Projekt gry - Normanowie

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
sowabud
Lieutenant
Posty: 574
Rejestracja: wtorek, 10 listopada 2009, 18:50
Lokalizacja: Budapeszt-Warszawa na zmianę
Been thanked: 1 time

Re: Projekt gry - Normanowie

Post autor: sowabud »

Niestety, nie umiem lepić.
Awatar użytkownika
Warchoł
Strażnik wielki koronny
Posty: 2024
Rejestracja: czwartek, 19 marca 2009, 20:24
Lokalizacja: Kattowitz/ Домброва-Гурнича

Re: Projekt gry - Normanowie

Post autor: Warchoł »

Nie mogę teraz znaleźć, ale pamiętam, że Ebob zrobił Madziarów z czasów bitwy o Lechowe Pole.
Prawem i Lewem: sarmacki skirmish: http://www.sarmackiskirmish.blogspot.com

PiL: Koroniarze, Boćwiny, Lipkowie, Węgrzy, Szeklerzy, Wołosi, Mołdawianie, Pludracy, Kozacy, Serbowie, Chorwaci
BGK/CoC: Rumuni
BW-N: Księstwo Warszawskie
Awatar użytkownika
sowabud
Lieutenant
Posty: 574
Rejestracja: wtorek, 10 listopada 2009, 18:50
Lokalizacja: Budapeszt-Warszawa na zmianę
Been thanked: 1 time

Re: Projekt gry - Normanowie

Post autor: sowabud »

Zagrałem wczoraj z Kadzikiem - po raz pierwszy nie z Janim. Grało sie fajnie, bez kłopotów interpretacyjnych, dość szybko, mimo, że to pierwsza gra testowa Konrada. Normanowie chcili rozdeptac kopytami swych rumakow Arabów, ale zostali zdziesiatkowani ostrzałem. Potem ciężar walki spoczął na moich strzelcach i wygrałem, ponieważ reszta kadzikowej armii nie zdała testu morale po osiągnięciu progu strat.
Wprowadziłem zmiany po tym teście:
zmniejszylem zasięg ostrzału
odrobinę zwiekszylem szybkość poruszania się
zmniejszylem zasięg dowodzenia
zwiększyłem odporność po ostrzale na dalekim zasięgu
umożliwiłem zmianę celu dla strzelających kosztem karty dowódcy
przewaga liczebna w starciu jazda-piechota nie liczy się w pierwszej rundzie, tylko w kolejnych

Dzięki Kadziku za grę. Do następnego razu.
Kadzik

Re: Projekt gry - Normanowie

Post autor: Kadzik »

Gra naprawdę przyjemna. Dość lekka, ale trzeba kombinować.
Mam jedynie dwie poważne uwagi.
1. Ostrzał jest morderczy. Nawet nie tyle samo wynikłe z niego zabijanie, ale testy morale.
2. Bardzo dużo modyfikatorów przy walce. Nie da się tego jakoś skomasować? Lista była na pół strony.
Awatar użytkownika
sowabud
Lieutenant
Posty: 574
Rejestracja: wtorek, 10 listopada 2009, 18:50
Lokalizacja: Budapeszt-Warszawa na zmianę
Been thanked: 1 time

Re: Projekt gry - Normanowie

Post autor: sowabud »

Osłabiłem strzelanie pośrednio i bezpośrednio. Pośrednio poprzez zmniejszenie zasięgu z 24/12 cali na 20/10 oraz zwiększenie ruchu jazdy z szyku luźnym oraz piechoty we wszystkich szykach.

W terenie czystym jazda potrzebowała odpowiednio 2 i 3 pełne ruchy (szyk luźny i zwarty), aby dotrzeć do strzelających, teraz będzie to odpowiednio 1,4 i 2 ruchy. Podobnie piechota w ternie czystym potrzebowała 4, 6 i 8 pełnych ruchów (szyk: rozproszony, luźny i zwarty), a teraz 2,8, 3,3 i 5. Być może te wielkości także będą zbyt duże, ale będzie ew. można jeszcze przyspieszyć jednostki.

Ponadto w sposób bezpośredni osłabiłem ostrzał na dalekim zasięgu, poprzez podniesienie odporności figurek. Pozostaje jeszcze kwestia kusz, które nie mają dalekiego zasięgu tylko bliski, ale muszą aktywacje poświęcić na przeładowanie. Można ew. statystyki im pozostawić, ale podwyższyć koszt nabycia o 1.

W naszej grze tak się ułożyło, że dowódca normański nie zdążył dołączyć do jazdy. Potem nie miał już do czego dołączyć i pozostał z najbliższą jednostką. Tak się złożyło, że byli to kusznicy i w związku z tym stąd wynikała ich wyjątkowo duża skuteczność.

Morale po stratach ostrzału nie jest jakoś przegięte, tylko milicja nie jest najmocniejsza.

Co do modyfikatorów po walce to faktycznie jest ich sporo, ale można je podzielić na kilka grup: ze względu na szyk, impet, przewagę ilościową itp. Odrzuciłem dwa. Teraz wygląda to tak:

SZYK
• za bardziej zwarty szyk +1
• szyk luźny lub zwarty przeciw jednostce w szyku rozproszonym w terenie czystym +1
• za ścianę z tarcz +1

IMPET JAZDY
• uderzenie jazdy w szyku zwartym na piechotę w terenie czystym +4
• uderzenie jazdy w szyku luźnym na piechotę w terenie czystym +2
• jazda walczy z piechotą w terenie czystym +1 (atak piechoty lub kontynuacja walki wręcz)

TEREN
• dla piechoty jeśli walczy w terenie trudnym +1
• wyżej niż przeciwnik +2 (dotyczy także wzgórza)
• dla piechoty jeśli walczy za przeszkodą* przeciwko jeździe +2
• dla piechoty jeśli walczy za przeszkodą* przeciwko piechocie +1

PRZECIW STRZELCOM
• jazda przeciw jednostce strzeleckiej +2
• piechota (nie strzelcy) przeciw jednostce strzeleckiej +1

LICZEBNOŚĆ
• za przewagę liczebną +1 (wszystkie figurki, które przeżyły)**
• za dwukrotną przewagę liczebną +2 (wszystkie figurki, które przeżyły)**
• za większą niż dwukrotna przewagę liczebną +3 (wszystkie figurki, które przeżyły)**

USYTUOWANIE
• co najmniej połowa walczących figurek atakuje z jednej flanki +2
• co najmniej połowa walczących figurek atakuje z obu flank +3
• co najmniej połowa walczących figurek atakuje z tyłu lub z flanki i z tyłu +4

* - przeszkodą jest płot, niski murek, rów, pale wbite w ziemię, zasieki
**- przewagi liczebnej nie bierze się pod uwagę w pierwszej rundzie walki wręcz, jeżeli to jazda zaatakowała piechotę. Modyfikator ten bierze się pod uwagę, w kolejnych rundach jeżeli jednostki pozostały w zwarciu, bądź gdy to piechota zaatakowała jazdę. W walce piechoty z piechotą modyfikator jest zawsze brany pod uwagę.
Awatar użytkownika
sowabud
Lieutenant
Posty: 574
Rejestracja: wtorek, 10 listopada 2009, 18:50
Lokalizacja: Budapeszt-Warszawa na zmianę
Been thanked: 1 time

Re: Projekt gry - Normanowie

Post autor: sowabud »

Bojownicy państwa islamskiego na Sycyli. Pierwszy oddział - lekka piechota, zbrojna w oszczepy, dobra do skirmiszowania. 28 mm Gripping Beast, plastiki. Trochę więcej na blogu.

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Projekt gry - Normanowie

Post autor: AWu »

Naprawdę fajni, ale mam pytanie, o źródło napisów na tarczach :)
Awatar użytkownika
sowabud
Lieutenant
Posty: 574
Rejestracja: wtorek, 10 listopada 2009, 18:50
Lokalizacja: Budapeszt-Warszawa na zmianę
Been thanked: 1 time

Re: Projekt gry - Normanowie

Post autor: sowabud »

Źródło - jedyne słuszne :D . A tak na prawdę te tarcze, to wynik kwerendy po necie. Potem przekopiowanie i wyskalowanie w wordzie do druku na kolorowo na zwykłym papierze. Potem niektóre wzorki są podkolorowywane, a całość przybrudzana po brzegach. Za leniwy i za mało zdolny jestem, aby je malować od podstaw.
Awatar użytkownika
AWu
Słońce Austerlitz
Posty: 18134
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 13:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Projekt gry - Normanowie

Post autor: AWu »

Jakby co:
http://quran.com/1

Zwykle to były po prostu pasusy z Koranu.
Awatar użytkownika
sowabud
Lieutenant
Posty: 574
Rejestracja: wtorek, 10 listopada 2009, 18:50
Lokalizacja: Budapeszt-Warszawa na zmianę
Been thanked: 1 time

Re: Projekt gry - Normanowie

Post autor: sowabud »

Powoli, aczkolwiek konsekwentnie buduję moją armię Normanów. Tym razem pierwsza szóstka łuczników. Więcej na blogu.

Obrazek
Awatar użytkownika
sowabud
Lieutenant
Posty: 574
Rejestracja: wtorek, 10 listopada 2009, 18:50
Lokalizacja: Budapeszt-Warszawa na zmianę
Been thanked: 1 time

Re: Projekt gry - Normanowie

Post autor: sowabud »

Nowi Arabowie. Więcej na blogu

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
sowabud
Lieutenant
Posty: 574
Rejestracja: wtorek, 10 listopada 2009, 18:50
Lokalizacja: Budapeszt-Warszawa na zmianę
Been thanked: 1 time

Re: Projekt gry - Normanowie

Post autor: sowabud »

Łucznicy w komplecie.

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
sowabud
Lieutenant
Posty: 574
Rejestracja: wtorek, 10 listopada 2009, 18:50
Lokalizacja: Budapeszt-Warszawa na zmianę
Been thanked: 1 time

Re: Projekt gry - Normanowie

Post autor: sowabud »

Kolejni arabscy włócznicy. Więcej na blogu

Obrazek

Obrazek

Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy historyczne - do końca XIX w.”