Archiwalna historia powstawania BW-N

Pokazy, turnieje, informacje sklepowe
Adam II
Caporal-Fourrier
Posty: 82
Rejestracja: poniedziałek, 13 sierpnia 2007, 12:23
Lokalizacja: Jelonki, Warszawa

Re: Bogowie Wojny - Napoleon podręcznik 0.86 BETA i stare AA

Post autor: Adam II »

5 minutowe ruchy dla dużej skali bitwy zajmą mnóstwo czasu w grze. Poza tym jest to na tyle mało, że wiele starć trzeba będzie (od rozpoczęcia do rozstrzygnięcia) rozłożyć na kilka tur. Nie za skomplikowane to wyjdzie? Myślę, że 10-20 minut (a jak upraszczać, to może więcej) na ruch jest w miarę dobrym strzałem - to akurat tyle, żeby jakieś starcie miało szansę się rozegrać w całości i nie trzeba dzielić (czyli uszczegóławiać przepisów). Chyba, że macie jakiś pomysł, jak to dobrze zrobić.

Co do skuteczności artylerii, to warto uwzględnić różną siłę baterii różnych liczebnie (są co najmniej standardy 6, 8, 12), a poza tym wagomiary i generalną jakość (wyszkolenie, jakość sprzętu, prochu). Oczywiście coś trzeba przybliżyć, żeby nie wylądować z ogromnymi tabelami, ale kilka rodzajów na pewno jest ciekawie.
"Być może nie będziecie mogli tego przeczytać. Piszę w pośpiechu. Widzę śmierć wstępującą na górę."
Fragment listu do domu, Dong Ap Bia, maj 1969
John Pimlett "Wojna w Wietnamie"
Awatar użytkownika
Torgill
General of the Army
Posty: 6209
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 917 times
Been thanked: 436 times
Kontakt:

Re: Bogowie Wojny - Napoleon podręcznik 0.86 BETA i stare AA

Post autor: Torgill »

Wyliczyłem, że faktycznie 10 minut jest korzystniejsze, przede wszystkim wszystkie odległości (w przypadku ruchu) pozostają takie same jak w poprzednich wersjach (dwadzieścia kilka centymetrów dla kolumn, kilkanaście dla linii) co zachowuje realizm, a przy okazji oszczędza pracy.
Nad artylerią jeszcze pomyślę - najpierw zmiany w zasadach gry dostosowane do batalionów/brygad, potem piechota, kawaleria i na końcu artyleria. Ale np. dla Rosjan myślę, że zasadne będzie dodanie jednej kostki (4 dla ich baterii armat), gdyż ich bateria były uśredniając najliczniejsze (jeśli chodzi o siłę pojedynczej baterii), będą też nieco więcej kosztowały w punktach.

Do przetestowania będzie wiele rzeczy, między innymi czy brygady powinny mieć dalej wytrzymałość 4, czy może zmienioną (6 - tyle ile najczęściej batalionów) To wszystko pokażą bitwy testowe.
Adam II
Caporal-Fourrier
Posty: 82
Rejestracja: poniedziałek, 13 sierpnia 2007, 12:23
Lokalizacja: Jelonki, Warszawa

Re: Bogowie Wojny - Napoleon podręcznik 0.86 BETA i stare AA

Post autor: Adam II »

Nie sama liczba dział powinna decydować o skuteczności. Francuzi wiele razy walczyli przeciw liczniejszej artylerii wroga i odnosili sukcesy, albo przynajmniej remisowali. Rosjanie mieli szczególne problemy z wykorzystaniem swoich licznych dział. Także więcej kostek do rzutu - ok., pod warunkiem, że będzie im trudniej trafiać. Można też podejść od innej strony i dać np. po tyle samo kostek, pamiętając, że Rosjanie są liczniejsi. Ale nie w każdym przypadku to zadziała - tacy np. Prusacy są najczęściej wymieniani jako posiadający najgorszą artylerię w tych wojnach, a baterie mają podobne jak Francuzi. Tak czy owak warto to rozróżnić, ponieważ unifikacja może być dużym zafałszowaniem.
"Być może nie będziecie mogli tego przeczytać. Piszę w pośpiechu. Widzę śmierć wstępującą na górę."
Fragment listu do domu, Dong Ap Bia, maj 1969
John Pimlett "Wojna w Wietnamie"
Awatar użytkownika
Torgill
General of the Army
Posty: 6209
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 917 times
Been thanked: 436 times
Kontakt:

Re: Bogowie Wojny - Napoleon podręcznik 0.86 BETA i stare AA

Post autor: Torgill »

Francuzi i Rosjanie pójdą na pierwszy ogień, pozostałe armie opracuję dopiero po nich i dalszych testach.
Natomiast dzisiaj wpadłem na kolejne dwie fajne idee, które będą sprawdzane.
Pierwsza to wytrzymałość brygady zależna od ilości batalionów, czyli np. 6 batalionowa brygada będzie miała 6 punktów wytrzymałości (zanim będzie podlegać ucieczce), 9 batalionowa, 9 punktów itd...
W przypadku kawalerii będzie liczyło się to razy 2, czyli dwupułkowa brygada to 4 punkty wytrzymałości.
Druga zmiana dotyczy walki, a dokładnie jej wyniku. Zostanie zniesiony test morale, a zamiast niego będzie wprowadzone rozwiązanie nieco podobne do strzelania.
Załóżmy, że francuska brygada przegrała walkę o 2 punkty. Wcześniej testowała morale na -2. Teraz dostanie wybór. Albo traci 2 punkty wytrzymałości, ale dalej stoi i walczy, albo musi się wycofać i staje się zdezorganizowana (bo przegrała walkę). Zwiększy to jeszcze rolę taktyki i manewru i zróżnicuje same walki. Z jednej strony będą mogły być dłuższe, z drugiej mogą się bardzo skrócić - w zależności od sytuacji na polu bitwy.
Dodatkowo będzie to uproszczenie zasad - mniej rzucania kostkami i szybciej.

Na razie trwa mozolne przerabianie podręcznika i figurek na nowe podstawki :)
Będę dawał znać o pierwszych testach, jak poszło.
Awatar użytkownika
Fromhold
Général de Division
Posty: 3383
Rejestracja: poniedziałek, 1 marca 2010, 21:38
Lokalizacja: obóz warowny
Has thanked: 20 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Bogowie Wojny - Napoleon podręcznik 0.86 BETA i stare AA

Post autor: Fromhold »

Adam II pisze: Rosjanie mieli szczególne problemy z wykorzystaniem swoich licznych dział. Także więcej kostek do rzutu - ok., pod warunkiem, że będzie im trudniej trafiać. Można też podejść od innej strony i dać np. po tyle samo kostek, pamiętając, że Rosjanie są liczniejsi.
Dokładnie. O ile pamiętam część artylerii rosyjskiej pod Borodino w ogóle nie została użyta, za to armia Kutuzowa po odepchnięciu od redut, niemiłosiernie ucierpiała od ognia artylerii francuskiej.
Są doskonałe figurki i modele. Są też doskonałe plany i materiały źródłowe, ale nigdy nie idzie to w parze.
http://fromholdblog.blogspot.com/
Awatar użytkownika
Torgill
General of the Army
Posty: 6209
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 917 times
Been thanked: 436 times
Kontakt:

Re: Bogowie Wojny - Napoleon podręcznik 0.86 BETA i stare AA

Post autor: Torgill »

Większa część podręcznika jest już przerobiona, pozostały głównie listy armii (a to zajmie chwilę czasu jeszcze), także testy w najbliższy weekend są bardzo prawdopodobne.
Natomiast głowię się nad rozwiązaniem jednej kwestii jeśli chodzi o kawalerię: Zróżnicowanie ataku eszelonami i kolumnami.

Generalnie w porównaniu do poprzednich wersji stały się one bardziej efektywne, dlatego, że wprowadziłem nową zasadę, że atakują tylko te podstawki, które stykają się pełnym obszarem. Żadnego atakowania róg do rogu. Ta niewielka w sumie zmiana w fantastyczny sposób zwiększa znaczenie stosowania jakichkolwiek szyków. Złe ustawienie brygady spowoduje brak wykorzystania jej potencjału, nawet gdy ma przewagę.

Ale wracając do eszelonów i kolumn. Generalnie na razie jest tak, że eszelonująca (sorry za neologizm) brygada w pierwszej turze dostawia jeden swój pułk do przeciwnika, drugi zostaje nieco z tyłu. Jeżeli nie przełamie przeciwnika to w następnej turze zmęczony pułk wycofuje się, a świeży szarżuje na wroga (ma bonus za szarżę). To bardzo wartościowa taktyka, bo taka brygada jeżeli nie przełamie przeciwnika nie jest odepchnięta, tylko w zasadzie ciągle wiąże go ponawianymi atakami.
Problem w tym, że w przypadku kolumny jest tak samo. Zmęczony pułk wycofuje się, zastępowany jest przez świeży.
W ten sposób jedyną różnicą jest kształt formacji - eszelony są znacznie szersze, a wywołują ten sam efekt. W dodatku kolumna kawalerii ma bonus za bycie kolumną. Stosowanie eszelonów staje się w tym momencie zbędne.
Zastanawiam się, co zrobić, żeby bardziej odróżnić te dwa uszykowania. Z jednej strony pozostać zbliżonym do historii, a z drugiej do zasady kamień/papier/nożyczki.
Myślałem o zniesieniu bonusu dla szarżujących drugich pułków (lub brygad, jeżeli to kolumna kilku brygad) w kolumnie, ale wydaje mi się to nieco nierealistyczne.

Eszelony muszą mieć jakąś przewagę nad kolumną i vice versa. Pytanie tylko jaką?
Jeżeli ktoś miałby jakiś pomysł, to byłbym bardzo wdzięczny.
czarek0402
Sous-lieutenant
Posty: 487
Rejestracja: poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 17:38
Lokalizacja: Dolnośląskie
Has thanked: 148 times
Been thanked: 20 times

Re: Bogowie Wojny - Napoleon podręcznik 0.86 BETA i stare AA

Post autor: czarek0402 »

Torgill pisze:eszelonująca (sorry za neologizm) brygada
Neologizm to chyba bardziej tutaj...
Dorosły, Mistrz, Nauczyciel, Ojciec pyta chłopca, praktykanta, ucznia, syna.
- Kim jesteś, co robisz?
Odpowiada:
- Jestem Terminatorem.

Oczywiście jak pomyślimy choćby o słynnym filmie :roll:

Zachowaj realizm, historyczność, taktykę, już tak masz system brygadowy zamiast batalionowego czy kompanijnego.
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Bogowie Wojny - Napoleon podręcznik 0.86 BETA i stare AA

Post autor: AWu »

Czarku a nie słyszałeś o powstaniu terminatorów ? :>
Awatar użytkownika
Torgill
General of the Army
Posty: 6209
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 917 times
Been thanked: 436 times
Kontakt:

Re: Bogowie Wojny - Napoleon podręcznik 0.86 BETA i stare AA

Post autor: Torgill »

Prace nad nową wersją podręcznika (0.9 beta), uwzględniającą wszystkie ostatnie zmiany - zakończone. Najprawdopodobniej w poniedziałek stoczymy bitwę testową - wrzucę oczywiście relację, jak spisuje się system.

Jednocześnie rozwiązałem problem eszelonów/kolumn.
Kolumna jednej brygady nie może dokonać dostawienia tylnych pułków (bo i tak ma bonus do wyniku walki za bycie kolumną), mogą to zrobić brygady uformowane w eszelony (ale one nie mają bonusy za "tylne" pułki, jak kolumna).
Natomiast kolumna dywizji, albo nawet korpusu już może dostawiać kolejne brygady i wycofywać "zmęczone" w następnych turach, dostając bonus za szarżę.
Myślę, że to kompromisowe rozwiązanie jest najbliższe i realizmu, a utrzymując zróżnicowanie formacji także dla grywalności.
Awatar użytkownika
Torgill
General of the Army
Posty: 6209
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 917 times
Been thanked: 436 times
Kontakt:

Re: Bogowie Wojny - Napoleon podręcznik 0.86 BETA i stare AA

Post autor: Torgill »

Na deser mała zajawka, pokazująca jak to teraz wygląda (w małej skali):

Obrazek
Widok ogólny na pole bitwy. Na dole Rosjanie, u góry Francuzi.

Obrazek
Brygada rosyjskich huzarów uformowana w kolumnę. Ponieważ brygady rosyjskiej lekkiej jazdy były bardzo liczne (nawet 10 szwadronów) stąd, aż 4 podstawkowa brygada. Inne mają zazwyczaj 2 do 3.

Obrazek
Brygada Kozaków i konna artyleria kontra francuscy Szaserzy. Kozacy ustawieni w linię, Szaserzy w eszelony.

Obrazek
Zbliżenie na Kozaków i artylerię konną.

Obrazek
Szaserzy.

Obrazek
W centrum brygada rosyjskiej piechoty (6 batalionów) uformowana w kolumnę "dywizjonami" atakuje Francuzów. Na tyłach generał.

Obrazek
Francuska brygada czeka na atak Rosjan uszykowana w podwójną linię batalionów (jest ich 6). W tej brygadzie znajduje się jeden pułk piechoty lekkiej, stąd aż 3 podstawki woltyżerów.
Brygada została wsparta przez artylerię, z tyłu rozkazy wydaje generał.

Jak już pisałem w poniedziałek powinniśmy stoczyć bitwę testową - dam znać na temat rezultatów.
Awatar użytkownika
Torgill
General of the Army
Posty: 6209
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 917 times
Been thanked: 436 times
Kontakt:

Re: Bogowie Wojny - Napoleon podręcznik 0.9 BETA + archiwum

Post autor: Torgill »

Mam wielką przyjemność zaprezentować najnowsze zasady testowe systemu, w wersji 0.9.
System ciągle podlega zmianom i chciałem w tym miejscu bardzo podziękować wszystkim uczestnikom forum, którzy pomogli (i wciąż pomagają) w jego udoskonaleniu.
Jak zauważycie brakuje armii Prus, Austrii i Księstwa Warszawskiego. Myślę, że zostaną dodane w wersjach 0.91, lub 0.92.
Wszelkie uwagi bardzo mile widziane!

Link:
https://hotfile.com/dl/152050492/5df0e7 ... a.pdf.html
Awatar użytkownika
Fromhold
Général de Division
Posty: 3383
Rejestracja: poniedziałek, 1 marca 2010, 21:38
Lokalizacja: obóz warowny
Has thanked: 20 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Bogowie Wojny - Napoleon podręcznik 0.9 BETA + archiwum

Post autor: Fromhold »

Spieszę się teraz do pracy i nie zdążyłem wszystkiego dokładnie przejrzeć. Jednakże ostatnio moimi ulubionymi są zasady "leśne" :) w związku z tym mam pytanie, a właściwie dwa.
1.Czy w lesie mogą znajdować się oddziały w szyku zwartym? Moim zdaniem powinny tylko w rozproszonym-piechota lekka.
2. Zmartwiło mnie obcięcie zaprzęgów artyleryjskich do dwóch koni. :( Czy nie warto by powiększyć podstawki ?
Są doskonałe figurki i modele. Są też doskonałe plany i materiały źródłowe, ale nigdy nie idzie to w parze.
http://fromholdblog.blogspot.com/
Awatar użytkownika
Torgill
General of the Army
Posty: 6209
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 917 times
Been thanked: 436 times
Kontakt:

Re: Bogowie Wojny - Napoleon podręcznik 0.9 BETA + archiwum

Post autor: Torgill »

1. Mogą, ale poruszają się z połową prędkości. To jeden z elementów, który praktycznie nie był zmieniany od najwcześniejszych wersji. Zastanawiam się nad wprowadzeniem zasady, że każdy oddział może poruszać się po lesie (z połową prędkości) ale staje się automatycznie zdezorganizowany.
Wprowadzenie zasady, że tylko piechota lekka porusza się po lesie upośledziłoby niektóre armie np. Francuzów gdzie nie ma osobnych brygad piechoty lekkiej.
Np. Rosjanie mają brygady jegrów (po dwa pułki), które mogłyby się skryć głęboko w lesie i nic nie można by im zrobić. Myślę, że ten pomysł z dezorganizacją mógłby być ok (widziałem podobny w niektórych systemach np. Impetus, czy FOG. Z kolei Black Powder zabrania wejścia poza lekką piechotą)
2. Wiem, że nie wygląda to najciekawiej, ale trzeba pamiętać, że 4 cm to mniej więcej 132 metry. Dwie podstawki (a tyle minimalnie potrzeba, żeby zmieścił się model zaprzęgu np. Zvezdy z 4 końmi) to ponad 260 metrów - za dużo. Estetyka musi tu ustąpić pola realizmowi.
Natomiast nie widzę przeszkód, żeby gracze dogadali się na dłuższe zaprzęgi, jeżeli będą mieli taką chęć, ale w podręczniku powinno zostać bardziej realistycznie.
Awatar użytkownika
Fromhold
Général de Division
Posty: 3383
Rejestracja: poniedziałek, 1 marca 2010, 21:38
Lokalizacja: obóz warowny
Has thanked: 20 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Bogowie Wojny - Napoleon podręcznik 0.9 BETA + archiwum

Post autor: Fromhold »

Torgill pisze:1. Mogą, ale poruszają się z połową prędkości. To jeden z elementów, który praktycznie nie był zmieniany od najwcześniejszych wersji. Zastanawiam się nad wprowadzeniem zasady, że każdy oddział może poruszać się po lesie (z połową prędkości) ale staje się automatycznie zdezorganizowany.
Wprowadzenie zasady, że tylko piechota lekka porusza się po lesie upośledziłoby niektóre armie np. Francuzów gdzie nie ma osobnych brygad piechoty lekkiej.
Np. Rosjanie mają brygady jegrów (po dwa pułki), które mogłyby się skryć głęboko w lesie i nic nie można by im zrobić. Myślę, że ten pomysł z dezorganizacją mógłby być ok
Rzeczywiście to chyba dobry pomysł, zwłaszcza, że w tyralierę czasem rozrzucano także i piechotę liniową a nie tylko lekką.
Dziękuję za odpowiedzi. Setki moich figurek czekają już na zapodstawkowanie ;)
Pozdrawiam
Wesołych Świąt
Są doskonałe figurki i modele. Są też doskonałe plany i materiały źródłowe, ale nigdy nie idzie to w parze.
http://fromholdblog.blogspot.com/
czarek0402
Sous-lieutenant
Posty: 487
Rejestracja: poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 17:38
Lokalizacja: Dolnośląskie
Has thanked: 148 times
Been thanked: 20 times

Re: Bogowie Wojny - Napoleon podręcznik 0.9 BETA + archiwum

Post autor: czarek0402 »

Torgill pisze:1. Mogą, ale poruszają się z połową prędkości. To jeden z elementów, który praktycznie nie był zmieniany od najwcześniejszych wersji. Zastanawiam się nad wprowadzeniem zasady, że każdy oddział może poruszać się po lesie (z połową prędkości) ale staje się automatycznie zdezorganizowany.
Zgadzam się z tym...na podstawie gier HPS Simulations z serii Napoleonic Battles...piechota z 16 PR ma 8 lub mniej,w zależności od pogody np.deszczu lub wejścia na wyższy poziom terenu np.stok.Tylko to inny system,na pewno gra PC czyli 100m heks i 10 min tura.Linia piechoty z automatu jest zdezorganizowana poruszając się w obszarach lasu,kolumna nie,jestem za dezorganizacją,nie można iść w zwartym,karnym szyku pomiędzy drzewami,co innego ścieżka,droga,polana...jeżeli Cię interesuje walka w lesie to pozostaje przeczytać m.in. ...http://ksiazkihistoryczne.pl/historia-p ... escription ...a tu wprowadzenie o czym jest,9 zdjęć...
http://www.aukcjoner.pl/gallery/004390039-3.html#I3

WESOŁYCH ŚWIĄT WSZYSTKIM! :D
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogłoszenia, informacje, wydarzenia”