Armia kozacka

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Armia kozacka

Post autor: kadrinazi »

Pierwsza przymiarka do Kozaków

Bohaterowie:


Hetman Kozacki/Ataman Koszowy – M4 WS4 BS4 S3 T3 W3 I4 A2 Ld9 - 110 pkt
Ekwipunek – broń ręczna,
Opcje – pistolety +3 pkt, może walczyć konno (za darmo, M7 i +1 do save’a)
Zasady specjalne:
Do boju dzieci! – Hetman jest Stubborn, każdy oddział kozacki w którym się znajduje automatycznie staje się Stubborn. Hetman nie może się przyłączyć do oddziału Czerni.Jeżeli walczy konno to ma zasadę Gallopers.
Armia powyżej 2500 pkt musi być dowodzona przez Hetmana.

Pułkownik/Ataman – M4 WS5 BS4 S4 T3 W2 I4 A3 Ld 8 - 100 pkt
Ekwipunek – broń ręczna,
Opcje: pistolety +3 pkt. może walczyć konno ((za darmo, M7 i +1 do save’a),
Armia w której nie ma Hetmana musi być dowodzona przez Pułkownika/Atamana
Zasady specjalne:
Psie syny z powrotem do walki! – uciekający oddział własnej piechoty kozackiej (i spieszonych semenów, ale nie Czerń) znajdujący się w 10 calach od pułkownika automatycznie się zbiera.
Pokażemy paniczom z jazdy jak się bije! – oddział piechoty kozackiej (Rejestrowej i Niżowców) z pułkownikiem może szarżować na jazdę przeciwnika.

Buńczuczny - M4 WS4 BS4 S4 T3 W2 I4 A3 Ld 7 – 85 pkt
Ekwipunek – broń ręczna,
Opcje: pistolety +3 pkt. może walczyć konno ((za darmo, M7 i +1 do save’a)
Army Standard Bearer

1. Piechota kozacka:
Regularna (rejestrowi) - M5 WS3 BS3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld7 8 pkt za model
Nieregularna (Niżowcy) - M5 WS3 BS2 S3 T3 W1 I3 A1 Ld6 6 pkt za model
Ekwipunek: broń ręczna,
Opcje: spisa (jak thrusting spear) +1 pkt, strzelba +2 pkt , łuk +1 pkt, co drugi oddział Regularnych może mieć muszkiety +3 pkt.
Oddział może mieć zasadę Mixed Formation – pierwszy szereg ma broń palną lub łuki, reszta spisy. Straty zawsze z modeli ze spisami. Subjednostki walczące zza wozów taborowych mają sugerowaną proporcję strzelców do modeli ze spisami 1:1 (patrz przepisy dotyczące Taboru)
Light Infantry

2. Czerń – M4 WS2 BS2 S3 T3 W1 I2 A1 Ld5 4 pkt za model
Ekwipunek: broń ręczna,
Opcje: spisa (jak thrusting spear)+1 pkt, łuk +1 pkt, co drugi oddział może mieć strzelbę za +2 pkt.
Zasady specjalne:
Levy – odczuwają ‘FEAR’ do każdej jednostki nad którą nie mają przewagi liczebnej 2:1 (oprócz innych oddziałów z zasadą Levy),
‘A w diabły z nimi!’ – pozostałe oddziały ignorują panikę za uciekający oddział Czerni (ale nie za jego złamanie).
Oddział może mieć zasadę Mixed Formation – pierwszy szereg ma broń palną lub łuki, reszta spisy. Straty zawsze z modeli ze spisami.

3. Tabor:
Profil wozu:
T6, W3, koszt – 20 pkt.
Kozacki oddział piechoty może dokupić wóz taborowy (uwaga! czerń nie używa wozów). Załogę wozu stanowi od 5 do 10 modeli – w przypadku wykupienia opcji wozu, cały oddział musi zająć pozycje na wozach (przykładowo: 17 Kozaków zajmie przynajmniej 2 wozy, 25 zajmie przynajmniej 3) - wybieranie jednak oddziałów pełnymi dziesiątkami powinno ułatwiać grę. Wszystkie wozy danego oddziału sa wystawiane jako jedna formacja (w tym samym momencie), na stole ustawiamy je max. 3” od siebie. Od tej pory stanowią subjednostki – najlepiej zanotować ich wartości punktowe, by łatwiej było potem notować straty punktowe z całego oddziału. Można także utworzyć pojedynczy oddział od 5 do 10 modeli z jednym wozem (bardzo wygodna opcja :)).
Raz ustawionego wozu nie można już w ciągu gry poruszyć, ale oddział (cały, nie pojedyncza subjednostka) może w fazie reorganizacji opuścić w całości tabor i przejść w dowolnie wybrany szyk w odległości do 3” od wozów (w dowolnym kierunku). Raz opuszczonych wozów nie można obsadzić ponownie.

Walka:
Strzelać mogą wszystkie modele z wozu (jeżeli oczywiście posiadają broń palną). Załoga wozu może strzelać na 360 stopni.
Oddziały w wozach nie mają szeregów, flanki ani tyłu, moga jednak korzystać z FCG (w dowolnym wozie oddziału, ale wszystkie modele z CG w jednym), LD Generała i przerzutów z ASB. Do pięciu modeli z załogi danego wozu, uzbrojonych w broń ręczną może walczyć z przeciwnikiem którego chociaż jeden model styka się z danym wozem. W przypadku różnej broni w załodze, gracz ze strony kozackiej wybiera jak uzbrojone modele walczą. Dodatkowo każdy model wyposażony w spisę (ponad pięć walczących modeli) może wziąć udział w walce. Zasada ta ma zachęcić graczy do mieszanych formacji (sugerowana - 5 strzelców i 5 ze spisami) Załoga wozu nie może ścigać pokonanego przeciwnika. Jeżeli załoga wozu zmuszona jest do ucieczki, traktujemy ją wtedy jako samodzielną jednostkę – w kwestii paniki, późniejszego zbierania oddziału.
W przypadku walki wręcz przeciwnik rzuca k6 za każde udane trafienie – na 1-4 trafia w wóz, na 5-6 w załogę (ta zasada pokazuje przeciwników próbujących zniszczyć osłonę jaką daje wóz). Rzuty na ranienie (to wound) normalnie. Atakujący oddział nie ma bonusów za szeregi.
Ostrzał:
W przypadku ostrzału z broni strzeleckiej (ale nie artylerii) dla każdego trafienia rzucamy k6. Załoga jest trafiana na 5-6, wóz na 1-4. Trafienia w wóz odrzucamy, rzucamy tylko na zranienie załogi,
Z kolei przy ostrzale z artylerii trafiamy wszystkie cele na linii strzału, tylko w ten sposób wóz może być uszkodzony i zniszczony.
Rzut na pancerz załogi wozu (save) jest wzmacniany o +2 ale tylko podczas rzutu na pancerz w trakcie ostrzału!
Wóz jest dużym celem (Large Target) i wszystkie bronie używające BS mają +1 do trafienia w niego.

4. Jazda kozacka - M8 WS3 BS3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld7 12 pkt za model
Ekwipunek: broń ręczna, spisa (jak thrusting spear)
Opcje: łuk +1 pkt, pistolety + 2 pkt.
Light Cavalry, Parthian Shot, Gallopers.

5. Semeni - M8 WS3 BS3 S3 T3 W1 I3 A1 Ld7 12 pkt za model
Ekwipunek: broń ręczna, karabin,
Opcje: pistolety +2 pkt, co drugi oddział może mieć muszkiety za +2 pkt.
Zasady specjalne jak u Dragonów. tak długo jak oddział porusza się konno ma zasadę Parthian Shot.

5. Artyleria:
0-4 Działa 3-funtowe - zasięg max. 30", minimalna obsługa 2, S5, T4, W1, koszt - 45 pkt, + 5 pkt za każdego członka obsługi (max.3)

0-3 Działa 6-funtowe - zasięg max. 40", minimalna obsługa 3, S6, T5, W1, koszt - 60 pkt, + 5 pkt za każdego członka obsługi (max.4)

0-1 Działo 12-funtowe - zasięg max. 50", min. obsługa 4, S7, T5, W2, koszt - 70 pkt, + 5 pkt za każdego członka obsługi (max.5)

Na każde działo wymagany jest jeden oddział piechoty - Rejestrowych i/lub Nieregularnych

Command Group:
Rejestrowi i Niżowcy:
Leader +5, Musician + 5, Standard +10 pts
Jazda Kozacka i Semeni:
Leader +5, Musician + 5, Standard +10 pts (sztandar daje bonus tylko w walce w szyku zwartym)
Czerń:
Musi mieć Leadera +5 pkt, Musician + 5 pkt.
Ostatnio zmieniony piątek, 20 lipca 2007, 23:48 przez kadrinazi, łącznie zmieniany 5 razy.
Kontakt tylko na maila
Zeka

Post autor: Zeka »

Jak wygląda zachowanie wozu podczas walki wręcz - tzn. czy daje jeszcze jakieś bonusy oprócz:
Do pięciu modeli z załogi danego wozu może walczyć z przeciwnikiem którego chociaż jeden model styka się z danym wozem. W przypadku różnej broni w załodze, gracz ze strony kozackiej wybiera jak uzbrojone modele walczą.
EDIT
Dzisiaj wydrukuję "wschodnie" listy armii i postaram się rozegrać jakieś małe starcie:)
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Mój błąd, zapomniałem dopisać:
Oddział atakujący wóz nie ma bonusa za szeregi.
Zastanawiałem się, czy nie przyciąc zasad broni atakujących, ale chyba na razie trzeba potestować tylko takie,
Poza tym przeciwnicy trafiają załogę tylko na 5-6 więc to chyba dobra osłona - tzn. na trafienie (to hit) rzuca normalnie, potem z tych hitów które wejdą rozrzuca:
1-4 bedzie próbował uszkodzić wóz,
5-6 będzie próbował ranić załoge.
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Zastanawia mnie kwestia Kozaków używających berdyszy, która pokutuje w historiografii (zwłaszcza na Zachodzie :wink: ). Praktycznie w żadnej książce jakie mam nie ma nic o berdyszach, zresztą wydaje się, że nie było większej potrzeby ich użycia. Piszczele nie potrzebowały podpórek do strzałów, a zza taboru doskonale można było się bronić spisami. Więc skąd ten pokutujący na Zachodzie obraz Kozaka z berdyszem?
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Kiedy zapytałem Andrew czemu w Jego liście armijnej Kozacy mają berdysze, napisał, że czytał o dostawach broni z Moskwy po Powstaniu Chmielnickiego i sądził, że dostarczono Kozakom typową moskiewską broń, jaką były berdysze. Z tego co wiem w tych dostawach były głównie muszkiety.
Anglosasom generalnie zlewają się :D piechurzy polscy, moskiewscy i kozaccy - widać to zwłaszcza na przykładzie niektórych modeli.
Kontakt tylko na maila
Zeka

Post autor: Zeka »

kadrinazi pisze:Anglosasom generalnie zlewają się :D piechurzy polscy, moskiewscy i kozaccy - widać to zwłaszcza na przykładzie niektórych modeli.
Dokładnie tak... Swoją drogą, pisał o dostawach po powstaniu, a uzbroił w nie rejestrowych z powstania.
No i w dodatku mu chyba chodzi o atamana nakaźnego itp., albowiem nazwy "hetman" i "ataman" (późniejszy koszowy) były używane zamiennie.
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Troszeczkę pogrzebałem przy zasadach Taboru (miały miejsce drobne testy...). Zmiany w tekście dotyczą pancerza za wóz (obowiązuje teraz tylko przy strzelaniu - w walce wręcz rozrzucanie trafień na wóz i żołnierzy powinno byc wystarczające). Dodałem też zasadę, że oprócz pięciu modeli z bronią ręczną (w domyśle - strzelców) walczyć wręcz może też każdy model ze spisą. Miałoby to zachęcić graczy do mieszanych oddziałów (5 strzelców i 5 ze spisami na każdym wozie).

Zastanawiam się jeszcze, czy nie dawać Kozakom dodatkowego bonusa 'psychologicznego' za wozy. Np. dopóki żaden wóz nie został zniszczony/opuszczony wszystkie oddziały Kozaków na wozach mogą przerzucić testy psychologii (Fear, Panika). Pomysł przyszedł mi do głowy, gdy oddział Kozaków w wozie siedem razy z rzędu (sic!!!) nie zdał testu 'Fear' gdy szarżowała na niego Husaria :wink:
Co Wy na takie zmiany?
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
xardas12r
Generalleutnant
Posty: 3912
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Post autor: xardas12r »

To zachęca do nieopuszczania wozów :D

EDIT: d z t zdarza mi się pomylić w środku dnia :D
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 16 lipca 2007, 23:23 przez xardas12r, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Chyba Xardas naprawdę śpiący :wink:
Chodzi o to, by Kozacy jak najdłużej utrzymywali pierścień wozów, poza tym będą oddziały w armii, które niekoniecznie będą walczyć z Taboru (i nie mówię tu tylko o Czerni).
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Dodałem artylerię (jakże mogłem wcześniej zapomnieć :oops: ) i zmodyfkowałem (znowu, ale tylko nieznacznie) zasady wozu.
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Zastanawiam się nad kolejnym 'typem' wozu taborowego. Tym razem będzie się mógł poruszać :D Co a tym idzie, pozwoli na inną taktykę walki taborem. Póki co przetestuję taki układ:
zasady jak z normalnego wozu, z wyjątkiem:
- strzelać może tylko do 5 modeli,
- wóz porusza się z prędkością 4",
- koszt wozu - 50 pkt.

Być może wzrośnie zarówno koszt tego wozu, jak i wozów stacjonarnych. Potrzebuję jednak więcej testów, żeby to sprawdzić.
Kontakt tylko na maila
Zablokowany

Wróć do „Systemy historyczne - do końca XIX w.”