejsc na pole z ktorego atakowano,

3 Osłabienie morale atakującego jego ucieczka o 2 pola, obrońca może wejsc na pole z którego atakowano
4 Osłabienie morale atakującego ucieczka o jedno pole , obrońca nie może wejśc na pole skad atakowano
5 Osłabienie morale obońcy , ucieczka o jedno pole , atakujacy nie może zająć poja obrońcy ,
6 Osłabienie morale obrońcy ,ucieczka o dwa pola atakujący musi wejśc na opuszczone pole
7,8 Złamanie morale obrońcy , jego ucieczka o 2 pola , atakujacy musi wejsć na opuszczony heks , sprawdzian pościgu kawalerii
9 i wiecej :Obrońca wyeliminowany atakujacy musi wejsć na jego heks sprawdzian pościgu kawalerii
To jest ciekawe, że u nich nie ma tej reguły, która jest często u nas, że pościg może zawsze być o tyle pól, o ile była ucieczka. Też nie zawsze po ucieczce wroga można wykonać pościg, a w niektórych, ale tylko w niektórych sytuacjach jest on przymusowy.

Zauważyłem też, że to co u nas jest określane jako poziomy sprawności bojowej (D, U) u nich z reguły jest określane jako poziomy morale. Nie wiem, czy to takie tłumaczenie, albo wskazuje to, że mają inne podejście. I to ogólnie występuje w tych zachodnich grach. Tylko, że trochę się to może mieszać, bo jednocześnie jest współczynnik morale.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Bjorn
Lieutenant
Posty: 504
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:29
Lokalizacja: Wa-wa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Post autor: Bjorn »

To są pewne podobieństwa do niektórych gier napoleońskich i z wojny secesyjnej, z tego co często grywa Nico.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Z tym ,że tutaj mamy ( oprócz spadku morale i rozbicia )jeszcze decorganizacje formacji dwustopniową Formation Shacken i Formation Broken. Formacja ulega dezorganizacji w wyniku wejscia na trudny teren ,udziału w walce oraz ognia artyleryjskiego .
Jednostka zdezorganizowana oprócz ograniczeń w ruchu ,gorzej walczy i strzela czyli jest mniej sprawna w walce .
Nietypowym rozwiazaniem jest tu to ,że punkty siły traci się w wyniku ognia strzeleckiego a nie w wyniku walki wrecz , która wpływa jedynie na stan morale . Otzrymane trafienia nie wpływają z kolei na wyniki walki mogą natomiast doprowadzić do niezdania testu morale co powoduje obniżenie go o poziom oraz doprowadzić do rozbicia jednostki z uwagi na utratę - w wyniku ostrzału- takiej ilości punktów która będzie równa ilości punktów siły.
Jeszcze jedno w tej grze nie ma strefy kontroli jest strefa reakcji umozliwiajaca prowadzenie ostzrału obronnego
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Bjorn
Lieutenant
Posty: 504
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:29
Lokalizacja: Wa-wa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Post autor: Bjorn »

Bardzo mnie zachęcają Twoje opisy Strategosie. W najbliższym czasie, jak tylko nadarzy się okazja, pewnie zagram.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Instrukcja nie jest skomplikowana i długa :) Polecam spróbować :)
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3966 times
Been thanked: 2526 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Nietypowym rozwiazaniem jest tu to ,że punkty siły traci się w wyniku ognia strzeleckiego a nie w wyniku walki wrecz , która wpływa jedynie na stan morale . Otzrymane trafienia nie wpływają z kolei na wyniki walki mogą natomiast doprowadzić do niezdania testu morale co powoduje obniżenie go o poziom oraz doprowadzić do rozbicia jednostki z uwagi na utratę - w wyniku ostrzału- takiej ilości punktów która będzie równa ilości punktów siły.
Czyli jednak jest skeślanie PS w tabelkach albo podkładanie żetoników jeśli są straty... Ciekawe z tym, że w walce wręcz oddziały nie tracą PS.

Test morale pewnie na K10 a poza tym jak w Waterloo.
Jeszcze jedno w tej grze nie ma strefy kontroli jest strefa reakcji umozliwiajaca prowadzenie ostzrału obronnego.
Ostrzał obronny jest wykonywany od razu w fazie ruchu danej grupy wojsk czy po zakończeniu ruchu grupy :?:
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Raleen pisze: Czyli jednak jest skeślanie PS w tabelkach albo podkładanie żetoników jeśli są straty... Ciekawe z tym, że w walce wręcz oddziały nie tracą PS.


Ostrzał obronny jest wykonywany od razu w fazie ruchu danej grupy wojsk czy po zakończeniu ruchu grupy :?:

Żetonikami oznacza się stratę punktów siły . W erracie wprowadzono jednak zasadę ,że hity moga wpłynąć na walkę ponieważ odejmuje się trafienia od siły oddziału a siła ta ma znaczenie gdy ustala się przewagę w razie stosunku 2 do 1 lub 4 do 1 jest modyfikator odpowiednio plus jeden , plus dwa .

Ostzrał obronny jest prowadzony na bieżąco ( tak mi się wydaje kiedy czytam tę instrukcje - weź poprawkę na to ,że nauczyłem się czytać instrukcje do gier planszowych i komputerowych dzieki wieloletniemu zaiointeresowaniu grami i historia :) co pozawala łapać konteksty przy posługiwaniu się słownikiem no i mam wtym trochę doświadczenia - nie miiałem angielskiego w szkole :cry: )
Mało tego może dojść do incydentów zatytułowanych przechwycenie przez kawalerię (rózne możliwosci w zależności od rozkazu wydanego skrzydłu) i wtedy dochodzi nie tylko do ewentualnej wymiany strzałów ale do natychmiastowej walki choć walka przewidziana jest standartowo po zakończeniu ruchów.
Ciekawie rozwiazano strzelanie salwą ( tylko ciezka piechota to potrafi)taki strzał powoduje koniecznośc sprawdzenia morale u jednostki , do której sale oddano ( ostrzelanie salwą odbywa sie tylko raz na turę i w razie jego oddania normalny strzał odbywa się z niekorzystnym modyfiokatorem , normalnie strzelanie może być cześcią ruchu atakującego ale oczywiście nie w przypadku salwy , która wymaga " chwili skupienia ".W wypadku jednak gdy atak następuje bez wykonania jakiegokolwiek ruchu napastnik może stzrelać salwą i wtedy jest korzystny modyfikator do walki wręcz.(+1) Taki sam korzystny modyfikator ma rozpędzona piechota cieżka w ataku wręcz .
odział ciezkiej piechoty zajmujacy dwa heksy strzela dwa razy .
W zależności od aktualnego morale celu ilość trafień uzyskanych w wyniku ostrzału przez pojedyncza jednostke może skutkować boelesnym testem morale. Jak widać niezależnie od tego czy cieżka piechota zajmujaca dwa heksy ( brygada) strzela salwą czy nie ma duże szanse na osłabienie przeciwnika.

To rozwiazanie ,ze nie ma hitów w wyniku walki wręcz wydawało mi się sztuczne ale sprawdza sie w gzre .Wprowadzanie układanie kolejnych żetonów byłoby żmudne a pozatym spójrz na tablę walki zacytowaną wyżej - walka wręcz zgodnie zresztą z naszym wyobrażeniem moze spowodować w wyniku zwarcia szybciej efekt całkowitego rozbicia nawet dużej jednostki.

Prowadziłem samotnuczy test dalej i okaząło się ,że w przedostaniej turze bitwy pod Edgehill ( mała bitwa rozgrywa się ją na specjalnej połowie mapy) z większość kawalerii znalazła się poza planszą a decydujący bój toczyły ze sobą brygady piechoty po trzy z każdej strony .Pozostałe siły to asekurujace skrzydła lekka piechota i resztki kawalerii .Wyobrażam sobie te emocje w końcówce :D .
Nioezwykle wązne w tej grze jest umiejętne zmienianie rozkazów. Dylematy czasami są poważne np chciało by się przejść do rozkazu odzyskiwanie sił po dramatycznych stratach ponniesionych przed chwilą ale po pierwsze kiedy się atakowało to jest to diabelnie trudne bo przejeści miedzy tak skrajnymi rozkazami celowo utrudniono . (Dodatkowe trudności ma np kawaleryjskie skrzydło chcące przejąć w kierunku pasywności odwrotnie ma ułatwienia gdy chce być aktywne)
dodatkowo zmiana rozkazów może spowodować zmianę iniecjatywy w natępnym etapie co może się okazać kluczowe. ( Trzeba pamietać o tym co napisałem na temat inicjatywy wyżej) W moim teście strona która pierwsza zaatakowałaby miałaby szanse na oflankowanie przeciwnika i korzystne modyfikatory .
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3966 times
Been thanked: 2526 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Ja mam wątpliwości czy do końca dobrze zrozumiałem: rozkaz jest jeden dla całego skrzydła, czyli dwa skrzydła i centrum - to 3 grupy jednostek i dla każdej jest inny rozkaz :?:
Ciekawie rzowiazano strzelanie salwą ( tylko ciezka piechota to potrafi)taki stzrał powoduje koniecznośc sprawdzenia morale u jednostki , do której sale oddano ( stzrał salwa odbywa sie tylko raz na turę i w razie jego oddania normalny stzrał odbywa się z niekorzystnym modyfiokatorem , normalnie strzelanie może być cześcia ruchu atakującego ale oczywiście nie w przypadku salwy , która wymaga " chwili skupienia ".W wypadku jednak gdy atak następuje bez wykonania jakiegokolwiek ruchu napastnik może stzrelać salwą i wtedy jest korzystny modyfikator do walki wręcz.(+1) Taki sam korzystny modyfikator ma rozpędzona piechota cieżka w ataku wręcz .

Proszę, znów jakbym czuł moją Ostrołękę :) - też chciałem zrobić modyfikacje do strzału zależnie od tego czy oddział zamierza walczyć - u mnie to jest powiązane z kontratakiem, ale częściowo zarzuciłem, bo wydawało mi się, że gra się komplikuje; nie znałem oczywiście gry jak to robiłem. Coraz bardziej ciekawi mnie ta gra.

Z zmianami rozkazów to chyba najciekawszy element. Plus ta szarża z wyjściem kawalerii za planszę, ale zmiany rozkazów są najbardziej rozwojowe.
(tak mi się wydaje kiedy czytam tę instrukcje - weż poprawke na to ,ze nauczyłem sie czytać instrukcje do gier planszowych i komputerowych dzieki wieloletniemu zaiointeresowaniu grami i historia co pozawala łapać konteksty pzry posługiwaniu się słownikiem - nie maiłem angielskiego w szkole :cry: )
Oj, jak byś miał angielski, to pewnie większość tych instrukcji byłaby pewnie już przetłumaczona :wink: . Też żałuję :) .

Jak tylko trochę czasu znajdę, to z chęcią zagram w tą gierkę.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Jeden rozkaz dla całego skrzydła . Dobrze zrozumiałeś. :)
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Post autor: Teufel »

A co napiszecie o dwóch kolejnych grach z tej serii: Under the lilly banners i Sweden Fights On ??

Okres właściwie ten sam, jakie są zróżnicowania w przepisach?
ODPOWIEDZ

Wróć do „XVI-XVIII wiek”