Armia turecka

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
xardas12r
Generalleutnant
Posty: 3912
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Armia Turecka

Post autor: xardas12r »

Aby zobligować naszego krasnoludofila do napisania tej listy armii stworze ogólny zarys ;)

Dowódcy do 25%:
Sułtan (obowiązkowy od 3k )
Kalif (generał )
Dej (siedzi w oddziale janczarów, zasada nobel commander z armies of chivalry)

I Oddziały Podstawowe ponad 50%:
Janczarzy (zwykła piechota) (uzbrojenie, miecz, łuk, dowódcą jest Dej ),co 2 może być gwardią(do 15% wartości armii) (stubborn),mogą mieć pistolet, strzelbę
spahisi (lekka kawaleria)- włócznia, tarcza , lekki pancerz

II Artyleria do 25% armii

III Sojusznicy do 25% armii -> patrz Tatarzy

Armia anuluje zasadę "orda idzie"

Trochę wspomogłem w ortografii :wink: Polecam sie na przyszłośc i z góry przepraszam - jestem upierdliwym moderatorem
Ostatnio zmieniony sobota, 7 lipca 2007, 01:20 przez xardas12r, łącznie zmieniany 4 razy.
Obrazek
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

A jak tak chciałem zostawić tą armię na koniec, gdy już inne będą zrobione... Ech :wink: Niemniej jednak musze pokazać, że prace domową odrobiłem.
Ok, trochę przemyślań jednak o niej już mam, fajne informacje beczelnie pożyczam z forum Wargamera, mam nadzieję że się nie obrażą :D :

1. Janczarowie z podziałem na typy, sporo znaków zapytania, ale może to być podstawa do dyskusji:
- Tüfekchi Yenicheri - podstawowi z janczarkami (raczej bez łuków),
- Ashaghi Bölüks - dziesięć głownych rot janczarów, mogłyby to być jednostki np. z zasadą Stubborn, lepszym Ld.

2. Sipahowie:
- podstawowe pospolite ruszenie konne z prowincji - lekka jazda, będzie stanowiła rdzeń armii,
- Kirmizi Bayrak i Sari Bayrak - elitarne oddziały konnej gwardii, zasada 0-1 każdy (?), jako cięższa jazda (?),
- Sildahar (?) - ciężka jazda (?)

3. Inne formacje jazdy:
- Deli - doborowa lekka jazda z prowincji (0-1?),
- Gonnulu - lekka jazda z prowincji,
- Garibowie - lekka jazda arabska,
- Ulufedzijowie - strzelcza jazda (łuki?, broń palna?),
- Semeni - jak dragoni,

4. Inne formacje piechoty:
- Azabowie - lekka piechota (strzelcy?),
- Tufekczi - znowu strzelcy (?),
- Akinji - czy jeszcze byli w XVII wieku?
- piechota albańska?

5. Sojusznicy:
- jednostki lenników Porty czyli jazda z Mołdawii, Wołoszczyzny i Tatarzy,

6. Artyleria:
Nie mogę się z Toba zgodzić Xardasie z tymi 25% - to przegięło by armię! Bedzie dostępne jedno działo na oddział janczarów, ewentualnie innej piechoty. W innym przypadku można by zrobić ahistoryczne granie z samą jazdą i działami.

Co do bohaterów, wypowiem się później - na pewno Sułtan ok dla armii od 3000 pkt wzwyż. Co do zasad Deja - raczej jestem przeciwny, ta zasada z Armies of Chivalry jest...hmmm... jak tu być niedelikatnym... niemądra (zwłaszcza że pochodzi z armii Polski).
Tyle ode mnie na razie. Jeżeli mogę coś zaproponować - prosiłbym o testowanie tych armii które już są napisane/częsciowo napisane. Wasze wnioski bardzo by się przydały, a wole zrobić dwie armie porządnie niż dziesieć po łebkach :D
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
xardas12r
Generalleutnant
Posty: 3912
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Post autor: xardas12r »

Mi się te zasady podobają . Zobacz jak to fajne dla elitarnych dowódców wygłąda.

Jestem dysortografem , a firefox nie działa. Sory za błędy.
Obrazek
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Co do ortografii czuj luz, będę się bawił w moderkę :)

Czemu ta zasada mi się nie podoba, zwłaszcza dla Turków? Wykupujesz diabelnie drogiego pseudo-oficera do oddziału, robi Ci to z jednostki jakiś dziwny misz-masz - Janczarowie jako Allies and Mercenaries? Dej jako Uzurpator? Poza tym piechota nie może miec zasady Impetous (tu Cię mam! :lol: ).
Staram się uniknąć przegietych bohaterów w armiach, a Dej z takimi zasadami (i zwłaszcza z ograniczeniami jakie narzuca Noble Commander) to przeginka. Idealnie w wystawianej armii powinno byc z dwóch Bohaterów (Generał i ASB lub jeden oficer do walki na pierwszej linii) - daje Ci to więcej punktów na oddziały, to one sa tu najważniejsze!
Już logiczniejsze byłoby wsadzenie takich zasad do armii P/L (oddawałoby to wojska prywatne chociażby), ale jak już mówiłem - zasada mi się nie podoba i jestem zdecydowanie na nie...
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
xardas12r
Generalleutnant
Posty: 3912
Rejestracja: poniedziałek, 27 listopada 2006, 13:05
Lokalizacja: Olsztyn/Warszawa
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Post autor: xardas12r »

Okej twój system :D
Obrazek
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Niestety nie, system należy do formy z Lenton :) Ja robię tylko nakładkę.
No offence Xardas z tą zasadą, ale ona po prostu (według mnie) tutaj nie pasuje.
Kontakt tylko na maila
Zeka

Post autor: Zeka »

kadrinazi pisze:- Sildahar (?) - ciężka jazda (?)
Tak, to cięzka jazda.
Ulufedzijowe to jazda strzelcza (walczyła głównie łukiem). W armii tureckiej były dwie formację tej jazdy - skrzydła prawego i lewego. Podobnie wyglądała sprawa z garibami.
Azabowie to piechota nieregularna. W skład wojsk, które pobierały żołd nieregularnie wchodzili także sejmeni (semeni), arnauci (czyli piechota albańska), deli (przyboczne prywatne odziały paszów) oraz gonululu (lekka jazda zwadowczo-zagonna).

Co do sipahów - nazwa odnosiła się do dwóch formacji - jednej kapikularnej i jednej z pospolitego ruszenia (tą druga określano też jako dżebeliamów).

Sejmenów (i dragonów) przesunąłbym do grupy oddziałów pieszych. W końcu była to "konna piechota".
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Zeko - dzięki za informacje, będę miał wskazówki przy pisaniu zasad.
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
rrober
Sous-lieutenant
Posty: 437
Rejestracja: piątek, 15 września 2006, 09:29
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: rrober »

Witam,
Sorry, że się wtrącę, ale ważny jest przede wszystkim podział na oddziały sułtańskie i prowincjonalne - w uproszczeniu wygląda to tak:

Oddziały sułtańskie (Kapikulu - będę stosował nazwy spolszczone- piszę z pamięci):

Korpus Janczarów (zdaje się 196 ort? formalnie w trzech "dywizjach" - część jako oddziały doborowe - rodzaj gwardii (np. Solak - leworęczni, łucznicy sułtańscy), a część umieszczona na prowincji)
Korpus Adzemi (kadeci)
Korpus Bostanci - gwardia pałacowa (tylko jako bezpośrednia ochrona sułtana)
Korpus Jazdy (sześć formacji (pułków): silahdarowie (ciężka jazda zaciężna), sipahi oglan (synowie sipahów - rodzaj gwardii-szkoły dla wyższej kadry dowódczej), ulufeci lewego i prawego skrzydła, garibowie lewego i prawego skrzydła)
Korpus Artylerii
Korpus Minerów
Korpus Techniczny (np. ludwisarze)

Oddziały prowincjonalne (róznorodne w zależności od charakteru prowincji):

Sipahi - jazda quasi-feudalna (timaryczna), praktycznie oderwana od swoich posiadłości - czyli żyjąca z renty i żołdu (ciężka i lekka),
Lekka jazda - deli, gonulu, na żołdzie oraz wszelkiego rodzaju zagończycy żyjący z wojny,
Azab - podstawowy rodzaj piechoty obejmujący całą muzułmańską populację męską imperium,
Pozostała piechota - np. tufekczi - uzbrojona w muszkiety na wzór piechoty europejskiej, arnauci (Albańczycy), lewentowie, semeni (rodzaj dragonów), do tego dochodzą janczarzy prowincjonalni, nie włączeni do głównego korpusu janczarów oraz gwardie prywatne dostojników itd.


Do tego trzeba dodać oddziały sprzymierzeńców: Tatarzy (nie tylko krymscy ale też ordy z terenu imperium np. orda białogrodzka, Mołdawia, Wołszczyzna, Siedmiogród, ale też np. Jemen itd.

Jeżeli potrzebujecie bardziej szczegółowych informacji to postaram się pomóc
Pozdrawiam,
rrober
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Witamy w temacie rrober :D
Jak już pisałem wcześniej - moje propozycje były bardzo ogólne, bez generalnej struktury armii. Chciałem tylko odpowiedzieć na 'vox populi' i spróbować podejścia do jednostek :wink: Wcześniej chciałem skończyć inne armie, a tu nagle duże zainteresowanie Turkami... Lista w założeniu ma być ogólna, a do niej powstaną listy tematyczne (np. z poszczególnych kampanii czy nawet charakterystycznych prowincji)
Niektóre formacje nie będą ujęte - Korpus Techniczny czy Minerów, kadeci - na typowym WAB'owym polu bitwy raczej się nie znajdą. Generalnie dopiero się wczytuję w informacje o armii Porty, przydałyby się informacje o wyposażeniu (uzbrojenie i pancerze) czy procentowym udziale danych formacji w armii w danym okresie. Armia powinna mieć maksymalnie do 15 formacji (chyba włącznie z różnymi typami jednej formacji) żeby była czytelna i przejrzysta w komponowaniu, a jednocześnie gracze mogli tworzyć historyczne rozpiski.
Czasami przyjąć trzeba też jakąś dozę generalizacji - np. nie ma chyba potrzeby wydzielać formacji tatarskich, można je bedzie wykorzystywać jako sojuszników z armii tatarskiej. Podobnie będzie z siłami z Siedmiogrodu, Mołdawii i Wołoszczyzny, które (taką żywię nadzieję) bedą miały własne armie.
Ufff, się trochę rozpisałem :) Jeżeli Ktoś w Was ma jakieś informacje o tych jednostkach (tu od razu podziekowania dla Zeki, który mi podsyła smaczne kąski :)) to zapraszam do pisania. W oparciu o takie informacje łatwiej będzie tworzyć profile do jednostek.
Kontakt tylko na maila
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Jestem w trakcie pisania zasad do armii, stąd pytanie do specjalistów 'tureckich'. Planowany podział armii i jej jednostki wyglądałyby na razie tak:

I. Oddziały sułtanskie:
- Janczarowie, z których część miałaby lepszy profil (wyższy Ld, opcja Stubborn). Dla janczarów zastanawiam się nad zasadą 'salwy' (mogliby strzelać z dwóch szeregów) lub 'pewny strzał' (brak minusa za strzał na dalekim zasięgu).
- Silandharowie/Sipahi Oglan - ciężka jazda,
- Ulufeci/Garibowie - elitarna lekka jazda (głównie strzelcza),
- artyleria (ciężka i lekka).

II. Oddziały prowincjonalne:
- Timar Sipahi - podstawa armii, jazda (z możliwością zasad lekkiej jazdy),
- Azabowie - słaba piechota podstawowa,
- Arnauci (strzelcy bałkańscy i albańscy) z zasądą 'pewny strzał', zapewne jako lekka piechota,
- Semeni - jak u Kozaków,
- Deli - lekka jazda, zapewne odporna na panikę,
- Tufekci - piechota strzelcza, część miała by opcję 'dragonienia' :D ,
- Cebelu(?) - lekka jazda (nawet skirmish).

III. Sojusznicy z armii tatarskiej, wołoskiej i mołdawskiej.

Co wyrzucić, co dodać, w jaki sposób podkreślić specjalne zasady, wyszkolenie, dostępność danej jednostki? Wszystkie sugestie mile widziane.
Kontakt tylko na maila
Zeka

Post autor: Zeka »

Janczarzy byli dobrą piechota strzelczą, ich muszkiety były bardzo celne ale miały mniejszy zasięg. Dlatego myślę, że "pewny strzał" byłby lepszym rozwiązaniem. Chociaż salwa dwóch szeregów też kusi. Może zasady specjalne dać jako opcję do wykupienia?
Deli "są to awanturnicy, jak lekka kawaleria, których rzemiosłem jest poszukiwanie awantur na najniebezpieczniejszych miejscach, gdzie im się ukazuje możliwość udowodnienia swoimi wojennymi dokonaniami, swej odwagi i bohaterstwa", więc sądzę iż odporność na panikę jest jak najbardziej na miejscu. No i chętnie byli werbowani przez poszczególnych paszów.
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Myślałem żeby dać Janczarom właśnie janczarkę jako bron podstawową (miałaby zasady karabinu), ale mogliby wykupić muszkiety (każda jednostka, bez ogranczeń). Zastanawiam się, czy po prostu zasad specjalnych nie potraktowac jako opcji 'albo-albo' tzn. koszt bedzie już wliczony w cenę punktową modelu, ale bedzie można w rozpisce wybrać tylko jedną zasadę i 'wyspecjalizować' dany oddział.
Deli będą oczywiście lekką jazdą, bardzo klimatyczna, ale nie mogą być podstawową, więc beda zastrzeżeni - np. jeden oddział na kazdego paszę.

Problem to dla mnie Ulufeci i Garibowie - jaki zrobić im profil? Lekka jazda z łukami? Jak podkreślić ich odrębność, fakt przynależności do armii zawodowej?
Kontakt tylko na maila
Zeka

Post autor: Zeka »

kadrinazi pisze:Problem to dla mnie Ulufeci i Garibowie - jaki zrobić im profil? Lekka jazda z łukami? Jak podkreślić ich odrębność, fakt przynależności do armii zawodowej?
Może pomajstrować przy Ld, BS, lub WS? (Sam skłaniam się ku lepszemu Ld.)

Kwestia janczarska - właśnie mi chodziło o coś takiego :)
Awatar użytkownika
kadrinazi
Tat-Aluf
Posty: 3578
Rejestracja: wtorek, 9 maja 2006, 12:09
Lokalizacja: Karak Edinburgh
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: kadrinazi »

Co do jazdy - ciężka jazda zawodowa będzie miała lepszy Ld i WS niż Timar Sipahi, Ulufetom i Garibom dam pewnie lepszy Ld i opcję 'Parthian Shot'. Z BS nie chcę sie bawić, ograniczam jednostki z BS lepszym od 3 żeby uprzyjemnić granie.
Kontakt tylko na maila
Zablokowany

Wróć do „Systemy historyczne - do końca XIX w.”